Daimler a bezpečnost: S velkým předstihem

 

Daimler dlouhodobě rozvíjí bezpečnostní prvky v oblasti dodávek, nákladních vozidel i autobusů. K čemu směřuje?

Hned na úvod připomeňme, že na rozvoji bezpečnostních prvků se podílí mnoho faktorů. Kromě zpřísňující se legislativy můžeme pozorovat další vlivy jako například konkurenční prostředí výrobců, snahu dopravců o maximální provozuschopnost a výdělečnost vozidel či například pobídky pojišťoven pro vozidla s nejmodernějšími bezpečnostními prvky. Poslední jmenovaný stimul se však rozvinul ve vyspělých evropských i zámořských zemích. Česko se však k nim v tomto směru zatím neřadí, přestože tuzemské pojišťovací společnosti jsou většinou dcerami matek nabízejících zvýhodněné pojistné jen pár stovek kilometrů od nás na západ.

Ve výčtu příčin masivního rozvoje prvků pasivní či aktivní bezpečnosti jsme v úvodu záměrně vynechali nevyčíslitelnou hodnotu lidského života a jeho jedinečného příběhu, protože to předpokládáme.

Všechny segmenty

Daimler je již dlouhodobě průkopníkem v oblasti bezpečnostních a asistenčních systémů. Lehká užitková i nákladní vozidla a autobusy disponují v závislosti na příslušném druhu provozu veškerými aktuálně dostupnými bezpečnostními a asistenčními systémy. Většina systémů pochází z vlastního vývoje a slavila světovou premiéru ve vozidlech Mercedes-Benz. Do produktů značek koncernu Daimler jsou montovány dříve, než je začne předepisovat legislativa. Například asistent pro odbočování u nákladních vozidel pochází od divize Mercedes-Benz Trucks.

Maximální bezpečnost tvoří prevence nehod, a to v prvé řadě u řidiče, což se projevuje kurzy bezpečné jízdy pořádanými společností Daimler. Profesionální školení naučí řidiče rychle a uvážlivě reagovat v nebezpečných situacích. Asistenční systémy zůstávají i při automatizovaných zásazích tím, čím v doslovném slova smyslu jsou: asistenty, kteří podporují řidiče.

Asistence na míru

Různé kategorie vozidel a odlišné využití v rámci jednotlivých specifikací potřebují jiné bezpečnostní pomocníky. Vyspělý Active Brake Assist 3 je vhodným asistentem pro nouzové brzdění nákladních vozidel pro dálkovou dopravu a dálkových autobusů. Nový pomocník pro odbočování je dokonale koncipován pro podporování řidičů nákladních vozidel při změně jízdního pruhu na dálnici a při odbočování ve městě.

Nový systém řízení úhlu zalomení ATC kloubového autobusu má také specifické zaměření. Model Sprinter do segmentu LUV přinesl asistent proti nárazu bočního větru a pomocníka pro prevenci nehod Collision Prevention Assist.

Velkou výhodu jednotlivých úseků tvoří propojení vývoje bezpečnostních prvků nákladních vozidel, lehkých užitkových vozů, autobusů mezi sebou i s centrálním koncernovým vývojem. Například před dvaceti lety byl v modelu Mercedes-Benz třídy S poprvé na světě zařazen do sériové výroby elektronicky řízený stabilizační systém ESP. O několik let později tento geniální pomocník s výrazně komplexnějšími verzemi přišel do nákladních vozidel, lehkých užitkových vozů a autobusů. Musel zohledňovat rozmanitost variant vozidel s různými rozvory, konfiguracemi náprav, nástavbami a zatížením vozidla.

Dávno před zákonem

K vývoji asistenčních prvků pomáhá zkoumání reálných dopravních nehod, což značka Mercedes-Benz již činí pětačtyřicet let. Vývoj bezpečnostních a asistenčních systémů tak vychází z praxe a jeho plody jsou rychle uváděny do sériové výroby. Daimler vynalezl během desetiletí mnoho bezpečnostních a asistenčních systémů. Uveďme například protiblokovací systém ABS pro těžká užitková vozidla, elektronicky řízený stabilizační systém ESP nebo asistent pro nouzové brzdění Active Brake Assist. Mercedes-Benz nabízí ESP i ABA již devět let, přičemž ABA se do povinné výbavy vybraných kategorií nově registrovaných nákladních vozidel i autobusů dostane v listopadu letošního roku. Totéž nařízení se také týká asistentu proti neúmyslnému opuštění jízdního pruhu, který stuttgartský výrobce nabízí již patnáct let.

