DaimlerChrysler: Proč se svatba století nepovedla a koncern se rozpadl?

 

Daimler prodělal na nepovedené fúzi s Chryslerem hromadu peněz a poškodil si image. Svazek vydržel pouhých devět let...

Výrobci, a to i ti velcí chtějí šetřit náklady. 6. května 1998 došlo k poměrně překvapivé fúzi. Německý Daimler-Benz se spojil s americkým Chryslerem. Jürgen Schrempp a Robert „Bob“ Eaton si v Londýně třásli navzájem rukama, podpis smlouvy provázely úsměvy, ale bylo jasné, že tohle není aliance dvou rovných automobilek, nebo vlastně koncernů, chcete-li. Sešly se dvě hvězdy, ale ta trojcípá hvězda vzala „Pentastar“ do čistírny. A to byla o rok mladší, tedy pokud počítáme existenci od sloučení původně konkurenčních německých firem.

Nejdřív zisky, potom pád

Rozhovory začaly už v lednu, trvaly pouhé čtyři měsíce. I když se celá transakce v hodnotě 37 miliard dolarů nazývala „sloučením rovných“, případně „manželstvím z nebes“ (obojí byla Schremppova slova), Daimler-Benz nejmenší z americké Velké trojky prakticky převzal, koupil 92 % akcií a vznikla společnost DaimlerChrysler AG, používal se módní přepis bez mezery. A to chtěl také šetřit, jeho vozy byly příliš drahé. I výrobně, navíc dále sílil tlak na snižování emisí. Ještě k tomu měl za sebou průšvih s třídou A a jejím losím testem. Krok musely ještě schválit příslušné evropské a americké úřady,

Na počátku přišly sice zisky a přijalo se 19 tisíc nových lidí, ale v souvislosti se spojením (či spíše akvizicí) se strhla lavina soudních sporů, investoři, kteří chtěli své finance vložit do Chrysleru, se bouřili. Eaton odstoupil z funkce šéfa už na přelomu milénia, kdy samotná americká část vykázala ztrátu 512 milionů dolarů. Schrempp tehdy v rozhovoru pro Handelsblatt potvrdil, že rovnocenné partnerství byla lež.

Odlišná mentalita

Kultura obou společností z opačných stran Atlantiku se střetla, odlišné mentality spolu nebyly schopny najít řeč, i když se Daimler snažil, včetně školení a workshopů. Motivační program byl ovšem zrušen, což vyústilo v masový exodus nejtalentovanějších lidí i dlouholetých manažerů a designérů ze „zámořské pobočky“. Sdílení komponentů, které si Američané představovali, navíc nefungovalo, Daimler se zdráhal poskytnout svoje platformy i díly, takže Chrysler neušetřil. Takový Volkswagen se vůči svým koncernovým značkám chová úplně jinak.

K jistému průlomu došlo na začátku tohoto století. Jistě, turbodiesely Mercedesu se objevily v retro MPV PT Cruiser, neúspěšné Chryslery Crossfire vznikly na platformě roadsteru SLK a používaly i jeho vidlicový šestiválec 3,2 l. Velká dodávka Sprinter se pak objevila v USA jako Dodge (kromě značky Freightliner, ale tu už Daimler vlastní od května 1981). Ale to bylo prakticky až na výjimky všechno.

Úspěšných modelů pomálu

Poměrně úspěšný byl jinak třeba Chrysler 300C, který v sobě skrýval E-Klasse W211. Typickým příklad propadáku však představoval Sebring ve své druhé generaci (2001-2006). Mizerně ovladatelné a příšerně nekvalitní auto nesnášeli všichni. Jeremy Clarkson se o něm vyjádřil, že jen „převádí palivo na hluk“ a následně dodal: „Tohle vyrobil buď totální pitomec, nebo čtyřleté dítě.“ Propojení obchodních sítí nepřicházelo v úvahu, plánovala se jen americká část, proti čemuž byly ovšem dealeři.

