reklama


Daimler a bezpečnost: S velkým předstihem

 

Daimler dlouhodobě rozvíjí bezpečnostní prvky v oblasti dodávek, nákladních vozidel i autobusů. K čemu směřuje?

Hned na úvod připomeňme, že na rozvoji bezpečnostních prvků se podílí mnoho faktorů. Kromě zpřísňující se legislativy můžeme pozorovat další vlivy jako například konkurenční prostředí výrobců, snahu dopravců o maximální provozuschopnost a výdělečnost vozidel či například pobídky pojišťoven pro vozidla s nejmodernějšími bezpečnostními prvky. Poslední jmenovaný stimul se však rozvinul ve vyspělých evropských i zámořských zemích. Česko se však k nim v tomto směru zatím neřadí, přestože tuzemské pojišťovací společnosti jsou většinou dcerami matek nabízejících zvýhodněné pojistné jen pár stovek kilometrů od nás na západ.

Ve výčtu příčin masivního rozvoje prvků pasivní či aktivní bezpečnosti jsme v úvodu záměrně vynechali nevyčíslitelnou hodnotu lidského života a jeho jedinečného příběhu, protože to předpokládáme.

Všechny segmenty

Daimler je již dlouhodobě průkopníkem v oblasti bezpečnostních a asistenčních systémů. Lehká užitková i nákladní vozidla a autobusy disponují v závislosti na příslušném druhu provozu veškerými aktuálně dostupnými bezpečnostními a asistenčními systémy. Většina systémů pochází z vlastního vývoje a slavila světovou premiéru ve vozidlech Mercedes-Benz. Do produktů značek koncernu Daimler jsou montovány dříve, než je začne předepisovat legislativa. Například asistent pro odbočování u nákladních vozidel pochází od divize Mercedes-Benz Trucks.

Maximální bezpečnost tvoří prevence nehod, a to v prvé řadě u řidiče, což se projevuje kurzy bezpečné jízdy pořádanými společností Daimler. Profesionální školení naučí řidiče rychle a uvážlivě reagovat v nebezpečných situacích. Asistenční systémy zůstávají i při automatizovaných zásazích tím, čím v doslovném slova smyslu jsou: asistenty, kteří podporují řidiče.

Asistence na míru

Různé kategorie vozidel a odlišné využití v rámci jednotlivých specifikací potřebují jiné bezpečnostní pomocníky. Vyspělý Active Brake Assist 3 je vhodným asistentem pro nouzové brzdění nákladních vozidel pro dálkovou dopravu a dálkových autobusů. Nový pomocník pro odbočování je dokonale koncipován pro podporování řidičů nákladních vozidel při změně jízdního pruhu na dálnici a při odbočování ve městě.

Nový systém řízení úhlu zalomení ATC kloubového autobusu má také specifické zaměření. Model Sprinter do segmentu LUV přinesl asistent proti nárazu bočního větru a pomocníka pro prevenci nehod Collision Prevention Assist.

Velkou výhodu jednotlivých úseků tvoří propojení vývoje bezpečnostních prvků nákladních vozidel, lehkých užitkových vozů, autobusů mezi sebou i s centrálním koncernovým vývojem. Například před dvaceti lety byl v modelu Mercedes-Benz třídy S poprvé na světě zařazen do sériové výroby elektronicky řízený stabilizační systém ESP. O několik let později tento geniální pomocník s výrazně komplexnějšími verzemi přišel do nákladních vozidel, lehkých užitkových vozů a autobusů. Musel zohledňovat rozmanitost variant vozidel s různými rozvory, konfiguracemi náprav, nástavbami a zatížením vozidla.

Dávno před zákonem

K vývoji asistenčních prvků pomáhá zkoumání reálných dopravních nehod, což značka Mercedes-Benz již činí pětačtyřicet let. Vývoj bezpečnostních a asistenčních systémů tak vychází z praxe a jeho plody jsou rychle uváděny do sériové výroby. Daimler vynalezl během desetiletí mnoho bezpečnostních a asistenčních systémů. Uveďme například protiblokovací systém ABS pro těžká užitková vozidla, elektronicky řízený stabilizační systém ESP nebo asistent pro nouzové brzdění Active Brake Assist. Mercedes-Benz nabízí ESP i ABA již devět let, přičemž ABA se do povinné výbavy vybraných kategorií nově registrovaných nákladních vozidel i autobusů dostane v listopadu letošního roku. Totéž nařízení se také týká asistentu proti neúmyslnému opuštění jízdního pruhu, který stuttgartský výrobce nabízí již patnáct let.