V segmentu lehkých užitkových vozidel patří u modelu Sprinter do standardního vybavení stabilizační systém ESP již od roku 2002, zatímco legislativa jej vyžaduje od loňského podzimu.

Počet nehod i mrtvých klesá

Jakkoli jsou v jednotlivých evropských státech různé a zároveň občas se měnící podmínky pro naplnění pojmu „dopravní nehoda“, můžeme pozorovat trend snižování jejich počtu a ještě razantnější úbytek smrtelných následků. Evropská komise udává pro území současné EU28 celkem 1,44 milionu nehod v roce 1991, v loňském roce to bylo cca jeden milion, tedy o třetinu méně. Počty úmrtí poklesly dramatičtěji. V roce 1991 přišlo o život při dopravních nehodách na území dnešní EU 76.230 lidí, v loňském roce zemřelo na silnicích „jen“ třetina 25.700 lidí. To vše navzdory zvyšujícímu se počtu vozidel i přepravnímu výkonu.

Blízká budoucnost

Divize nákladních vozidel, autobusů i lehkých užitkových automobilů pokračují v koncernu Daimler ve vývoji stávajících i nových bezpečnostních pomocníků. Vývoj nového asistenta pro odbočování pro nákladní vozidla, přídavné funkce pro Active Brake Assist, adaptace dalších asistenčních systémů včetně jejich specifické úpravy pro lehké užitkové vozy – to jsou všechno příklady práce inženýrů společnosti Daimler na nových systémech, které míří k uskutečnění vize bez nehod. K ní se nejvíce blíží funkční koncept autonomního vozidla Mercedes-Benz Future Truck 2025.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Mercedes-Benz Profi

 










Související články
Mercedes-Benz Unimog U 318 jako pojízdná kuchyně Mercedes-Benz Unimog U 318 jako pojízdná kuchyně

Ve Finsku lze narazit na Mercedes-Benz Unimog U 318,…

Mercedes-Benz Sprinter: Vyšší výkon i nosnost Mercedes-Benz Sprinter: Vyšší výkon i nosnost

Mercedes-Benz představuje Sprinter s výkonnějšími motory…

 



 
Škoda Superb SportLine má český ceník. Je dražší než Laurin & Klement!

Škoda Superb SportLine má český ceník. Je dražší než Laurin & Klement!

Včera

Výbava SportLine je dostupná pro všechny motory kromě čtyřválců 1.4 TSI ACT a 1.6 TDI (včetně greenline). Vychází ještě o šest tisíc korun dráž než vrcholná linie Laurin & Klement.




Blesk.cz

Poslance čeká protikuřácký reparát. Němeček ustoupí „vodnicím“ a e-cigaretám

Poslance čeká protikuřácký reparát. Němeček ustoupí…

Ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD) v pondělí vládě znovu předloží návrh protikuřáckého zákona. Po…

Podívejte se do nové ložnice Baracka Obamy a jeho Michelle. I do obří kuchyně

Podívejte se do nové ložnice Baracka Obamy a jeho…

Americký prezident Barack Obama (54) už bude muset brzy opustit Bílý dům, tento rok mu totiž končí prezidentský…

 

iSport.cz

Ředitel Trunda ve Slavii končí. Tvrdík ho vyzval k odchodu

Ředitel Trunda ve Slavii končí. Tvrdík ho vyzval k odchodu

Změny ve vrcholném manažmentu Slavie Praha pokračují, podle informací Sportu ve funkci ředitele končí David…

Češi v přípravě na EURO rozdrtili Maltu 6:0, trefili se čtyři útočníci

Češi v přípravě na EURO rozdrtili Maltu 6:0, trefili…

Tak to šlo hladce. Fotbalisté české reprezentace na soustředění v Rakousku nedali šanci Maltě, v přípravném…

 

Reflex.cz

Týdenní dekomprese: Dost bylo lásky k lidem; chceme lásku k předmětům

Týdenní dekomprese: Dost bylo lásky k lidem; chceme…

U Disneyho možná vzali hlavy do hrsti a vážně se zamysleli nad homosexuálními hrdiny ve svých filmech. Všechno…

Veganů přibývá, rozmnožují se na sociálních sítích

Veganů přibývá, rozmnožují se na sociálních sítích

Odmítnout maso a živočišné produkty je obtížná změna životního stylu. Ale dost jí v poslední době napomáhá…