17.4. 2015 Petr Barták

Dálnice D1: Co všechno ministři dopravy slíbili a co z toho se splnilo?

 

Rekonstrukce dálnice D1 není hotova a ještě dlouho nebude. Je reálný termín dokončení všech prací v roce 2020, nebo se po zcela inovovaném povrchu projedeme nejdříve v roce 2021?

Na rok 2018 zapomeňte, hotovi budeme nejdříve až o dva roky později, zní ohledně ukončení rekonstrukce dálnice D1 z úst optimistů na ŘSD a ministerstvu dopravy. Jako reálné datum dokončení rekonstrukce bezmála 161 kilometrů dlouhého úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou státní úředníci vidí konec desetiletí.

„Ano, stále s rokem 2020 počítáme. Velmi ovšem záleží na bezproblémovém průběhu jednotlivých výběrových řízení,“ odpovídá na dotaz ohledně pravdivosti dat ukončení rekonstrukcí D1 Jan Studecký z ŘSD. My jsme ovšem realisté – nevěříme ujištěním, že se to všechno stihne třeba úpravou legislativy nebo nařízením, aby se pracovalo 24 hodin denně sedm dní v týdnu.

Řidičům by se to určitě líbilo, možná i proto tento postup obhajuje ministr dopravy Dan Ťok. „Zejména opravy frekventovaných silnic musíme dělat v čase nejmenšího zatížení. Rád bych, aby se většina oprav odehrávala v noci nebo o víkendech, kdy řidiči tolik nejezdí,“ nechal se před měsícem slyšet Ťok. „Stavby to sice prodraží, ale motoristé budou podstatně spokojenější a přispěje to k větší bezpečnosti na silnicích.

Rekonstrukce D1 u Ostrovačic: Italové se brání vyloučení z tendru

Práci přes noc dnes už umožňují například neoslňující světla. Zkušenost z ciziny ukazuje, že takový postup možný je,“ dodává ministr. Jenže proklamace politiků nepovažujeme za dostatečný impulz ke změnám, vždyť jen legislativní kolečko „ministerstvo – vláda – sněmovna – prezident“ trvá i několik let. To si ještě počkáme.

Slibem nezarmoutíš

Když s velkým mediálním humbukem před 23 měsíci startovaly práce na prvních dvou vybraných úsecích D1 u Jihlavy a Velké Bíteše, nechal se tehdejší ministr dopravy Zbyněk Stanjura slyšet, že „bude hotovo v roce 2018“. Jenže jaká je realita? Dnes je z celého 161 km dlouhého úseku plánované rekonstrukce hotových jen 16,9 kilometru, tedy pouze desetina. I když nejpozději o prázdninách by mělo být otevřeno dalších inovovaných 17,5 km, po dvou letech od startu zbývá ještě začít práce na sedmnácti místech v celkové délce 126 km! A měli byste nás právem za blázny, kdybychom si mysleli, že jako mávnutím kouzelného proutku najednou zmizí i všechna odvolání a námitky proti stavebním povolením a výsledkům výběrových řízení. Proto k oficiálnímu termínu ukončení prací přihazujeme ještě dobře rok až dva. Abychom totiž i my uvěřili slibům úředníků placených z našich daní, nesměli bychom mít zkušenosti z předchozích bezmála dvou let rekonstrukcí.

Fakta jsou jasná

Podle původních plánů se měla jedna stavba včetně zimní technologické přestávky kompletně dokončit za 11 až 15 měsíců. Loni na konci listopadu byly po roce a půl, tedy po 18 měsících, předány do užívání dva hotové úseky, a to Šternov – Psáře a Loket – Hořice. A na zbylých dvou se ještě stále pracuje!

U Jihlavy se rekonstrukce loni na podzim zastavila proto, že se investor obával brzkého příchodu zimy. „ŘSD dalo pokyn k přerušení prací na modernizaci levého jízdního pásu kvůli obavě z nepříznivých klimatických podmínek. Na Vysočinu přichází mrazivé počasí o něco dříve než jinde,“ vysvětluje stopku Markéta Altrichterová ze společnosti Colas, rekonstruující úsek Větrný Jeníkov – Jihlava. U Velké Bíteše se zase už rok dohání skluz způsobený hned v roce 2013. „Zdržení bylo způsobeno nepředvídatelnými podmínkami na stavbě, především v podloží plánovaného rozšíření levého jízdního pásu ve směru na Prahu,“ říká za stavebníky Tomáš Psota z OHL ŽS. Na obou úsecích práce letos odstartovaly již v březnu, nyní se bourá stará vozovka. Hotovo by mělo být v červenci, to znamená po 26 měsících od zahájení rekonstrukce! Ještě se divíte našemu pesimismu ohledně roku 2020?

