reklama


Dakar 2008: Nissan Navara - dakarský press car a jeho putování…

Dakar 2008: Nissan Navara - dakarský press car a jeho putování…

 
 

Jsou různé cesty, jak se dostat na Dakar. Ti, kdo chtějí závodit, ale nezáleží jim tolik na umístění a neumějí stavět auta, si pronajmou jeden z desítek krásných speciálů Bowler.

Kdo chtějí Dakar především vidět zevnitř, užít si ho a dát o něm vědět dál, volí press car, tedy novinářský vůz.

Pořadatelé jsou dobrými obchodníky a spočítali si, že press car jim vydělává hned na několika frontách. Jednak posádka i vůz znamenají přísun ze startovného. Sekundárním efektem je činnost novinářů a fotografů na palubě. Organizátoři jim tak umožní být přímo v centru dění a všechno moderními komunikačními prostředky ihned na místě šířit do světa. Více fotografií, více promotion, víc propagace rovná se více peněz pro týmy od sponzorů, větší účast a vyšší úroveň, což v konečném efektu znamená ještě víc peněz do pořadatelské pokladny.

Čím se tahle kategorie (ano, jde o samostatnou kategorii) od ostatních liší a co má společného? Předně, auto sice najíždí trasu především po silnici, ale terénní schopnosti mu nesmějí chybět. Musí být upraveno ve specifikaci T2, tedy nesmí postrádat základní bezpečnostní výbavu, především homologovaný ochranný rám, závodní sedačky se čtyřbodovými pásy (mimochodem, sparca v naší Navaře jsou velmi pohodlná…), stejně tak i hasící přístroj nebo povinné vnější vypínání chodu motoru. Je vhodné, a naše press vozidlo to beze zbytku splňuje, zesílit ochranu spodku vozu, který v terénu schytá spousty ran, tedy kryty motoru, převodovky a rozvodovky. Stejně tak není od věci použít vyšší pružiny, lepší tlumiče a bytelnější pneumatiky. Právě jsem popsal náš tiskový Nissan Navara.

Press car má jednu výhodu: mohou v něm jet hned čtyři pasažéři, což usnadňuje jejich přepravu (ale každá dvojice musí mít k dispozici svůj pár dveří). Podobně k tomu přistupují velké týmy, mechaniky také vozí po čtyřech, ba mají i čtyřmístné kabiny na doprovodných kamionech. Na zadních sedadlech opravdu mnoho místa nenajdete, zejména díky střední partii ochranného rámu, ale k nevydržení to není. Ovšem pozor, fyzická pomoc posádek novinářských aut soutěžícím je pravidly zcela vyloučena! Kdo se neudrží a bude spatřen, může svému týmu pomoci k okamžité diskvalifikaci. Jako press car jsou nejčastěji používány klasické offroady jako Mitsubishi Patero, Nissan Patrol nebo Navara, Toyota Land Cruiser několika generací nebo klasický Land Rover. Výjimkou byl press truck Mercedes Unimog reprezentující hned několikero španělských novin. Řízen nebyl kdovíjakým „béčkem“, za volantem seděl Miguel Prieto, držitel dakarského stříbra z roku 1999, takže jezdecká kvalita byla zaručena. Španělé měli Prieta, my máme Karla Lopraise…

I pro pohyb novinářského vozu platí příslušná omezení. V nacházejícím ročníku dokonce existovaly dvě skupiny přihlášek: press car kopírující asistenční trasu a press car kopírující závodní trasu. Myslím, že nás čeká perný boj se všudypřítomným pískem. Navigátoři press vozidel každý večer fasují i závodní itinerář. To, jestli si troufnou vyrazit na trasu se závodníky, je jejich volba – sami si budou muset pomoci v případných potížích, a také za žádných okolností nesmějí zavazet soutěžícím na trati. I nejvyšší rychlost mají tahle vozidla omezenu, stodvacítka platí jako základní limit, ale silniční limity jednotlivých zemí a zejména omezení při průjezdech vesnicemi, které hlídá téměř neoblafnutelná GPS, jsou pro pořadatele modlou….

Nicméně i GPS, zdánlivě dokonalá, má svá úskalí. Jakmile v zóně omezení rychlosti překročíte povolený limit, přístroj začne pípat. Zóna se sepne průjezdem směrem dovnitř a vypne průjezdem ven. V etapě z Tambacoundy do Dakaru jsme úvodních několik hodin strávili na příšerně děravé silnici (i spojovačka do Ataru po pouštní pistě byla mnohem lepší!) a v jednom městě… nepokračovali dál, ale odbočili směrem k závodní trase, abychom zhlédli Alešův boj o třetí místo. Chyba lávky, zónu omezení rychlosti jsme opustili jinde, než bylo předepsáno a přístroj se tedy nevypnul a zůstal u pípání. Jenže GPS nesmíte vypnout, za to hrozí diskvalifikace pro obcházení předpisů. Desítky kilometrů nám to otravné pípání procházelo ušima, až jsme to nevydrželi a stisknutím tlačítka do polohy OFF vše ukončili. V Dakaru už nikdo nic nekontroloval, všichni byli rádi, že jsme na místě…. Ale pozor, za porušování předpisů press cary hrozí citelné sankce i jejich soutěžním posádkám…

Další výhodou press caru je vstup do bivaku. Tam opravdu nemohou všichni, pokud si nenajdou nějakou ilegální cestu. Bivak se nalézá zpravidla na letišti nebo v jeho těsné blízkosti, to bývá oplocené a areál hlídá po zuby ozbrojená místní armáda. Ta nám dodává alespoň trochu pocitu bezpečí před místními nenechavci a otravnými loudily. I když mnohdy nevíte, koho se bát víc. Příjemné nebývají ani průběžné silniční kontroly, které provádí marocká armáda a policie na kontrolních stanovištích. Noční baterka a hlaveň samopalu nebývají to nejpříjemnější, co člověk může spatřit po otevření očí. Je zajímavé, že kdekoli v poušti zastavíte, i kdyby to bylo sebepustější místo, do dvaceti minut máte kolem sebe houf zvědavců.

Náš dakarský press car bude tedy v akci i v jubilejním třicátém ročníku. K dispozici nám bude i přístroj pro satelitní přenos dat, díky němuž by se k vám zprávy měly dostávat přece jen rychleji a hlavně ve větším objemu. To platí i o dodávkách fotografií, jichž, jak doufáme, nebude málo.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

Západ Československo odepsal už v září 1948. Gottwalda považoval za umírněného Západ Československo odepsal už v září 1948. Gottwalda považoval za umírněného

Západní státy za demokratické Československo přestávaly…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Dnes 19:50

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Čokoláda za 5 korun přilákala Pražany: V Karlíně zahání zimu mlsáním

Čokoláda za 5 korun přilákala Pražany: V Karlíně…

Čokoláda na milion způsobů. Café Parlor se ve středu 18. ledna proměnilo ve sladký ráj neřestí. Lidé si zde po…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Byl to můj nejtěžší Dakar, svěřil se Macík. Co řekl dál o náročné rallye?

Byl to můj nejtěžší Dakar, svěřil se Macík. Co řekl…

Dal si cíl a ten splnil. Těsně před odjezdem na Dakar 2017 se český závodník Martin Macík svěřil, že touží po…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama