Daimler a bezpečnost: S velkým předstihem

 

Daimler dlouhodobě rozvíjí bezpečnostní prvky v oblasti dodávek, nákladních vozidel i autobusů. K čemu směřuje?

Hned na úvod připomeňme, že na rozvoji bezpečnostních prvků se podílí mnoho faktorů. Kromě zpřísňující se legislativy můžeme pozorovat další vlivy jako například konkurenční prostředí výrobců, snahu dopravců o maximální provozuschopnost a výdělečnost vozidel či například pobídky pojišťoven pro vozidla s nejmodernějšími bezpečnostními prvky. Poslední jmenovaný stimul se však rozvinul ve vyspělých evropských i zámořských zemích. Česko se však k nim v tomto směru zatím neřadí, přestože tuzemské pojišťovací společnosti jsou většinou dcerami matek nabízejících zvýhodněné pojistné jen pár stovek kilometrů od nás na západ.

Ve výčtu příčin masivního rozvoje prvků pasivní či aktivní bezpečnosti jsme v úvodu záměrně vynechali nevyčíslitelnou hodnotu lidského života a jeho jedinečného příběhu, protože to předpokládáme.

Všechny segmenty

Daimler je již dlouhodobě průkopníkem v oblasti bezpečnostních a asistenčních systémů. Lehká užitková i nákladní vozidla a autobusy disponují v závislosti na příslušném druhu provozu veškerými aktuálně dostupnými bezpečnostními a asistenčními systémy. Většina systémů pochází z vlastního vývoje a slavila světovou premiéru ve vozidlech Mercedes-Benz. Do produktů značek koncernu Daimler jsou montovány dříve, než je začne předepisovat legislativa. Například asistent pro odbočování u nákladních vozidel pochází od divize Mercedes-Benz Trucks.

Maximální bezpečnost tvoří prevence nehod, a to v prvé řadě u řidiče, což se projevuje kurzy bezpečné jízdy pořádanými společností Daimler. Profesionální školení naučí řidiče rychle a uvážlivě reagovat v nebezpečných situacích. Asistenční systémy zůstávají i při automatizovaných zásazích tím, čím v doslovném slova smyslu jsou: asistenty, kteří podporují řidiče.

Asistence na míru

Různé kategorie vozidel a odlišné využití v rámci jednotlivých specifikací potřebují jiné bezpečnostní pomocníky. Vyspělý Active Brake Assist 3 je vhodným asistentem pro nouzové brzdění nákladních vozidel pro dálkovou dopravu a dálkových autobusů. Nový pomocník pro odbočování je dokonale koncipován pro podporování řidičů nákladních vozidel při změně jízdního pruhu na dálnici a při odbočování ve městě.

Nový systém řízení úhlu zalomení ATC kloubového autobusu má také specifické zaměření. Model Sprinter do segmentu LUV přinesl asistent proti nárazu bočního větru a pomocníka pro prevenci nehod Collision Prevention Assist.

Velkou výhodu jednotlivých úseků tvoří propojení vývoje bezpečnostních prvků nákladních vozidel, lehkých užitkových vozů, autobusů mezi sebou i s centrálním koncernovým vývojem. Například před dvaceti lety byl v modelu Mercedes-Benz třídy S poprvé na světě zařazen do sériové výroby elektronicky řízený stabilizační systém ESP. O několik let později tento geniální pomocník s výrazně komplexnějšími verzemi přišel do nákladních vozidel, lehkých užitkových vozů a autobusů. Musel zohledňovat rozmanitost variant vozidel s různými rozvory, konfiguracemi náprav, nástavbami a zatížením vozidla.

Dávno před zákonem

K vývoji asistenčních prvků pomáhá zkoumání reálných dopravních nehod, což značka Mercedes-Benz již činí pětačtyřicet let. Vývoj bezpečnostních a asistenčních systémů tak vychází z praxe a jeho plody jsou rychle uváděny do sériové výroby. Daimler vynalezl během desetiletí mnoho bezpečnostních a asistenčních systémů. Uveďme například protiblokovací systém ABS pro těžká užitková vozidla, elektronicky řízený stabilizační systém ESP nebo asistent pro nouzové brzdění Active Brake Assist. Mercedes-Benz nabízí ESP i ABA již devět let, přičemž ABA se do povinné výbavy vybraných kategorií nově registrovaných nákladních vozidel i autobusů dostane v listopadu letošního roku. Totéž nařízení se také týká asistentu proti neúmyslnému opuštění jízdního pruhu, který stuttgartský výrobce nabízí již patnáct let.

V segmentu lehkých užitkových vozidel patří u modelu Sprinter do standardního vybavení stabilizační systém ESP již od roku 2002, zatímco legislativa jej vyžaduje od loňského podzimu.

Počet nehod i mrtvých klesá

Jakkoli jsou v jednotlivých evropských státech různé a zároveň občas se měnící podmínky pro naplnění pojmu „dopravní nehoda“, můžeme pozorovat trend snižování jejich počtu a ještě razantnější úbytek smrtelných následků. Evropská komise udává pro území současné EU28 celkem 1,44 milionu nehod v roce 1991, v loňském roce to bylo cca jeden milion, tedy o třetinu méně. Počty úmrtí poklesly dramatičtěji. V roce 1991 přišlo o život při dopravních nehodách na území dnešní EU 76.230 lidí, v loňském roce zemřelo na silnicích „jen“ třetina 25.700 lidí. To vše navzdory zvyšujícímu se počtu vozidel i přepravnímu výkonu.