A bude to lepší?

Vyléčilo se ŘSD po zkušenostech s první čtveřicí úseků z optimistických vizí? Ne, protože realita je jiná – start prací na dalších místech stále vázne. Vítězové prvních dvou ze tří úseků letos naplánovaných k rekonstrukci jsou od února letošního roku známi, Skanska ani konsorcium Metrostav-Swietelsky-Hochtief ovšem začít ještě nemohou. ŘSD sice při vyhlášení výsledků soutěží na úseky Hvězdonice – Ostředek a Ostrovačice – Kývalka operovalo s březnovým termínem zahájení, ale to by se nesměl nikdo odvolat. Překvapí vás, že se tak stalo? Ozval se neúspěšný uchazeč o zakázku, italská stavební společnost Serenissima Construzioni, která ji chtěla získat za nejnižší cenu, ale byla ze soutěží vyřazena. Jak nám potvrdil mluvčí ŘSD Jan Studecký, aktuálně se vypořádávají její námitky a odvolání k ŘSD a antimonopolnímu úřadu. S tím, že je třeba brát v úvahu odvolání ne úspěšných uchazečů, plány ŘSD zřejmě nepočítají.

Video: Dva „vybržďovači“ svedli souboj na dálnici D1

I proto by se u Hvězdonic mohlo začít nejdříve ke konci dubna, u Ostrovačic nejspíše ještě o měsíc později, a to je podle nás nejpřívětivější scénář. Asi právě z tohoto důvodu je v podkladech ŘSD k začátku rekonstrukcí všech tří úseků jako termín zahájení prací šalamounsky zaneseno poměrně široké datum: 1. pololetí 2015. Takže vlastně stíháme. Obě potenciální staveniště se do tohoto termínu snad vejdou. Pochybnosti máme u třetího úseku Měřín – Velké Meziříčí západ, kde vítěz není dosud znám. „Hodnotící komise ještě nevydala doporučení,“ vysvětluje Studecký. Jsme realisté. I kdyby toto rozhodnutí padlo v nejbližších dnech, pravděpodobné odvolání některého neúspěšného uchazeče může posunout start prací nejspíše až na prázdniny.

Pomalu už napořád?

Co tyhle tahanice znamenají pro řidiče při cestě po D1? Troufáme si říci, že v normálním provozu víceméně opakování praxe z minulých let – čtyři zúžené úseky, úzké koridory oddělené betonovou stěnou, maximální rychlost v nich 80 km/h. Zatím proto při cestách po D1 z Prahy do Brna můžeme počítat se zhruba stejným půlhodinovým zdržením jako loni. Na jízdu v zúžených úsecích jsme si zvykli – že jsou aktuálně dva a do prázdnin by mohla další dvojice přibýt, by s námi pohnout nemělo. Po prázdninách se bude stavět jen na třech úsecích, u Jihlavy a Bíteše by mělo být hotovo. Další části dálnice se na výběrová řízení připravují. Minimálně pro dvě stavby, kde chce ŘSD začít pracovat již v březnu příštího roku, bychom tak měli znát vítěze ještě letos. Jenže když už je po prvních dvou letech v opravách mnohaměsíční skluz, co by se muselo stát, aby se všechno stihlo?

Kdy to skončí?

Předpokladem zrychlení prací, které by motoristé určitě přivítali, je změna parametrů – standardní doba rekonstrukce 1,5 roku, v případě složitějších staveb jako velkých mostů nebo délky stavby přes deset kilometrů pak 2,25 roku, by se musela zkrátit. A také by muselo přijít navýšení maximálního počtu souběžně rekonstruovaných úseků z pěti na šest až sedm. Zachováno snad zůstane alespoň pravidlo, že se nebudou smět rekonstruovat dva sousední úseky, nebo ještě lépe dosavadní praxe – dvojici staveb oddělují minimálně dva díly dálnice s normálním provozem. Jinak nám vychází, že pokud se nebude nikdo odvolávat a ministerstvo dopravy upraví pravidla jen kosmeticky nebo vůbec, mělo by se skončit nejdříve na konci roku 2021, ale spíše ještě později. Přitom nezapočítáváme odvolání ani další obstrukce.

Zamakejte!

Protože se nechceme trápit v kolonách ještě v roce 2021, budeme tlačit na aktuálně platný termín. Ministr dopravy Dan Ťok před měsícem na toto téma vyzval k diskusi. „Pojďme debatovat, jestli by nešlo opravovat najednou třeba i osm úseků,“ nechal se slyšet. Co by to přineslo? Řidiči by skřípali zuby, přibylo by úseků s omezeným provozem i nárůst rizika nehod v nich, ale už jsme se úzkými koridory naučili jezdit.

Proto pokud by se o tom mělo uvažovat, musely by poblíž každého takového úzkého hrdla stát policejní vozy a stále dohlížet na bezpečnost provozu, případně okamžitě zasáhnout, aby se netvořily zácpy. A když už by vznikly, nesměli by mít starostové obcí na objízdných trasách zejména na Vysočině pravomoc zakázat průjezd přes jejich území. „Naše výhrady směřují hlavně na nákladní dopravu, která se vyhýbá mýtným bránám, krátkodobé objízdné trasy pro řidiče osobních aut jsou pochopitelné,“ vysvětluje starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid. O tuto pravomoc nicméně usiluje Svaz měst a obcí, ovšem líbí se nám návrh, aby policie měla v takových případech právo veta.

Za vybrzdění auta na dálnici D1 si muž odpyká šest let vězení

Také by měly být upraveny zákony tak, aby se nespokojení účastníci výběrových řízení nebo ekologové mohli odvolávat jen ve skutečně závažných případech pochybení a zrychlila se zbytečně zdlouhavá a složitá stavební řízení.

Kdy bude hotovo?

Kdyby zůstala v platnosti aktuálně platná pravidla – doba prací 1,5 nebo v případě složitějších úseků 2,25 roku, maximálně pět souběžně opravovaných úseků a minimálně díl dálnice s normálním provozem mezi staveništi –, s termínem 2020 se rozlučme. Letos by se totiž podle aktuálních předpokladů ŘSD měly rozběhnout práce na třech staveništích a příští jaro na dvou. Od té doby se bude souběžně pracovat na pěti místech, což je zatím platné maximum.

S dokončením letos započatých rekonstrukcí se dá počítat v lepším případě na příští podzim. Ve druhé polovině roku 2016 tedy už nic nového nezačne a na jeho konci zbude ještě plný tucet částí dálnice D1 v nevyhovujícím stavu. Start nového kola rekonstrukcí v prvním pololetí 2017 by se týkal maximálně dvou úseků, protože mezi Měřínem a Velkým Meziříčím se kvůli zachování letištní plochy počítá s dobou rekonstrukce dva a čtvrt roku – tady by stavbaři skončili až ve druhé polovině roku 2017. Kdybychom vzali jako další opět dvě místa s delší dobou prací, vychází nám, že následující tři stavby by se mohly otevřít až na jaře 2018. V polovině roku 2019 by mohlo být hotovo 14 úseků. Zbývat jich však bude ještě sedm, tedy plná třetina – u všech se počítá s dobou výstavby dva a čtvrt roku. Konec prací na D1 tak vychází až na závěr roku 2021. To je o rok později, než dnes uvádí ŘSD.


Modernizace v úseku Mirošovice – Kývalka
 

Kde to bude trvat nejdéle

Mirošovice – Hvězdonice: Složité rozšíření a oprava mostů – úsek Šmejkalka, most přes potok Mnichovka, malý a velký Hvězdonický most.

Ostředek – Šternov: Nový most přes údolí Křešického potoka.

Hořice – Koberovice: Modernizace dvoupatrového mostu přes Želivku.

Humpolec – Větrný Jeníkov: Přes 10 kilometrů dlouhý úsek, nový mostní přechod pro zvířata.

Velký Beranov – Měřín: Přes 10 kilometrů dlouhý úsek, nový mostní přechod pro zvířata.

Měřín – Velké Meziříčí západ: Zachování záložní letištní plochy, nový most.

Velké Meziříčí západ – Velké Meziříčí východ: Most Vysočina u Velkého Meziříčí, zatím nebyl stanoven způsob rozšíření.

Devět křížů – Ostrovačice: Přes 10 km dlouhý úsek, stavba dvou nových mostních přechodů pro zvířata.

U všech těchto úseků se předpokládá doba realizace delší než standardních 18 měsíců, zatím je stanovena na dva a čtvrt roku.

Co se děje jinde

D3 Na spojnici Prahy s Českými Budějovicemi a Rakouskem odstartovaly minulý týden práce na stavbě dvou nových úseků. Mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem přibude pět kilometrů D3, spojení Borek – Úsilné měří další tři. Projet bychom je měli do tří let. Tím ale aktivity na D3 letos nekončí. Úsek z Českých Budějovic do Mezna na Benešovsku by měl být hotový za dva roky. ŘSD navíc počítá ještě letos se startem prací v úseku Bošilec – Ševětín. Přibýt by tak mělo dalších 19 kilometrů. Na stavbu Ševětín – Borek je v plánu vypsat výběrové řízení ještě letos. Dokončení celé jihočeské části dálnice D3 a navazující rychlostní silnice R3 směrem ke hranicím s Rakouskem je v plánu na rok 2021.

