Dakar 2018: Kdo všechno se z českých závodníků postaví na start? A jaké mají šance?

 

Šestatřicet českých jezdců by se mělo objevit na startu jubilejního čtyřicátého ročníku Rallye Dakar. Jedná se o nejrozmanitější účast českých závodníků v dějinách nejslavnější rallye na světě.

Legendární motoristický maraton začal na druhý svátek vánoční 1978 a přihlíželo mu pár stovek lidí. Dnes ho sledují desítky milionů lidské populace na všech kontinentech.

Česká oficiální premiéra se datuje na rok 1984, kdy se dvěma kamiony zúčastnila automobilka Liaz. České kořeny měl motocyklista Miroslav Kubíček, který emigroval do Švýcarska, a tudíž nebyl pro bolševický režim přijatelný. Jeho start tehdy zůstal utajený. V ročníku 1983 se stal tedy nejen prvním Čechem, ale dokázal vyhrát jednu z etap.

Prokop bude útočit

Ze současné sestavy mají Češi šanci na špičkové umístění ve všech disciplínách. V kategorii automobilů pojedou tři české posádky. Potřetí se postaví na start Martin Prokop, kterého bude navigovat Jan Tománek, jenž ho vedl v 88 podnicích mistrovství světa v rallye. Letos v lednu chybělo českému závodníkovi na desátou příčku 5:21 sekundy a nebýt hodinové penalizace, mohl se vyšplhat až na sedmou pozici. „Ve srovnání s předchozím ročníkem se nám podařilo hodně zrychlit našeho forda,“ podotkl Prokop. V předešlém 39. ročníku byl nejlepší netovární posádkou mezi osobními automobily.

Kompletní přehled o Rallye Dakar 2018 na auto.cz

Tomáš Ouředníček má „na triku“ historicky nejlepší výsledek Čechů mezi čtyřkolovými vozidly. V roce 2009 dosáhl s Miroslavem Zapletalem na sedmé místo. V roce 2016 startoval jako člen týmu Buggyra a nyní pojede ve vlastní stáji South Racing. Nováčkem bude Boris Vaculík, který má za sebou úspěšnou kariéru v autokrosu a teď usedne jako člen Barth Racing do závodního speciálu Ford, který postavil již zmíněný Miroslav Zapletal.

Mezi kamiony bude sedm posádek, v nichž nebudou chybět čeští startující. K nejvážnějším uchazečům minimálně o stupně vítězů patří posádka pod vedením Aleše Loprais. Sedmatřicetiletý jezdec z Frenštátu skončil v zatím posledním ročníku sedmý, ještě jako člen týmu Tatra Buggyra. Jeho dosud největším úspěchem je třetí místo z roku 2007, kdy se jelo naposledy na africkém kontinentu. „Dakarské závodění začíná v lednu v Peru, kde vstupujeme hned do velkých dunových polí. Bude to velký extrém, tam se projeví zkušenosti a funkčnost techniky,“ prohlásil Loprais. Pro jubilejní ročník Dakaru se vrátil k tatrovce s označením Královna 69. Po angažmá v Buggyře se vrátil k individuálnímu startu, takže lze se zájmem očekávat, jak se jeho ambice, které nesnesou týmového kolegu, projeví v nadcházejícím Dakaru.

Zálusk na nejlepší příčky má rovněž Martin Kolomý. Od sezony 2010 řídí kamiony značky Tatra, o čtyři roky později se stal členem týmu Tatra Buggyra Racing v němž působí dodnes. Jeho nejlepším výsledkem je zatím páté místo ze sezony 2013. „Vždycky říkám, že pojedu hlavou, ale ona už je to taková „střelba“, že se moc úseků prodávat nedá. Každopádně jako každý rok opakuji, že bych konečně tu sošku beduina za stupně vítězů rád přivezl,“ míní Kolomý. Tatra Buggyra nasadí tři kamiony. Vedle „Kolomajze“ pojede nováček Martin Šoltys a do kabiny asistenčního trucku usedne Pavel Vrňák.

Vyhraje Macháček pošesté?

V březnu bylo Josefu Macháčkovi šedesát llet a nadcházejí start pojal jako oslavu svého jubilea prý se na toto dobrodružství vydává naposledy. Pětinásobný dakarský vítěz v kategorii čtyřkolek musel letos vzdát s poraněným ramenem po pádu. Tělesnou schránku si odzkoušel na říjnové El-Chott rallye v Tunisu, kde závodil se strojem o třicet kilogramů těžším, než na kterém pojede v Jižní Americe. „Zdravotně jsem obstál. Bolelo mě všechno, jenom to zraněné levé rameno naštěstí ne. Mám před sebou výzvu,“ říká Macháček.

Tým Martina Macíka se připravuje na Rallye Dakar 2018: Jak vylepší Liazku Frantu?

