Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně, ať už spekulací, nebo informací, kterým se dalo věřit. První vůz firmy s registrační značkou se představuje oficiálně.

Představovat Dallaru by bylo nošením dříví do lesa, takže alespoň v krátkosti. Gian Paolo Dallara ji založil už před 45 lety. Staví hlavně formulová šasi nejrůznějších kategorií, ale umí i „placky“ pro hlavně zaoceánské vytrvalostní závody prototypů. Poté, co postupem času zmizela monopostová konkurence (hlavně March, Ralt, Reynard a Lola), má italská firma prakticky monopol na dodávku podvozků do nejrůznějších seriálů: formule 2, GP3, ale i IndyCar a IndyLights za Atlantikem. V drtivé většině se s jejími vozy setkáváme ve formuli 3.

V letech 1988-1992 působila i ve formuli 1, když dodávala podvozky týmu BMS Scuderia Italia. Dotáhly to na dvě třetí místa. Stavěla Hondu RA399, kterou ale Jos Verstappen jen testoval, později se zapojila do projektu Hispania Racing Team a dnes pracuje pro Haas. Ale nyní se konečně vůz této značky objeví na běžných komunikacích. Jmenuje se Stradale, tedy „silniční“. Čekalo se na něj léta, prototyp jezdil od loňska a byl zachycen špionážními fotografy. První produkční exemplář představil sám zakladatel 16. listopadu 2017, tedy v den svých 81. narozenin. Onen testovací kus si dal přesně před rokem k životnímu jubileu.

Jedná se v základu o dvoumístný speedster bez čelního skla a dveří. Tedy naprosto ultimativní záležitost, určitě bude lepší, když si posádka nasadí přilby. Ale větrný štítek před pilota, či rovnou okno se dá bez problémů přidělat, stejně jako rám ve tvaru T. Následně se auto může proměnit klidně v kupé. Vzhůru výklopná dvířka jsou samozřejmě krátká a nastupování vyžaduje notnou dávku akrobacie. Za další příplatek může zájemce zvolit zadní přítlačné křídlo, při okruhových hrátkách jistě přijde vhod. Speedster pořád vypadá spíše jako zcivilizované závodní náčiní, zkušenosti jsou znát...

Srdcem Dallary Stradale je čtyřválec 2,3 litru přeplňovaný turbodmychadlem. Nemusíme chodit pro zdroj daleko, byť ho sám výrobce nezveřejnil, jde o Ford EcoBoost. 400 koní (294 kW) při 6200 otáčkách jistě k těm správným zážitkům bohatě stačí. 500 N.m/3000 min-1 přenáší dozadu šestistupňová manuální převodovka, kdo by chtěl řadit ještě rychleji, má možnost volby: robotizovaní ústrojí s páčkami pod volantem.

Monokok a karosářské panely jsou z uhlíkových kompozitů. Auto je logicky lehounké, bez provozních kapalin a osoby za volantem váží pouhých 855 kg. Není divu, že akcelerace z klidu na stovku trvá italské střele jen 3,25 s. Pružné zrychlení je také působivé: při zařazené pětce sprintuje z 80 na 120 km/h za 3,49 s a ze stovky na dvojnásobek jí to trvá 8,5 s. V maximální rychlosti logicky na nejrychlejší supersporty planety nestačí, jede jen 280 km/h. Ale tohle je hračka na technické tratě... S nainstalovaným křídlem je při tomhle tempu k dispozici více než 820 kg přítlaku.

A ceny? Základ přijde na 155 tisíc eur (3,96 milionu korun). Dalších 16 tisíc eur (409.000 Kč) stojí čelní sklo, „targa rám“ 7.700 (necelých 197 tisíc korun) a dveře 7.300 eur (186.600 korun). Všechny částky ovšem neobsahují daně. Produkce je limitována na 600 kousků po dobu příštích pěti let, takže kdo Stradale chce, musí si pospíšit s objednávkou.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)