Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další úsek dálnice D8 byl otevřen. Zmizí z Lovosic kolony?

David Bureš
Diskuze (0)
Otevření dalšího úseku dálnice D8 na několik měsíců pozdržely problémy se stavební dokumentací.

Řidiči od tohoto týdne mohou používat nový úsek dálnice D8 od Lovosic k obci Bílinka v Českém středohoří. Úsek dlouhý 3,7 kilometru by měl výrazně odlehčit zejména kolabující dopravě na okraji Lovosic.

Nově otevřená část dálnice D8 měla být otevřena už loni v prosinci. Chyby v dokumentaci však otevření pozdržely.

Na konci stavby úseku se totiž zjistilo, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mělo pro most u obce Vchynice povolení na úplně jinou konstrukci, než jaká zde nakonec vznikla. Povolená byla jedna společná konstrukce pro všechny pruhy, místo toho byla postavena mostovka pro každý pár pruhů.

Stavba je celkově jinak zkonstruovaná, na délku je složená z více dílů. Most je také o 30 centimetrů delší a o 60 centimetrů užší.

ŘSD chce vyhodnotit tuto situaci a zkusí najít systém, který by zamezil tomu, aby se něco podobného opakovalo. Podle nového ředitele ŘSD Davida Čermáka pochybení zřejmě vzniklo při snaze stavbu zlevnit jiným typem konstrukce. Přesnou příčinu chyby Čermák zatím nespecifikoval.

Nově postavený úsek má převést část dopravy na trasu kolem Teplic, po které denně projede zhruba 8.500 automobilů. Kolem Labe směrem na Ústí to je oproti tomu více jak 10 tisíc aut denně.

Prodloužení dálnice by mělo ulevit hlavně Lovosicím. Místostarostka města Vladimíra Nováková si myslí, že v Lovosicích sice dojde ke zlepšení plynulosti dopravy, její intenzita však zůstane stejná. Podle vedení města budou kamiony při objíždění nedostavěné části dálnice i nadále používat trasy vedoucí přes Lovosice. Podle Novákové se situace zlepší až poté, co bude dostavěna celá dálnice.

Úsek zaplňuje další mezeru, která zbývá k propojení D8 s německou A17 a tedy Prahy se severní částí Německa. Dostavět zbývá ještě zhruba 12,7 kilometru. Tato část by měla spojit severní a jižní úsek dálnice na přelomu let 2014 a 2015.

Zatím není jasné, zda bude možné na stavbu posledního nedostavěného úseku D8 čerpat finance z evropských fondů. Podle ředitele ŘSD by se o tom mělo rozhodnout během roku 2013.

Rovněž není jasné, kolik nově otevřený úsek stál. Při otevření byla zmiňována částka zhruba tři miliardy korun. Podle podzimního vyjádření mluvčí ŘSD Niny Ledvinové však celý úsek stojí 1,8 miliardy korun včetně DPH. Stavbu prodražil především most, který stál takřka půl miliardy korun.

Rozdíly v ceně mohou být způsobeny tím, co všechno se do nově otevřeného úseku počítá. Tato část je totiž formálně součástí dostavby zbytku D8, jejíž oficiální cena zní 12 miliard korun včetně DPH.

David Bureš
Diskuze (0)