Dakar 2003: ani Paříž, ani Dakar
Na účastníky závodu čeká celkem 8552 km závodu (z čehož je 5216 km speciální rychlostních zkoušek) rozdělených do 17 etap. Z tradičního názvu Rallye Paříž-Dakar zbyl jen Dakar, doplněný o název hlavního sponzora - španělské telekomunikační společnosti.
Letos poprvé byl umístěn start a předstartovní příprava (30. a 31.12. probíhaly technické přejímky) do jihofrancouzského kraje Bouches du Rhône, jehož hlavním městem je Marseille, druhé největší město Francie. Po večerním prologu 1. ledna 2003 absolvují posádky a doprovodné vozy další dvě etapy, které je zavedou do Španělska. 4. ledna bude dakarská karavana lodí převezena na africký kontinent, kde 5.ledna soutěž pokračuje z Tunisu dále do Lybie a Egypta. Soutěž končí 19. ledna v největším turistickém středisku na Sinajském poloostrově - Sharm El Sheikh, u Rudého moře. Dakar se tak letos poprvé dostane na tři kontinenty, protože cíl již patří zeměpisně do Asie.
Letošního Dakaru se zúčastní 341 soutěžních vozidel a 137 doprovodných vozidel. Závodit bude 165 motocyklistů, 128 automobilů a 48 trucků. Základní startovné, které musela každá posádka Dakaru složit činí 11.700 Euro (resp. 10.000 Euro pro amatérské posádky), náklady na účast jsou však spíše v řádech miliónů korun.
Naši zástupci nebudou ani letos chybět. Karel Loprais bude opět útočit na prvenství mezi kamióny a podaří-li se mu to, bude také rekordmanem v počtu vyhraných dakarů, protože první byl již šestkrát(!) podobně jako francouzský motocyklista Stéphan Peterhansel. Mezi kamióny máme dále v soutěži Liaz Martina Macíka, Tatru týmu Petrobras-Lubrax (Brazilec De Azevedo a Češi Tomeček a Martinec). Jako doprovodná vozidla pojedou Tatry pro týmy TOTAL TATRA MARATHON (Sklenovský, Kahánek), Petrobras-Lubrax (Vodák, De Souza) a pro francouzské týmy Pro System a Auto 24. Josef Macháček pojede na čtyřkolce Yamaha TD 850 a na čtyřstovce Honda se objeví Oldřich Bražina. Na Dakar se vydá i několik českých novinářů. Bude mezi nimi i bavič Petr Novotný s Nissanem Pick-up.
Příprava letošní soutěže trvala více než rok. Byly uzavřeny smlouvy s projížděnými zeměmi a stanovena trasa. Tři měsíce trvalo sestavit konečnou mapu soutěže a zakreslit orientační body pro navigační systém GPS. Níže jsou uvedena některá čísla, související s organizací letošního Dakaru.
K dispozici je:
9 vrtulníků z toho
• 1 vrtulník - vedení závodu
• 1 vrtulník – sportovní komisaři
• 1 vrtulník - fotograf
• 2 vrtulníky - zdravotnické
• 4 vrtulníky – TV
17 letadel
23 pořadatelských vozidel z toho
• 9 vozidel pro kontroly rychlostních zkoušek
• 1 vozidlo pro otevírání trati
• 8 záchranných vozidel
• 5 TV vozidel
10 pořadatelských nákladních vozidel (z čehož 2 tankovací kamiony) a dalších 9 automobilů a kamionů se 150 tunami jídla (z čehož je 8 tun chleba).
Rallye se účastní téměř 1.300 lidí, z čehož je 800 soutěžících, 200 organizátorů, 40 lékařů, 240 novinářů a pracovníků zajišťujících TV přenosy.