Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2018: Kdo všechno se z českých závodníků postaví na start? A jaké mají šance?

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)
Šestatřicet českých jezdců by se mělo objevit na startu jubilejního čtyřicátého ročníku Rallye Dakar. Jedná se o nejrozmanitější účast českých závodníků v dějinách nejslavnější rallye na světě.

Legendární motoristický maraton začal na druhý svátek vánoční 1978 a přihlíželo mu pár stovek lidí. Dnes ho sledují desítky milionů lidské populace na všech kontinentech.

Česká oficiální premiéra se datuje na rok 1984, kdy se dvěma kamiony zúčastnila automobilka Liaz. České kořeny měl motocyklista Miroslav Kubíček, který emigroval do Švýcarska, a tudíž nebyl pro bolševický režim přijatelný. Jeho start tehdy zůstal utajený. V ročníku 1983 se stal tedy nejen prvním Čechem, ale dokázal vyhrát jednu z etap.

Prokop bude útočit

Ze současné sestavy mají Češi šanci na špičkové umístění ve všech disciplínách. V kategorii automobilů pojedou tři české posádky. Potřetí se postaví na start Martin Prokop, kterého bude navigovat Jan Tománek, jenž ho vedl v 88 podnicích mistrovství světa v rallye. Letos v lednu chybělo českému závodníkovi na desátou příčku 5:21 sekundy a nebýt hodinové penalizace, mohl se vyšplhat až na sedmou pozici. „Ve srovnání s předchozím ročníkem se nám podařilo hodně zrychlit našeho forda,“ podotkl Prokop. V předešlém 39. ročníku byl nejlepší netovární posádkou mezi osobními automobily.

Tomáš Ouředníček má „na triku“ historicky nejlepší výsledek Čechů mezi čtyřkolovými vozidly. V roce 2009 dosáhl s Miroslavem Zapletalem na sedmé místo. V roce 2016 startoval jako člen týmu Buggyra a nyní pojede ve vlastní stáji South Racing. Nováčkem bude Boris Vaculík, který má za sebou úspěšnou kariéru v autokrosu a teď usedne jako člen Barth Racing do závodního speciálu Ford, který postavil již zmíněný Miroslav Zapletal.

Mezi kamiony bude sedm posádek, v nichž nebudou chybět čeští startující. K nejvážnějším uchazečům minimálně o stupně vítězů patří posádka pod vedením Aleše Loprais. Sedmatřicetiletý jezdec z Frenštátu skončil v zatím posledním ročníku sedmý, ještě jako člen týmu Tatra Buggyra. Jeho dosud největším úspěchem je třetí místo z roku 2007, kdy se jelo naposledy na africkém kontinentu. „Dakarské závodění začíná v lednu v Peru, kde vstupujeme hned do velkých dunových polí. Bude to velký extrém, tam se projeví zkušenosti a funkčnost techniky,“ prohlásil Loprais. Pro jubilejní ročník Dakaru se vrátil k tatrovce s označením Královna 69. Po angažmá v Buggyře se vrátil k individuálnímu startu, takže lze se zájmem očekávat, jak se jeho ambice, které nesnesou týmového kolegu, projeví v nadcházejícím Dakaru.

Zálusk na nejlepší příčky má rovněž Martin Kolomý. Od sezony 2010 řídí kamiony značky Tatra, o čtyři roky později se stal členem týmu Tatra Buggyra Racing v němž působí dodnes. Jeho nejlepším výsledkem je zatím páté místo ze sezony 2013. „Vždycky říkám, že pojedu hlavou, ale ona už je to taková „střelba“, že se moc úseků prodávat nedá. Každopádně jako každý rok opakuji, že bych konečně tu sošku beduina za stupně vítězů rád přivezl,“ míní Kolomý. Tatra Buggyra nasadí tři kamiony. Vedle „Kolomajze“ pojede nováček Martin Šoltys a do kabiny asistenčního trucku usedne Pavel Vrňák.

Vyhraje Macháček pošesté?

V březnu bylo Josefu Macháčkovi šedesát llet a nadcházejí start pojal jako oslavu svého jubilea prý se na toto dobrodružství vydává naposledy. Pětinásobný dakarský vítěz v kategorii čtyřkolek musel letos vzdát s poraněným ramenem po pádu. Tělesnou schránku si odzkoušel na říjnové El-Chott rallye v Tunisu, kde závodil se strojem o třicet kilogramů těžším, než na kterém pojede v Jižní Americe. „Zdravotně jsem obstál. Bolelo mě všechno, jenom to zraněné levé rameno naštěstí ne. Mám před sebou výzvu,“ říká Macháček.

Na první výhru v roce 2000 dokázal navázat ještě v letech 2001, 2003, 2007 a 2009. Start pojímá jako oslavu šedesátin, které měl letos v březnu. „Není snadné vyhrát jako mladý. Ovšem zvítězit starý, to je ono,“ říká legendární „Machus“ se svým pověstným humorem.

První dvě české ženy

Všichni čeští muži na Rallye Dakar by měli symbolicky smeknout pokrývku hlavy před dvěma kolegyněmi, které mají odvahu vydat se na jihoamerické putování.

Startovní číslo 90 poveze na své husqvarně Gabriela Novotná, jež pojede v rámci týmu Ondřeje Klymčiwa a s podporou jeho zázemí i mechaniků. Na účast v dakarském maratonu si vzala dokonce hypotéku, kterou bude splácet deset let. „Jsem duší dobrodruh a Dakar byl můj životní sen. Budu se snažit dojet důstojně až do cíle a být hrdá, že se mi něco povedlo,“ konstatuje Novotná.

