Další generace Citroenu Jumpy - Na vyšší úroveň

Další generace Citroenu Jumpy - Na vyšší úroveň

 
 

Citroen, výrobce lehkých užitkových vozidel, je evropskou špičkou s podílem více než 10 % trhu. Tuto pozici má upevnit zásadně inovovaný Jumpy, přinášející větší užitečnou hmotnost i objem nákladového prostoru a podstatně zvýšenou technickou úroveň auta.

Nejmladší Jumpy navazuje na velmi úspěšnou tradici a jeho jméno má solidní váhu. Možná také proto se typové označení nezměnilo. Dosavadní typ se úspěšně prodával jedenáct let jako „spojnice“ mezi malou řadou Berlingo a střední Jumper. Nová generace představuje výrazný posun na vyšší úroveň užitné hodnoty zásluhou moderní techniky, technologie, většího užitného objemu i hmotnosti a samozřejmostí je splnění požadavku normy Euro 4.

Předchůdce dokázal pojmout 4 - 5 m3, respektive 815 - 900 kg nákladu, příchozí typ již 5 - 7 m3, respektive 1000 - 1200 kg. Délka nákladového prostoru narostla o 120 - 160 mm. Tvůrci řady Jumpy nyní také nabídli uživatelům širší škálu variant vybavení vyšší úrovně s tím, že oddělili typy osobní od furgonu výrazněji než dříve.

Módní montérky

Již na první pohled je jasné, že podstatné novum přináší této generaci design vozidla, který je nyní dynamičtější i elegantnější, důsledněji využívá obestavěný prostor, ale také navazuje ideově na koncepci vzhledu větší řady Jumper, s níž má některé společné rysy, protože obě navrhlo kultovní italské výtvarné studio Pininfarina. Dokonce včetně interiéru a mnoha drobných detailů.

Italský švih však francouzskému šarmu nijak nepřekáží, spíše se s ním snoubí v úspěšné symbióze. Pohledné jsou linie poměrně výrazně vysunuté přídě se značně skloněným velkým čelním sklem. Podobně jako u Jumperu je markantem přídě opticky veliká hmota nárazníku a vysoko posazené světlomety. Ty však v tomto případě nejsou vysoko až příliš, takže neoslňují řidiče vozidel jedoucích před námi, což je do jisté míry slabinou designu vyšší řady příbuzných užitkových trojčat (Jumper/Ducato/Boxer).

V interiéru nutno ocenit především důsledné dodržení soudobého trendu v co největším přibližování prostředí v užitkových vozidlech automobilům osobním. Na velmi dobré úrovni je vzhled, tvar, čalounění i textilní potahy sedadel, která jsou více než dostatečně nastavitelná. Rozmístění a funkčnost ovladačů z ergonomického hlediska nemá chybu. Stejně důslední byli tvůrci kabiny ve vytváření odkládacích prostorů, kterých u užitkového vozidla není nikdy dost. Využili vtipně všech obvyklých možností - na dveřích, nad čelním sklem, pod přístrojovým panelem... To vše ale v esteticky vyvážené podobě. Prostředí v kabině Citroenu Jumpy je příjemným pracovištěm vytvářejícím dobré podmínky pro každodenní dlouhý pobyt posádky.

Motory především

Klíčový konstrukční prvek, kompaktní hnací agregáty, je nyní k dispozici v širším výběru, než tomu bylo dříve a především se jedná o jednotky navýsost moderní s rezervou splňující požadavky exhalační a hlukové normy Euro 4.

Základem je trojice přeplňovaných vznětových čtyřválců 1.6 HDi 90, 2.0 HDi 120 a 2.0 HDi 140 DPFS ve výkonovém rozpětí 66, 88 a 100 kW (180, 300 a 320 N.m). K dispozici je sice také zážehový čtyřválec 2.0i 16V o výkonu 103 kW (180 N.m), ale s jeho dovozem do Česka se pochopitelně vůbec nepočítá, protože u nás užitková vozidla s „benzínovými“ motory nejsou prakticky vůbec žádána. Šestnáctistovka je přeplňována klasickým turbodmychadlem, dvoulitry mají instalovánu verzi s variabilní geometrií lopatek, nejvýkonnější „turbodiesel“ je vybaven odlučovačem pevných částic ve výfukovém traktu.

