Daimler a bezpečnost: S velkým předstihem

 

Daimler dlouhodobě rozvíjí bezpečnostní prvky v oblasti dodávek, nákladních vozidel i autobusů. K čemu směřuje?

Hned na úvod připomeňme, že na rozvoji bezpečnostních prvků se podílí mnoho faktorů. Kromě zpřísňující se legislativy můžeme pozorovat další vlivy jako například konkurenční prostředí výrobců, snahu dopravců o maximální provozuschopnost a výdělečnost vozidel či například pobídky pojišťoven pro vozidla s nejmodernějšími bezpečnostními prvky. Poslední jmenovaný stimul se však rozvinul ve vyspělých evropských i zámořských zemích. Česko se však k nim v tomto směru zatím neřadí, přestože tuzemské pojišťovací společnosti jsou většinou dcerami matek nabízejících zvýhodněné pojistné jen pár stovek kilometrů od nás na západ.

Ve výčtu příčin masivního rozvoje prvků pasivní či aktivní bezpečnosti jsme v úvodu záměrně vynechali nevyčíslitelnou hodnotu lidského života a jeho jedinečného příběhu, protože to předpokládáme.

Všechny segmenty

Daimler je již dlouhodobě průkopníkem v oblasti bezpečnostních a asistenčních systémů. Lehká užitková i nákladní vozidla a autobusy disponují v závislosti na příslušném druhu provozu veškerými aktuálně dostupnými bezpečnostními a asistenčními systémy. Většina systémů pochází z vlastního vývoje a slavila světovou premiéru ve vozidlech Mercedes-Benz. Do produktů značek koncernu Daimler jsou montovány dříve, než je začne předepisovat legislativa. Například asistent pro odbočování u nákladních vozidel pochází od divize Mercedes-Benz Trucks.

Maximální bezpečnost tvoří prevence nehod, a to v prvé řadě u řidiče, což se projevuje kurzy bezpečné jízdy pořádanými společností Daimler. Profesionální školení naučí řidiče rychle a uvážlivě reagovat v nebezpečných situacích. Asistenční systémy zůstávají i při automatizovaných zásazích tím, čím v doslovném slova smyslu jsou: asistenty, kteří podporují řidiče.

Asistence na míru

Různé kategorie vozidel a odlišné využití v rámci jednotlivých specifikací potřebují jiné bezpečnostní pomocníky. Vyspělý Active Brake Assist 3 je vhodným asistentem pro nouzové brzdění nákladních vozidel pro dálkovou dopravu a dálkových autobusů. Nový pomocník pro odbočování je dokonale koncipován pro podporování řidičů nákladních vozidel při změně jízdního pruhu na dálnici a při odbočování ve městě.

Nový systém řízení úhlu zalomení ATC kloubového autobusu má také specifické zaměření. Model Sprinter do segmentu LUV přinesl asistent proti nárazu bočního větru a pomocníka pro prevenci nehod Collision Prevention Assist.

Velkou výhodu jednotlivých úseků tvoří propojení vývoje bezpečnostních prvků nákladních vozidel, lehkých užitkových vozů, autobusů mezi sebou i s centrálním koncernovým vývojem. Například před dvaceti lety byl v modelu Mercedes-Benz třídy S poprvé na světě zařazen do sériové výroby elektronicky řízený stabilizační systém ESP. O několik let později tento geniální pomocník s výrazně komplexnějšími verzemi přišel do nákladních vozidel, lehkých užitkových vozů a autobusů. Musel zohledňovat rozmanitost variant vozidel s různými rozvory, konfiguracemi náprav, nástavbami a zatížením vozidla.

Dávno před zákonem

K vývoji asistenčních prvků pomáhá zkoumání reálných dopravních nehod, což značka Mercedes-Benz již činí pětačtyřicet let. Vývoj bezpečnostních a asistenčních systémů tak vychází z praxe a jeho plody jsou rychle uváděny do sériové výroby. Daimler vynalezl během desetiletí mnoho bezpečnostních a asistenčních systémů. Uveďme například protiblokovací systém ABS pro těžká užitková vozidla, elektronicky řízený stabilizační systém ESP nebo asistent pro nouzové brzdění Active Brake Assist. Mercedes-Benz nabízí ESP i ABA již devět let, přičemž ABA se do povinné výbavy vybraných kategorií nově registrovaných nákladních vozidel i autobusů dostane v listopadu letošního roku. Totéž nařízení se také týká asistentu proti neúmyslnému opuštění jízdního pruhu, který stuttgartský výrobce nabízí již patnáct let.

V segmentu lehkých užitkových vozidel patří u modelu Sprinter do standardního vybavení stabilizační systém ESP již od roku 2002, zatímco legislativa jej vyžaduje od loňského podzimu.

