25.9. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

DAF XF 440: Jedenáct litrů

 

Ačkoliv jedenáctilitrový motor MX má hlavní opodstatnění pro řadu CF, vyzkoušeli jsme jej v tahači XF a čtyřiceti tunách.

Objem sice ničím kromě turbodmychadla nenahradíš, ale pro těžkou nákladní dopravu má smysl zmenšovat motor ve specifických případech. Tím myslíme například rovinaté Nizozemí, kde k udržení maximálního rychlosti návěsové soupravy stačí méně než sto kilowattů. My jsme plně naložený kamion vzali na klasickou trasu z Prahy po dálnici D1 a pak po silnici číslo E55 kolem Benešova přes Českou Sibiř na dálnici D3 před Tábor a zpět. Vpravdě jde o spíše kopcovitou trasu, ale vcelku odpovídající naší páteřní tepně D1, na které se mezi Prahou a Brnem nachází celkem více než dva výškové kilometry stoupání a stejně klesání.

My jsme na obousměrném úseku dlouhém 132 km prověřili nejsilnější verzi jedenáctilitrového motoru MX-11 v táhlých i prudkých stoupáních i klesáních.

Pohodová rovina

Po vyjetí z české centrály automobilky DAF v Modleticích jsme ocenili méně objemný agregát. Na rovném úseku si 10,8litrový šestiválec o největším výkonu 320 kW pobrukoval a na dvanáctý převodový stupeň s přímým záběrem šetřil palivo. Ve stoupání však agregátu docházel dech a automatický režim řazení postupně podřazoval na jedenáctku i desítku. Strategii řazení i rychlost změny převodových stupňů jsme si ve srovnání s verzemi Euro V pochvalovali.

Adaptivní tempomat

Stoupání v Mirošovicích směrem na Benešov si vyžádalo četnější podřazování, které nemuselo být takové, pokud bychom včas vypnuli adaptivní tempomat. Ten se snažil udržovat námi navolenou rychlost, ale zároveň zajistit od vpřed jedoucího vozidla dostatečný odstup. Přibrzdění pod největším stoupáním kvůli vozidlu před námi bychom se jízdou „na nohu“ a zvýšenou pozorností snadno vyhnuli. Kvůli dosažení co nejlepší spotřeby nafty jsme posléze adaptivní tempomat nastavili na co nejkratší vzdálenost, aby souprava přibrzdila za vpřed jedoucím vozidlem, až to bylo nejnutnější. Trochu jsme také mysleli na systém nouzového brzdění AEBS, který automaticky aktivuje brzdy, pokud palubní počítač na základě informací radaru o rozdílu rychlostí a vzájemné vzdálenosti soupravy a vpřed jedoucího vozidla vyhodnotí situaci jako nebezpečnou.

Stoupání na Miličín

Tzv. Votičák, nebo-li kopec začínající před Voticemi a táhnoucí se přes nejvyšší nadmořskou výšku 670 metrů až do Miličína, žádnému plně naloženému vozidlu nic nedaruje. Plynový pedál jsme sešlápli na podlahu před úpatím kopce a nechali automatizovanou převodovku, aby ukázala dovednosti softwaru AS Tronic Full.

Postupný přechod z dvanáctky až na devítku probíhal jako podle šablony. Pokles otáček motoru na 1000 za minutu byl impulsem pro podřazení. V táhlém stoupání jde samozřejmě o strategii správnou, která při maximální rychlosti zaručovala minimální spotřebu. Přibližně třetinu stoupání jsme tedy jeli na devátý převodový stupeň rychlostí cca 45 km/h, což se nám pro dálkovou dopravu tahače XF s velkou kabinou Space Cab jevilo málo přijatelné.

Řidič potřebuje v povolené době jízdy ujet co největší vzdálenost, protože dopravci malou průměrnou rychlostí vázne efektivita využití vozidla, což pochopitelně dá následně pocítit řidiči. V Evropě na rozdíl od Blízkého Východu jezdí téměř výlučně jeden řidič, a pokud dodržuje předepsané doby jízdy a odpočinku, musí v čase jízdy jet bezpečně, ale zároveň tzv. co to dá.

Motorová brzda

Díky automatizované převodovce jsme nemuseli dbát udržování správných otáček motoru, a coby vyznavači ekonomického (svižného a předvídavého) stylu jízdy jsme si tak trochu připadali zbyteční. AS-Tronic řadil ve vyšší řadě tak, že otáčky motoru padaly přesně na 1000 za minutu, od kterých je k dispozici maximální točivý moment 2100 N.m.

Starost o řazení se nás rovněž netýkala v klesání, kde jsme potřebovali čtyřicetitunovou soupravu udržet v rámci povolené rychlosti. Stiskem bočního tlačítka na voliči převodovky jsme přešli do manuálního způsobu řazení, abychom si před prudkým klesáním připravili střední otáčky motoru k dosažení velkého účinku motorové brzdy MX.

