Vysoké teploty, které se v posledních dnech na českém území vyskytují, dělají problémy i silničářům. Na dálnici D5 se jejich následkem zdeformovala vozovka. Dálnice je ve směru na Prahu uzavřena.
kdyz clovek vidi jak se delaji ale i opravuji silnice, tak je mu jiz na prvni pohled jasne ze nemuzou vydrzet :-) treba to co ted provedli v nasi ulici je na zastreleni vsech co otom rozhodli, silnici zaplatovali tak ze tam nebyla zadna dira a cekal jsem ze tim to zkonci, silnice byla vpohode, pak najela jakasi souprava ktera vypadala ze umi pokladat asfalt, ovsem jezdila tak rychle ze bylo hned jasne oco se jedna, jen tekutej asfalt a nanej se naflakal sterk, kazdemu je asi jasne co se v techto vedrech stalo, ti co na novej "povrch" najeli behem teplich dnu maj gumy na autech na vymenu, neda se potom ani chodit jaky krasny lepidylko to je, misto pekne silnice tak mame ulici s tekutym asfaltem a sterkem co neni vhodnej ani pro auta, ani pro pesi >:-[]
Aj u nas na SR je to podobne, na niektorych castiach cesty 1.triedy si pripadam ako na polnej ceste. Niektori cestari maju tendenciu z diery na ceste urobit hrbol, takze "z dazda pod odkvap" :no:
no za ty moje dane by tu ulici opravili uz nejmin 2x a to poradne :-) ale jako zacinam uvazovat ze to povesim na hrebik a pujdu se prihlasit na pracak, at me stat taky neco dava >:D
Ne, nešel, samozřejmně že ne. Ty vrata nějak nešly zavřít, to bylo vše - byly prostě zarezlý, copak to lidi nechápou?
Na stavby je obecně pětiletá záruka. průser je ve skutečnosti jenom jeden. Ve výběrových řízeních se vybírá podle ceny a přitom (jak jsem se mnohokrát přesvědčil, dokumentace, podle ketré se zadává je nedostatečná. Zakázka se vybere a pak se teprve zjistí, co tam všechno není a co se musí udělat. Většina dnešních velkých stavebních firem má pouze bílé límečky a všechno ostatní si najímá - no a její prachy, se kterými počítá jí musí zůstat, proto to dře směrem dolů. No a ta kvalita vypadá podle toho. A nekrachují ty velké firmy, ale ty malé - ty se znovu a znovu transformují, obchodní rejstřík je plný zamrzlých sróček. Zajímavé je jít po osobách - průměrný český "podnikatel" je vedena v osmi až deseti organizacích. Velká firma reklamuje u své subdodávky, která neexistuje a je tudíž nepostižitelná. No a příště přijde zase. A zase vyhraje, protože když by se teoreticky spojili malí dodavatelé, nesplní třeba podmínku zkušenosti s velkou investicí nebo délku existence. Je to začarovaný kruh, ale prvotní je skutečně příprava - kvylita zadání. Jenže tam je to stejné - i na to se vybírají firmy ve výběrovém řízení. Na západě tohle řeší tak, že za přípravu je zodpovědná instituce a zpravidla je na to dostatečně profesně i kapacitně vybavená.
Náhodou D5 je v pohodě je dělaná kontinuálním litím betonu ale je tam úsek kde chlapci chtěly dát rekord a odlily za den asi 2km dálnice a jak to si dopadlo má horší povrch ale furt lepší než D1.
Tak jedine, co ti rekordu brani, je vykonny stroj a dostatek betonu, s technologii nema rychlost nic spolecneho, ta se osulit proste neda. Ani kvalita betonu, ta musi byt konstantni a zjistuje se ihned, pokudnevyhovuje, musi jet mix pryc
s kým sem se tu nedávno hádal, že naše dálnice sou předražené, nic nevydrží a pořád se musí opravovat a on NÉÉÉ na dálnici se nemusí šáhnout 10 let???
a já sem byl za deb*ila. takže si ted šáhni do svého svědomí a jdi plakat do kouta
pravda pravda.. daný úsek byl zprovozněn v roce 1997 ale pochybuju, že za těch 13 let se tam ani nekoplo. mi je to celkem fuk. jenom at si dotyčný nemyslí, že naše dálnice jsou nesmrtelné, vydrží všechno a napořád
Je to u nás s těma dálnicema dost složitý. Když vynechám jeden z hlavních faktorů předraženosti - nenažranost stavebních firem, vychází mi ještě jedna záludnost specifická pro naši kotlinu a tou je rozmanité geologické podloží.
