Daihatsu: mikrospecialista v Ženevě

Daihatsu: mikrospecialista v Ženevě

 
 

Japonská automobilka Daihatsu se prosazuje v Japonsku s malými automobily. Loni výroba dosáhla asi 430 tisíc vozů, což je podobné číslo jako u domácí škodovky. Jako jedna z mála automobilek nemá Daihatsu u nás prodejní zastoupení.

Japonská automobilka Daihatsu se prosazuje v Japonsku s malými automobily. Loni výroba dosáhla asi 430 tisíc vozů, což je podobné číslo jako u domácí škodovky. Jako jedna z mála automobilek nemá Daihatsu u nás prodejní zastoupení, proto se pojďme blíže podívat na to, co v Evropě nabízí.

D-Bone
Své „mini“ zaměření potvrdilo Daihatsu v Ženevě konceptem D-BONE. Jedná se o kompaktní čtyřmístný vůz pro volné chvíle v přírodě i ve městě. Jeho rozměry jsou 3395x1475x1370 (délka x šířka x výška), ale rozvor je plných 2420 mm. Díky svému neotřelému vzhledu kombinujícímu prvky terénních buggy a motocyklů, jistě zaujme především mladé. Je vybaven trvalým pohonem všech kol s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu, která se ovládá tlačítkem na přístrojové desce. O jeho pohon se stará přeplňovaný zážehový tříválec s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily na válec o objemu 659 cm3. Díky turbu však produkuje 47 kW při 6400 ot/min a 107 Nm při 3600 ot/min. Ve spojení s hmotností pouhých 890 kg nabídne jistě zajímavou dynamiku.

Inteligentní katalyzátor
Daihatsu prezentovala na svém stánku také technickou inovaci třícestného katalyzátoru. Problém běžných katalyzátorů-jejich degradaci, zmenšování činné plochy - vyřešili konstruktéři zavedením nové keramické krystalové mřížky se strukturou typu ABO3. Průchodem výfukových plynů katalyzátorem se z krystalové mřížky v redukčním prostředí uvolňuje Palladium, které vytváří aktivní mikročástice. Následně se Palladium vrací do krystalové mřížky v oxidačním procesu a tak je zajištěna přirozená regenerace činné vrstvy katalyzátoru. V praxi to znamená, že výkon katalyzátoru není závislý na jeho stáří. Neméně pdstatná je také úspora vzácných prvků, používaných na aktivních vrstvách katalyzátoru.

Cuore
Sériová produkce představená v Ženevě začíná mikroautem Cuore, které je momentálně ve výrobě s překvapivě nejaponsky hranatou karosérií se třemi nebo pěti dveřmi. Cílem konstruktérů bylo zřejmě maximální využití obestavěného prostoru, protože délka 3410 mm a rozvor 2375 mm ukazují na minimální převisy vpředu i vzadu. Čelní profil karosérie je spíše obdélník. Z fotografií by člověk usoudil, že dveře jsou z rovného plechu a že skla bočních dveří snad tvoří také rovinu. To sice není právě v módě, ale 1475 mm široké karosérii to umožňuje nabídnout dostatek vnitřní šířky pro cestující v interiéru. Litrový tříválec má výkon 43,5 kW. Na švýcarském trhu je Cuore druhým nejlevnějším vozem (11990 CHF). Jeho cenovým konkurentem je Suzuki Alto a u nás oblíbené Daewoo Matiz (9999 CHF).

YRV
Sportovně navržený automobil je na hranici mezi kategorií kombi a mini-MPV. V nabídce je buď stejný litrový tříválec jako v Cuore nebo čtyřválec 1,3 16 V (64 kW), který 890 kg těžkému vozu propůjčuje slušné jízdní výkony (0-100 km/h za 11,2 s). Na japonském trhu je k dostání turbodmychadlem přeplňovaná ostrá verze stejného motoru o výkonu 95 kW. Ta zrychluje na stovku za 8,4 s.

Terios
V roce 1997 uvedený automobil pro volný čas přišel v době, kdy boom SUV teprve začínal. Nyní je nabízen se stejným čtyřválcem 1,3 16V (63 kW) jako je v YRV. Standardní je stálý pohon všech kol.

