Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Daimler Buses: Bezplatná aplikace pro telematický systém FleetBoard

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Daimler FleetBoard nabízí aplikaci pro iPhone a iPad firmy Apple určenou k řízení vozového parku a analýzu jeho nasazení

Provozovatel autobusů získá s touto aplikací přehled o nasazení svých vozidel, pracovní době svých řidičů, o spotřebě pohonných hmot svých autobusů a způsobu jízdy řidičů. Zobrazit lze poslední jízdu a dokonce i stav dveří a rampy.

Předpokladem pro používání aplikace FleetBoard je vozidlo vybavené systémem FleetBoard se smlouvou o poskytování služby FleetBoard. Novou FleetBoard App lze pro určité období získat zdarma. Pro nákladní vozidla a dodávky je aplikace k dispozici již delší dobu.

Autobusy Mercedes-Benz a Setra po celé Evropě mohou být vybaveny systémem FleetBoard již z výroby nebo dodatečně jako autobusy jiných výrobců.

Sledování polohy

Pracovník odpovědný za vozový park může pomocí digitální mapy z jakéhokoliv počítače s připojením k internetu kdykoli vyvolat aktuální polohu vozidla nebo detailní sledování jeho trasy v 30sekundových intervalech. Je možné přepínat mezi uličním a satelitním náhledem nebo zvolit kombinaci obou těchto náhledů.

Při mapování se jako doplnění polohy autobusu zobrazují také důležité body na trase, výstražná a stavová hlášení. Pomocí funkce Geofencing je možné definovat určité vjezdové a výjezdové oblasti. Kromě informací o harmonogramu autobusu a řidiče to v případě krádeže představuje výrazné zvýšení bezpečnosti.

Vyhodnocení způsobu jízdy

Pomocí systému FleetBoard může firma optimalizovat ekonomičnost svého provozu, protože spotřebu pohonných hmot i opotřebení vozidla lze změnou stylu jízdy snížit až o 10 %.

FleetBoard přitom interpretuje údaje týkající se řidiče a vozidla na základě oznámkování způsobu jízdy a stupně obtížnosti nasazení. Rychlost, otáčky motoru, silné brzdění a další informace tvoří objektivní základ při posuzování zacházení s autobusem.

Toto vyhodnocení pak poskytuje řidiči zpětnou vazbu, jaká opatření musí učinit, aby byl jeho styl jízdy lepší a především bezpečnější. Interní šetření v rámci koncernu Daimler ukázala, že zlepšení způsobu jízdy na známku více než 9,0 dokáže snížit četnost nehod až o 90 %.

Záznam o jízdě

Pomocí stávajících údajů lze přesně stanovit, kdy a kde autobus stál či jel. Firma může zjistit, zda byly přitom dveře otevřené či zavřené. Na tomto základě lze v případě dotazu cestujících například přesně vysledovat, zda byl určitý autobus skutečně připraven na zastávce k nastupování. Firmy podnikající v autobusové dopravě mohou rovněž prokázat údaje o využívání rampy pro osoby s omezenou pohyblivostí.

Pomocí definovaných tlačítek může řidič odesílat standardizované zprávy pro centrálu. A naopak je možné zasílání zpráv z firmy na displej sdruženého přístroje na palubní desce autobusu.

Časový management

Služba časového managementu nabízí optimální plánování na základě aktuální doby odpočinku a zbývající doby řízení řidičů. Příslušné údaje je možné automaticky přenášet do mzdového účetnictví.

Se systémem FleetBoard lze provádět zákonem předepsané stahování údajů z karty řidiče přímo z autobusu, nezávisle na čase nebo jeho poloze. Kromě toho FleetBoard umožňuje automatický přenos údajů z velkokapacitní paměti digitálního tachografu v autobusu na dálku. Zejména v případě delší nepřítomnosti autobusů to představuje velkou úsporu času i nákladů.

Vyhodnocení provozních dat

Prostřednictvím systému FleetBoard se zobrazují veškerá podstatná provozní data autobusu, například stav tachometru nebo stav hladiny nádrže. Kromě toho jsou z vozidla předávána vybraná výstražná hlášení. To umožňuje rychlý servisní zásah.

Přenášením dalších hlášení o vozidle lze vyhodnocovat například využívání retardéru a dobu zapojení přídavného topení nebo klimatizace. Na jejich základě je možné vyvozovat závěry o stavu vozidla i o ekonomičnosti nebo pohodlí pro cestující. Se systémem FleetBoard mohou provozovatelé vozového parku efektivně plánovat údržbu a časově podmíněné kontroly vozidla.

Údaje o vozidle jsou evidovány prostřednictvím standardizovaného FMS rozhraní v autobusu. Ve vozidle se údaje před přenosem ukládají do palubního počítače FleetBoard. Přenos dat probíhá přes mobil na centrální FleetBoard server. Registrovaní uživatelé služby FleetBoard se přes internet dostanou na Bus-Client se všemi údaji a vyhodnoceními.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - kolmar
26. 2. 2012 16:44
Famozny software
Neuveritelne co dnes uz vyrobcovia dokazu ponuknut. Nieco famozne pre prevadzkovatelov autobusov, no nocna mora pre soferov, su pod takym drobnohladom, ze uz sa nedokazu na nic vyhovorit.