Ono postavit dálnici třeba v Chorvastku je poměrně jednoduché, kamení je všude, podloží je skála, která se nepropadne, koleje se do ní vyjedou nejdřív za třicet let atd atp. U nás to je obtížnější. Viz třeba dálnice kolem Ostravy. Tam je to tak provrtaný, že valná část dálnice musí stát na sloupech a to je pak zatraceně drahý.
tak to souhlasím. máme rozmanitou krajinu a podle toho se musí i budovat.
ale řekni mi proč teče do tunelu v Klimkovích spodní voda? to sem nikdy neviděl a normální mi to taky moc nepřijde.
Tak to ti neřeknu, páč to nevím. Můžu jen spekulovat, že trefili vydatný zdroj, který se dere na povrch. (Voda je potvora, ta si cestičku vždycky najde.)
Můžeš udělat x geologických sond, ale pokud netrefiš zrovna tu anomálii, kterých je u nás požehnaně, tak se ti to pak může, ale taky nemusí, vrátit. Mnohdy je to loterie.
nenažranost stavebních firem >:D Neříkám, že to stavební firmy dělají za facku, ale to proč jsou naše dálnice tak drahé je nabalování se nejvyšších příslušníků a ano jejich známé, majitely stavebních firem. To že ta stavba se pak staví co nejlevněji aby ti nahoře měli co nejvíce a co nejrychleji, to bych nepřisuzoval nenažraností firem, ale majitelů těch firem a státních úředníku....
Ono postavit dálnici v Chorvatsku není žádné pírko, i když to co píšeš je pravda, tak se do kamene musí rypat, vyhazovat se do vzduchu a následně na některých úsecích stříkat betonem....
Stavební firmy - samozřejmě myslím majitele, nějakej Franta betonář o zakázce nerozhoduje.
Osobně bych raději každej den rubal skálu dynamitem a občas něco vylil betonem, než odvážet, přivážet, navážet a bagrovat statisíce kubíků "nějaké" zeminy, vrtal piloty a následně betonoval durch všecko.
vylil betonem >:D Ale tak jasně že u nás je to prostě extrém, dálnice půjde tak aby to bylo nejdražší, nejdelší možnost práce na této silnici ale s tím nic neuděláme. Řekl bych že o těch zakázkách více méně rozhoduji hlavy našeho státu daného oboru a ti urči jaký profit si z toho ponesou a ten majitel firmy si už oproti tomu vezme menší částku, ale když můžou oni tak proč né i on... Jenže pak to dopadá tak, že nějakej Franta musí látat díry v dešti nějakým nesmyslným způsobem a kvalita je ta tam....
A ty si dej znova facku, jedna ti asi nestacila: Nikde jsem netvrdil, ze dalnice vydrzi 13 let, tvrdil jsem ze 5 let vydrzi bez kopnuti, zbytek je uz jen o predpokladane vydrzi. Tato dalnice uz ma nejaky svuj vek, nechapu, co se ti nezda! Toto je navic lokalni porucha, zadna celkova vada stavby, tak se uklidni, myslis si, ze kdyz si postavis barak svepomoci, 13 let na nem nehnes ani prstem? Vzpamatuj se, neco si procti a pak prijd zase vriskat...hlavne tu neni popsano, co se vlastne stalo, takze bych nepredbihal.
U kazde stavby se zjistuje hladina podzemni a stolete vody, ktera je odvozena od dlouhodobeho prumeru. Do projektu se zanese nejaka bezpecna hodnota, bohuzel se stane, ze prekroci. I tak by nemelo dojit k provaleni vody. Tohle muze byt nejake poruseni izolace vlivem velkeho tlaku, se kterym nikdo nepocital. Nicmene je to porad do tech 5 let o predani, tzn vsechno plati stavebni firma, neboj
uklidni se a fajku dej radši sobě. píšeš blbosti a fakta máš jasně v tom článku.
tvrdil si 8-10 let bez kopnutí, žádných 5 tak si to prosím nesnižuj. ten úsek je starý 13 let a myslím, že má na sobě už 3. koberec. navíc je tam jasně napsáno, že se dálnice vlivem teplot vlní a zas taková výheň venku není. prostě zas někde něco ***i. ošidili jen aby si víc vydělali a je to tu.
věř tomu že náš dům je starý 25 a opravy na něm začaly až vloni a rozhodně se nesype ani nevlní.
Ty jsi mi pekny trouba teda:) Zhluboka se nadechni a dej si ji zas. Zajimalo by me, jaky 3. koberec natahuji na BETONOVOU dalnici. Ta je z betonu, nema se na ni co natahovat, vime? :-) a o tom mluvim, info je dost nejasne. Jde o rozbiti betonu nebo zvlneni asfaltu? Jak jedno tak druhe je po 13(!!!) letech provozu a je to lokalni porucha, ktera neni nikde jinde. Pokud se pokazilo 10 m dalnice z 200 km, je to poruseni 0.05 promile povrchu! To se na me nezlob, to uz i ten vas barak ma vic obouchanou omitku (nic proti).
