23.11. 2018 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

DAF XF 480 FT: Velká posila

 

V loňském roce automobilka DAF odhalila několik inovací pro snížení spotřeby paliva. V Česku jsme prověřili novu motorickou verzi MX 480.

Zejména v zemích střední a východní Evropy, kde se náklady dálkových dopravců na naftu činí přibližně třetinu, tvoří spotřeba paliva nákladních vozidel velmi důležitou položku. Neznamená to však, že v západních zemích by se na spotřebu nafty nedbalo, proto automobilka DAF vyvinula a loni představila zásadní změny na pohonných řetězcích a dalších částech vozidla.

Multi-torque

Čtyřicetitunovou soupravu poháněl třináctilitrový šestiválec MX-480 s pěkným točivým momentem 2350 N.m. V rámci poslední úpravy tento agregát s novým turbodmychadlem nabízí maximum 2500 N.m již od ultranízkých otáček 900/min, ale výhradně na dvanáctý převodový stupeň. Tento overboost značkou DAF nazvaný Multi-torque slouží k udržení přímého převodu dvanáctky 1:1 co nejdéle i při nájezdu do stoupání. Ke chvále loni odhaleného agregátu patří točivý moment 2350 N.m od 900/ot. na všechny ostatní převodové stupně.

S tímto očekáváním jsme usedli do návěsové soupravy v české centrále značky DAF v Modleticích. Trasu jsme plánovali po D1 až na exit 66 a zpět, ale aktuální velká zácpa mezi kilometry 35 a 41 nás odradila. Rozhodli jsme se tedy pro druhou variantu spočívající v odbočce na silnici 3 vstříc pořádnému stoupání za Voticemi přes Českou Sibiř směrem na Tábor a zpět.

DAF to jsou i speciály pro armádu. Podívejte se na terénní, obojživelné i obrněné stroje

Krátce po najetí na exitu 12 na dálnici D1 se však na mapě směrem k historickému sídlu Husitů objevila velká kolona. Mezi Bystřicí a Voticemi se na mapě ukázala ikona opravy silnice a červená čára značící zácpu. Za pár minut v rádiu hlásili půlhodinovou kolonu v obou směrech, protože semafory pouští provoz kyvadlově.

Kratší a náročnější

Rozhodli jsme se tedy jet jen kus za Benešov a vrátit se zpět do Modletic. Již během výjezdu stoupání na D1 k exitu 15 jsme si všimli, že motor v dobrém slova smyslu drtil dvanáctku až do otáček 900/min. Třináctilitr dokázal čtyřiceti tunám odolávat na nejvyšší převodový stupeň do poloviny stoupání. Následovalo podřazení rovnou na desítku, protože jsme již měli zapnutý topografický tempomat, který dobře rozpoznal, že řadit jen na jedenáctku by nebylo výhodné.

Prediktivní tempomat věděl na základě polohy přes GPS a mapových podkladů, že míra stoupání ještě naroste. Řazení na jedenáctku, přestože by bylo velmi rychlé, znamenalo by další pokles rychlosti a souprava by po dalším podřazení na desítku natolik zpomalila, že nakonec by pravděpodobně došlo i na devátý stupeň.

Chytrým podřazením z dvanáctky rovnou na desítku se motor dostal do otáček 1300/min a celé stoupání k výjezdu na Velké Popovice zvládl na desítku. Čtyřicet tun tažených do stoupání sice způsobilo i na desítku pokles tempa motoru na 900/min, ale vidina vrcholu a nabrání směru dolů způsobila ekonomické udržení desítky. Instruktor se na sedadle spolujezdce při našem uznalém oddechnutí uspokojeně usmál.

Kde se otočit?

Po sjezdu z D1 na 21. exitu jsme začali přemýšlet, kde se za Benešovem dobře otočíme. Jeli jsme nadále na prediktivní tempomat a nechali techniku, aby nám předvedla, co umí. Jelikož jsme měli nastavený velký rozsah prediktivního tempomatu (+5/-10 km/h), souprava před vrcholem stoupání mírně zpomalovala pod námi navolené tempo a přecházela do volnoběžky. Její aktivace je nutně spojená s prediktivním tempomatem, takže jsme byli tlačeni do pohonného řetězce příliš nezasahovat. To je samozřejmě velká výhoda pro řidiče, který sedí za volantem 9-10 hodin denně.

Třetí pokus

Potřeba otočit návěsovou soupravu na silnici č. 3 nás začala tížit, když po zpomalení u sjezdu na Jírovice jsme kvůli aktuální dopravní situaci nemohli otočku uskutečnit. Znamenalo to zpomalení na cca 20 km/h a opětovné rozjetí na provozní maximum. Tatáž situace nastala na odbočce do Bystřice. Zpomalení a opětovné zrychlení na maximum. Až další odbočka vpravo do Petrovic byla bez automobilů a mohli jsme se s opatrností otočit zpět. Hodně se nám ulevilo, protože zácpa začínala dle mapy už kilometr před námi a nám se nechtělo trčet dvakrát půlhodinu v obou směrech.

DAF a jeho výlety do světa osobních automobilů ve velké galerii

Nám se ulevilo, ale dvojí velké zpomalení a jedno zastavení měly nepříznivý vliv na spotřebu. Proto také nizozemský instruktor naznačil, že bychom v konečném účtování spotřeby měli tyto události zohlednit s tím, že to celkem odhaduje na litr nafty. Jeho odhad jsme potvrdili, protože dvojí rozjetí čtyřicetitunovou soupravou z 20 na 85 km/h by litru odpovídalo a otočku přece počítat nebudeme, když ji provádíme při každém testu.

