reklama


Na první pohled se může zdát, že otázka české účasti na Rallye Dakar je průzračná jako horský pramen. Ovšem jak známo zdání často klame.

Prvním Čechem, který se na Dakaru objevil, byl bezpochyby v roce 1983 Miroslav Kubíček za řidítky motocyklu. Česká média jeho výkon vždy přehlížela, neboť jako emigrant startoval ve švýcarských barvách. Kromě tohoto prvenství se může Mirek Kubíček pyšnit rovněž vítězstvím v jedné z etap.

Oficiálně se Češi vydali na dakarskou soutěž v roce 1985 pod hlavičkou tehdejšího podniku zahraničního obchodu Motokov.

Tradiční start 1. ledna 1985 přesunuli pořadatelé z francouzské metropole do Versailles. Do boje s náročnou tratí z Francie přes Alžírsko, Niger, Mali a Mauretánii do Senegalu se postavilo 552 vozidel, z toho 135 motocyklů, 362 automobilů a 55 kamiónů. Celková délka závodu narostla na plných 14 000 km, přičemž 7 470 km tvořily speciálky.

Na start se postavily dva nákladní automobily LIAZ. Myšlenkou účasti na některé z náročných soutěží nákladních vozů se ředitel podniku Liaz Viktor Korecký zabýval delší dobu. Bohužel se samotného startu nedožil, zahynul při autonehodě. Skupina nadšenců pod vedením Radka Fencla a Zdeňka Kováře po večerech postavila dvojici kamionů LIAZ 100.55 D 4x4. Prostřednictvím francouzského dovozce, firmy M.A.M. Strager, získal LIAZ do týmu Alaina Gallanda. Jeho zkušenosti z předchozích startů byly cenné zejména v první fázi přípravy, v organizačních záležitostech a při stavbě vozidel. Posádku automobilu se startovním číslem 626 tvořili Francouz Galland, Josef Brzobohatý a Zdeněk Kovář, s číslem 627 startovala posádka Jiří Moskal, Jaroslav Joklík a Radek Fencl.

Dakar 2014: 1. etapa – Loprais druhý, Macháček s problémy

Etapy v Alžírsku byly velmi náročné a staly se doslova trhací zkouškou vozidel, Liazkám se ohýbaly spojovací tyče řízení a byly penalizovány za pozdní příjezd. Moskalova posádka k tyčím řízení přivařila kus trubky vyříznuté z horní části ochranného rámu, druhá posádka použila na zpevnění montážní páky. Projevila se však Gallandova psychická labilita znásobená únavou, neboť nechtěl za volantem střídat. V etapě do In Amguelu se uvolnilo spojovací potrubí mezi turbodmychadlem a chladičem stlačeného vzduchu. Galland odmítl pokračovat s odůvodněním, že vozy nejsou dobře připravené a do Dakaru nikdy nedojedou. Zbývající členové posádky ho tedy odvezli na start etapy a jeli dál sami mimo soutěž.

V etapě do Dirkou patřila Moskalova posádka mezi nejrychlejší, ale krátce před cílem zapadli až po nápravy. Vyprošťovali vůz dlouhé hodiny a měli potíže se startováním. Navigační přístroje totiž vyčerpaly z akumulátoru značnou část elektrické energie. V cíli je čekala opět penalizace. Krušné chvíle přišly v Mauretánii, kde na jezdce čekal těžký kamenitý a písčitý terén. Pořadím zamíchaly stromy hustě lemující cesty v Senegalu. Velké kamiony se pod ně prakticky nevešly. Nemilé překvapení v závěrečné etapě, defekt jednoho z favoritů De Rooye znamenal 15. hodin penalizace a tedy i ztrátu nadějí na vítězství.

Do cíle u Růžového jezera dojelo 22. ledna 1985 celkem 146 vozidel, z toho bylo 25 motocyklů, 101 automobilů a 20 kamiónů.

Z českého pohledu se nejvýrazněji zapsal do dějin Dakaru Karel Loprais, který dokázal šestkrát vyhrát, dvakrát dojet druhý a jednou třetí. Pětkrát zvítězil Josef Macháček, který je posledním závodníkem mimo Argentinu, který dokázal vyhrát kategorii čtyřkolek.

Mezi motocyklisty dal o sobě nejvíce vědět v roce 1998 Stanislav Zloch (KTM), který dojel na 10. místě. Dařilo se také Martinu Mackovi (Yamaha), který obsadil na Dakaru v roce 2007 celkově 15. místo mezi motocykly a vyhrál hodnocení jezdců bez asistence. O dva roky později skončil na 18. místě.