Převodovky s přímým řazením jsou pětistupňové a šestistupňové s krátkou pákou umístěnou ve výstupku panelu v těsném sousedství volantu (ten zaslouží velmi pozitivní ocenění za velikost, tloušťku věnce, povrch a úhel umístění). O instalaci samočinné převodovky zatím výrobce nehovoří. Zřejmě po ekonomické rozvaze o ní ani neuvažuje - pro užitkové vozidlo by byla prvkem příliš zvyšujícím pořizovací cenu, která v této kategorii hraje pro budoucího uživatele jednu z hlavních rolí při volbě typu vozidla.

Desítky variant

Nový užitkový Jumpy je vyráběn s dvěma rozvory náprav 3000 a 3122 mm, dvěma výškami karoserie 1942 a 2276 mm, odpružením zadní nápravy mechanickým (vinuté pružiny) nebo vzduchotlakovým. Karoserie má zadní dveře svisle dělené se symetrickými křídly nebo výklopné, posuvné dveře vpravo nebo na obou stranách (prosklené nebo plechové). Podlaha nákladového prostoru je 560 mm nad zemí, ale v případě progresivního vzduchotlakového pérování jen 490 mm (nižší je pak i celková výška 1900 mm usnadňující zajíždění do nízkých garáží či skladu).

Podvozek na struktuře samonosné karoserie má poháněná přední kola nezávisle zavěšena klasicky na vzpěrách McPherson, jednoduchá tuhá náprava vzadu je ustavena Panhardskou tyčí. Zatímco základní typ HDi 90 má posilovač řízení obvyklý (kapalinový), ostatní typy jsou vybaveny modernějším elektrohydraulickým systémem s přesnější reakcí a progresivním účinkem.

Brzdy standardně s ABS jsou kotoučové na všech kolech (vpředu 304, vzadu 290 mm), pouze furgony typu HDi 90 mají vzadu brzdy bubnové.

Ze standardní výbavy jmenujme airbag řidiče, kotoučové brzdy s ABS a EBA na všech kolech, samočinné „denní“ osvětlení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (samostatně lze zamykat/odmykat nákladový prostor), elektrické spouštění oken, otevřené odkládací police nad čelním sklem, výškově nastavitelné sedadlo řidiče v dvousedadlovém uspořádání kabiny, textilní čalounění, osm poutacích ok v nákladovém prostoru, elektrické zásuvky (12 V) v nákladovém prostoru i v kabině, nádrž paliva o objemu 80 l... Z volitelné výbavy, která je mimořádně bohatá, jmenujme namátkou třísedadlové uspořádání kabiny, kvalitní audiosoustavu, samočinnou klimatizaci, plastový „tunel“ na stropě nákladového prostoru protažený do kabiny až k čelnímu sklu – umožňuje převážet dlouhé předměty (trubky, lišty, tyčovinu...), navigaci instalovanou uprostřed na horní části panelu před předním sklem, počet sedadel v osobní verzi (pět až devět), posuvné dveře i na levé straně, parkovací asistent v zadním nárazníku, prosklené zadní dveře furgonu...