Blízká budoucnost

Divize nákladních vozidel, autobusů i lehkých užitkových automobilů pokračují v koncernu Daimler ve vývoji stávajících i nových bezpečnostních pomocníků. Vývoj nového asistenta pro odbočování pro nákladní vozidla, přídavné funkce pro Active Brake Assist, adaptace dalších asistenčních systémů včetně jejich specifické úpravy pro lehké užitkové vozy – to jsou všechno příklady práce inženýrů společnosti Daimler na nových systémech, které míří k uskutečnění vize bez nehod. K ní se nejvíce blíží funkční koncept autonomního vozidla Mercedes-Benz Future Truck 2025.

Spolupracujeme s TipCars.com
Miliardáři přestaví Evropskou třídu Miliardáři přestaví Evropskou třídu

Loni prodloužená trasa metra A přilákala do Prahy 6…

Plyn dál poteče i přes Česko a Slovensko, slibuje Gazprom Plyn dál poteče i přes Česko a Slovensko, slibuje Gazprom

Ruský plynárenský podnik Gazprom ujistil slovenského…

Policie prohledala madridské kanceláře Google, kvůli daním Policie prohledala madridské kanceláře Google, kvůli daním

Španělské úřady v rámci daňového vyšetřování provedly…

S&P snížila rating EU, v reakci na britské referendum S&P snížila rating EU, v reakci na britské referendum

Mezinárodní ratingová agentura Standard & Poor's…

 

Štítky Mercedes-Benz Profi

 






Doporučujeme
Legendy východního bloku: Rychle a zběsile Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Sportovní automobil byl podle mnohých komunistů buržoasní…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Lada Vesta Sport: Prohlédněte si ruské sportovní náčiní Lada Vesta Sport: Prohlédněte si ruské sportovní náčiní

Lada chystá sportovní verzi svého sedanu Vesta. Mnoho…

Nová generace Porsche Panamera je nejrychlejší luxusní sedan na světě Nová generace Porsche Panamera je nejrychlejší luxusní sedan na světě

Aspoň to tedy o ní tvrdí automobilka Porsche. Ale ve…

 



Autoslevy


Související články
Mercedes-Benz Actros: Limitovaná edice k 20. výročí Mercedes-Benz Actros: Limitovaná edice k 20. výročí

Mercedes-Benz Actros se představil v roce 1995 a od roku…

Daimler Trucks a jeho blízká budoucnost Daimler Trucks a jeho blízká budoucnost

Daimler Trucks plánuje expanzi inteligentních platforem a…

 



 
Fiat Tipo 1.4 vs. Škoda Rapid 1.2 TSI – Chci rodinné auto. Zn.: Levně!

Fiat Tipo 1.4 vs. Škoda Rapid 1.2 TSI – Chci rodinné auto. Zn.: Levně!

Dnes 08:00

Pod prvním testem Fiatu Tipo jste si psali o srovnání se Škodou Rapid. Vzali jsme tedy verze se základními agregáty a postavili je proti sobě. Kdo vyhraje?




Blesk.cz

MHD, taxi nebo autem: Jak se dostanete na letiště Václava Havla a za kolik?

MHD, taxi nebo autem: Jak se dostanete na letiště…

V letních měsících se pražské letiště plní lidmi jako nákupní centrum při povánočních slevách. Tisíce Pražanů…

Svatba Kuchařové a Gregora očima Františky: Novomanželé nezvládli slávu!

Svatba Kuchařové a Gregora očima Františky:…

Veselka skvělého muzikanta a herce Ondřeje Brzobohatého, který se nechal přejmenovat podle příjmení matky na…

 

iSport.cz

Máčala: Odchody hráčů z Olomouce mě překvapily. Návrat do ligy bude těžký

Máčala: Odchody hráčů z Olomouce mě překvapily.…

Ta zpráva vzbudila zájem. Novou posilou vedení olomoucké Sigmy je Milan Máčala. Trenér, jenž v letech 1990-93…

Vrba o odchodu: Roli hrál i neúspěch na EURO, Machačkala je jako Plzeň

Vrba o odchodu: Roli hrál i neúspěch na EURO,…

Trenér Pavel Vrba už začal po konci u české reprezentace úřadovat v ruské Machačkale, pro Fotbalovou asociaci se…

 

Reflex.cz

Pražská hygiena v pohotovosti: Návštěvníci největšího food festivalu se nakazili salmonelózu

Pražská hygiena v pohotovosti: Návštěvníci…

Největší food festival v Česku, který proběhl v sobotu 25. 6., čelí hodně velké nepříjemnosti. Návštěvníci se…

Právník Aleš Rozehnal: Elitní policista ÚOOZ porušuje zákony

Právník Aleš Rozehnal: Elitní policista ÚOOZ porušuje zákony

Vedoucí ostravské expozitury Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Jiří Komárek oznámil médiím, že…