18.11. 2017 Michal Štěpanovský

Tým Martina Macíka se připravuje na Rallye Dakar 2018: Jak vylepší Liazku Frantu?

 

S číslem 510 na kapotě tradičně žluté liazky vyrazí Martin Macík se svou posádkou na trať jubilejního čtyřicátého ročníku Rallye Dakar 2018.

Pilot Big Shock Teamu pojede slavný závod už pošesté, navigaci si vzal na starost opět František Tomášek a techniku tradičně jistí Michal Mrkva. Jediným novým členem týmu je motorkář Jan Brabec, několikanásobný mistr České republiky v motokrosu pojede s číslem 91.

Mechanici do poslední chvíle pracují na dakarských speciálech, aby mohly projít technickými přejímkami ve francouzském přístavu Le Havre a vydat se na plavbu směr Lima. Macíkův kamion Franta má několik zásadních vylepšení, včetně nového motoru na bázi Iveca. „Pracovali jsme na jeho vývoji půldruhého roku. Má výkon tisíc koní. Auto může jet rychlostí až 180 km/h. To ovšem na Dakaru nejde, protože tady je omezení na 140 km/h. Zapracovali jsme taky na rozložení hmotnosti, ale detaily jsou naše know how,“ říká jezdcův otec a manažer týmu Martin Macík starší, který se vývojem tohoto vozu zabývá dlouhodobě.

Lepší než desátý

Vše je naplánováno do posledního detailu. Zároveň je jasné, že na Dakaru se může stát cokoliv, že bude třeba vypořádat se s nečekanými událostmi. V Jižní Americe čeká další velké dobrodružství. Jaká bude taktika? „Pořád plnej a neubírat. Zvládnout to a zároveň se u toho dobře bavit,“ říká Martin Macík, ale současně s vážným tónem přiznává, že by rád vylepšil loňskou desátou příčku. Jan Brabec dodává: “Mým cílem je, aby mě Mates s „kamčákem“ na trati nevytroubil, když mě bude chtít na trati předjíždět. Současně chci získat, co nejvíce zkušeností, abych příští rok věděl, do čeho jdu.“

Barth Racing představuje tým na Dakar 2018

Závodní karavanu čeká ve čtrnácti dnech trasa z Peru přes Bolívii do Argentiny. Dakar tak bude o dvě etapy delší, což se projeví na kondici jezdců i jejich strojů. „Organizátoři slibují, že bychom opravdu měli závodit slibovaných devět tisíc kilometrů. To nám vyhovuje. Jsme dobře fyzicky připraveni, máme spoustu sil, dokážeme se podržet a neztrácíme náladu, když jde do tuhého. Pokud vám dobře funguje tělo, jste v pohodě i psychicky, dokážete se koncentrovat, což je v tak náročném závodě zásadní. Zároveň už z minulých ročníků víme, že rozmary počasí střídají zdravotní komplikace nebo nálety obtížného hmyzu a důležité je nečekanou situaci pokaždé zvládnout, což je se sehraným týmem pokaždé jednodušší,“ říká Martin Macík mladší.

Pořadatelé z francouzské společnosti A.S.O. slibují náročný Dakar. „Myslím, že hned úvodní etapy budou patřit mezi nejnáročnější. Začátek soutěže se odehraje v peruánských dunách. Po dlouhé době pořádný písek, všichni jsme natěšení. Ale bude se chvátat, a to v poušti nepřináší nic dobrého,“ říká Macík starší. Závod se letos může rozhodovat už na začátku. Obzvlášť v kategorii kamionů mohou časové ztráty nabrané v písku zásadně zamíchat pořadím. Proto absolvoval kompletní Big Shock Team (a také vyhrál) africkou Rallye El Chott. V afrických dunách se testovala jak technika, tak umění jezdců. „Učili jsme se číst písek i vykopávat Frantu (kamion). Byla to těžce vykoupená, ale o to cennější zkušenost,“ popisuje Macík jezdec. „El Chott byla velká prověrka, závod mi hodně pomohl v navigaci a odladil jsem tam i spoustu technických detailů,“ dodává motocyklista Jan Brabec.

