Další generace Citroenu Jumpy - Na vyšší úroveň

Další generace Citroenu Jumpy - Na vyšší úroveň

 
 

Citroen, výrobce lehkých užitkových vozidel, je evropskou špičkou s podílem více než 10 % trhu. Tuto pozici má upevnit zásadně inovovaný Jumpy, přinášející větší užitečnou hmotnost i objem nákladového prostoru a podstatně zvýšenou technickou úroveň auta.

Nejmladší Jumpy navazuje na velmi úspěšnou tradici a jeho jméno má solidní váhu. Možná také proto se typové označení nezměnilo. Dosavadní typ se úspěšně prodával jedenáct let jako „spojnice“ mezi malou řadou Berlingo a střední Jumper. Nová generace představuje výrazný posun na vyšší úroveň užitné hodnoty zásluhou moderní techniky, technologie, většího užitného objemu i hmotnosti a samozřejmostí je splnění požadavku normy Euro 4.

Předchůdce dokázal pojmout 4 - 5 m3, respektive 815 - 900 kg nákladu, příchozí typ již 5 - 7 m3, respektive 1000 - 1200 kg. Délka nákladového prostoru narostla o 120 - 160 mm. Tvůrci řady Jumpy nyní také nabídli uživatelům širší škálu variant vybavení vyšší úrovně s tím, že oddělili typy osobní od furgonu výrazněji než dříve.

Módní montérky

Již na první pohled je jasné, že podstatné novum přináší této generaci design vozidla, který je nyní dynamičtější i elegantnější, důsledněji využívá obestavěný prostor, ale také navazuje ideově na koncepci vzhledu větší řady Jumper, s níž má některé společné rysy, protože obě navrhlo kultovní italské výtvarné studio Pininfarina. Dokonce včetně interiéru a mnoha drobných detailů.

Italský švih však francouzskému šarmu nijak nepřekáží, spíše se s ním snoubí v úspěšné symbióze. Pohledné jsou linie poměrně výrazně vysunuté přídě se značně skloněným velkým čelním sklem. Podobně jako u Jumperu je markantem přídě opticky veliká hmota nárazníku a vysoko posazené světlomety. Ty však v tomto případě nejsou vysoko až příliš, takže neoslňují řidiče vozidel jedoucích před námi, což je do jisté míry slabinou designu vyšší řady příbuzných užitkových trojčat (Jumper/Ducato/Boxer).

V interiéru nutno ocenit především důsledné dodržení soudobého trendu v co největším přibližování prostředí v užitkových vozidlech automobilům osobním. Na velmi dobré úrovni je vzhled, tvar, čalounění i textilní potahy sedadel, která jsou více než dostatečně nastavitelná. Rozmístění a funkčnost ovladačů z ergonomického hlediska nemá chybu. Stejně důslední byli tvůrci kabiny ve vytváření odkládacích prostorů, kterých u užitkového vozidla není nikdy dost. Využili vtipně všech obvyklých možností - na dveřích, nad čelním sklem, pod přístrojovým panelem... To vše ale v esteticky vyvážené podobě. Prostředí v kabině Citroenu Jumpy je příjemným pracovištěm vytvářejícím dobré podmínky pro každodenní dlouhý pobyt posádky.

Motory především

Klíčový konstrukční prvek, kompaktní hnací agregáty, je nyní k dispozici v širším výběru, než tomu bylo dříve a především se jedná o jednotky navýsost moderní s rezervou splňující požadavky exhalační a hlukové normy Euro 4.

Základem je trojice přeplňovaných vznětových čtyřválců 1.6 HDi 90, 2.0 HDi 120 a 2.0 HDi 140 DPFS ve výkonovém rozpětí 66, 88 a 100 kW (180, 300 a 320 N.m). K dispozici je sice také zážehový čtyřválec 2.0i 16V o výkonu 103 kW (180 N.m), ale s jeho dovozem do Česka se pochopitelně vůbec nepočítá, protože u nás užitková vozidla s „benzínovými“ motory nejsou prakticky vůbec žádána. Šestnáctistovka je přeplňována klasickým turbodmychadlem, dvoulitry mají instalovánu verzi s variabilní geometrií lopatek, nejvýkonnější „turbodiesel“ je vybaven odlučovačem pevných částic ve výfukovém traktu.

Převodovky s přímým řazením jsou pětistupňové a šestistupňové s krátkou pákou umístěnou ve výstupku panelu v těsném sousedství volantu (ten zaslouží velmi pozitivní ocenění za velikost, tloušťku věnce, povrch a úhel umístění). O instalaci samočinné převodovky zatím výrobce nehovoří. Zřejmě po ekonomické rozvaze o ní ani neuvažuje - pro užitkové vozidlo by byla prvkem příliš zvyšujícím pořizovací cenu, která v této kategorii hraje pro budoucího uživatele jednu z hlavních rolí při volbě typu vozidla.

Desítky variant

Nový užitkový Jumpy je vyráběn s dvěma rozvory náprav 3000 a 3122 mm, dvěma výškami karoserie 1942 a 2276 mm, odpružením zadní nápravy mechanickým (vinuté pružiny) nebo vzduchotlakovým. Karoserie má zadní dveře svisle dělené se symetrickými křídly nebo výklopné, posuvné dveře vpravo nebo na obou stranách (prosklené nebo plechové). Podlaha nákladového prostoru je 560 mm nad zemí, ale v případě progresivního vzduchotlakového pérování jen 490 mm (nižší je pak i celková výška 1900 mm usnadňující zajíždění do nízkých garáží či skladu).

Podvozek na struktuře samonosné karoserie má poháněná přední kola nezávisle zavěšena klasicky na vzpěrách McPherson, jednoduchá tuhá náprava vzadu je ustavena Panhardskou tyčí. Zatímco základní typ HDi 90 má posilovač řízení obvyklý (kapalinový), ostatní typy jsou vybaveny modernějším elektrohydraulickým systémem s přesnější reakcí a progresivním účinkem.

Brzdy standardně s ABS jsou kotoučové na všech kolech (vpředu 304, vzadu 290 mm), pouze furgony typu HDi 90 mají vzadu brzdy bubnové.

Ze standardní výbavy jmenujme airbag řidiče, kotoučové brzdy s ABS a EBA na všech kolech, samočinné „denní“ osvětlení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (samostatně lze zamykat/odmykat nákladový prostor), elektrické spouštění oken, otevřené odkládací police nad čelním sklem, výškově nastavitelné sedadlo řidiče v dvousedadlovém uspořádání kabiny, textilní čalounění, osm poutacích ok v nákladovém prostoru, elektrické zásuvky (12 V) v nákladovém prostoru i v kabině, nádrž paliva o objemu 80 l... Z volitelné výbavy, která je mimořádně bohatá, jmenujme namátkou třísedadlové uspořádání kabiny, kvalitní audiosoustavu, samočinnou klimatizaci, plastový „tunel“ na stropě nákladového prostoru protažený do kabiny až k čelnímu sklu – umožňuje převážet dlouhé předměty (trubky, lišty, tyčovinu...), navigaci instalovanou uprostřed na horní části panelu před předním sklem, počet sedadel v osobní verzi (pět až devět), posuvné dveře i na levé straně, parkovací asistent v zadním nárazníku, prosklené zadní dveře furgonu...

Svižně Francií

Na silnicích okolo Paříže jsme najeli téměř 200 km s furgonem v základní verzi (1.6 HDi 90). Protože nebyl zatížen, uháněl hodně svižně jak po dálnici, tak v kopcovitých pasážích. Potěšil nás vynikající stabilitou a ovladatelností, velmi účinnou brzdovou soustavou (přestože nejchudší varianta má na zadní nápravě brzdy bubnové) a důsledně potlačeným hlukem. Až překvapivě tichá byla skříň karoserie, která nerezonovala ani neduněla na dlažbě či při drsném přejíždění příčných prahů a retardéru, přestože jsme měli k dispozici verzi s „francouzskou přepážkou“, tedy jen malou mříží za sedadlem řidiče. Zajímavá byla zkušenost s elektrickým posilovačem řízení (je jen v základní variantě, výkonnější mají elektrohydraulický s progresivním účinkem), který vynikl při manévrování na parkovištích a při otáčení ve stísněném prostoru po zabloudění na okraji francouzské metropole.