O největší úspěch v hodnocení osobních automobilů se postarala posádka Miroslav Zapletal a Tomáš Ouředníček, kteří dojeli s vozem Mitsubishi na Rallye Dakar 2009 na fantastickém sedmém místě, což je výjimečný úspěch v rámci českého účinkování na nejtěžší soutěži světa.

Seznam českých medailových úspěchů
RokPořadíposádkaVůz
19872.K.Loprais, Krpec, StachuraTatra
19873.Moskal, Joklík, ZáleskýLiaz
19881.K.Loprais, Stachura, MückTatra
19882.Moskal, Vojtíšek, ZáleskýLiaz
19903.Kahánek, Havlík, KrpecTatra
19923.K.Loprais, Stachura, KalinaTatra
19941.K.Loprais, Stachura, KalinaTatra
19951.K.Loprais, Stachura, TomečekTatra
19962.K.Loprais, Stachura, TomečekTatra
19963.Fajtl, Janoušek, WürstTatra
19981.K.Loprais, Stachura, ČermákTatra
19991.K.Loprais, Stachura, KalinaTatra
19993.Tomeček, De Azevedo, NeubarthováTatra
20002.K.Loprais, Stachura, GilarTatra
20001.MacháčekČtyřkolky
20011.Loprais, Kalina, HamerlaTatra
20013.Kořený, Lamač, KahánekTatra
20011.MacháčekČtyřkolky
20022.K.Loprais, Kalina, HamerlaTatra
20032.Tomeček, De Azevedo, MartinecTatra
20031.MacháčekČtyřkolky
20073.A.Loprais, GilarTatra
20071.MacháčekČtyřkolky
20091.MacháčekČtyřkolky

Spolupracujeme s TipCars.com
Počet odběratelů plynu klesá už sedm let v řadě, zvrat nepřinesly ani dotace Počet odběratelů plynu klesá už sedm let v řadě, zvrat nepřinesly ani dotace

Stát dotuje přechod domácností na vytápění plynem, ale…

Ministerstvo pro místní rozvoj dá na opravy silnic 10 miliard Ministerstvo pro místní rozvoj dá na opravy silnic 10 miliard

Ministerstvo pro místní rozvoj má na rekonstrukci a…

Maďarské banky se loni vrátily k zisku Maďarské banky se loni vrátily k zisku

Maďarské banky se loni vrátily k zisku, celkem 111 bank…

Komentář Bohumila Pečinky: Sobotka aneb Příběh muže bez názoru Komentář Bohumila Pečinky: Sobotka aneb Příběh muže bez názoru

Kdyby politika byla obor na úrovni matematiky, musel by…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila! Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila!

Motorkář ve Velké Británii natočil konflikt mezi…

První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

 






 
Poprvé za volantem Seatu Leon Cupra 300. Golf R má problém!

Poprvé za volantem Seatu Leon Cupra 300. Golf R má problém!

Dnes 12:50

VW Golf R jsme vždy považovali za skvělého univerzála, který zaujal v různých situacích. Z koncernové stáje ale přijíždí auto, které nabízí to samé, ale s výrazně nižší cenovkou!




Blesk.cz

Karlín se těší na masopust: Kdo si nestihne koupit masku, vyrobí ji na místě

Karlín se těší na masopust: Kdo si nestihne koupit…

Karlín už netrpělivě vyhlíží další ročník tradičního masopustního veselí. Masky, ohnivá show, průvody lidí v…

Vichřice způsobila kalamitu. Stovky domácností jsou odříznuté od elektřiny

Vichřice způsobila kalamitu. Stovky domácností jsou…

Energetici vyhlásili na Šumpersku kvůli velkému množství poruch na vedení kalamitní stav. Na odstraňování poruch…

 

iSport.cz

Gáboríkův otec vrací úder: Marián že na mladé kašle? Libu jsem tu neviděl

Gáboríkův otec vrací úder: Marián že na mladé kašle?…

U východních sousedů to pěkně jiskří, rozhovor Igora Liby pro iSport.cz spustil pořádnou přestřelku. Někdejší…

Pulkrab skončil v krvi. Fotbal je pro slečinky, napsal útočník Sparty

Pulkrab skončil v krvi. Fotbal je pro slečinky,…

Na tenhle dvojzápas budou chtít fotbalisté Sparty rychle zapomenout. Nejenže prohráli v Evropské lize na půdě…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: I šumavské dítě je součást ekosystému

Václav Klaus ml.: I šumavské dítě je součást ekosystému

Druhým dílem pokračuje nová pravidelná rubrika, ve které na aktuální otázky odpovídá Václav Klaus ml.

Troufli byste si sem autem? Podívejte se na 12 nejnebezpečnějších silnic světa

Troufli byste si sem autem? Podívejte se na 12…

Obklopují je úžasné scenérie, jsou rájem fotografů z celého světa a postrachem řidičů, kteří na nich musí…

 
 
reklama