17.4. 2015 Petr Barták

Dálnice D1: Co všechno ministři dopravy slíbili a co z toho se splnilo?

 

Rekonstrukce dálnice D1 není hotova a ještě dlouho nebude. Je reálný termín dokončení všech prací v roce 2020, nebo se po zcela inovovaném povrchu projedeme nejdříve v roce 2021?

Na rok 2018 zapomeňte, hotovi budeme nejdříve až o dva roky později, zní ohledně ukončení rekonstrukce dálnice D1 z úst optimistů na ŘSD a ministerstvu dopravy. Jako reálné datum dokončení rekonstrukce bezmála 161 kilometrů dlouhého úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou státní úředníci vidí konec desetiletí.

„Ano, stále s rokem 2020 počítáme. Velmi ovšem záleží na bezproblémovém průběhu jednotlivých výběrových řízení,“ odpovídá na dotaz ohledně pravdivosti dat ukončení rekonstrukcí D1 Jan Studecký z ŘSD. My jsme ovšem realisté – nevěříme ujištěním, že se to všechno stihne třeba úpravou legislativy nebo nařízením, aby se pracovalo 24 hodin denně sedm dní v týdnu.

Řidičům by se to určitě líbilo, možná i proto tento postup obhajuje ministr dopravy Dan Ťok. „Zejména opravy frekventovaných silnic musíme dělat v čase nejmenšího zatížení. Rád bych, aby se většina oprav odehrávala v noci nebo o víkendech, kdy řidiči tolik nejezdí,“ nechal se před měsícem slyšet Ťok. „Stavby to sice prodraží, ale motoristé budou podstatně spokojenější a přispěje to k větší bezpečnosti na silnicích.

Rekonstrukce D1 u Ostrovačic: Italové se brání vyloučení z tendru

Práci přes noc dnes už umožňují například neoslňující světla. Zkušenost z ciziny ukazuje, že takový postup možný je,“ dodává ministr. Jenže proklamace politiků nepovažujeme za dostatečný impulz ke změnám, vždyť jen legislativní kolečko „ministerstvo – vláda – sněmovna – prezident“ trvá i několik let. To si ještě počkáme.

Slibem nezarmoutíš

Když s velkým mediálním humbukem před 23 měsíci startovaly práce na prvních dvou vybraných úsecích D1 u Jihlavy a Velké Bíteše, nechal se tehdejší ministr dopravy Zbyněk Stanjura slyšet, že „bude hotovo v roce 2018“. Jenže jaká je realita? Dnes je z celého 161 km dlouhého úseku plánované rekonstrukce hotových jen 16,9 kilometru, tedy pouze desetina. I když nejpozději o prázdninách by mělo být otevřeno dalších inovovaných 17,5 km, po dvou letech od startu zbývá ještě začít práce na sedmnácti místech v celkové délce 126 km! A měli byste nás právem za blázny, kdybychom si mysleli, že jako mávnutím kouzelného proutku najednou zmizí i všechna odvolání a námitky proti stavebním povolením a výsledkům výběrových řízení. Proto k oficiálnímu termínu ukončení prací přihazujeme ještě dobře rok až dva. Abychom totiž i my uvěřili slibům úředníků placených z našich daní, nesměli bychom mít zkušenosti z předchozích bezmála dvou let rekonstrukcí.

Fakta jsou jasná

Podle původních plánů se měla jedna stavba včetně zimní technologické přestávky kompletně dokončit za 11 až 15 měsíců. Loni na konci listopadu byly po roce a půl, tedy po 18 měsících, předány do užívání dva hotové úseky, a to Šternov – Psáře a Loket – Hořice. A na zbylých dvou se ještě stále pracuje!

U Jihlavy se rekonstrukce loni na podzim zastavila proto, že se investor obával brzkého příchodu zimy. „ŘSD dalo pokyn k přerušení prací na modernizaci levého jízdního pásu kvůli obavě z nepříznivých klimatických podmínek. Na Vysočinu přichází mrazivé počasí o něco dříve než jinde,“ vysvětluje stopku Markéta Altrichterová ze společnosti Colas, rekonstruující úsek Větrný Jeníkov – Jihlava. U Velké Bíteše se zase už rok dohání skluz způsobený hned v roce 2013. „Zdržení bylo způsobeno nepředvídatelnými podmínkami na stavbě, především v podloží plánovaného rozšíření levého jízdního pásu ve směru na Prahu,“ říká za stavebníky Tomáš Psota z OHL ŽS. Na obou úsecích práce letos odstartovaly již v březnu, nyní se bourá stará vozovka. Hotovo by mělo být v červenci, to znamená po 26 měsících od zahájení rekonstrukce! Ještě se divíte našemu pesimismu ohledně roku 2020?

A bude to lepší?