No porad si stojim za tim, ze stavebne po 13 letech nic neohlidas, tak to proste je a pokud se neco rozpadne, neni to chyba absolutne nikoho. Mozna spravce, o poruse vedel treba rok, ale nic neudelal, tak se to rozjelo
mno teď to bylo v bedně, a vypadá to, že se to prostě teplotně roztáhlo víc než byly spáry, a pak tam najednou byl jakýsi asfaltový kousek a ten to vyboulilo, takže je tam příčný megahrbol.
D5 směrem na Rozvadov byla prezentována jako technologicky hogo fogo. Pokud nevydrží horké letní teploty, k čemu taková dálnice? Konstruktéři nepočítali s 36c ve střední evropě? By mě zajímalo, jestli zavírají dálnice i v Kuwajtu, tento týden tam a v Iráku bylo 52°C ve stínu.
Ono to není tak jednoduchý. Dálnice by se měla stavět na podmínky, při kterých bude z podstatné doby využívána. Tím mám na mysli, že je důležité, aby si zachovala vlastnosti jak v mrazech, tak i při poměrně vysokých teplotách. Složení každé směsi je samozřejmě jiné.
Ja bych si pockal na nejake oficialni vysvetleni. Pokud dobre koukam, dalnice je tam betonova, tzn nemohlo dojit k zadnemu zvlneni, jedine popraskani a to by teplotou byt nemelo. Beton se prazenim slunka roztahne, tzn dojde k prepeti, ktere kamion pojezdem vyrovna, teplota betonu naopak pomaha. Pokud je tam nekde asfalt a jsou tam koleje, pak se mohl deformovat uplne, to by smysl davalo. Takhle je ta zprava dost nejasna
Co jsem měl možnost vidět, došlo k tomu na styku dvou různých konstrukcí - betonové a asfaltové části a ta méně odolná asfaltová se vyboulila vlivem teplotní roztažnosti obou materiálů. Těžko říci, kde je vlastně potom chyba.
Ja som este v CR po dialnici nesiel, tak neviem. Prave ta cast dialnice bola z betonu, resp. betonovych blokov? To je ako nova cast, ci to je este z nejakych dob minulych? Viem len ze beton je v kazdom tunely a myslim ze aj v Rakusku je nejaky usek od Viedne na juh z betonu. Beton je lepsi ako asfalt s prihliadnutim na cenu?
Betonova vozovka vznikde litim betonu a dodatecnym rozrezanim. Je drazsi, ale odolnejsi. Predpokladana vydrz je az 50 let. Jenze pak to musis vybourat sbijeckama a vybetonovat na novo, coz je drahe. Pokud je ale dobre udelana, vydrzi.
Asfalt je levnejsi, ale neni odolny dlouhodobe, tzn koleje, vytluky atd. Vydrz vrchni vrstvy (davaji se aspon 3) je 12-15 let. Pak to ale sfrezujes, nabalis, za tyden hotovo a jezdis zas.
Takze beton lepsi, ale drazsi. Vyplati se jen na opravdu vytizene komunikace (dalnice). Howg :-)
V tých tuneloch asi vieš že sa dáva betón kvôli tomu že je nehorľavý, takže je to z bezpečnostného hľadiska. Ďalej sa betón dáva na frekventované úseky, kde sa často tvoria kolóny. Predchádza sa tak vzniku vyjazdených koľají. Preto sa teraz vymieňa asfalt za liaty betón hlavne na križovatkách (napr. na Patrónke) a zastávkach MHD. :-)
Betón je taky hlučnějši a při upadnuti desky o byť o kousiček to taky trošičku může nadskakovat. Existuje ještě jedna možnost, z toho se ale nedělaji dálnice, gumosfalt, který se provádí nahřátím staré vozovky pojížděcími velkými hořáky, za němi fréza která bere a rozmělňuje starý asfalt, přidá do toho novou vrstvu asfaltu + nějakých složek, které pak zabraňují tvoření se kolejí resp se má vozovka vracet do původního stavu. Máme tady jeden úsek a je to podle mně velmi kvalitní ale velmi drahá záležitost, takže nepoužitelné na dálnice...více méně...
Beton je prostě co do údržby nejméně nákladný a většinou se vyplatí protože opravdu vydrží. Dává se třebas v dnešní době i před frekventované světelné křižovatky, kde se očekává velký počet vozidel...
god bless D5, postaveny za klausovy vlady :yes:
***, ktery ten lokalni defekt neumeji opravit za par dni.
smradi na sprave silnic a ministerstvu dopravy, kteri jsou schopni tu dalnici odstavit na par tydnu. :no: