Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rally Dakar 2010 (3. etapa) – první písečné duny zamíchaly pořadím (fotogalerie)

Dariusz Szynder
Diskuze (34)
Třetí etapa se speciálkou o délce 180 km se jela z La Rioja do Fiambaly. Účastníći minulého ročníku očekávali velmi náročný den, protože si etapu zapamatovali jako úplně nejtěžší z celé rally. Tehdy se však jela v opačném směru.

Kamióny startovaly společně s osobními vozy podle dosažených časů. Hned po startu na závodníky čekalo vyschlé řečiště plné bahna, ale i prašných úseků. Poté přišlo na řadu vyschlé řečiště plné meandrů. Na konec se účastníci letošní Rally Dakar museli utkat s dunami, které ztížily cestu k úspěchu nejednomu vozidlu. Tatra de Azevedy například uvízla na hraně jedné duny, takže posádka musela využít schopností vzduchových vaků na podvozku. Sice tak de Azeveda ztratil cenné minuty, ale může pokračovat v závodě. Což se nedá říct o Aleši Lopraisovi, který se svým týmem nedokázal po problémech ve druhé etapě připravit Tatru na start do další etapy, a tak z dalšího boje odstoupil.

bmw tatra ktm bmw tatra ktm

Problémy již od startu hlásila také posádka Tatry se startovním číslem 510. Zničené brzdové obložení způsobilo, že Marek Spáčil měl co dělat, aby vůz uřídil. „S našimi brzdami to nevypadá vůbec dobře, dali jsme tam starší obložení od de Azeveda, ale vůbec to nepomohlo, teď jsme ve městě na přejezdu málem smetli autobus! Vešli jsme se vedle něj jen tak tak, odnesla to obě zrcátka a boční sklo řidiče!“ - tweetoval asi dvě hodiny po startu Miloslav Janáček, Spáčilův navigátor.

Na konec se však posádce podařilo obložení vyměnit a mohla v klidu nastoupit na start speciálky. Etapu dokončila Tatra číslo 510 na 30. místě. V současné chvíli jsou v cíli také Martin Macík (11. místo) a de Azevedo, který ukončil tuto etapu na třetím místě a upevnil si tak třetí místo v celkové klasifikaci. Martin Kolomný, který se před startem do rychlostní zkoušky potýkal s problémem s podávacím čerpadlem mezi nádržemi, zatím do cíle nedojel.

Etapu vyhrál Rus Čagin před Kabirovem (oba Kamaz) a de Azevedou. Ve stejném pořadí se tito tři jezdci seřadili i v celkovém pořadí.

bmw tatra ktm bmw tatra ktm

V kategorii osobních vozů dnes triumfoval Francouz Stéphane Peterhansel na BMW, který si připsal své první etapové vítězství v letošní Rally Dakar. Za Peterhanselem dojel se ztrátou 5 min 44 s Španěl Carlos Sainz a třetí místo vybojoval Katařan Nasser Al-Attiyah (oba VW). České posádky dojely třetí etapu na 47. (Jiří Janeček), 49. (Dušan Kunovský) a 54. místě (Miroslav Zapletal). V cíli zatím není pouze Peter Mikula.

Vítězství ve třetí etapě zajistilo Peterhanselovi posun v celkové klasifikaci na první místo, druhý je Sainz a třetí Al-Attiyah.

Prvním českým motocyklistou, který se objevil v cíli třetí etapy byl Martin Macek, který prolétl cílem na 21. místě a na vítěze etapy Cyrila Desprese ztratil 54 minut. „Jel jsem bez problémů, ale pořadatelé to trošku přehnali s náročností, když uvážíme, že to byla úvodní pouštní etapa. Neměl jsem problémy s technikou ani navigací ale naprosto jsem podcenil teplotu během dne a nevzal si dost vody na pití, a uprostřed etapy jsem musel prosit o vodu místní diváky. Od pořadatelů jsme na tankovačkách nedostali nic,“ - komentoval průběh etapy Macek.

Druhý motorkář týmu Czech Dakar Roman Krejčí dojel na 23. místě a trochu si tak zlepšil náladu po včerejší penalizaci. Třetí motocyklista tohoto týmu, Jan Veselý, měl na trase vážnou nehodu, po které zůstal na pár minut ležet v bezvědomí. „Při asi 120km/h ve sjezdu z kopce jsem předjížděl Olina Bražinu a něco jsem chytil zadním kolem a šel jsem panna orel, a proletěl jsem se fakt do daleka. Vůbec nevím, jak dlouho jsem tam ležel, byl jsem v šoku. Mám naražený solar, blbě se mi dýchá a blbě se mi i jelo. Tohle si budu pamatovat asi pěkně dlouho,“ - vzpomínal v cíli na svou nehodu Veselý.