Citroen Jumpy vyjede na český trh v nejbližších dnech v doprovodu konkurenčních sourozenců, s nimiž se rodí na jedné montážní lince ve francouzském Sevel Nord. Je totiž prakticky identický s Fiatem Scudo a Peugeotem Expert. Shodné jsou také hnací agregáty, přestože pro ně výrobci vozidel používají rozdílná typová označení. Konkurenci však budou mít také v silných soupeřích, jimiž jsou především Mercedes-Benz Vito (Viano), Volkswagen Caddy a Ford Transit Connect.

Začíná na 489 900 Kč

České zastoupení koncernu Citroen již stanovilo ceny nové generace užitkových verzí (osobní přijdou na trh nepatrně později), které začínají na částce 489 900 Kč za nízký krátký furgon s motorem 1.6. HDi a užitečnou hmotností 1000 kg. Z ostatních uveďme pro příklad 560 900 Kč za furgon L1H1/1200 kg s motorem 2.0 HDi 120 nebo 607 900 Kč za delší a vyšší furgon (L2H2) s užitečnou hmotností 1200 kg.

Příklady parametrů
Motor1.6 HDi 902.0 HDi 140 DPFS
Typpřeplňovaný vznětovýpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů4/164/16
Největší výkon66 kW při 4000 ot./min100 kW při 4000 ot./min
Točivý moment180 N.m při 1750 ot./min320 n.m při 2000 ot./min
Převodovkapětistupňovášestistupňová
Rozvor náprav3000 mm3122 mm
Vnější rozměry4805 x 1895 x 1942 mm5135 x 2194 x 2201 mm
Celková hmotnost2717 kg2946 kg
Užitečná hmotnost1000 kg1200 kg
Pérovánímechanickévzduchotlakové
Největší rychlost145 km/h170 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h21,1 s11,7 s
Kombinovaná spotřeba paliva7,2 l/100 km7,4 l/100 km

Ondřej HORSKÝ, Paříž

foto autor a archiv

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Se zajišťovacími příkazy opatrně, vyzývají poslanci Se zajišťovacími příkazy opatrně, vyzývají poslanci

Opozice neprosadila svůj záměr odvolat Martina Janečka,…

Člen bankovní rady se zapletl se soukromým developerem Člen bankovní rady se zapletl se soukromým developerem

Viceguvernér České národní banky Vladimír Tomšík udělal v…

Zápisník Terezy Zavadilové: Do nové éry Zápisník Terezy Zavadilové: Do nové éry

Deník E15 oslavuje letos na podzim své desáté narozeniny.…

Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu

Používá vaše společnost zastaralý HR systém, ve kterém je…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 



Citroën Jumpy 1.6 BlueHDi L1: Slušný základ Citroën Jumpy 1.6 BlueHDi L1: Slušný základ

Nová generace Citroënu Jumpy ačkoliv přebírá název od…

Citroën SpaceTourer 4x4 Ë Concept pro stylové trávení volného času Citroën SpaceTourer 4x4 Ë Concept pro stylové trávení volného času

Francouzská automobilka Citroën si pro letošní ženevský…

 



 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Včera

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Vendulka Křížová po rozchodu s Víznerem: Konečně šťastná s novým mužem

Vendulka Křížová po rozchodu s Víznerem: Konečně…

Dost bylo trápení a depresí! Vendulka Křížová (45) po rozchodu s Oldřichem Víznerem (70) zase vplula do života.…

Největší výstava o historii videoher startuje v Praze: Zahrát si můžete 150 klasik

Největší výstava o historii videoher startuje v…

Do české metropole zamířila největší světová výstava o historii videoher Game On. Ta již dobyla 40 světových…

 

iSport.cz

Bayern porazil Schalke 3:0 a je v čele. Gebre Selassie zahodil tutovky

Bayern porazil Schalke 3:0 a je v čele. Gebre…

Fotbalisté mistrovského Bayernu Mnichov v pátém kole německé ligy vyhráli na hřišti Schalke 3:0 a poskočili do…

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí hvězdný Argentinec Del Potro

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí…

Výběr světa na tenisovém Laver Cupu přišel o jednu ze svých hvězd. Do Prahy nepřijede charizmatický Argentinec…

 

Reflex.cz

Další znásilnění imigranty v Německu. Hrozí rasová válka

Další znásilnění imigranty v Německu. Hrozí rasová válka

Jak přibývají zprávy o sexuálních zločinech imigrantů, nelítostně se zvyšuje pravděpodobnost možnosti, že někde…

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…