Počet nehod i mrtvých klesá

Jakkoli jsou v jednotlivých evropských státech různé a zároveň občas se měnící podmínky pro naplnění pojmu „dopravní nehoda“, můžeme pozorovat trend snižování jejich počtu a ještě razantnější úbytek smrtelných následků. Evropská komise udává pro území současné EU28 celkem 1,44 milionu nehod v roce 1991, v loňském roce to bylo cca jeden milion, tedy o třetinu méně. Počty úmrtí poklesly dramatičtěji. V roce 1991 přišlo o život při dopravních nehodách na území dnešní EU 76.230 lidí, v loňském roce zemřelo na silnicích „jen“ třetina 25.700 lidí. To vše navzdory zvyšujícímu se počtu vozidel i přepravnímu výkonu.

Blízká budoucnost

Divize nákladních vozidel, autobusů i lehkých užitkových automobilů pokračují v koncernu Daimler ve vývoji stávajících i nových bezpečnostních pomocníků. Vývoj nového asistenta pro odbočování pro nákladní vozidla, přídavné funkce pro Active Brake Assist, adaptace dalších asistenčních systémů včetně jejich specifické úpravy pro lehké užitkové vozy – to jsou všechno příklady práce inženýrů společnosti Daimler na nových systémech, které míří k uskutečnění vize bez nehod. K ní se nejvíce blíží funkční koncept autonomního vozidla Mercedes-Benz Future Truck 2025.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ankara žádá o vydání Gülena, potvrdily USA. Důvodem prý není puč Ankara žádá o vydání Gülena, potvrdily USA. Důvodem prý není puč

Spojené státy oznámily, že z Turecka obdržely žádost o…

Brusel schválil české plány na podporu části obnovitelných zdrojů Brusel schválil české plány na podporu části obnovitelných zdrojů

Evropská komise schválila České republice dva programy na…

Nový „hlídací“ čip by měl ukončit spory o důvěryhodnosti hardwaru Nový „hlídací“ čip by měl ukončit spory o důvěryhodnosti hardwaru

Důvěřovat danému zařízení, nebo ne? Otázka nad kvalitou…

Na kontinentu je až příliš přistěhovalců, myslí si Evropané Na kontinentu je až příliš přistěhovalců, myslí si Evropané

Obyvatelé evropských zemí si pod vlivem nejhorší migrační…

 

Štítky Mercedes-Benz Profi

 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Škoda Octavia 1.0 TSI: Otázka, na kterou neznáme odpověď Test Škoda Octavia 1.0 TSI: Otázka, na kterou neznáme odpověď

Tak jak je to s tím tříválcem v Octavii? Je to absolutní…

Podívejte se, jak Rus svaří luxusní BMW řady 7 ze dvou kusů Podívejte se, jak Rus svaří luxusní BMW řady 7 ze dvou kusů

Občas vám ukazujeme, jak si ve východních zemích dokáží…

 




Související články
Mercedes-Benz Unimog pro jízdu po kolejích Mercedes-Benz Unimog pro jízdu po kolejích

Mercedes-Benz bude na letošním veletrhu InnoTrans v…

Mercedes-Benz Sprinter jako mobilní bankovní kancelář Mercedes-Benz Sprinter jako mobilní bankovní kancelář

Göppingenská spořitelna pro zajištění bankovních služeb i…

 



 
 Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet: Bez střechy ještě krásnější

Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet: Bez střechy ještě krásnější

Dnes 19:50

Co kdyby Mercedes vyráběl luxusní retrokupé Maybach 6? A co kdyby z něj vznikl superluxusní kabriolet? Potom by nejspíš vypadal takhle




Blesk.cz

Česká pošta chce svou „balíkoptéru“. Rozvážku pomocí dronů brzdí zákony

Česká pošta chce svou „balíkoptéru“. Rozvážku pomocí…

Doručování balíků s pomocí dronů už zkouší německá či švýcarská pošta a jejich využívání plánuje také…

V Česku se točí bollywoodský film. Štáb utratí přes 50 milionů

V Česku se točí bollywoodský film. Štáb utratí přes…

V několika českých lokacích začalo natáčení bollywoodského romantického filmu s názvem The Ring. Jeho režisér…

 

iSport.cz

Hradec v přípravě ještě neprohrál, Slavia znemožnila Kladno 9:1

Hradec v přípravě ještě neprohrál, Slavia znemožnila…

Hokejisté Hradce Králové vyhráli i šestý zápas v přípravě na nový ročník extraligy, když doma zdolali Kometu…

Ty zrůdo! Lochte přišel o všechny sponzory. Jsem jen člověk, kaje se

Ty zrůdo! Lochte přišel o všechny sponzory. Jsem jen…

To bolí! Americký plavec Ryan Lochte ztratil po aféře s nahlášením falešného přepadení během olympijských her v…

 

Reflex.cz

Praha rozšiřuje parkovací zóny aneb Když někdo nemyslí hlavou, ale zadkem

Praha rozšiřuje parkovací zóny aneb Když někdo…

Ve středu začnou na území Prahy 5 a 6 fungovat placené parkovací zóny. Rezidenti si sice zaplatí za parkovací…

Dojemné snímky bezdomovců, kdyby se jim splnily jejich dětské sny

Dojemné snímky bezdomovců, kdyby se jim splnily…

V dětství každý snil o své budoucnosti, někomu se podařilo splnit své sny více, někomu méně. V případě…