D8 Skončila první část sanace závalu u Dobkoviček, jeho druhá etapa by měla odstartovat letos v listopadu. Svah by měl být zabezpečen proti dalšímu posunu do poloviny roku 2016. Na dalších úsecích se práce nezastavily, a tak by měl být úsek přes České středohoří hotov na konci příštího roku.

D 11 Pokračují práce na dostavbě zbývajících 2700 metrů dlouhého úseku u Hradce Králové. Projet bychom se tudy měli v polovině roku 2017.

Silnice vyšších tříd Letos je na řadě 31 nových staveb o celkové délce 124 kilometrů. Zrychlit by měla hlavně výstavba páteřních komunikací směrem k hranicím. Počítá se i s obchvaty Znojma, Lechovic a severní části Opavy.


Dopravní omezení při opravách D1
 

Co nám slibovali

Exministr dopravy Zbyněk Stanjura: „Ukončení rekonstrukce předpokládáme v roce 2018.“

Nesplněno, už dnes nereálné.

Exministr dopravy Zdeněk Žák: „Pokud se budou firmy snažit vydírat zastavením prací, aby získaly peníze na vícepráce, ze stavby je vyženeme.“

Nesplněno. Na úseku u Velké Bíteše, kde zpoždění kvůli problémům s podložím a následnému zastavení prací nabralo až 100 dní, firma zůstala. Stále není hotovo – z 15 měsíců jich bude při konci prací v červenci 26.

Mluvčí ŘSD Jan Studecký: „Za každý den zpoždění může být pokuta až milion korun denně. Dle smlouvy má zhotovitel 62 týdnů na uvedení stavby do provozu, za každý den prodlení hrozí pokuta milion korun – do maximální výše 30 % ceny stavby.“

Nesplněno. Žádné pokuty nebyly oficiálně vyměřeny.

Exministr Antonín Prachař: S pracemi na třech dalších úsecích chceme začít hned na jaře 2015.“

Nesplněno. Proti výsledkům soutěže na dva úseky se odvolala neúspěšná firma, na třetí ještě není znám vítěz výběrového řízení.

Exministr dopravy Zbyněk Stanjura: „Rekonstruovat se bude až pět úseků najednou.“

Nesplněno, souběžně se dosud rekonstruovaly jen čtyři. Omezeni pěti úseky se stavbaři bychom měli být až od roku 2016.

Co nám slibují dnes

ŘSD: „Maximálně pět opravovaných úseků na celé délce dálnice, mezi nimi nejméně dva s normálním provozem.“

ŘSD: „Rekonstrukce bude hotová v roce 2020.“

Spolupracujeme s TipCars.com
Europarlament schválil sadu doporučení pro boj proti daňovým rájům Europarlament schválil sadu doporučení pro boj proti daňovým rájům

 Evropská unie pokročí v boji s daňovými úniky a praním…

Česká platební brána se odvrací od bitcoinu, upřednostní jiné kryptoměny Česká platební brána se odvrací od bitcoinu, upřednostní jiné kryptoměny

Nejrozšířenější kryptoměna se zatím na mikrotransakce…

Babiš chce do Libye kvůli migraci poslat české vojáky Babiš chce do Libye kvůli migraci poslat české vojáky

Premiér Andrej Babiš (ANO) chce, aby Česká republika…

Bakalova výpověď: Za Karbon Invest jsem dal přes šest miliard Bakalova výpověď: Za Karbon Invest jsem dal přes šest miliard

Cena za koupi společnosti Karbon Invest (KI), která…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 





 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Dnes 18:52

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

Český soudní unikát: V případu Petra Kramného vystoupilo už 15 znalců!

Český soudní unikát: V případu Petra Kramného…

Případ Petra Kramného je skutečným unikátem! V trestní věci vraždy v Egyptě totiž vystoupilo již 15 znalců –…

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal „falešnou“ Zagorku!

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal…

Roztančila opět Lucernu a vedle záplavy květin na Hanu Zagorovou (71) čekalo překvapení. V zákulisí pod červenou…

 

iSport.cz

RENTGEN SPECIÁL: Důkazy, proč Krmenčík už přerostl českou ligu

RENTGEN SPECIÁL: Důkazy, proč Krmenčík už přerostl…

Šestnáct podzimních kol HET ligy je minulostí a fotbaloví redaktoři deníku Sport, kteří se podílejí na…

Ředitel Slovanu: Trpišovský a Slavia? Jednání proběhnou tento týden

Ředitel Slovanu: Trpišovský a Slavia? Jednání…

Dopadnout to může jenom dvěma způsoby. Buď Jindřich Trpišovský odmítne Slavii a prodlouží ve Slovanu Liberec…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…