Sirion
Rodinné zaměření modelu Sirion je patrné z přátelsky kulatých tvarů. Pětidveřová karosérie (vnější rozměry 3695 x 1595 x 1450 mm) může mít hnací ústrojí s trvalým pohonem všech kol. Motory jsou opět dva: litrový tříválec a větší čtyřválec 1,3 16V.

Copen
Srce příznivců roadsterů zaplesá při pohledu na otevřený Copen. Když vedle něj stojíte vypadá spíše jako hračka. Neskutečně krátká karosérie (3395 mm) pojme sotva dva cestující, pokud jedete se střechou nad hlavou, máte povoleno ještě jedno zavazadlo (úložný proctor celkem 210 l). Elektricky ovládaný mechanismus ukryje střechu do zádě za 20 sekund. 830 kilogramů těžký miniroadster je poháněn přeplňovaným čtyřválcem 660 cm3, který má výkon 50 kW při 6000 ot./min a největší točivý moment 100 Nm při 3200 ot/min. Maximální rychlost činí 170 km/h, ale zřejmě vše nad předpisových 130 km/h musí být vzhledem k rozvoru 2230 mm velkou životní zkušeností. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,7 s není příliš oslnivá hodnota, ale vnímání světa z minikokpitu Copenu bude mít svá specifika, čas v něm jistě plyne jiným tempem.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ruský Gazprom překvapil analytiky, loni vydělal 411 miliard Ruský Gazprom překvapil analytiky, loni vydělal 411 miliard

Ruská plynárenská společnost Gazprom v loňském roce…

Merkelová: Britové mají o brexitu iluze. Nečekejte stejná práva jako v EU Merkelová: Britové mají o brexitu iluze. Nečekejte stejná práva jako v EU

Británie nebude mít po vystoupení z Evropské unie stejná…

Zeman naštval Turky, označil masakr za genocidu. Turecko zkritizovalo i parlament Zeman naštval Turky, označil masakr za genocidu. Turecko zkritizovalo i parlament

Turecké ministerstvo zahraničí odsoudilo rozhodnutí…

ČSSD má pochybnosti kolem podnikání Babiše, mají analýzu ČSSD má pochybnosti kolem podnikání Babiše, mají analýzu

Sociální demokracie má pochybnosti kolem podnikání…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč

Zatímco minulé generace malého Nissanu měly spíše…

Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

 






 
Motory 1.4 a 1.6 VTi/1.6 THP: Největší francouzsko-německý motorový průšvih!

Motory 1.4 a 1.6 VTi/1.6 THP: Francouzsko-německý motorový průšvih!

Dnes 08:00

V roce 2006 uvedl Citroën modernizovanou první generaci C4. Největší její novinkou byla úplně první aplikace zcela nových motorů. Počáteční nadšení ale po čase vystřídaly rozpaky.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Den země na Havlíčkově náměstí: Co vás tam čeká zajímavého?

Den země na Havlíčkově náměstí: Co vás tam čeká zajímavého?

Při příležitosti celosvětových oslav věnovaných Zemi pořádá 27. dubna Praha 3 spolu s Českým zahrádkářským…

 

iSport.cz

Sobotka vstřelil krásný gól, porážku s Nashvillem ale neodvrátil

Sobotka vstřelil krásný gól, porážku s Nashvillem…

SOUHRN | Vladimír Sobotka podruhé skóroval v letošním play off NHL, hokejisté St. Louis ale prohráli v úvodním…

SESTŘIHY: Real vyhrál 6:2 v La Coruni, Barcelona smetla Osasunu 7:1

SESTŘIHY: Real vyhrál 6:2 v La Coruni, Barcelona…

Fotbalisté Realu Madrid a Barcelony se ve 34. kole La Ligy činili. „Bílý balet“ vyhrál na půdě La Coruni jasně…

 

Reflex.cz

Nová šílenost v Tádžikistánu: Prezidentovi se musí říkat „zakladatel míru a národní jednoty, vůdce národa...

Nová šílenost v Tádžikistánu: Prezidentovi se musí…

Autoritářští vládcové světa si zakládají i na svých nejrůznějších titulech, která pak používají především…

Výtečná Gilliameska, doporučená četba pro milovníky Monty Pythonů

Výtečná Gilliameska, doporučená četba pro milovníky…

Portrét Terryho Gilliama na knize jeho vzpomínek (Gilliamesku právě česky vydalo brněnské nakladatelství JOTA)…