Vyléčilo se ŘSD po zkušenostech s první čtveřicí úseků z optimistických vizí? Ne, protože realita je jiná – start prací na dalších místech stále vázne. Vítězové prvních dvou ze tří úseků letos naplánovaných k rekonstrukci jsou od února letošního roku známi, Skanska ani konsorcium Metrostav-Swietelsky-Hochtief ovšem začít ještě nemohou. ŘSD sice při vyhlášení výsledků soutěží na úseky Hvězdonice – Ostředek a Ostrovačice – Kývalka operovalo s březnovým termínem zahájení, ale to by se nesměl nikdo odvolat. Překvapí vás, že se tak stalo? Ozval se neúspěšný uchazeč o zakázku, italská stavební společnost Serenissima Construzioni, která ji chtěla získat za nejnižší cenu, ale byla ze soutěží vyřazena. Jak nám potvrdil mluvčí ŘSD Jan Studecký, aktuálně se vypořádávají její námitky a odvolání k ŘSD a antimonopolnímu úřadu. S tím, že je třeba brát v úvahu odvolání ne úspěšných uchazečů, plány ŘSD zřejmě nepočítají.

Video: Dva „vybržďovači“ svedli souboj na dálnici D1

I proto by se u Hvězdonic mohlo začít nejdříve ke konci dubna, u Ostrovačic nejspíše ještě o měsíc později, a to je podle nás nejpřívětivější scénář. Asi právě z tohoto důvodu je v podkladech ŘSD k začátku rekonstrukcí všech tří úseků jako termín zahájení prací šalamounsky zaneseno poměrně široké datum: 1. pololetí 2015. Takže vlastně stíháme. Obě potenciální staveniště se do tohoto termínu snad vejdou. Pochybnosti máme u třetího úseku Měřín – Velké Meziříčí západ, kde vítěz není dosud znám. „Hodnotící komise ještě nevydala doporučení,“ vysvětluje Studecký. Jsme realisté. I kdyby toto rozhodnutí padlo v nejbližších dnech, pravděpodobné odvolání některého neúspěšného uchazeče může posunout start prací nejspíše až na prázdniny.

Pomalu už napořád?

Co tyhle tahanice znamenají pro řidiče při cestě po D1? Troufáme si říci, že v normálním provozu víceméně opakování praxe z minulých let – čtyři zúžené úseky, úzké koridory oddělené betonovou stěnou, maximální rychlost v nich 80 km/h. Zatím proto při cestách po D1 z Prahy do Brna můžeme počítat se zhruba stejným půlhodinovým zdržením jako loni. Na jízdu v zúžených úsecích jsme si zvykli – že jsou aktuálně dva a do prázdnin by mohla další dvojice přibýt, by s námi pohnout nemělo. Po prázdninách se bude stavět jen na třech úsecích, u Jihlavy a Bíteše by mělo být hotovo. Další části dálnice se na výběrová řízení připravují. Minimálně pro dvě stavby, kde chce ŘSD začít pracovat již v březnu příštího roku, bychom tak měli znát vítěze ještě letos. Jenže když už je po prvních dvou letech v opravách mnohaměsíční skluz, co by se muselo stát, aby se všechno stihlo?

Kdy to skončí?

Předpokladem zrychlení prací, které by motoristé určitě přivítali, je změna parametrů – standardní doba rekonstrukce 1,5 roku, v případě složitějších staveb jako velkých mostů nebo délky stavby přes deset kilometrů pak 2,25 roku, by se musela zkrátit. A také by muselo přijít navýšení maximálního počtu souběžně rekonstruovaných úseků z pěti na šest až sedm. Zachováno snad zůstane alespoň pravidlo, že se nebudou smět rekonstruovat dva sousední úseky, nebo ještě lépe dosavadní praxe – dvojici staveb oddělují minimálně dva díly dálnice s normálním provozem. Jinak nám vychází, že pokud se nebude nikdo odvolávat a ministerstvo dopravy upraví pravidla jen kosmeticky nebo vůbec, mělo by se skončit nejdříve na konci roku 2021, ale spíše ještě později. Přitom nezapočítáváme odvolání ani další obstrukce.

Zamakejte!

Protože se nechceme trápit v kolonách ještě v roce 2021, budeme tlačit na aktuálně platný termín. Ministr dopravy Dan Ťok před měsícem na toto téma vyzval k diskusi. „Pojďme debatovat, jestli by nešlo opravovat najednou třeba i osm úseků,“ nechal se slyšet. Co by to přineslo? Řidiči by skřípali zuby, přibylo by úseků s omezeným provozem i nárůst rizika nehod v nich, ale už jsme se úzkými koridory naučili jezdit.