MKR Technology představuje kamiony pro Dakar 2018

Pánská jízda před startem

Tým letí do Limy 2. ledna. Ale Martin Macík mladší odlétá s Františkem Tomáškem a Honzou Brabcem již 27. prosince do peruánského Cusca, kde se budou týden před soutěží aklimatizovat. „Ubytujeme se v hotelu, který stojí ve výšce 3300 metrů nad mořem, budeme chodit na túry, cvičit, saunovat se, regenerovat. A hlavně si před závodem vyčistíme hlavu, všichni už se na tu pánskou jízdu těšíme,“ plánuje navigátor Tomášek, který si horské úseky s nadmořskými výškami kolem 4000 metrů nad mořem zatím neoblíbil. „Je to opravdu náročné, bolí vás hlava, špatně se dýchá, jste zpomalení, představte si něco mezi opilostí a chřipkou, to vše v kamionu řítícím se celý den nekonečnými zatáčkami. Věříme, že se v Cuscu aklimatizujeme a na Dakaru už to bude hračka,“ dodává.

Hudbou proti trudomyslnosti

Kromě zmiňovaných úvodních dun očekává tým Big Shock Racing druhý kritický úsek v Belénu, po přejezdu do Argentiny. „To je peklo na zemi, obrovské vedro a těžký terén. Navíc budeme už v druhé polovině, takže vše bude „načaté“. Předpokládám, že právě tady může nejvíc jezdců odpadnout. Belén bude očistec pro všechny. Po něm už budou následovat rychlé a prašné etapy, ve kterých bude třeba hlavně držet krok, a které známe,“ říká Macík mladší: „Loni jsme tam dělali gumu. Ačkoliv nám to normálně trvá osm devět minut, tady to bylo v děsném vedru až pětadvacet,“ vzpomíná. Posádky čekají také dlouhé přejezdy, na které se posádka kamionu vyzbrojila novým „audio systémem“ v kabině. „Pořídili jsme si na přejezdy sluchátka, do kterých si můžeme pouštět hudbu na vzpružení. Zároveň se díky novému systému mezi sebou krásně uslyšíme, nebudeme na sebe muset řvát a hlavně nám nebude ještě týden po Dakaru hučet v hlavě,“ doplňuje mechanik týmu Michal Mrkva. A jezdec s úsměvem dodává: „Já teď v rámci přípravy a po konzultaci s kluky dávám dohromady play list, aby všem vyhovoval.“

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo dopravy navrhne novelu zákona, kterou chce zrychlit stavby ve třech krocích Ministerstvo dopravy navrhne novelu zákona, kterou chce zrychlit stavby ve třech krocích

Ministerstvo dopravy chce urychlit přípravu dopravních…

Vyšetřovací komise k OKD by měla jít více do minulosti, souhlasí sociální demokracie Vyšetřovací komise k OKD by měla jít více do minulosti, souhlasí sociální demokracie

Sociální demokraté podpoří ve Sněmovně vznik vyšetřovací…

Brno bude příští rok hospodařit se schodkem 2,8 miliardy Brno bude příští rok hospodařit se schodkem 2,8 miliardy

Brno bude příští rok hospodařit se schodkem 2,8 miliardy…

Americký regulátor vyrazil do boje s kryptoměnami Americký regulátor vyrazil do boje s kryptoměnami

Americká Komise pro cenné papíry přitvrdila vůči…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 





 
To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

Dnes 12:50

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale zůstalo jen u několika postavených prototypů. O kom je řeč? O Škodě 720.




Blesk.cz

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal Angelině troufalý návrh!

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal…

Že by se to mezi Bradem Pittem (53) a Angelinou Jolie (42) urovnalo a žádný rozvod se nekonal? Hollywoodská…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Ruský olympijský výbor schválil start na OH pod neutrální vlajkou

Ruský olympijský výbor schválil start na OH pod…

Ruský olympijský výbor dnes na zasedání v Moskvě jednomyslně schválil olympijský start svých sportovců v…

Nedvěd o hvězdách Juventusu: Proč sedí 15. hráč ze Zlatého míče?

Nedvěd o hvězdách Juventusu: Proč sedí 15. hráč ze…

Nejradši by jej vykoupila půlka Evropy. Cenovka Paula Dybala začíná na 70 milionech eur (1,7 miliardy korun).…

 

Reflex.cz

Po 35 letech do kina. Saúdská Arábie ruší další zákaz, ale musí být dodržen zákon šarí‘a

Po 35 letech do kina. Saúdská Arábie ruší další…

Další z mnoha omezení veřejného a společenského života v ultraortodoxní muslimské Saúdské Arábii padlo. Po 35…

Petr Hannig: Zemanovu politiku hodnotím kladně, nikdo z politiků nemá na jeho inteligenci

Petr Hannig: Zemanovu politiku hodnotím kladně,…

Postupně jsem se sešla se všemi osmi vyzyvateli prezidenta Miloše Zemana na kávě. Čtenáři tištěného Reflexu si o…