Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další pochybnosti kolem tendru na mýtné. Proč ty tajnosti?

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
Podle komory ministerstvo zakázku za téměř 30 miliard korun připravovalo utajeně a parametry nekonzultovalo s odborníky a podnikateli v dopravě, a má tak pochybnosti o tom, že byla tato obří zakázka vypsána korektně.

Komora to dnes uvedla v tiskové zprávě. ČTK zjišťuje vyjádření ministerstva dopravy.

"Máme pochybnosti o tom, zda takto utajovaná příprava zadávacího řízení proběhla korektně a bez ohrožení veřejného zájmu," uvedl předseda Dopravní sekce Hospodářské komory ČR Emanuel Šíp. Komora zároveň zopakovala, že nesouhlasí s rozšiřováním mýta na silnice nižších tříd. Ministerský tendr totiž počítá s tím, že po roce 2019 se zpoplatnění rozšíří o 900 kilometrů silnic I. třídy. Podle komory je také otázkou, zdali výběr mýta na těchto komunikacích pokryje náklady na provoz.

Rozšíření ministerstvo dopravy zdůvodňuje potřebou vypsat výběrové řízení, které nebude zvýhodňovat jedinou technologii, případně konkrétního dodavatele. Pokud by byl tendr vypsán pouze na převzetí stávajícího systému, obává se ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) toho, že by byl úřad podezírán z nadržování nynějšímu dodavateli, společnosti Kapsch.

Kromě Hospodářské komory kritizovaly rozšíření mýta například Asociace krajů i sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. V případě zástupců dopravních společností je ale odpor k rozšiřování poplatků pochopitelný, uvedl po čtvrtečním vyhlášení soutěže Ťok. Rozšíření mýta na silnice nižších, které v minulosti prosazovali zejména hejtmani za ČSSD, totiž pro dopravní firmy bude znamenat nárůst nákladů. Na druhou stranu ale může pomoci při nešvaru, kterým je objíždění zpoplatněných úseků dálnic, míní ministr.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za deset let se z mýtného získalo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy korun. Náklady na provoz činí v současnosti zhruba 1,5 miliardy korun ročně.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
Avatar - wakantanka
17. 6. 2017 09:20
Re: 30 mld. !!! A to jako za co ???
Ale kdeze. Kym neboli eznamky pre osobaky boli tie brany tiez. A ked si k nejakej prisiel tak ti ta raroha zapipala. A pokial viem tak tie krabice vyrobil Continental a mame ich my potom co ich vysmiali v Nemecku.
17. 6. 2017 06:33
Re: 30 mld. !!! A to jako za co ???
U nás brány len fotia auta u ktorých a jednotka nehlási(neprítomná/vypnutá). Ale celý ten systím je zlodejina. Krabice poskladané so starých súčiastok niekde v siemense a elektronicky systém prve mesiace viac nefungoval jak fungoval. Ale hlavne, ze tender za 700M EUR vyhrala Cyperská firma ktoréj história sa písala možno aj týždeň pred tendrom.
Avatar - wakantanka
16. 6. 2017 20:10
Re: 30 mld. !!! A to jako za co ???
No ale unika ti jeden dost podstatny detail. Ako by to kontrolovali? U nas na dialniciach a na spoplatnenych cestach I.triedy su rovnako mytne brany s kamerami. No a ta nasa akoze krabicka je skor krabica v porovnani trebars s takou nemeckou,ktora navyse ukazuje aj stav predplateneho kreditu. Nasa len piska a blika. :-)
16. 6. 2017 19:32
Re: 30 mld. !!! A to jako za co ???
Slovensky system je zalozen na "krabicce", ktera ma v sobe GPS prijimac a udaje o pohybu auta kontinualne predava pres GPRS do systemu, ktery vyhodnoti, kde vsude se auto pohybovalo a co se ma zaplatit. A tohle ma byt jednotne po cele EU, tedy napr. ceska "krabicka" bude podavat udaje i napr. ve Francii a pak se to ma vse zuctovat doma. Co to znamena? Klikem v aplikaci muze byt zpoplatnena kazda silnice nebo ulice kdekoli v Evrope. Nehlede na to, ze se jedna i kontinualni mereni rychlosti s moznosti "automatickeho" placeni pokut.

GPS v aute je strasny prusvih. Ale neboj, casem to budeme mit vsichni v mozku a pak to bude uz uplne jedno.

Kapsch byl naprosto zbytecny system ktery ale prinesl obrovske penize do kapes rakouske rodiny Kapsch a mozna i politiku.

A tim se loucime se svobodou a jsme v Matrixu.
Avatar - Achernar9
16. 6. 2017 18:20
Re: 30 mld. !!! A to jako za co ???
Předpokládám, že zatím platí původní záměr a mýtný mimo dálnice bude jen na souběžných komunikacích podél dálniční sítě a bude platit jako na dálnici, jen pro nákl... Bylo totiž řečeno, že od r. 2018-19 budou dálniční známky nahrazený "elektronickýma", jako je to na Slovensku. Takže žádná debilní škatula na skle místo nálepky.