Dlouhá dvanáctka

Se silným motorem o výkonu 355 kW byl spojený velmi dlouhý převod diferenciálu 2,21. Toto spojení ideální do rovinatého profilu trasy dokáže na dvanáctku při rychlosti 85 km/h jet jen na 950 ot./min. Na naší trase většinou zvlněné však dvanáctka našla uplatnění na přibližně třech čtvrtinách ujeté vzdálenosti, protože téměř každé stoupání bylo pro dvanáctku navzdory silnému motoru příliš náročné. Proto také často docházela k podřazení rovnou na desítku, aby se motor dostal do dále nepřerušovaného plného tahu a souprava vyjela kopec rychle na vysoký převodový stupeň.

Změna převodových stupňů však neznamenala výraznou ztrátu rychlosti, protože s posíleným motorem spolupracovala nová dvanáctistupňová automatizovaná převodovka Traxon. Ve srovnání s předchozím typem uměla rychlejší změnu jednotlivých stupňů a dávala větší rozsah 16,69-1,00 proti původnímu 15,86-1,00.

Jízdní dojmy DAF CF a XF: Od podlahy

Přestože dvanáctka nebyla na naší trase optimálně využitá a dvakrát jsme se marně pokoušeli po téměř zastavení otočit, spotřebovali jsme na trase dlouhé 68,9 km celkem 23,94 l nafty. Po odečtení litru za nezdařené otočky a následné opětovné rozjíždění do plna vycházela průměrná spotřeba 33,29 l/100 km. K měření spotřebované nafty jsme používali přístroj sledující průtok nafty přes vstřikovače.

Potěšující hodnota na trase s polovinou dálnice a silnice č. 3 se také týkala průměrné rychlosti. Navzdory dvěma neúspěšným pokusům o otočení jsme celou trasu ujeli tempem 70,7 km/h.

Technické parametry
KabinaSpace Cab
Motor MX-13
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 12 900
Vstřikování common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 355/1600
Točivý moment (N.m/ot. za min)2350 (2500)/900-1125
Emisní norma Euro VI
Převodovka automatizovaný Traxon
Rozsah převodů 16,69-1,00
Stálý převod 2,21
Hmotnost soupravy (t) 40
Znak náprav 4x2
Rozvor (mm) 3600
Naftové nádrže (l) 340
Nádrž AdBlue (l) 90
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Jasné slovo Martina Čabana: Co bolí Babiše? Jasné slovo Martina Čabana: Co bolí Babiše?

Premiéra Babiše jeho kauzy ohrožují, i když ho…

Češi stále více reklamují zboží. Povědomí o právech ale nemají, říká průzkum Češi stále více reklamují zboží. Povědomí o právech ale nemají, říká průzkum

Nějaké zboží nebo službu za poslední rok reklamovalo 55…

Více stromů, méně dopravy. Vítězné a Karlovo náměstí čekají změny Více stromů, méně dopravy. Vítězné a Karlovo náměstí čekají změny

Náměstí v Praze jsou zanedbaná, shodují se urbanisté…

 

Štítky DAF Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 





 
BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

TEST: BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

Dnes 13:08

Pohon zadních kol, manuální převodovka, kompaktní tvary a ostrý řadový šestiválec od divize M. To vypadá na ranec dokonalé zábavy.




Blesk.cz

Hádka o zmláceného Tunu: Sám útočil, navážejí se do něj! Moderátor hledá svědky

Hádka o zmláceného Tunu: Sám útočil, navážejí se do…

Kontroverzní moderátor Jan Tuna (45) skončil po firemním vánočním večírku v nemocnici, protože prý podle…

ŽIVĚ: Pečeme tradiční vánočku s Alicí Bendovou a Jovankou Vojtkovou! Mají recept profíka!

ŽIVĚ: Pečeme tradiční vánočku s Alicí Bendovou a…

Alice Bendová (45) a Jovanka Vojtková (39), manželka rockera Pepy Vojtka, pečou v přímém přenosu na Blesk.cz…

 

iSport.cz

Northugovo sbohem. Bývalý král běžecké stopy končí s lyžováním

Northugovo sbohem. Bývalý král běžecké stopy končí s…

Slavný norský běžec na lyžích Petter Northug ukončil v 32 letech kariéru. Během ní získal rekordních třináct…

O co hraje Plzeň s AS Řím: až 83 milionů, koeficient či Vrbovo kouzlo

O co hraje Plzeň s AS Řím: až 83 milionů, koeficient…

Dnes se v Plzni očekává mrazivý večer, možná i nepříjemný sníh s deštěm. Na trávníku v Doosan Aréně ale bude…

 

Reflex.cz

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na působivých snímcích

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na…

Plány na stažení vojsk začaly v Moskvě získávat reálné obrysy krátce po nástupu Michaila Gorbačova. Nový…

Nejlepší vánoční reklamy roku 2018: Drahé kampaně poráží video za 50 liber, které rozbrečí i drsňáky

Nejlepší vánoční reklamy roku 2018: Drahé kampaně…

Zatímco bitvu slavných značek s přehledem vyhrál obchodní řetězec John Lewis, sociální sítě bourá ještě jedno…