Dálnice D5 hotová, pod Valíkem se bude už od pátku jezdit

Dálnice D5 hotová, pod Valíkem se bude už od pátku jezdit

 

Zbývající úsek obchvatu Plzně je již dokončen, v pátek 6.10.2006 cca v 11:00 projedou první auta prvním dálničním tunelem v ČR

Minulý víkend si tunel prohlédla poprvé veřejnost, ve čtvrtek 5.10.2006 v odpoledních hodinách proběhlo symbolické stříhání pásek, v pátek ráno začnou silničáři s odstraňováním překážek a pokud nenastane žádný nečekaný problém, již kolem jedenácté začnou prvním dálničním tunelem v ČR proudit auta. Cesta do Německa, Rakouska, Itálie a Francie se zkrátí až o půl hodiny - ve stejnou dobu totiž němečtí silničáři otevřou poslední zbývající úsek dálnice A6 mezi státní hranicí a křižovatkou s dálnicí A93. Odpadnou nepříjemné kolony na provizorním obchvatu kopce Valík, oddechnou si i obyvatelé Štěnovic, Útušic a Robčic, přes jejichž obce se denně valily tisíce kamionů a devastovaly povrch silnice II. třídy i životní prostředí. Cesta z Prahy - Třebonic na státní hranici se také zkrátí na 151 km a celou trasu bude konečně možné absolvovat po dálnici.

Dálnice D5

se stala terpve druhou dokončenou dálnicí na českém území (tou první je D2 Brno - státní hranice) a po otevření posledního úseku navazující A6 mezi křižovatkou s A93 a Ambergem, kterého se dočkáme v nejbližších letech, umožní dojet z Prahy do Norimberka v ideálním případě za tři hodiny po jediné dálnici. Výrazně plynulejší bude samozřejmě i cesta do Francie. Zajímavá je rychlost její výstavby - po převratu v roce 1989 bylo hotovo pouze 28,7 km z Prahy do Bavoryně, během následujících osmi let došlo k nebývale rychlému dokončení dalších 39,2 km z Bavoryně do Ejpovic, tedy těsně před Plzeň a také 62,6 km dlouhého úseku mezi Sulkovem a státní hranicí.

Pak ovšem stavba kvůli sporům s plzeňskými ekologickými aktivisty a představiteli dotčených obcí na několik let uvázla na mrtvém bodě a geometricky rostoucí doprava mezi ČR a Německem se valila dalších šest let centrem Plzně. Teprve v roce 2001 po vyřešení všech sporných bodů byla zahájena stavba plzeňského obchvatu, který ovšem vede jižněji, než bylo původně zamýšleno, a z toho důvodu nemůže být využíván Plzeňany jako městský okruh západočeské metropole. Západní i východní úsek obchvatu byl otevřen v roce 2003. Do cesty se ovšem postavil kopec Valík, což stavbu zdrželo o další dva roky a vynutilo si stavbu 380 a 390 m dlouhého, stejnojmenného dálničního tunelu za více než miliardu korun.

Tunel Valík

je vybaven nejmodernějšími technologiemi pro bezpečnost a plynulost dopravy. Je nepřetržitě monitorován, technické vybavení umožní měření rychlosti i orientační dynamické vážení projíždějících vozidel. V tunelu bude také šířen signál GSM a ampliony umožní policistům v případě problémů sdělovat pokyny řidičům uvnitř tunelu. Doprava bude řízena pomocí proměnného dopravního značení, tunel je odvětráván a jsou v něm sledovány fyzikální veličiny, jako například směr a rychlost proudění větru, teplota a složení vzduchu a měření zákalu dohledu (mlhy). Výkonné osvětlení tunelu je automaticky regulováno podle intenzity denního světla, změřené jasoměry na portálech. V případě nehody může u rozvadovského portálu přistát na heliportu záchranná helikoptéra. Je také zajištěna veškerá odpovídající údržba.

Při příležitosti otevření celé dálnice vydalo ŘSD ČR informační brožuru. Stáhnout si ji můžete zde.

Fotografie: ŘSD ČR

Spolupracujeme s TipCars.com
Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

 
 






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně řekla velvyslankyně a britský reportér?

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně…

Pouhý den po teroristickém útoku v Londýně se na Malostranském náměstí ve čtvrtek pod taktovkou britského…

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

I letos se na konci března ručičky hodinek posunou o hodinu vpřed z 2:00 na 3:00 a Česko ze zimního času přejde…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…