V segmentu lehkých užitkových vozidel patří u modelu Sprinter do standardního vybavení stabilizační systém ESP již od roku 2002, zatímco legislativa jej vyžaduje od loňského podzimu.

Počet nehod i mrtvých klesá

Jakkoli jsou v jednotlivých evropských státech různé a zároveň občas se měnící podmínky pro naplnění pojmu „dopravní nehoda“, můžeme pozorovat trend snižování jejich počtu a ještě razantnější úbytek smrtelných následků. Evropská komise udává pro území současné EU28 celkem 1,44 milionu nehod v roce 1991, v loňském roce to bylo cca jeden milion, tedy o třetinu méně. Počty úmrtí poklesly dramatičtěji. V roce 1991 přišlo o život při dopravních nehodách na území dnešní EU 76.230 lidí, v loňském roce zemřelo na silnicích „jen“ třetina 25.700 lidí. To vše navzdory zvyšujícímu se počtu vozidel i přepravnímu výkonu.

Blízká budoucnost

Divize nákladních vozidel, autobusů i lehkých užitkových automobilů pokračují v koncernu Daimler ve vývoji stávajících i nových bezpečnostních pomocníků. Vývoj nového asistenta pro odbočování pro nákladní vozidla, přídavné funkce pro Active Brake Assist, adaptace dalších asistenčních systémů včetně jejich specifické úpravy pro lehké užitkové vozy – to jsou všechno příklady práce inženýrů společnosti Daimler na nových systémech, které míří k uskutečnění vize bez nehod. K ní se nejvíce blíží funkční koncept autonomního vozidla Mercedes-Benz Future Truck 2025.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Ministr Ludvík: Valorizaci za pojištěnce předložím i bez souhlasu Babiše Ministr Ludvík: Valorizaci za pojištěnce předložím i bez souhlasu Babiše

Ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík (ČSSD) hodlá návrh…

Gotthardský železniční tunel byl plně zprovozněn, je nejdelší na světě Gotthardský železniční tunel byl plně zprovozněn, je nejdelší na světě

Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě,…

Češi si oblíbili drahé kovy, nakupují jich o desítky procent více Češi si oblíbili drahé kovy, nakupují jich o desítky procent více

Zájem o nákup drahých kovů mezi Čechy vzrostl během…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol

Tradiční zástupce segmentu amerických muscle cars si nyní…

Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce. Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce.

Mercedesu třídy R těžko přijdete na chuť pohledem. Svezte…

 






 
Olejový okruh motoru: Kudy všude motorem putuje? A co všechno maže?

Olejový okruh motoru: Kudy všude motorem putuje? A co všechno maže?

Dnes 13:11

Bez oleje motor nepoběží. Nebo možná poběží, ale jen velmi krátkou dobu. Co všechno v motoru olej maže a jakým způsobem?




Blesk.cz

Zapomeňte na zlato, stříbro, ocel a drahokamy. Nicole vám vyrobí šperky z odpadu!

Zapomeňte na zlato, stříbro, ocel a drahokamy.…

Narodila se v Mnichově, ze studií šperku a kovů na univerzitě v Oregonu má diplom. Šperkařka Nicole Taubinger…

Na věřící se zřítil kostel. Při bohoslužbě zemřelo nejméně 160 lidí

Na věřící se zřítil kostel. Při bohoslužbě zemřelo…

Přes 160 lidí v sobotu zahynulo při neštěstí v jižní Nigérii, kde se na věřící zřítila střecha nedostavěného…

 

iSport.cz

Ligové hvězdy na odchodu: Michal Škoda si může vydělat, řeší se i Konaté

Ligové hvězdy na odchodu: Michal Škoda si může…

Za fotbalovým podzimem sotva dopadla opona a Sparta už má první posilu. Z Dukly na Letnou zamířil ofenzivní…

Skvělé gesto Koukalové! Sestřelila soupeřku, v cíli ji pustila před sebe

Skvělé gesto Koukalové! Sestřelila soupeřku, v cíli…

Startovala jako sedmá a chtěla útočit na přední místa, pět chyb při střelbě ale Gabrielu Koukalovou odsoudilo ve…

 

Reflex.cz

Španělům se nechce do kostela, z hříchů je vyzpovídá kněz pomocí mobilní aplikace

Španělům se nechce do kostela, z hříchů je vyzpovídá…

Touhu vyzpovídat se ze svých hříchů mají lidé poměrně často. Co ale s tím, když do kostela dnes chodí pravidelně…

ISIS opět ovládl antickou Palmýru

ISIS opět ovládl antickou Palmýru

Islámští radikálové z takzvaného Islámského státu se opět zmocnili starobylého města ve středu Sýrie.…

 
 
reklama