Miliardář Kirk Kerkorian v dubnu 2005 ostrouhal, ten hodlal koupit amerického výrobce už v polovině 90. let a tehdy se o to pokusil podruhé žalobou na německou stranu. Ceny akcií následně spadly takovým způsobem, že Jürgen E. Schrempp z čela společnosti ke konci téže sezóny odešel a nahradil jej Dieter Zetsche, který je v čele dodnes. Přišel... od Chrysleru a Američané mu neřekli jinak než „Dr. Z“, na čemž si dokonce svého času zámořská automobilka založila reklamní kampaň. Výměna na nejvyšších postech byla dokonána... Zetscheho už prosadil Schrempp po zmíněném odchodu a výměně amerického managementu, stejně jako Wolfganga Bernharda. Krátce se ve vedení samotného Mercedesu, tedy značky, vystřídali ještě Jürgen Hubbert a Eckhard Cordes.

Propouštění a konec spolupráce

Jenže i on začal díky svazku churavět a propouštět: o práci přišlo 14 tisíc lidí. Zároveň se DaimlerChrysler zbavil podílu v Mitsubishi Motors Corporation. V červnu 2006 se uzavřely brány původní továrny Willys-Overland v Toledu, což mají mnozí hlavně Němcům dodnes za zlé. V roce 2007 přišel definitivní konec. Chrysler sám za předešlý rok ohlásil masivní ztrátu 1,5 miliardy dolarů a jasně řekl, že propustí 13 tisíc zaměstnanců. V květnu bylo oznámeno, že americká automobilka přechází pod investiční společnost Cerberus Capital Management, ačkoli mezi zájemci bychom našli i General Motors, kanadského dodavatele dílů Magna International a investory Blackstone. Ani Kerkorian napotřetí neuspěl. Transakce byla dokončena v srpnu a její hodnota činila 7,4 miliardy dolarů. Jenom!

Německý výrobce změnil své jméno na Daimler AG. Trochu paradoxně vypadlo příjmení toho důležitějšího vynálezce: Carla Benze. Nová společnost dokonce musela pořádat Jaguar, respektive Ford o práva na značku, ačkoli britský Daimler vznikl přesně opačně! Stálo ji to 20 milionů dolarů...

Daimler si ponechal si zprvu takřka 20 % akcií Chrysleru, ale nakonec se jich zbavil. Cerberus přímo jemu zaplatil 1,35 miliardy dolarů, jenže Němci sami v USA proinvestovali 2 miliardy a investiční společnosti poukázali zase zpátky 615 milionů dolarů.. Sice sami krváceli na Maybachu a Smartu, ale to v tu chvíli představovalo podružnou záležitost... Ukázalo se, že spojení bylo vlastně špatnou myšlenkou už od začátku, sešly se dva koncerny s rozdílným image... Jürgen Hubbert se koneckonců o produktech Chrysleru vyjádřil jako o „šrotu“.

Bankrot a FCA

Když následně udeřila krize a odbyt klesal, nová Chrysler Group LLC vyhlásila v dubnu 2009 řízený bankrot, stejně jako General Motors. Dostala vládní půjčku, kterou splatila skoro celou a poté skončila v náruči tehdy ještě ne zrovna zdravého Fiatu. Před třemi lety byl vytvořen nový koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Nedávno proběhly médii spekulace o tom, že se chce spojit s Volkswagenem, ale Sergio Marchionne najednou nemá zájem. Uvidíme, jak celá věc dopadne.

