Daimler a bezpečnost: S velkým předstihem

 

Daimler dlouhodobě rozvíjí bezpečnostní prvky v oblasti dodávek, nákladních vozidel i autobusů. K čemu směřuje?

Hned na úvod připomeňme, že na rozvoji bezpečnostních prvků se podílí mnoho faktorů. Kromě zpřísňující se legislativy můžeme pozorovat další vlivy jako například konkurenční prostředí výrobců, snahu dopravců o maximální provozuschopnost a výdělečnost vozidel či například pobídky pojišťoven pro vozidla s nejmodernějšími bezpečnostními prvky. Poslední jmenovaný stimul se však rozvinul ve vyspělých evropských i zámořských zemích. Česko se však k nim v tomto směru zatím neřadí, přestože tuzemské pojišťovací společnosti jsou většinou dcerami matek nabízejících zvýhodněné pojistné jen pár stovek kilometrů od nás na západ.

Ve výčtu příčin masivního rozvoje prvků pasivní či aktivní bezpečnosti jsme v úvodu záměrně vynechali nevyčíslitelnou hodnotu lidského života a jeho jedinečného příběhu, protože to předpokládáme.

Všechny segmenty

Daimler je již dlouhodobě průkopníkem v oblasti bezpečnostních a asistenčních systémů. Lehká užitková i nákladní vozidla a autobusy disponují v závislosti na příslušném druhu provozu veškerými aktuálně dostupnými bezpečnostními a asistenčními systémy. Většina systémů pochází z vlastního vývoje a slavila světovou premiéru ve vozidlech Mercedes-Benz. Do produktů značek koncernu Daimler jsou montovány dříve, než je začne předepisovat legislativa. Například asistent pro odbočování u nákladních vozidel pochází od divize Mercedes-Benz Trucks.

Maximální bezpečnost tvoří prevence nehod, a to v prvé řadě u řidiče, což se projevuje kurzy bezpečné jízdy pořádanými společností Daimler. Profesionální školení naučí řidiče rychle a uvážlivě reagovat v nebezpečných situacích. Asistenční systémy zůstávají i při automatizovaných zásazích tím, čím v doslovném slova smyslu jsou: asistenty, kteří podporují řidiče.

Asistence na míru

Různé kategorie vozidel a odlišné využití v rámci jednotlivých specifikací potřebují jiné bezpečnostní pomocníky. Vyspělý Active Brake Assist 3 je vhodným asistentem pro nouzové brzdění nákladních vozidel pro dálkovou dopravu a dálkových autobusů. Nový pomocník pro odbočování je dokonale koncipován pro podporování řidičů nákladních vozidel při změně jízdního pruhu na dálnici a při odbočování ve městě.

Nový systém řízení úhlu zalomení ATC kloubového autobusu má také specifické zaměření. Model Sprinter do segmentu LUV přinesl asistent proti nárazu bočního větru a pomocníka pro prevenci nehod Collision Prevention Assist.

Velkou výhodu jednotlivých úseků tvoří propojení vývoje bezpečnostních prvků nákladních vozidel, lehkých užitkových vozů, autobusů mezi sebou i s centrálním koncernovým vývojem. Například před dvaceti lety byl v modelu Mercedes-Benz třídy S poprvé na světě zařazen do sériové výroby elektronicky řízený stabilizační systém ESP. O několik let později tento geniální pomocník s výrazně komplexnějšími verzemi přišel do nákladních vozidel, lehkých užitkových vozů a autobusů. Musel zohledňovat rozmanitost variant vozidel s různými rozvory, konfiguracemi náprav, nástavbami a zatížením vozidla.