Proto pokud by se o tom mělo uvažovat, musely by poblíž každého takového úzkého hrdla stát policejní vozy a stále dohlížet na bezpečnost provozu, případně okamžitě zasáhnout, aby se netvořily zácpy. A když už by vznikly, nesměli by mít starostové obcí na objízdných trasách zejména na Vysočině pravomoc zakázat průjezd přes jejich území. „Naše výhrady směřují hlavně na nákladní dopravu, která se vyhýbá mýtným bránám, krátkodobé objízdné trasy pro řidiče osobních aut jsou pochopitelné,“ vysvětluje starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid. O tuto pravomoc nicméně usiluje Svaz měst a obcí, ovšem líbí se nám návrh, aby policie měla v takových případech právo veta.

Za vybrzdění auta na dálnici D1 si muž odpyká šest let vězení

Také by měly být upraveny zákony tak, aby se nespokojení účastníci výběrových řízení nebo ekologové mohli odvolávat jen ve skutečně závažných případech pochybení a zrychlila se zbytečně zdlouhavá a složitá stavební řízení.

Kdy bude hotovo?

Kdyby zůstala v platnosti aktuálně platná pravidla – doba prací 1,5 nebo v případě složitějších úseků 2,25 roku, maximálně pět souběžně opravovaných úseků a minimálně díl dálnice s normálním provozem mezi staveništi –, s termínem 2020 se rozlučme. Letos by se totiž podle aktuálních předpokladů ŘSD měly rozběhnout práce na třech staveništích a příští jaro na dvou. Od té doby se bude souběžně pracovat na pěti místech, což je zatím platné maximum.

S dokončením letos započatých rekonstrukcí se dá počítat v lepším případě na příští podzim. Ve druhé polovině roku 2016 tedy už nic nového nezačne a na jeho konci zbude ještě plný tucet částí dálnice D1 v nevyhovujícím stavu. Start nového kola rekonstrukcí v prvním pololetí 2017 by se týkal maximálně dvou úseků, protože mezi Měřínem a Velkým Meziříčím se kvůli zachování letištní plochy počítá s dobou rekonstrukce dva a čtvrt roku – tady by stavbaři skončili až ve druhé polovině roku 2017. Kdybychom vzali jako další opět dvě místa s delší dobou prací, vychází nám, že následující tři stavby by se mohly otevřít až na jaře 2018. V polovině roku 2019 by mohlo být hotovo 14 úseků. Zbývat jich však bude ještě sedm, tedy plná třetina – u všech se počítá s dobou výstavby dva a čtvrt roku. Konec prací na D1 tak vychází až na závěr roku 2021. To je o rok později, než dnes uvádí ŘSD.


Modernizace v úseku Mirošovice – Kývalka
 

Kde to bude trvat nejdéle

Mirošovice – Hvězdonice: Složité rozšíření a oprava mostů – úsek Šmejkalka, most přes potok Mnichovka, malý a velký Hvězdonický most.

Ostředek – Šternov: Nový most přes údolí Křešického potoka.

Hořice – Koberovice: Modernizace dvoupatrového mostu přes Želivku.

Humpolec – Větrný Jeníkov: Přes 10 kilometrů dlouhý úsek, nový mostní přechod pro zvířata.

Velký Beranov – Měřín: Přes 10 kilometrů dlouhý úsek, nový mostní přechod pro zvířata.

Měřín – Velké Meziříčí západ: Zachování záložní letištní plochy, nový most.

Velké Meziříčí západ – Velké Meziříčí východ: Most Vysočina u Velkého Meziříčí, zatím nebyl stanoven způsob rozšíření.

Devět křížů – Ostrovačice: Přes 10 km dlouhý úsek, stavba dvou nových mostních přechodů pro zvířata.

U všech těchto úseků se předpokládá doba realizace delší než standardních 18 měsíců, zatím je stanovena na dva a čtvrt roku.

Co se děje jinde

D3 Na spojnici Prahy s Českými Budějovicemi a Rakouskem odstartovaly minulý týden práce na stavbě dvou nových úseků. Mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem přibude pět kilometrů D3, spojení Borek – Úsilné měří další tři. Projet bychom je měli do tří let. Tím ale aktivity na D3 letos nekončí. Úsek z Českých Budějovic do Mezna na Benešovsku by měl být hotový za dva roky. ŘSD navíc počítá ještě letos se startem prací v úseku Bošilec – Ševětín. Přibýt by tak mělo dalších 19 kilometrů. Na stavbu Ševětín – Borek je v plánu vypsat výběrové řízení ještě letos. Dokončení celé jihočeské části dálnice D3 a navazující rychlostní silnice R3 směrem ke hranicím s Rakouskem je v plánu na rok 2021.

D8 Skončila první část sanace závalu u Dobkoviček, jeho druhá etapa by měla odstartovat letos v listopadu. Svah by měl být zabezpečen proti dalšímu posunu do poloviny roku 2016. Na dalších úsecích se práce nezastavily, a tak by měl být úsek přes České středohoří hotov na konci příštího roku.