Jediným pohybem volicí páky k sobě došlo k nástupu brzdné síly, kterou jsme posléze podpořili dalším podřazením. Motorová brzda v nejprudším klesání nedokázala udržet soupravu v povoleném tempu, a tak jsme ji pomáhali provozními brzdami. S třináctilitrovým šestiválcem MX-13 bychom klesání sjeli bez dotyku na brzdový pedál a naši tradiční kopcovitou trasu ujeli rychleji a možná i s nižší průměrnou spotřebou než 41,4 l/100 km.

TECHNICKÉ PARAMETRY
KabinaSpace Cab
MotorMX-11
Počet válců/ventilů6/24
Objem válců (cm3)10 800
Vstřikovánícommon rail
Největší výkon (kW/min-1)320/1450-1700
Točivý moment (N.m/min-1)2100/1000-1450
Emisní normaEuro VI
Převodovkaautomatizovaný AS-Tronic
Motorová brzda MX (kW)max. 320
Rozsah převodů15,86-1,00
Stálý převod2,53
Hmotnost soupravy (t)40
Znak náprav4x2
Rozvor (mm)3600
Naftové nádrže (l)545+340
Nádrž Adblue (l)90

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Antimonopolní úřad stopl zakázku pražského dopravního podniku Antimonopolní úřad stopl zakázku pražského dopravního podniku

opravní podnik hlavního města Prahy nesmí uzavřít smlouvu…

Temelín se dočká modernizace téměř za miliardu Temelín se dočká modernizace téměř za miliardu

Energetický gigant ČEZ letos investuje do modernizace…

Peníze na velké investice skončily u malých firem Peníze na velké investice skončily u malých firem

České banky mají z Evropského investičního fondu záruky…

Babiš: Předsedu Evropské komise by měli vybírat premiéři a prezidenti zemí Unie Babiš: Předsedu Evropské komise by měli vybírat premiéři a prezidenti zemí Unie

Nový předseda Evropské komise by měl být vybrán premiéry…

 

Štítky DAF Profi Nákladní

 

Přidat názorDiskuse: DAF XF 440: Jedenáct litrů

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve

Informaci automobilka sdělila v rámci souhrnu novinek pro…

Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

 





 
Audi A8 50 TDI quattro vs. Lexus LS 500h – Drtivé vítězství pro…

TEST: Audi A8 50 TDI quattro vs. Lexus LS 500h – Drtivé vítězství pro…

Dnes 08:00

Nepamatuju si, kdy by měl jeden ze srovnávaných vozů tak jednoznačnou převahu. A že se tak stane v luxusní třídě, mezi automobilovou elitou…




Blesk.cz

Počasí s Honsovou: O víkendu přijdou kruté mrazy. Teploty spadnou až na -18 °C

Počasí s Honsovou: O víkendu přijdou kruté mrazy.…

Jeden z nejchladnějších víkendů letošní zimy čeká Česko nadcházející víkend. Chladné počasí, které lidé…

Karel Gott (78) si nedá říct: Hazard se životem! Jeho plán lékaře nepotěší

Karel Gott (78) si nedá říct: Hazard se životem!…

Doktoři musí krotit Karla Gotta (78)! Ještě ho ani nepropustili z nemocnice, kde se už šestý den léčí s těžkou…

 

iSport.cz

Vrba slavil úspěch Plzně kotrmelcem: Jde o 400 milionů pro český fotbal

Vrba slavil úspěch Plzně kotrmelcem: Jde o 400…

Účast v osmifinále Evropské ligy slaví Viktoria Plzeň potřetí v historii. Pavel Vrba u velkých klubových momentů…

Mrázek byl v premiéře ve Philadelphii za hvězdu, zazářil i Plekanec

Mrázek byl v premiéře ve Philadelphii za hvězdu,…

SOUHRN | Petr Mrázek poprvé nastoupil v NHL za Philadelphii a při premiéře v novém týmu vychytal domácí…

 

Reflex.cz

Unikátní video z hranice KLDR: Podívejte se, jak Jihokorejci zpeněžují svůj malý Kim Čong Land

Unikátní video z hranice KLDR: Podívejte se, jak…

Místo v autobuse do demilitarizované zóny? Patnáct set korun. Kus ostnatého drátu jako suvenýr? Pět set korun.…

#musitezazit: Nový film od Spielberga a koncert švédské divnoženy

#musitezazit: Nový film od Spielberga a koncert…

Proč byste měli jít do kina na film Akta Pentagon: Skrytá válkaStevena Spielberga? Na co vyrazit do divadla? A…