Dávno před zákonem

K vývoji asistenčních prvků pomáhá zkoumání reálných dopravních nehod, což značka Mercedes-Benz již činí pětačtyřicet let. Vývoj bezpečnostních a asistenčních systémů tak vychází z praxe a jeho plody jsou rychle uváděny do sériové výroby. Daimler vynalezl během desetiletí mnoho bezpečnostních a asistenčních systémů. Uveďme například protiblokovací systém ABS pro těžká užitková vozidla, elektronicky řízený stabilizační systém ESP nebo asistent pro nouzové brzdění Active Brake Assist. Mercedes-Benz nabízí ESP i ABA již devět let, přičemž ABA se do povinné výbavy vybraných kategorií nově registrovaných nákladních vozidel i autobusů dostane v listopadu letošního roku. Totéž nařízení se také týká asistentu proti neúmyslnému opuštění jízdního pruhu, který stuttgartský výrobce nabízí již patnáct let.

V segmentu lehkých užitkových vozidel patří u modelu Sprinter do standardního vybavení stabilizační systém ESP již od roku 2002, zatímco legislativa jej vyžaduje od loňského podzimu.

Počet nehod i mrtvých klesá

Jakkoli jsou v jednotlivých evropských státech různé a zároveň občas se měnící podmínky pro naplnění pojmu „dopravní nehoda“, můžeme pozorovat trend snižování jejich počtu a ještě razantnější úbytek smrtelných následků. Evropská komise udává pro území současné EU28 celkem 1,44 milionu nehod v roce 1991, v loňském roce to bylo cca jeden milion, tedy o třetinu méně. Počty úmrtí poklesly dramatičtěji. V roce 1991 přišlo o život při dopravních nehodách na území dnešní EU 76.230 lidí, v loňském roce zemřelo na silnicích „jen“ třetina 25.700 lidí. To vše navzdory zvyšujícímu se počtu vozidel i přepravnímu výkonu.

Blízká budoucnost

Divize nákladních vozidel, autobusů i lehkých užitkových automobilů pokračují v koncernu Daimler ve vývoji stávajících i nových bezpečnostních pomocníků. Vývoj nového asistenta pro odbočování pro nákladní vozidla, přídavné funkce pro Active Brake Assist, adaptace dalších asistenčních systémů včetně jejich specifické úpravy pro lehké užitkové vozy – to jsou všechno příklady práce inženýrů společnosti Daimler na nových systémech, které míří k uskutečnění vize bez nehod. K ní se nejvíce blíží funkční koncept autonomního vozidla Mercedes-Benz Future Truck 2025.

Spolupracujeme s TipCars.com
Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa

Adam tu po vyhnání z ráje musel celou věčnost balancovat…

Umělá inteligence připraví o práci hlavně muže Umělá inteligence připraví o práci hlavně muže

Více jak deset milionů Britů přijde během příštích…

Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

Formule 1 startuje již tuto neděli. Víte, jakými změnami monoposty prošly? Formule 1 startuje již tuto neděli. Víte, jakými změnami monoposty prošly?

Nový ročník F1 odstartuje už o tomto víkendu úvodním…

 






 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Krásná dívka (†23) vysílala živě na internetu svou smrt: Zemřela při autonehodě

Krásná dívka (†23) vysílala živě na internetu svou…

Byla mladá, krásná a nerozvážná. Tatarka Sitora Baratova (†23) vysílala jízdu v autě živě na internetu. Bavila…

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké jídlo ji drží naživu?

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké…

Jmenuje se Loraine Maurerová a ve svých 94 letech pracuje v restauraci McDonald's. Zákazníky obsluhuje již více…

 

iSport.cz

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších talentů slavné akademie

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších…

V posledních letech se tok odchovanců Barcelony do prvního týmu poněkud zastavil, ale o velké talenty pořád není…

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila. Ronaldo i Giroud dali dva góly

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila.…

SOUHRN | O první body přišli v kvalifikaci na MS 2018 fotbalisté Belgie, kteří doma pouze remizovali s Řeckem…

 

Reflex.cz

Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v činohře získala herečka Alena Vránová

Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v činohře…

Herečka Alena Vránová převzala dnes večer v Praze za dlouhotrvajícího potlesku zaplněného hlediště české první…

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…