D 11 Pokračují práce na dostavbě zbývajících 2700 metrů dlouhého úseku u Hradce Králové. Projet bychom se tudy měli v polovině roku 2017.

Silnice vyšších tříd Letos je na řadě 31 nových staveb o celkové délce 124 kilometrů. Zrychlit by měla hlavně výstavba páteřních komunikací směrem k hranicím. Počítá se i s obchvaty Znojma, Lechovic a severní části Opavy.


Dopravní omezení při opravách D1
 

Co nám slibovali

Exministr dopravy Zbyněk Stanjura: „Ukončení rekonstrukce předpokládáme v roce 2018.“

Nesplněno, už dnes nereálné.

Exministr dopravy Zdeněk Žák: „Pokud se budou firmy snažit vydírat zastavením prací, aby získaly peníze na vícepráce, ze stavby je vyženeme.“

Nesplněno. Na úseku u Velké Bíteše, kde zpoždění kvůli problémům s podložím a následnému zastavení prací nabralo až 100 dní, firma zůstala. Stále není hotovo – z 15 měsíců jich bude při konci prací v červenci 26.

Mluvčí ŘSD Jan Studecký: „Za každý den zpoždění může být pokuta až milion korun denně. Dle smlouvy má zhotovitel 62 týdnů na uvedení stavby do provozu, za každý den prodlení hrozí pokuta milion korun – do maximální výše 30 % ceny stavby.“

Nesplněno. Žádné pokuty nebyly oficiálně vyměřeny.

Exministr Antonín Prachař: S pracemi na třech dalších úsecích chceme začít hned na jaře 2015.“

Nesplněno. Proti výsledkům soutěže na dva úseky se odvolala neúspěšná firma, na třetí ještě není znám vítěz výběrového řízení.

Exministr dopravy Zbyněk Stanjura: „Rekonstruovat se bude až pět úseků najednou.“

Nesplněno, souběžně se dosud rekonstruovaly jen čtyři. Omezeni pěti úseky se stavbaři bychom měli být až od roku 2016.

Co nám slibují dnes

ŘSD: „Maximálně pět opravovaných úseků na celé délce dálnice, mezi nimi nejméně dva s normálním provozem.“

ŘSD: „Rekonstrukce bude hotová v roce 2020.“

Spolupracujeme s TipCars.com
Trh soukromých letů se probouzí z recese Trh soukromých letů se probouzí z recese

Počet letů v Evropě v letošním prvním čtvrtletí se zvedl…

Trump: Němci jsou velmi špatní. Mají obchodní přebytek Trump: Němci jsou velmi špatní. Mají obchodní přebytek

Americký prezident Donald Trump na čtvrtečním setkání s…

Posudek k rozšíření Vodochod je platný, rozhodlo ministerstvo Posudek k rozšíření Vodochod je platný, rozhodlo ministerstvo

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) zastavilo…

Koalice vedena Spojenými státy bombardovala syrský Majádín, zemřely desítky lidí Koalice vedena Spojenými státy bombardovala syrský Majádín, zemřely desítky lidí

Nejméně 80 členů rodin islamistických bojovníků, včetně…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Světovým rekordmanem v dojezdu pouze na zásobu stlačeného…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
Vylepšená Škoda Superb: Nově s masážními sedačkami a větším displejem

Vylepšená Škoda Superb: Nově s masážními sedačkami a větším displejem

Dnes 13:57

V rámci příchodu nového modelového roku se Škoda Superb dočkala širší výbavy a vylepšené bezpečnosti.




Blesk.cz

Gabčíka in memoriam povýšili: Po atentátu na Heydricha je generálmajorem

Gabčíka in memoriam povýšili: Po atentátu na…

Slovenský prezident Andrej Kiska v pátek povýšil na generálmajora in memoriam odbojáře Jozefa Gabčíka, který se…

Milenka Řepky Kristelová: Tomáš žije v Černošicích! Fotografa Blesku tam ale čekalo překvapení

Milenka Řepky Kristelová: Tomáš žije v Černošicích!…

Luxusní vila v Černošicích je noční můrou exmanželů Řepky (43) a Erbové (35). Vlaďka tvrdí, že Tomáše před…

 

iSport.cz

Fousek: Nepustili mě před delegáty. Není naším kandidátem, tvrdí Berbr

Fousek: Nepustili mě před delegáty. Není naším…

Napětí před volbou nového šéfa českého fotbalu vzrůstá. Kandidát na předsedu FAČR Petr Fousek si stěžuje na…

Hromadův agent: Hraje za juniorku, ale není to válka s Plzní. Zájem je z Itálie

Hromadův agent: Hraje za juniorku, ale není to válka…

Tohle jednomu hlava nebere. Valnou část sezony patřil Jakub Hromada ke stěžejním hráčům Plzně, nicméně poslední…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…