Daihatsu Copen jde po 10 letech výroby do důchodu
Dvoumístný roadster Daihatsu Copen je jedním z nejmenších sportovních aut na světě, má pevnou skládací střechu z hliníku. Výstavní premiéru si odbyl na autosalonu v Tokiu 2001. Ač se zvěsti o ukončení výroby objevily už v červenci 2010, pro japonský trh běžela dále, model pouze postupně mizel z evropského trhu.
Výroční Copen „10th Anniversary Edition“ bude k dispozici pouze v bílé barvě. Přední maska je chromovaná stejně jako páka ruční brzdy a vnitřní kličky otevírání dveří, patnáctipalcová litá kola nesou značku BBS, Interiér je v černé kůži s kontrastním červeným prošíváním. Počet kusů limitované série zveřejněn nebyl. Stylové autíčko má pod kapotou pro Zemi vycházejícího slunce tradiční tříválec o objemu 659 cm3, ovšem přeplňovaný turbodmychadlem. Ano, Copen patří mezi „kei cars“, o čemž hovoří i délka těsně pod 3,4 m. Pohonná jednotka dává 47 kW (64 k).
Japonští zákazníci mají na výběr ze dvou převodovek: pětistupňového manuálu a automatu se čtveřicí rychlostních stupňů. Auto s přímo řazeným ústrojím stojí 1,82 milionu jenů, se samočinným je překvapivě levnější: přijde na 1,8 milionu. V korunách tyto částky odpovídají aktuálně 415.900, respektive 411.300,- Kč.
Definitivní sbohem dá maličký Copen výrobním linkám letos v srpnu. Automobilka oznámila, že dosud prodala více než 56 tisíc vozů. Nabízely se tedy i v Evropě, ovšem s atmosférickým čtyřválcem 1238 cm3/64 kW. Ještě před dvěma lety byly k mání dokonce také u nás. Liberecká společnost V.J.Cars je prodávala v cenách od 510.000 korun.