18.11. 2017 Michal Štěpanovský

Tým Martina Macíka se připravuje na Rallye Dakar 2018: Jak vylepší Liazku Frantu?

 

S číslem 510 na kapotě tradičně žluté liazky vyrazí Martin Macík se svou posádkou na trať jubilejního čtyřicátého ročníku Rallye Dakar 2018.

Pilot Big Shock Teamu pojede slavný závod už pošesté, navigaci si vzal na starost opět František Tomášek a techniku tradičně jistí Michal Mrkva. Jediným novým členem týmu je motorkář Jan Brabec, několikanásobný mistr České republiky v motokrosu pojede s číslem 91.

Mechanici do poslední chvíle pracují na dakarských speciálech, aby mohly projít technickými přejímkami ve francouzském přístavu Le Havre a vydat se na plavbu směr Lima. Macíkův kamion Franta má několik zásadních vylepšení, včetně nového motoru na bázi Iveca. „Pracovali jsme na jeho vývoji půldruhého roku. Má výkon tisíc koní. Auto může jet rychlostí až 180 km/h. To ovšem na Dakaru nejde, protože tady je omezení na 140 km/h. Zapracovali jsme taky na rozložení hmotnosti, ale detaily jsou naše know how,“ říká jezdcův otec a manažer týmu Martin Macík starší, který se vývojem tohoto vozu zabývá dlouhodobě.

Lepší než desátý

Vše je naplánováno do posledního detailu. Zároveň je jasné, že na Dakaru se může stát cokoliv, že bude třeba vypořádat se s nečekanými událostmi. V Jižní Americe čeká další velké dobrodružství. Jaká bude taktika? „Pořád plnej a neubírat. Zvládnout to a zároveň se u toho dobře bavit,“ říká Martin Macík, ale současně s vážným tónem přiznává, že by rád vylepšil loňskou desátou příčku. Jan Brabec dodává: “Mým cílem je, aby mě Mates s „kamčákem“ na trati nevytroubil, když mě bude chtít na trati předjíždět. Současně chci získat, co nejvíce zkušeností, abych příští rok věděl, do čeho jdu.“

Barth Racing představuje tým na Dakar 2018

Závodní karavanu čeká ve čtrnácti dnech trasa z Peru přes Bolívii do Argentiny. Dakar tak bude o dvě etapy delší, což se projeví na kondici jezdců i jejich strojů. „Organizátoři slibují, že bychom opravdu měli závodit slibovaných devět tisíc kilometrů. To nám vyhovuje. Jsme dobře fyzicky připraveni, máme spoustu sil, dokážeme se podržet a neztrácíme náladu, když jde do tuhého. Pokud vám dobře funguje tělo, jste v pohodě i psychicky, dokážete se koncentrovat, což je v tak náročném závodě zásadní. Zároveň už z minulých ročníků víme, že rozmary počasí střídají zdravotní komplikace nebo nálety obtížného hmyzu a důležité je nečekanou situaci pokaždé zvládnout, což je se sehraným týmem pokaždé jednodušší,“ říká Martin Macík mladší.

Pořadatelé z francouzské společnosti A.S.O. slibují náročný Dakar. „Myslím, že hned úvodní etapy budou patřit mezi nejnáročnější. Začátek soutěže se odehraje v peruánských dunách. Po dlouhé době pořádný písek, všichni jsme natěšení. Ale bude se chvátat, a to v poušti nepřináší nic dobrého,“ říká Macík starší. Závod se letos může rozhodovat už na začátku. Obzvlášť v kategorii kamionů mohou časové ztráty nabrané v písku zásadně zamíchat pořadím. Proto absolvoval kompletní Big Shock Team (a také vyhrál) africkou Rallye El Chott. V afrických dunách se testovala jak technika, tak umění jezdců. „Učili jsme se číst písek i vykopávat Frantu (kamion). Byla to těžce vykoupená, ale o to cennější zkušenost,“ popisuje Macík jezdec. „El Chott byla velká prověrka, závod mi hodně pomohl v navigaci a odladil jsem tam i spoustu technických detailů,“ dodává motocyklista Jan Brabec.

