Daihatsu: mikrospecialista v Ženevě

Daihatsu: mikrospecialista v Ženevě

 
 

Japonská automobilka Daihatsu se prosazuje v Japonsku s malými automobily. Loni výroba dosáhla asi 430 tisíc vozů, což je podobné číslo jako u domácí škodovky. Jako jedna z mála automobilek nemá Daihatsu u nás prodejní zastoupení.

Japonská automobilka Daihatsu se prosazuje v Japonsku s malými automobily. Loni výroba dosáhla asi 430 tisíc vozů, což je podobné číslo jako u domácí škodovky. Jako jedna z mála automobilek nemá Daihatsu u nás prodejní zastoupení, proto se pojďme blíže podívat na to, co v Evropě nabízí.

D-Bone
Své „mini“ zaměření potvrdilo Daihatsu v Ženevě konceptem D-BONE. Jedná se o kompaktní čtyřmístný vůz pro volné chvíle v přírodě i ve městě. Jeho rozměry jsou 3395x1475x1370 (délka x šířka x výška), ale rozvor je plných 2420 mm. Díky svému neotřelému vzhledu kombinujícímu prvky terénních buggy a motocyklů, jistě zaujme především mladé. Je vybaven trvalým pohonem všech kol s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu, která se ovládá tlačítkem na přístrojové desce. O jeho pohon se stará přeplňovaný zážehový tříválec s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily na válec o objemu 659 cm3. Díky turbu však produkuje 47 kW při 6400 ot/min a 107 Nm při 3600 ot/min. Ve spojení s hmotností pouhých 890 kg nabídne jistě zajímavou dynamiku.

Inteligentní katalyzátor
Daihatsu prezentovala na svém stánku také technickou inovaci třícestného katalyzátoru. Problém běžných katalyzátorů-jejich degradaci, zmenšování činné plochy - vyřešili konstruktéři zavedením nové keramické krystalové mřížky se strukturou typu ABO3. Průchodem výfukových plynů katalyzátorem se z krystalové mřížky v redukčním prostředí uvolňuje Palladium, které vytváří aktivní mikročástice. Následně se Palladium vrací do krystalové mřížky v oxidačním procesu a tak je zajištěna přirozená regenerace činné vrstvy katalyzátoru. V praxi to znamená, že výkon katalyzátoru není závislý na jeho stáří. Neméně pdstatná je také úspora vzácných prvků, používaných na aktivních vrstvách katalyzátoru.

Cuore
Sériová produkce představená v Ženevě začíná mikroautem Cuore, které je momentálně ve výrobě s překvapivě nejaponsky hranatou karosérií se třemi nebo pěti dveřmi. Cílem konstruktérů bylo zřejmě maximální využití obestavěného prostoru, protože délka 3410 mm a rozvor 2375 mm ukazují na minimální převisy vpředu i vzadu. Čelní profil karosérie je spíše obdélník. Z fotografií by člověk usoudil, že dveře jsou z rovného plechu a že skla bočních dveří snad tvoří také rovinu. To sice není právě v módě, ale 1475 mm široké karosérii to umožňuje nabídnout dostatek vnitřní šířky pro cestující v interiéru. Litrový tříválec má výkon 43,5 kW. Na švýcarském trhu je Cuore druhým nejlevnějším vozem (11990 CHF). Jeho cenovým konkurentem je Suzuki Alto a u nás oblíbené Daewoo Matiz (9999 CHF).

YRV
Sportovně navržený automobil je na hranici mezi kategorií kombi a mini-MPV. V nabídce je buď stejný litrový tříválec jako v Cuore nebo čtyřválec 1,3 16 V (64 kW), který 890 kg těžkému vozu propůjčuje slušné jízdní výkony (0-100 km/h za 11,2 s). Na japonském trhu je k dostání turbodmychadlem přeplňovaná ostrá verze stejného motoru o výkonu 95 kW. Ta zrychluje na stovku za 8,4 s.

Terios
V roce 1997 uvedený automobil pro volný čas přišel v době, kdy boom SUV teprve začínal. Nyní je nabízen se stejným čtyřválcem 1,3 16V (63 kW) jako je v YRV. Standardní je stálý pohon všech kol.

Sirion
Rodinné zaměření modelu Sirion je patrné z přátelsky kulatých tvarů. Pětidveřová karosérie (vnější rozměry 3695 x 1595 x 1450 mm) může mít hnací ústrojí s trvalým pohonem všech kol. Motory jsou opět dva: litrový tříválec a větší čtyřválec 1,3 16V.

Copen
Srce příznivců roadsterů zaplesá při pohledu na otevřený Copen. Když vedle něj stojíte vypadá spíše jako hračka. Neskutečně krátká karosérie (3395 mm) pojme sotva dva cestující, pokud jedete se střechou nad hlavou, máte povoleno ještě jedno zavazadlo (úložný proctor celkem 210 l). Elektricky ovládaný mechanismus ukryje střechu do zádě za 20 sekund. 830 kilogramů těžký miniroadster je poháněn přeplňovaným čtyřválcem 660 cm3, který má výkon 50 kW při 6000 ot./min a největší točivý moment 100 Nm při 3200 ot/min. Maximální rychlost činí 170 km/h, ale zřejmě vše nad předpisových 130 km/h musí být vzhledem k rozvoru 2230 mm velkou životní zkušeností. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,7 s není příliš oslnivá hodnota, ale vnímání světa z minikokpitu Copenu bude mít svá specifika, čas v něm jistě plyne jiným tempem.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 





 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Včera

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Drahoše volí hvězda Ordinace i Rottrová, Zeman má své věrné. Komu fandí známé tváře?

Drahoše volí hvězda Ordinace i Rottrová, Zeman má…

Prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš získávají před druhým kolem volby silné podporovatele. Do voleb…

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal Dádu a Trumpovou! Jednu zval i na smrt!

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal…

75. narozeniny by dnes oslavil Jiří Štaidl (†30), bratr hudebníka Ladislava Štaidla (72) a textař, který napsal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná Plíšková a šílící Strýcová

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná…

Tohle bylo drama jako řemen! Téměř dvě a tři čtvrtě hodiny dřely na kurtu v osmifinále Australian české tenistky…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…