Startovní listina Čechů
Motocykly
22 Ondřej Klymčiw Husqvarna
37 Milan Engel KTM
43 David Pabiška KTM
75 Rudolf Vlček KTM
82 Petr Vlček Husqvarna
88 Jan Veselý KTM
90 Gabriela Novotná Husqvarna
91 Jan Brabec Yamaha
Auta
311 Martin Prokop, Jan Tománek Ford
340 Tomáš Ouředníček, David Křípal Ford
372 Boris Vaculík, Martin Plechatý Ford
Čtyřkolky
247 Josef Macháček Yamaha
261 Zdeněk Tůma Yamaha
264 Tomáš Kubiena IBOS
277 Olga Roučková Yamaha
Kamiony
504 Aleš Loprais, Lukáš Janda, Ferran Marco Alcayna (Šp.) Tatra
505 Martin Kolomý, Jiří Stross, Rostislav Pilný Tatra
506 Martin Van Den Brink (Niz.), Wouter Rosegaar (Niz.), Daniel Kozlovský (ČR) Renault
510 Martin Macík, František Tomášek, Michal Mrkva Liaz
532 Pavel Vrňák, Petr Lesák, Filip Škrobánek Tatra
540 Robert Randýsek, Petr Pokora, David Schovánek MAN
542 Martin Šoltys, Josef Kalina, Tomáš Šikola Tatra

Druhou zástupkyní něžného pohlaví se stane Olga Roučková, která s číslicí 277 na čtyřkolce yamaha nastupuje v barvách sestavy Moto Racing Group (MRG) pod vedením zkušeného manažera Ervína Krajčoviče. „Chci jít postupně krok za krokem, etapu po etapě. Když se mi povede dojet, bude to senzace. Umístění neřeším, důležitější jsou zkušenosti, které chci získat,“ dodává Roučková.

Kvapil se vrací na Dakar

Motocyklový závodník Lukáš Kvapil se po roce vrátí opět na start legendární Rallye Dakar. Pro nadcházející sezónu totiž vymění závodní barvy za místo v doprovodném media týmu, motocykl za auto a nadšencům Rallye Dakar nabídne pohled do zákulisí očima závodníka. Fanoušci budou neustále ve víru dění všech čtrnácti etap, zažijí pocity jezdců po dojeté etapě.

Lukáš Kvapil měl možnost zažít na letošním Dakaru dvě etapy, poznat na vlastní kůži, co znamená pomoc raněnému závodníkovi a ve finále pak sám pro zranění odstoupit. Dlouhodobá rekonvalescence, ocenění za Fair play čin tehdejším ministrem obrany Martinem Stropnickým, i zcela nové pojetí a směřování své závodní kariéry, a hlavně návrat na start Dakaru. Takto lze ve stručnosti charakterizovat rok závodníka a vojáka z povolání Lukáše Kvapila.

„Jsem rád, že v roce 2018 budu moci znovu zažít Dakar, i když v úplně nové roli, na kterou se moc těším, a to v rámci doprovodného media týmu. Těším se na všechny týmy, skvělou, ale neskutečně náročnou atmosféru Dakaru i na jednotlivé etapy. Pocity závodníků a pohled do zákulisí rallye je něco, co mě už jako malého kluka neuvěřitelně přitahovalo. Letos si tak splním svůj další dětský sen a jsem rád, že tyto pocity budu moci zprostředkovat fanouškům, kteří, třeba jako já kdysi, hltají každý článek, fotku a sportovní zpravodajství z tohoto neskutečného podniku,“ říká Lukáš, který zároveň přiznává, že v rámci Dakaru má ještě další nesplněný sen: „Svoji roli v media týmu vnímám jako jakousi přestupní „stanici“ mezi mým závoděním na motocyklu a směrováním k dalšímu ročníku Dakaru, kde se hodlám na start postavit na čtyřech kolech. Samozřejmě, nejen na start, ale budu dělat vše proto, abych si cíl užil i v roli závodníka.“ Tématem roku 2018 tak pro Lukáše bude volba druhu závodního speciálu, tedy zda se v dalším roce na startu objeví v terénním voze nebo zamíří přímo do kokpitu kamionu. Ať tak či tak, byl by prvním závodníkem, který absolvuje Rallye Dakar na motocyklu a následně i v autě či kamionu.

Rallye Dakar 2018 odstartuje 6. ledna v Limě, povede přes peruánské pouštní duny, směrem do Bolívie a Argentiny. Tam na jezdce čeká náročný horský terén a vše vyvrcholí 20. ledna v argentinské Cordobě. Účastníky čeká celkem 14 etap, 1 volný den, 5 000 kilometrů měřených tras a 4 000 kilometrů po běžných silničních úsecích. Čtyřicátý jubilejní ročník Rallye Dakar bude současně desátým, který se koná v jižní Americe.

Čísla Dakaru 2018
8793 kilometrů meří trasa pro automobily
525 startujících posádek
337 strojů na startu
190 motocyklů a čtyřkolek
105 automobilů
68 let, nejstarší český účastník (Josef Kalina)
42 kamionů
40 ročník Rallye Dakar
36 Čechů na startu
3 počet zemí na Rallye Dakar 2018
Michal Štěpanovský
Diskuze (2)
2. 1. 2018 12:08
Korec
A co ten nýmand Vlastík Korcůůůj? Aha, ten tam jede za dobrodružstvím, povozit si * za cizí peníze. Už chápu.
25. 12. 2017 09:43
Oprava jména
505 Martin Kolomý, Jiří Stross, Rostislav Pilný Tatra

Správně má být:
505 Martin Kolomý, Jiří Stross, Rostislav Plný Tatra