MKR Technology představuje kamiony pro Dakar 2018

Pánská jízda před startem

Tým letí do Limy 2. ledna. Ale Martin Macík mladší odlétá s Františkem Tomáškem a Honzou Brabcem již 27. prosince do peruánského Cusca, kde se budou týden před soutěží aklimatizovat. „Ubytujeme se v hotelu, který stojí ve výšce 3300 metrů nad mořem, budeme chodit na túry, cvičit, saunovat se, regenerovat. A hlavně si před závodem vyčistíme hlavu, všichni už se na tu pánskou jízdu těšíme,“ plánuje navigátor Tomášek, který si horské úseky s nadmořskými výškami kolem 4000 metrů nad mořem zatím neoblíbil. „Je to opravdu náročné, bolí vás hlava, špatně se dýchá, jste zpomalení, představte si něco mezi opilostí a chřipkou, to vše v kamionu řítícím se celý den nekonečnými zatáčkami. Věříme, že se v Cuscu aklimatizujeme a na Dakaru už to bude hračka,“ dodává.

Hudbou proti trudomyslnosti

Kromě zmiňovaných úvodních dun očekává tým Big Shock Racing druhý kritický úsek v Belénu, po přejezdu do Argentiny. „To je peklo na zemi, obrovské vedro a těžký terén. Navíc budeme už v druhé polovině, takže vše bude „načaté“. Předpokládám, že právě tady může nejvíc jezdců odpadnout. Belén bude očistec pro všechny. Po něm už budou následovat rychlé a prašné etapy, ve kterých bude třeba hlavně držet krok, a které známe,“ říká Macík mladší: „Loni jsme tam dělali gumu. Ačkoliv nám to normálně trvá osm devět minut, tady to bylo v děsném vedru až pětadvacet,“ vzpomíná. Posádky čekají také dlouhé přejezdy, na které se posádka kamionu vyzbrojila novým „audio systémem“ v kabině. „Pořídili jsme si na přejezdy sluchátka, do kterých si můžeme pouštět hudbu na vzpružení. Zároveň se díky novému systému mezi sebou krásně uslyšíme, nebudeme na sebe muset řvát a hlavně nám nebude ještě týden po Dakaru hučet v hlavě,“ doplňuje mechanik týmu Michal Mrkva. A jezdec s úsměvem dodává: „Já teď v rámci přípravy a po konzultaci s kluky dávám dohromady play list, aby všem vyhovoval.“

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská komise: Česko nyní plní dvě ze čtyř kritérií pro přijetí eura Evropská komise: Česko nyní plní dvě ze čtyř kritérií pro přijetí eura

Česká republika v současné době plní dvě ze čtyř…

Komunální a senátní volby proběhnou pátého a šestého října Komunální a senátní volby proběhnou pátého a šestého října

Komunální volby se letos budou konat 5. a 6. října.…

Lustr na jachtu miliardáře Abramoviče vytvořili čeští skláři Lustr na jachtu miliardáře Abramoviče vytvořili čeští skláři

Český export boduje i na těch nejpřepychovějších místech…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost - Trochu Eco, trochu Sport

TEST: Ford EcoSport 1.0 EcoBoost - Trochu Eco, trochu Sport

Dnes 12:56

Společně s druhou modernizací zavítal Ford EcoSport konečně také na tuzemský trh. Dokáže se v nabité třídě kompaktních SUV prosadit?




Blesk.cz

Ostravané umí žít: Babička na procházce o holích, děda na hoverboardu!

Ostravané umí žít: Babička na procházce o holích,…

Že je moderní technika jen pro mladé? Ani náhodou! Dědeček z Ostravy vyrazil na procházku s babičkou. Ta má v…

Rozmlácené lebky i střeva na silnici. Recenze State of Decay 2

Rozmlácené lebky i střeva na silnici. Recenze State…

Zombie se vrátily a s nimi i všudypřítomný a nikdy nekončící strach ze smrti. State of Decay 2 pro Xbox One a PC…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Hossa byl pro Chicago SUPERSTAR, smekl i Kane. Klapne Síň slávy?

Hossa byl pro Chicago SUPERSTAR, smekl i Kane.…

"Končím s hokejem," rozesmutnil Marián Hossa o víkendu nejen čtenáře slovenského periodika Nový Čas. Předčasné…

 

Reflex.cz

10 největších skupin cizinců v Česku podle zemí, odkud pocházejí. Celkem je cizinců už 540 tisíc

10 největších skupin cizinců v Česku podle zemí,…

V posledních letech se také v Česku hodně hovoří o migraci. Někdy v souvislosti s obavami o bezpečnost, jindy…

Automatizace ohrožuje Česko. Podívejte se, komu za 20 let seberou roboti práci

Automatizace ohrožuje Česko. Podívejte se, komu za…

Umělá inteligence je všude kolem nás už desítky let. V poslední době se ovšem stroje čím dál rychleji…