Daimler a bezpečnost: S velkým předstihem

 

Daimler dlouhodobě rozvíjí bezpečnostní prvky v oblasti dodávek, nákladních vozidel i autobusů. K čemu směřuje?

Hned na úvod připomeňme, že na rozvoji bezpečnostních prvků se podílí mnoho faktorů. Kromě zpřísňující se legislativy můžeme pozorovat další vlivy jako například konkurenční prostředí výrobců, snahu dopravců o maximální provozuschopnost a výdělečnost vozidel či například pobídky pojišťoven pro vozidla s nejmodernějšími bezpečnostními prvky. Poslední jmenovaný stimul se však rozvinul ve vyspělých evropských i zámořských zemích. Česko se však k nim v tomto směru zatím neřadí, přestože tuzemské pojišťovací společnosti jsou většinou dcerami matek nabízejících zvýhodněné pojistné jen pár stovek kilometrů od nás na západ.

Ve výčtu příčin masivního rozvoje prvků pasivní či aktivní bezpečnosti jsme v úvodu záměrně vynechali nevyčíslitelnou hodnotu lidského života a jeho jedinečného příběhu, protože to předpokládáme.

Všechny segmenty

Daimler je již dlouhodobě průkopníkem v oblasti bezpečnostních a asistenčních systémů. Lehká užitková i nákladní vozidla a autobusy disponují v závislosti na příslušném druhu provozu veškerými aktuálně dostupnými bezpečnostními a asistenčními systémy. Většina systémů pochází z vlastního vývoje a slavila světovou premiéru ve vozidlech Mercedes-Benz. Do produktů značek koncernu Daimler jsou montovány dříve, než je začne předepisovat legislativa. Například asistent pro odbočování u nákladních vozidel pochází od divize Mercedes-Benz Trucks.

Maximální bezpečnost tvoří prevence nehod, a to v prvé řadě u řidiče, což se projevuje kurzy bezpečné jízdy pořádanými společností Daimler. Profesionální školení naučí řidiče rychle a uvážlivě reagovat v nebezpečných situacích. Asistenční systémy zůstávají i při automatizovaných zásazích tím, čím v doslovném slova smyslu jsou: asistenty, kteří podporují řidiče.

Asistence na míru

Různé kategorie vozidel a odlišné využití v rámci jednotlivých specifikací potřebují jiné bezpečnostní pomocníky. Vyspělý Active Brake Assist 3 je vhodným asistentem pro nouzové brzdění nákladních vozidel pro dálkovou dopravu a dálkových autobusů. Nový pomocník pro odbočování je dokonale koncipován pro podporování řidičů nákladních vozidel při změně jízdního pruhu na dálnici a při odbočování ve městě.

Nový systém řízení úhlu zalomení ATC kloubového autobusu má také specifické zaměření. Model Sprinter do segmentu LUV přinesl asistent proti nárazu bočního větru a pomocníka pro prevenci nehod Collision Prevention Assist.

Velkou výhodu jednotlivých úseků tvoří propojení vývoje bezpečnostních prvků nákladních vozidel, lehkých užitkových vozů, autobusů mezi sebou i s centrálním koncernovým vývojem. Například před dvaceti lety byl v modelu Mercedes-Benz třídy S poprvé na světě zařazen do sériové výroby elektronicky řízený stabilizační systém ESP. O několik let později tento geniální pomocník s výrazně komplexnějšími verzemi přišel do nákladních vozidel, lehkých užitkových vozů a autobusů. Musel zohledňovat rozmanitost variant vozidel s různými rozvory, konfiguracemi náprav, nástavbami a zatížením vozidla.

Dávno před zákonem

K vývoji asistenčních prvků pomáhá zkoumání reálných dopravních nehod, což značka Mercedes-Benz již činí pětačtyřicet let. Vývoj bezpečnostních a asistenčních systémů tak vychází z praxe a jeho plody jsou rychle uváděny do sériové výroby. Daimler vynalezl během desetiletí mnoho bezpečnostních a asistenčních systémů. Uveďme například protiblokovací systém ABS pro těžká užitková vozidla, elektronicky řízený stabilizační systém ESP nebo asistent pro nouzové brzdění Active Brake Assist. Mercedes-Benz nabízí ESP i ABA již devět let, přičemž ABA se do povinné výbavy vybraných kategorií nově registrovaných nákladních vozidel i autobusů dostane v listopadu letošního roku. Totéž nařízení se také týká asistentu proti neúmyslnému opuštění jízdního pruhu, který stuttgartský výrobce nabízí již patnáct let.