Svižně Francií

Na silnicích okolo Paříže jsme najeli téměř 200 km s furgonem v základní verzi (1.6 HDi 90). Protože nebyl zatížen, uháněl hodně svižně jak po dálnici, tak v kopcovitých pasážích. Potěšil nás vynikající stabilitou a ovladatelností, velmi účinnou brzdovou soustavou (přestože nejchudší varianta má na zadní nápravě brzdy bubnové) a důsledně potlačeným hlukem. Až překvapivě tichá byla skříň karoserie, která nerezonovala ani neduněla na dlažbě či při drsném přejíždění příčných prahů a retardéru, přestože jsme měli k dispozici verzi s „francouzskou přepážkou“, tedy jen malou mříží za sedadlem řidiče. Zajímavá byla zkušenost s elektrickým posilovačem řízení (je jen v základní variantě, výkonnější mají elektrohydraulický s progresivním účinkem), který vynikl při manévrování na parkovištích a při otáčení ve stísněném prostoru po zabloudění na okraji francouzské metropole.

Citroen Jumpy vyjede na český trh v nejbližších dnech v doprovodu konkurenčních sourozenců, s nimiž se rodí na jedné montážní lince ve francouzském Sevel Nord. Je totiž prakticky identický s Fiatem Scudo a Peugeotem Expert. Shodné jsou také hnací agregáty, přestože pro ně výrobci vozidel používají rozdílná typová označení. Konkurenci však budou mít také v silných soupeřích, jimiž jsou především Mercedes-Benz Vito (Viano), Volkswagen Caddy a Ford Transit Connect.

Začíná na 489 900 Kč

České zastoupení koncernu Citroen již stanovilo ceny nové generace užitkových verzí (osobní přijdou na trh nepatrně později), které začínají na částce 489 900 Kč za nízký krátký furgon s motorem 1.6. HDi a užitečnou hmotností 1000 kg. Z ostatních uveďme pro příklad 560 900 Kč za furgon L1H1/1200 kg s motorem 2.0 HDi 120 nebo 607 900 Kč za delší a vyšší furgon (L2H2) s užitečnou hmotností 1200 kg.

Příklady parametrů
Motor1.6 HDi 902.0 HDi 140 DPFS
Typpřeplňovaný vznětovýpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů4/164/16
Největší výkon66 kW při 4000 ot./min100 kW při 4000 ot./min
Točivý moment180 N.m při 1750 ot./min320 n.m při 2000 ot./min
Převodovkapětistupňovášestistupňová
Rozvor náprav3000 mm3122 mm
Vnější rozměry4805 x 1895 x 1942 mm5135 x 2194 x 2201 mm
Celková hmotnost2717 kg2946 kg
Užitečná hmotnost1000 kg1200 kg
Pérovánímechanickévzduchotlakové
Největší rychlost145 km/h170 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h21,1 s11,7 s
Kombinovaná spotřeba paliva7,2 l/100 km7,4 l/100 km

Ondřej HORSKÝ, Paříž

foto autor a archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší

Počet chybějících bytů v Praze se za poslední tři roky…

Babiš se dalších vln EET jen tak nevzdá Babiš se dalších vln EET jen tak nevzdá

Vláda Andreje Babiše (ANO) v souvislosti s dnešním…

Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard

Poslanci v druhém čtení návrhu státního rozpočtu navrhli…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



Citroën Jumpy 1.6 BlueHDi L1: Slušný základ Citroën Jumpy 1.6 BlueHDi L1: Slušný základ

Nová generace Citroënu Jumpy ačkoliv přebírá název od…

Citroën SpaceTourer 4x4 Ë Concept pro stylové trávení volného času Citroën SpaceTourer 4x4 Ë Concept pro stylové trávení volného času

Francouzská automobilka Citroën si pro letošní ženevský…

 



 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Dnes 18:42

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru mozku má vedlejší účinky

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru…

Léčba republikánského senátora Spojených států Johna McCaina, který trpí mimořádně zhoubným nádorem na mozku,…

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

 

iSport.cz

RENTGEN SPECIÁL: Jak útočí Liberec? Obránce centruje, obránce zakončuje

RENTGEN SPECIÁL: Jak útočí Liberec? Obránce…

Šestnáct podzimních kol HET ligy je minulostí a fotbaloví redaktoři deníku Sport, kteří se podílejí na…

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit mapa ligových trenérů

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…