Na první výhru v roce 2000 dokázal navázat ještě v letech 2001, 2003, 2007 a 2009. Start pojímá jako oslavu šedesátin, které měl letos v březnu. „Není snadné vyhrát jako mladý. Ovšem zvítězit starý, to je ono,“ říká legendární „Machus“ se svým pověstným humorem.

První dvě české ženy

Všichni čeští muži na Rallye Dakar by měli symbolicky smeknout pokrývku hlavy před dvěma kolegyněmi, které mají odvahu vydat se na jihoamerické putování.

Startovní číslo 90 poveze na své husqvarně Gabriela Novotná, jež pojede v rámci týmu Ondřeje Klymčiwa a s podporou jeho zázemí i mechaniků. Na účast v dakarském maratonu si vzala dokonce hypotéku, kterou bude splácet deset let. „Jsem duší dobrodruh a Dakar byl můj životní sen. Budu se snažit dojet důstojně až do cíle a být hrdá, že se mi něco povedlo,“ konstatuje Novotná.

Startovní listina Čechů
Motocykly
22Ondřej KlymčiwHusqvarna
37Milan EngelKTM
43David PabiškaKTM
75Rudolf VlčekKTM
82Petr VlčekHusqvarna
88Jan VeselýKTM
90Gabriela NovotnáHusqvarna
91Jan BrabecYamaha
Auta
311Martin Prokop, Jan TománekFord
340Tomáš Ouředníček, David KřípalFord
372Boris Vaculík, Martin PlechatýFord
Čtyřkolky
247Josef MacháčekYamaha
261Zdeněk TůmaYamaha
264Tomáš KubienaIBOS
277Olga RoučkováYamaha
Kamiony
504Aleš Loprais, Lukáš Janda, Ferran Marco Alcayna (Šp.)Tatra
505Martin Kolomý, Jiří Stross, Rostislav PilnýTatra
506Martin Van Den Brink (Niz.), Wouter Rosegaar (Niz.), Daniel Kozlovský (ČR)Renault
510Martin Macík, František Tomášek, Michal MrkvaLiaz
532Pavel Vrňák, Petr Lesák, Filip ŠkrobánekTatra
540Robert Randýsek, Petr Pokora, David SchovánekMAN
542Martin Šoltys, Josef Kalina, Tomáš ŠikolaTatra

Druhou zástupkyní něžného pohlaví se stane Olga Roučková, která s číslicí 277 na čtyřkolce yamaha nastupuje v barvách sestavy Moto Racing Group (MRG) pod vedením zkušeného manažera Ervína Krajčoviče. „Chci jít postupně krok za krokem, etapu po etapě. Když se mi povede dojet, bude to senzace. Umístění neřeším, důležitější jsou zkušenosti, které chci získat,“ dodává Roučková.

Kvapil se vrací na Dakar

Motocyklový závodník Lukáš Kvapil se po roce vrátí opět na start legendární Rallye Dakar. Pro nadcházející sezónu totiž vymění závodní barvy za místo v doprovodném media týmu, motocykl za auto a nadšencům Rallye Dakar nabídne pohled do zákulisí očima závodníka. Fanoušci budou neustále ve víru dění všech čtrnácti etap, zažijí pocity jezdců po dojeté etapě.

Lukáš Kvapil měl možnost zažít na letošním Dakaru dvě etapy, poznat na vlastní kůži, co znamená pomoc raněnému závodníkovi a ve finále pak sám pro zranění odstoupit. Dlouhodobá rekonvalescence, ocenění za Fair play čin tehdejším ministrem obrany Martinem Stropnickým, i zcela nové pojetí a směřování své závodní kariéry, a hlavně návrat na start Dakaru. Takto lze ve stručnosti charakterizovat rok závodníka a vojáka z povolání Lukáše Kvapila.

MKR Technology představuje kamiony pro Dakar 2018

„Jsem rád, že v roce 2018 budu moci znovu zažít Dakar, i když v úplně nové roli, na kterou se moc těším, a to v rámci doprovodného media týmu. Těším se na všechny týmy, skvělou, ale neskutečně náročnou atmosféru Dakaru i na jednotlivé etapy. Pocity závodníků a pohled do zákulisí rallye je něco, co mě už jako malého kluka neuvěřitelně přitahovalo. Letos si tak splním svůj další dětský sen a jsem rád, že tyto pocity budu moci zprostředkovat fanouškům, kteří, třeba jako já kdysi, hltají každý článek, fotku a sportovní zpravodajství z tohoto neskutečného podniku,“ říká Lukáš, který zároveň přiznává, že v rámci Dakaru má ještě další nesplněný sen: „Svoji roli v media týmu vnímám jako jakousi přestupní „stanici“ mezi mým závoděním na motocyklu a směrováním k dalšímu ročníku Dakaru, kde se hodlám na start postavit na čtyřech kolech. Samozřejmě, nejen na start, ale budu dělat vše proto, abych si cíl užil i v roli závodníka.“ Tématem roku 2018 tak pro Lukáše bude volba druhu závodního speciálu, tedy zda se v dalším roce na startu objeví v terénním voze nebo zamíří přímo do kokpitu kamionu. Ať tak či tak, byl by prvním závodníkem, který absolvuje Rallye Dakar na motocyklu a následně i v autě či kamionu.

