Daimler: Stlačíme emise užitkových vozů ještě více

Daimler: Stlačíme emise užitkových vozů ještě více

 
 
22.11. 2007 Václav Pavlečka

Daimler prohlásil, že chce jít v boji za snižování spotřeby a emisí škodlivin u užitkových vozidel ještě dál. Mercedes-Benz je už ve finálním stádiu zkoušek hybridních kamionů, následovat bude rychlejší vývoj a výroba i dalších modelů včetně autobusů.

Již v těchto dnech křižují světové silnice na tři tisíce užitkových vozů koncernu Daimler s alternativním pohonem.

Daimler oficiálně hovoří o dramatickém snížení emisí
Stále přísnější normy, vyšší ceny nafty a „zeleně smýšlející“ zákazníci – to vše přispívá u Daimleru k ještě vyššímu úsilí při vývoji ekologičtějších užitkových vozidel. Celkem 16 typů kamionů a autobusů pod koncernovými značkami Freightliner, Mitsubishi Fuso, Mercedes-Benz, Orion a Thomas Built Buses se dočká hybridního pohonu. Ten má mít za následek až třetinové snížení spotřeby v závislosti na způsobu využití vozidla. Celkově hovoří společnost na svých stránkách o dramatickém snižování emisí. Jak „dramatické“ ve skutečnosti bude, a především jak bude rychlé, však rozhodne několik faktorů, mezi nimiž je například pokrok při snižování cen masové produkce palivových článků.

Tři tisíce netradičních užitkových aut
Koncern Daimler si chce udržet pozici jedničky na trhu s velkými užitkovými vozy využívajícími hybridního pohonu. V USA a v Japonsku prodal Daimler zatím 1800 ekologicky šetrných autobusů, a to pod značkami Orion, Freightliner a Mitsubishi Fuso. Spolu s autobusy Mercedes-Benz na zemní plyn tak má Daimler v provozu po celém světě více než tři tisíce velkých užitkových aut s alternativním pohonem.

Česká republika je v první vlně
Výše uvedená čísla však Daimler neuspokojují. Koncern uvádí hybridní užitková auta i na další trhy. V Evropě zamíří první Mercedesy Atego BlueTec-Hybrid nejen do Německa a Francie, ale také do České republiky. Jako součást pilotního projektu dodá také Mitsubishi 10 svých kamionů Fuso Canter Eco Hybrid do Velké Británie. Mezikrokem k uvedení autobusu s nulovými emisemi je právě uvedený Mercedes-Benz BlueTec Hybrid Bus.

Nejen nafta a elektřina, ale také biomasa
Kromě vývoje modelů s hybridními systémy se Daimler soustřeďuje i na pokrok v oblasti používání alternativních paliv. Ať už jde o palivo z biomasy nebo rostlinného oleje. Mercedes už testuje pilotní projekty na využívání obou paliv, která snižují závislost lidstva na stále dražší ropě.

Od roku 1990 šly emise oxidů dusíku u dieselů Mercedesu dolů o 90 procent
Daimler podle svého tiskového prohlášení směřuje k výrobě užitkových vozidel s nulovými emisemi, která budou využívat palivových článků. Ty však stále ještě nejsou natolik výhodné, aby na ně mohli zákazníci přecházet. Než tohoto cíle automobiloví producenti dosáhnou, bude ještě dlouhou dobu sloužit například pokročilá dieselová technologie. Mercedes-Benz uvádí, že od roku 1990 se mu dosud podařil snížit emise oxidu oxidu dusíku o 90 procent.

De facto však už na světě jezdí autobusy od koncernu Daimler s nulovými emisemi, a to pod značkou Fuso a Mercedes-Benz. Oba producenti používají techniku, která umožňuje vozidlu krátkodobě využít k pohonu výhradně elektrickou energii z baterií a vypnout tak zcela spalovací motor. Nutno však dodat, že v tomto režimu nemohou autobusy pracovat dlouhodobě.

Mercedes-Benz Citaro však už brázdil světové silnice i v podobě vozu na palivové články. Avšak jen ve 30kusové sérii určené k testování. Automobilka s flotilou najela celkem přes 2 miliony kilometrů. Závěr ze série zkoušek je jednoznačný – pokud chce společnost vyrábět sériově užitková auta s pohonem na palivové články, musí dojít k dramatickému snížení nákladů na jejich masovou produkci a k prodloužení jejich životního cyklu. Daimler to však myslí s vodíkovou budoucností smrtelně vážně, což dokazuje i spojení sil s při vývoji těchto technologií do osobních aut s Fordem.

Anketa

Za jak dlouho očekáváte markantní nástup palivových článků v autech?
  • Do 5 let – vývoj potáhnou zvyšující se ceny ropy

    32,1

    Hlasovat

     
  • Do 10 let – náklady na výrobu palivových článků se nepodaří stlačit tak rychle

    29,9

    Hlasovat

     
  • Do 15 až 20 let – jde o technologii, která pomůže až začne ropa skutečně docházet

    38,1

    Hlasovat

     
Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování

Sociální demokraté obnoví jednání o vládní spolupráci s…

Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje

Ačkoliv Severní Korea platí za nejizolovanější stát…

ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti

Největší světový výrobce oceli ArcelorMittal zřejmě získá…

Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko

Na Blízký východ se specializuje, tamní aktuálnímu dění…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 



Papež v Brně: Dálnice D1 bude v neděli 27.9.2009 na den uzavřena Papež v Brně: Dálnice D1 bude v neděli 27.9.2009 na den uzavřena

Během návštěvy papeže v Brně řidiči objedou uzavřenou D1…

Zájemci o vklad u Mercedes-Benz Bank mají prozatím smůlu Zájemci o vklad u Mercedes-Benz Bank mají prozatím smůlu

Termínovaný vklad na 3 měsíce až s 5% úrokovou sazbou. I…

 



 
Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Včera

Sedan, do kterého se vejde pět dospělých, přitom je vlastně mini. S digitálními budíky, dotykovým otevíráním dveří a klimatizaci i audiem poháněnými sluneční energií. Budoucnost? Kdepak...




Blesk.cz

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

Paroubek po porážce u soudu nelenil, pátral a… Řekl, kolik a za co Petra utrácí

Paroubek po porážce u soudu nelenil, pátral a… Řekl,…

Jiří Paroubek (65) soptí. Expremiéra ČR rozhněvalo, že po prohraném soudu o dceru Margaritu (8), který vedl s…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Na střídačce předvedl spoustu emotivních gest. Když Jihlava v 57. minutě vstřelila klíčový gól, smutně se opřel…

 

Reflex.cz

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je to laciný doping, pro modernizaci ekonomiky spíš brzda

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je…

Do České republiky má v letošním roce prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet zhruba…

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou stranu a proč by to v případě KSČM bylo složité

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou…

V sobotu se v Nymburce koná další sjezd Komunistické strany Čech a Moravy, která je následnickou organizací…