Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další škodovácké jubileum: Octavia slaví 6 milionů vyrobených kusů

David Bureš
Diskuze (20)
Historie modelu nazvaného Octavia se datuje do konce padesátých let. Po letech se Škoda k tomuto označení vrátila v roce 1996.

Pro automobilku Škoda je letošní červen ve znamení oslav výrobních jubileí. V polovině měsíce Fabia oslavila čtyři miliony vyrobených kusů, nyní Octavia hlásí dokonce 6 milionu vyrobených exemplářů. Vedle třech novodobých generací Octavie automobilka do tohoto čísla počítá i ten původní model, vyráběný mezi lety 1959 a 1971.

Jubilejní automobil vyjel z bran domovského závodu Škody v Mladé Boleslavi. Vedle něj se Octavia vyrábí také v Indii (od roku 2005), v Číně (od roku 2007) a v Rusku (od roku 2009). Od roku 2013 se vůz montuje také na Ukrajině nebo v Kazachstánu.

Hlavní podíl na šesti milionech vyrobených kusů má zatím druhá novodobá generace Octavie, které se mezi lety 2004 a 2013 vyrobilo 2.604.100 exemplářů. Aktuální třetí novodobá generace Octavie nedávno prošla faceliftem v polovině životního cyklu, od roku 2012 má na svém kontě 1.558.400 vyprodukovaných kusů.

Octavia je aktuálním tahounem prodejů mladoboleslavské značky. Jedná se o její nejprodávanější model, přičemž automobil patří na mnoha trzích mezi vůbec nejprodávanější modely.

Výroba modelu Škoda Octavia
GeneraceRoky výrobyPočet vyrobených kusů
Octavia (985/993)1959-1971​365 400
​Octavia I (1U)1996-2010​1 442 100
​Octavia II (1Z)2004-2013​2 604 100
Octavia III (5E)2012-​1 558 400

Tři novodobé generace Octavie sice používají již kdysi užité jméno, koncepce aktuálních aut se ale proti někdejšímu stejnojmennému autu liší. Od roku 1997 je Octavia kompaktním liftbackem s pohonem předních kol (alternativně s pohonem všech kol), autem nižší střední třídy s výklopnou zádí, přičemž od roku 1998 nabídku doplnila i karosářská verze kombi.

To původní Octavie byla malým rodinným vozem klasické koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol, který byl dostupný jako dvoudveřový sedan a později také jako třídveřové kombi. Jméno získala z latinského výrazu pro číslo osm (octo), jednalo se totiž o osmý poválečný model mladoboleslavské automobilky. Dnes bychom Octavii ale považovali jen jako facelift, byla totiž jen upravenou Škodou 440/445, známou také jako Spartak.

Ve výrobě Octavia nakonec vydržela dlouhých 22 let, až do roku 1971. Od roku 1964 se ale vyráběla už jen jako kombi, sedan byl tehdy nahrazen modelem 1000 MB. Právě kombík byl důvodem, proč jméno Octavia bylo v devadesátých letech oživeno. Nabízelo totiž prostornou kabinu a hlavně velký zavazadelník, což byla jedna z nejdůležitějších předností nově představeného auta. A velký kufr Octavii zůstal dodnes...

David Bureš
Diskuze (20)
Avatar - JDM
29. 6. 2017 05:17
Re: Ideál
Oni totiž ti čeští pepici, ti skodovkomilove kupují ty škodovky z druhý ruky, protože nová je drahá tak se počká na nějakou litacku po obchodakovy z Německa... Však jich jsou plný autobazary..
28. 6. 2017 19:25
Re: Ideál
Vetu je mozne si priplatit za vsechno mozne prosim nahradte vetou je nutne si priplatit za vsechno mozne.
28. 6. 2017 12:21
Re: Ideál
Ak by vyrábali auto " zamerané" na domáci trh, tak by si ekonomické oddelenie trhalo vlasy. Percento škodoviek predaných doma je len kvapkou v mori celkových predajov. Proti škodovke nič nemám, ale napísal si zmes slintov z marketingovej brožúry
28. 6. 2017 10:48
Re: Ideál
To nebylo nic převratnýho ani dlouhýho, jen pár postřehů k tématu. Každopádně kolegovi závidím tichou a komfortní oktávii, ta moje je přesným opakem. Ale darovanému koni..
28. 6. 2017 10:00
Re: Ideál
Seriózně se domníváš, že kvůli těm 6% Octavií, co se prodá v ČR je celé auto navrženo pro naše Pepíky? Doporučuji asi opustit vesnici a podívat se, co se za cedulí děje ;-)

To, že mají pro východní trhy vyšší podvozek a třeba pro Číňany víc chromu, o tom není sporu, ale zbytek je... jak to říci... naivní blbost.