Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DAF XF 440: Jedenáct litrů

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Ačkoliv jedenáctilitrový motor MX má hlavní opodstatnění pro řadu CF, vyzkoušeli jsme jej v tahači XF a čtyřiceti tunách.

Objem sice ničím kromě turbodmychadla nenahradíš, ale pro těžkou nákladní dopravu má smysl zmenšovat motor ve specifických případech. Tím myslíme například rovinaté Nizozemí, kde k udržení maximálního rychlosti návěsové soupravy stačí méně než sto kilowattů. My jsme plně naložený kamion vzali na klasickou trasu z Prahy po dálnici D1 a pak po silnici číslo E55 kolem Benešova přes Českou Sibiř na dálnici D3 před Tábor a zpět. Vpravdě jde o spíše kopcovitou trasu, ale vcelku odpovídající naší páteřní tepně D1, na které se mezi Prahou a Brnem nachází celkem více než dva výškové kilometry stoupání a stejně klesání.

My jsme na obousměrném úseku dlouhém 132 km prověřili nejsilnější verzi jedenáctilitrového motoru MX-11 v táhlých i prudkých stoupáních i klesáních.

Pohodová rovina

Po vyjetí z české centrály automobilky DAF v Modleticích jsme ocenili méně objemný agregát. Na rovném úseku si 10,8litrový šestiválec o největším výkonu 320 kW pobrukoval a na dvanáctý převodový stupeň s přímým záběrem šetřil palivo. Ve stoupání však agregátu docházel dech a automatický režim řazení postupně podřazoval na jedenáctku i desítku. Strategii řazení i rychlost změny převodových stupňů jsme si ve srovnání s verzemi Euro V pochvalovali.

Adaptivní tempomat

Stoupání v Mirošovicích směrem na Benešov si vyžádalo četnější podřazování, které nemuselo být takové, pokud bychom včas vypnuli adaptivní tempomat. Ten se snažil udržovat námi navolenou rychlost, ale zároveň zajistit od vpřed jedoucího vozidla dostatečný odstup. Přibrzdění pod největším stoupáním kvůli vozidlu před námi bychom se jízdou „na nohu“ a zvýšenou pozorností snadno vyhnuli. Kvůli dosažení co nejlepší spotřeby nafty jsme posléze adaptivní tempomat nastavili na co nejkratší vzdálenost, aby souprava přibrzdila za vpřed jedoucím vozidlem, až to bylo nejnutnější. Trochu jsme také mysleli na systém nouzového brzdění AEBS, který automaticky aktivuje brzdy, pokud palubní počítač na základě informací radaru o rozdílu rychlostí a vzájemné vzdálenosti soupravy a vpřed jedoucího vozidla vyhodnotí situaci jako nebezpečnou.

Stoupání na Miličín

Tzv. Votičák, nebo-li kopec začínající před Voticemi a táhnoucí se přes nejvyšší nadmořskou výšku 670 metrů až do Miličína, žádnému plně naloženému vozidlu nic nedaruje. Plynový pedál jsme sešlápli na podlahu před úpatím kopce a nechali automatizovanou převodovku, aby ukázala dovednosti softwaru AS Tronic Full.

Postupný přechod z dvanáctky až na devítku probíhal jako podle šablony. Pokles otáček motoru na 1000 za minutu byl impulsem pro podřazení. V táhlém stoupání jde samozřejmě o strategii správnou, která při maximální rychlosti zaručovala minimální spotřebu. Přibližně třetinu stoupání jsme tedy jeli na devátý převodový stupeň rychlostí cca 45 km/h, což se nám pro dálkovou dopravu tahače XF s velkou kabinou Space Cab jevilo málo přijatelné.

Řidič potřebuje v povolené době jízdy ujet co největší vzdálenost, protože dopravci malou průměrnou rychlostí vázne efektivita využití vozidla, což pochopitelně dá následně pocítit řidiči. V Evropě na rozdíl od Blízkého Východu jezdí téměř výlučně jeden řidič, a pokud dodržuje předepsané doby jízdy a odpočinku, musí v čase jízdy jet bezpečně, ale zároveň tzv. co to dá.

Motorová brzda

Díky automatizované převodovce jsme nemuseli dbát udržování správných otáček motoru, a coby vyznavači ekonomického (svižného a předvídavého) stylu jízdy jsme si tak trochu připadali zbyteční. AS-Tronic řadil ve vyšší řadě tak, že otáčky motoru padaly přesně na 1000 za minutu, od kterých je k dispozici maximální točivý moment 2100 N.m.

Starost o řazení se nás rovněž netýkala v klesání, kde jsme potřebovali čtyřicetitunovou soupravu udržet v rámci povolené rychlosti. Stiskem bočního tlačítka na voliči převodovky jsme přešli do manuálního způsobu řazení, abychom si před prudkým klesáním připravili střední otáčky motoru k dosažení velkého účinku motorové brzdy MX.

Jediným pohybem volicí páky k sobě došlo k nástupu brzdné síly, kterou jsme posléze podpořili dalším podřazením. Motorová brzda v nejprudším klesání nedokázala udržet soupravu v povoleném tempu, a tak jsme ji pomáhali provozními brzdami. S třináctilitrovým šestiválcem MX-13 bychom klesání sjeli bez dotyku na brzdový pedál a naši tradiční kopcovitou trasu ujeli rychleji a možná i s nižší průměrnou spotřebou než 41,4 l/100 km.

TECHNICKÉ PARAMETRY
KabinaSpace Cab
MotorMX-11
Počet válců/ventilů6/24
Objem válců (cm3)10 800
Vstřikovánícommon rail
Největší výkon (kW/min-1)320/1450-1700
Točivý moment (N.m/min-1)2100/1000-1450
Emisní normaEuro VI
Převodovkaautomatizovaný AS-Tronic
Motorová brzda MX (kW)max. 320
Rozsah převodů15,86-1,00
Stálý převod2,53
Hmotnost soupravy (t)40
Znak náprav4x2
Rozvor (mm)3600
Naftové nádrže (l)545+340
Nádrž Adblue (l)90

Ladislav Černý
Diskuze (1)
23. 4. 2020 03:14
Pro DAF Mám slabost
Tak pro DAF mám fakt slabost. To můžu. Článek mě moc potěšil a díky za něj. Vůbec díky za dobrou práci, co děláte. ;) Měl jsem něco takového a byla to špička. https://www.truckcentre.com/…draulika-analog/?…