Do cíle dojeli i všichni tři motocyklisté týmu KM Racing. Dušan Randýsek byl po třetí etapě hodně spokojený (41. místo), i když dost času strávil s Davidem Pabiškou (48.), kterému pomáhal na trati vyřešit problémy se startováním. Slovák Ivan Jakeš (18.) ztratil několik minut kvůli nefunkční zapalovací svíčce, která se porouchala asi 10 km před cílem speciálky.

Kategorii motocyklů dnes vyhrál Cyril Despres (KTM) před Portugalci Helderem Rodriguesem (Yamaha) a Paulo Goncalvesem na BMW. Protože Despresovi největší konkurenti, Španěl Marc Coma a Francouzi David Casteu a David Frétigné měli na trati problémy, Despres se vyšvihl do čela celkové klasifikace. Casteu je se ztrátou 17 min 57 s druhý, třetí je Rodrigues.

bmw tatra ktm bmw tatra ktm

Skvělou formu dnes předvedl čtyřkolkář Oldřich Bražina, který dojel do cíle na sedmém místě. Josef Macháček jel třetí etapu opatrně, testoval sebe i rekonstruovanou mašinu po havárii ve druhé etapě. Na konec se umístil na 10. místě, za nim dojel Martin Plechatý, kterého zbrzdily technické problémy.

Vítězství v kategorii čtyřkolek si ve třetí etapě připsal Argentinec Sebastian Halpern, který byl rychlejší než jeho dva krajané – Marcos Patronelli a Alejandro Patronelli. Celkově vede Marcos Patronelli před svým starším bratrem Alejandrem, zatímco dnešní vítěz Halpern je na třetím místě.

Čtvrtá etapa se pojede z Fiambaly do Copiapo. Celková délka etapy je 629 km, avšak cíl speciálky byl přesunut o 40 km na třetí checkpoint.

Dariusz Szynder
Diskuze (34)
6. 1. 2010 00:53
Chybi soudnost??
"Ano, jeli jsme vyloženě o zlato, ale bohužel to nevyšlo, takže ten dakarský vavřín na nás bude muset počkat." vylozene!:-)))
5. 1. 2010 23:01
Re: TEDOM FOX-D
Diky moc!
5. 1. 2010 20:21
Re: TEDOM FOX-D
Ani Liaz uz myslim nema platnu homologaciu. Lenze Macikove auto nie je Liaz ale skladacka. Ono to je trosku zlozitejsie:

Skupina sutaznych kamionov T4 je rozdelena na seriove a tzv. variant kit.

Seriove su tie, ktore podliehaju homologacii FIA. Ak by Tedom za existencie vyroby Foxu toto auto homologoval, dalo by sa s nim dodnes jazdit. (Urobit to ale nemohli, pretoze kabina nesplnala predpisy, a tazko povedat ci Tedom niekedy plnil podmienku urciteho poctu vyrobenych kusov za rok v priebehu stanoveneho obdobia.)

Potom tu je variant kit, kde mozeme skonstruovat skladacku od viacerych vyrobcov. Ide tak zobrat ram Renaultu, motor Deutz, a kabinu Liazu. (Tedom zas nie, pretoze aj variant kit musi mat kabinu ocelovu, co Tedom nemal.) Variant kit ale tym padom uz nie je seriove auo a nemusi podliehat homologacii FIA. Cenou za to je, ze na podnikoch organizovanych FIA s tymto strojom startovat nemozes. Mozes ist len tam, kde ti to nezavisli organizatori dovolia. Vpodstate teda iba na podniky organizovane ASO (+ mozno este niekym).

Ked teda stavas auto, musis sa rozhodnut (aj s ohladom na sponzorov), ci postavis seriovy stroj, s ktorym mozes vsade, alebo special, ktory je vyuzitelny vpodstate len na Dakare...

(U Tedomu je ale hlavne problem ta neocelova kabina - preto som to uviedol na prvom mieste). ;-)
5. 1. 2010 19:23
Re: TEDOM FOX-D
tak tomu nerozumim, LIAZ jako vyrobce existoval, ale uz neexistuje. TEDOM jako vyrobce existoval, ale take uz neexistuje. No a p. Macik jede na Dakaru s kamionem, ktery ma homologaci z minule dekady?
Avatar - Kolouš
5. 1. 2010 16:35
Re: Loprais 2011
motor je na stejnym miste. Akorat kabina nesedi na nem, ale je posazena primo na ram - nad prevodovku za nim. Aerodynamika urcite taky hraje roli. U civilnich trambus nakladaku se udava, ze od rychlosti 70km/hod jde 3/5 vykonu motoru na prekonani odporu vzduchu... A to mas omezovac na 90km/hod. Pri rychlostech kolem 170km/hod to bude asi mazec... ;-)