V segmentu lehkých užitkových vozidel patří u modelu Sprinter do standardního vybavení stabilizační systém ESP již od roku 2002, zatímco legislativa jej vyžaduje od loňského podzimu.

Počet nehod i mrtvých klesá

Jakkoli jsou v jednotlivých evropských státech různé a zároveň občas se měnící podmínky pro naplnění pojmu „dopravní nehoda“, můžeme pozorovat trend snižování jejich počtu a ještě razantnější úbytek smrtelných následků. Evropská komise udává pro území současné EU28 celkem 1,44 milionu nehod v roce 1991, v loňském roce to bylo cca jeden milion, tedy o třetinu méně. Počty úmrtí poklesly dramatičtěji. V roce 1991 přišlo o život při dopravních nehodách na území dnešní EU 76.230 lidí, v loňském roce zemřelo na silnicích „jen“ třetina 25.700 lidí. To vše navzdory zvyšujícímu se počtu vozidel i přepravnímu výkonu.

Blízká budoucnost

Divize nákladních vozidel, autobusů i lehkých užitkových automobilů pokračují v koncernu Daimler ve vývoji stávajících i nových bezpečnostních pomocníků. Vývoj nového asistenta pro odbočování pro nákladní vozidla, přídavné funkce pro Active Brake Assist, adaptace dalších asistenčních systémů včetně jejich specifické úpravy pro lehké užitkové vozy – to jsou všechno příklady práce inženýrů společnosti Daimler na nových systémech, které míří k uskutečnění vize bez nehod. K ní se nejvíce blíží funkční koncept autonomního vozidla Mercedes-Benz Future Truck 2025.

Spolupracujeme s TipCars.com
Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých

Počet mrtvých při pondělním výbuchu v multifunkční hale v…

Jawa prodala prvních padesát novinek a chce se znovu prosadit i v cizině Jawa prodala prvních padesát novinek a chce se znovu prosadit i v cizině

Nové modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage jsou na trhu…

Do krize ve Venezuele začaly zasahovat i USA Do krize ve Venezuele začaly zasahovat i USA

Spojené státy uvalily sankce na členy venezuelského…

Uhlobaroni z MUS nakupovali na Starém Městě, postaví luxusní byty Uhlobaroni z MUS nakupovali na Starém Městě, postaví luxusní byty

Po pronájmu kancelářského centra americkému Amazonu…

 

Štítky Mercedes-Benz Profi

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Dnes 08:00

Kompresní poměr patří spolu se zdvihovým objemem, maximálním výkonem a točivým momentem k hlavním údajům o motoru. Víte ale, co udává a kdy je vyšší komprese výhodnější?




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Lezou vám cigarety do peněz, trápí vás každé ráno úporný kašel nebo už máte vážnější zdravotní problémy? Jak…

V Praze se pohřešuje desetiletý chlapec: Nevrátil se domů ze školy

V Praze se pohřešuje desetiletý chlapec: Nevrátil se…

Pražští policisté pátrají po mladém chlapci s cizokrajným jménem Jamal S. (10), který se v pondělí 22. května…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: R jako Ritchie! Raubíř nechal na čele soupeři krvavou památku

TOP zajímavosti z NHL: R jako Ritchie! Raubíř nechal…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital Stramaccioni

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital…

Letenský klub ukončil hledání nového trenéra. Petra Radu od příští sezony vystřídá Ital, který vedl Inter,…

 

Reflex.cz

Lidové milice jsou zpět! Šedý mor bude honit kuřáky!

Lidové milice jsou zpět! Šedý mor bude honit kuřáky!

Čistě buzerační charakter současného boje proti kouření podtrhla nová a v demokratické společnosti doslova…

Bujon z kamene: Vítejte v malebném městečku na řece Semois

Bujon z kamene: Vítejte v malebném městečku na řece Semois

Mysleli jste si, že bujon může být jen něco teplého do žaludku? Kdepak, vyjedete-li si na malý výlet na…