Každopádně Chrysleru zbyly v nabídce některé komponenty z této éry, i když už od nutného rozvodu uplynula takřka dekáda. Dodge Challenger čtvrté generace byl navržen v roce 2006 a toto kupé se vyrábí stále, Jeep Wrangler pořád požívá šestistupňovou manuální převodovku, samočinný „pětikvalt“ A580 pochází také z této doby. Dokonce i současný Grand Cherokee má ještě platformu Mercedesu.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Komunisté o odvolání Filipa po volebním debaklu hlasovat nebudou Komunisté o odvolání Filipa po volebním debaklu hlasovat nebudou

Ústřední výbor KSČM nebude jednat o možnosti odvolání…

Počet státních zaměstnanců dál roste, stát dá příští rok na jejich platy 210 miliard Počet státních zaměstnanců dál roste, stát dá příští rok na jejich platy 210 miliard

Výdaje na platy zaměstnanců státu by měly v příštím roce…

O důvěru v další členy vedení strany by se hlasovat nemělo, tvrdí předseda ČSSD Hamáček O důvěru v další členy vedení strany by se hlasovat nemělo, tvrdí předseda ČSSD Hamáček

Předseda ČSSD a vicepremiér Jan Hamáček nechce, aby širší…

Uber se pouští do agenturního zaměstnávání Uber se pouští do agenturního zaměstnávání

Společnost Uber nechce nabízet jen levné svezení, ale i…

 
Zdroj: Jalopnik, Offroaders.com, Wiki

Štítky Chrysler Mercedes-Benz Video

 

Přidat názorDiskuse: DaimlerChrysler: Proč se svatba století…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Přísná pravidla pro STK se změní. Platila jenom pár týdnů Přísná pravidla pro STK se změní. Platila jenom pár týdnů

Deník E15 tento týden upozornil na velice přísná pravidla…

 





 
Kvalifikace motocyklové VC Japonska 2018: Nejrychlejší Dovizioso,  Bagnaia a Rodrigo

Kvalifikace motocyklové VC Japonska: Dovizioso Nejrychlejší

Dnes 09:20

Kvalifikační souboje na VC Japonska silničních motocyklů vyhráli v jednotlivých kubaturách Andrea Dovizioso (MotoGP), Francesco Bagnaia (Moto2) a Gabriel Rodrigo (Moto3).




Blesk.cz

Šokující záběry: Dítě mačká hady a hrabe v jejich klubku!

Šokující záběry: Dítě mačká hady a hrabe v jejich klubku!

V Česku ještě doznívá panika po útěku smrtelně jedovaté mamby zelené, která v pražských Hlubočepích uštkla její…

Překvapení na premiéře: Vojta Dyk slavil triumf bez Vilhelmové! Proč zase chyběla?

Překvapení na premiéře: Vojta Dyk slavil triumf bez…

Tleskalo mu celé karlínské divadlo, svůj triumf si Vojta Dyk (33) ale vychutnal jen napůl. V hledišti mu drželi…

 

iSport.cz

Hašek odmítl střídat zraněného syna: Byl protivnej, ale nemohlo se to zhoršit

Hašek odmítl střídat zraněného syna: Byl protivnej,…

Konečně šel do zápasu v plné síle, během reprezentační pauzy dotrénoval kondiční manko. Martin Hašek ale vydržel…

Skuhravý o Opavě: Její trenér musí být génius. Přišlo mi nefér, co řekl

Skuhravý o Opavě: Její trenér musí být génius.…

Dukla vs. Opava jako jeden ze šlágrů kola FORTUNA:LIGY? Před sezonou by to znělo jako nepovedený vtip, v neděli…

 

Reflex.cz

Jak chutná veverka aneb Co se v současnosti vaří na televizní obrazovce

Jak chutná veverka aneb Co se v současnosti vaří na…

Pořady o vaření už nejsou takovou sázkou na jistotu. Samotný fakt, že se před kamerou bude vařit, není zárukou…

Devět z deseti vozů nemusí projít STK. Nová pravidla jsou příliš přísná

Devět z deseti vozů nemusí projít STK. Nová pravidla…

Nová metodika, kterou ministerstvo dopravy od října zavedlo pro stanice technické kontroly, vyvolala u mechaniků…