Rallye Dakar 2018 odstartuje 6. ledna v Limě, povede přes peruánské pouštní duny, směrem do Bolívie a Argentiny. Tam na jezdce čeká náročný horský terén a vše vyvrcholí 20. ledna v argentinské Cordobě. Účastníky čeká celkem 14 etap, 1 volný den, 5 000 kilometrů měřených tras a 4 000 kilometrů po běžných silničních úsecích. Čtyřicátý jubilejní ročník Rallye Dakar bude současně desátým, který se koná v jižní Americe.

Čísla Dakaru 2018
8793kilometrů meří trasa pro automobily
525startujících posádek
337 strojů na startu
190motocyklů a čtyřkolek
105automobilů
68let, nejstarší český účastník (Josef Kalina)
42kamionů
40ročník Rallye Dakar
36Čechů na startu
3počet zemí na Rallye Dakar 2018

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Bývalý Trumpův poradce Gates se přiznal ke spiknutí proti USA Bývalý Trumpův poradce Gates se přiznal ke spiknutí proti USA

Bývalý významný člen volebního štábu Donalda Trumpa Rick…

SPD chce odpovědnost úředníků za majetek. Vláda návrh zřejmě odmítne SPD chce odpovědnost úředníků za majetek. Vláda návrh zřejmě odmítne

K zákonnému posílení odpovědnosti zástupců státu za…

Oběti vlády v demisi. Podívejte se, koho už Babišův kabinet odvolal Oběti vlády v demisi. Podívejte se, koho už Babišův kabinet odvolal

Generální ředitel České pošty Martin Elkán je jen…

Sběrny papíru jsou přeplněné, Čína už evropský odpad nechce Sběrny papíru jsou přeplněné, Čína už evropský odpad nechce

Nové čínské limity na dovoz odpadu ze zahraničí, které…

 
 






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

 





 
Jak se žije opraváři veteránů: Dřina, ale nádherná

Jak se žije opraváři veteránů: Dřina, ale nádherná!

Dnes 11:39

Majitelé veteránů často vůbec nemají ponětí, co restaurace či jen zprovoznění jejich vozidla stojí času a námahy. Své o tom ví Václav Moučka, 77letý specialista na americké vojenské vozy z 2. světové války.




Blesk.cz

Jiří (†32) zemřel v Thajsku. Zřítil se ze srázu u vodopádu

Jiří (†32) zemřel v Thajsku. Zřítil se ze srázu u vodopádu

Dvaatřicetiletý český turista Jiří Bárta zemřel na thajském ostrově Samui, uvádí agentura DPA. Zřítil se ze…

Kaki, ovoce bohů: 6 způsobů, jak nám vylepší zdraví + 1 recept na ovocnou mňamku

Kaki, ovoce bohů: 6 způsobů, jak nám vylepší zdraví…

Kaki je pro mnohé stále velkou neznámou. Přitom v naší kuchyni dokáže jen potěšit. A co víc! Je také vlemi…

 

iSport.cz

Královna Ledecká má druhé ZLATO! Ovládla i obří slalom na snowboardu

Královna Ledecká má druhé ZLATO! Ovládla i obří…

Olympijská pohádka Ester Ledecké má svůj happy end! Potom, co česká reprezentantka senzačně před týdnem získala…

ONLINE: Česko - Kanada 0:0. Boj o bronz, místo Sekáče hraje Zohorna

ONLINE: Česko - Kanada 0:0. Boj o bronz, místo…

ONLINE | Naděje na medaili z olympijského turnaje v Pchjongčchangu stále žije! Český národní tým se po…

 

Reflex.cz

Lehce vyhulené pohádky pro nespavé eskymáky: Víla Dita

Lehce vyhulené pohádky pro nespavé eskymáky: Víla Dita

Na tomto místě obvykle o víkendech recenzujeme komiksy. Co ale s knihou, která je napůl komiksem a napůl bohatě…

Bohumil Pečinka: Babišova Národní fronta aneb ANO bez opozice

Bohumil Pečinka: Babišova Národní fronta aneb ANO…

Začala první skutečná vyjednávání o vládě mezi někdejšími koaličními partnery z hnutí ANO a sociální demokracie.…