De Tomaso Zonda aneb Pagani nebyl první

 

Jméno Zonda si každý fanoušek supersportů spojuje s firmou Pagani. Jenže, v historii už tu jedno auto s tímto názvem bylo.

Zonda je suchý teplý vítr vanoucí z And přes argentinské pampy. Svůj název dostal podle stejnojmenné obce, která se rovněž nachází v této zemi. A oba muži, kteří ono jméno pro svá auta zvolili, z jihoamerického státu pocházeli: Horacio Pagani i... Alejandro de Tomaso. Za původní Zondou se však musíme vrátit o více než čtyřicet let zpět, až do roku 1971.

De Tomaso Zonda bylo představeno v témže roce na autosalonu v Ženevě a dokonce i znalci si jej pletli se starším, ale v té době stále vyráběným Maserati Ghibli Tipo 115. Nebylo divu. Design Ghibli navrhl v roce 1964 Giorgetto Giugiaro pro studio Ghia. A právě ono stálo také za vznikem Zondy. Sportovnímu kupé třídy Gran Turismo by mohl dát klidně někdo místo modrobílého emblému znak trojzubce a zasvěcenci by jej mohli považovat za modernizované Maserati.

Boky byly prakticky totožné, ale rudé Zondě chyběl zadní chromovaný nárazník, který do nich u „originálu“ výrazně zasahoval. Také chromované vstupy vzduchu bychom na blatnících za předními koly hledali marně. Příď však byla nižší a seseklá, výklopné světlomety se posunuly od kraje dlouhatánské kapoty o něco více dozadu. Zonda měla světlý a prý mimořádně komfortní interiér, zatímco sériové Ghibli černý. Zlom táhnoucí se středem palubní desky ve tvaru T oba vozy také sdílely. Lišily se však přístrojovým vybavením, konkrétně výdechy ventilace a umístěním spínačů. Středová konzola byla dosti vysoká, Zonda však již nepředstavovala Giugiarovo dílo, ten u Ghia nepracoval, protože si založil vlastní studio Italdesign. Šéfem byl tehdy původem Nizozemec Tom Tjaarda – evidentně se však prací svého předchůdce nechal inspirovat, respektive ji do značné míry využil.

Základní koncepce byla také shodná klasická: motor vpředu a pohon zadních kol. Jenže, u De Tomasa vyznávali podobně jako třeba konkurenční Iso Grifo americké pohonné jednotky. Pod kapotou bychom tedy našli vidlicový osmiválec Ford Cleveland 351. Číslo znamenalo objem válců v krychlových palcích a ten odpovídá evropským 5,7 l, pro ctitele přesných hodnot 5751 cm3. Maximální výkon se pohyboval dle testů na motorové brzdě kolem hranice 380 koní, tedy správně 279 kW. Točivý moment výrobce nikdy nezveřejnil, označoval jej jako „kolosální“. O přenos se starala samočinná převodovka.

Zajímavé bylo spojení De Tomaso-Ghia-Ford. Automobilka argentinského rodáka totiž začátkem sedmdesátých let vyráběla kupé Mangusta, Pantera a čtyřdveřové Deauville, vesměs s agregáty V8 od „modrého oválu“. Pantera měla o nějakých 50 koní méně než Zonda, její „srdce“ bylo tak dále laděno. Od roku 1967 vlastnilo De Tomaso také studio Ghia, ale Alejandro de Tomaso prodal o tři roky později veškeré své akcie právě Fordu. Zonda se měla stát luxusním GT hlavně pro americké zákazníky a využila zkrácenou platformu Deauville. Tvar zadního bočního okna byl inspirován právě Panterou a od srovnávaného Ghibli se lišil.

A proč se Zonda se znakem De Tomasa nikdy nedostala do sériové produkce? Hlavní slovo zde měl opět Ford, který auta této značky v USA nabízel. Pochopitelně se týkalo financí. Půvabné gétéčko by nedokázalo přinést očekávané zisky, projektu tedy Dearborn vystavil stopku. O rok později se ukázal důvod: v sezóně 1972 byl totiž uveden na trh podstatně hranatější model Longchamp, prakticky kupé odvozené od výchozího čtyřdveřového Deauville. Náklady na jeho vývoj byly určitě nižší, místo čtyřsvětlové masky chladiče navíc dostalo příď ne nepodobnou Mercedesu série 107...

POHLED DO HISTORIE: De Tomaso Pantera – argentinské tango po italsku

Spolupracujeme s TipCars.com
Moravskoslezské horské dráhy míří do Indonésie Moravskoslezské horské dráhy míří do Indonésie

Společnost Huisman ze Sviadnova na Frýdecko-Místecku…

Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura

Čeští investoři se připravují na éru volného kurzu…

Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy

Česká republika hodlá investovat 70 milionů dolarů (1,74…

Z energetiky Aleny Vitáskové: Tarif pro samovýrobce Z energetiky Aleny Vitáskové: Tarif pro samovýrobce

Samovýrobci jsou ti, kteří elektrickou energii vyrábějí…

 
Zdroj: Carscoops
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s nepřebernou historií a bohatou kulturou!

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s…

Itálie má přes 7 600 kilometrů pobřeží, nejvyšší horu Evropy (Mont Blanc, 4810 m) i nepřeberné historické…

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední chvíle. Jedno vyšetření za druhým!

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední…

Od středeční noci ležela v bezvědomí. Zpěvačka Věra Špinarová (65), na niž její fanoušci nepřetržitě mysleli,…

 

iSport.cz

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s Mountfieldem i na příští sezonu

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s…

V Hradci Králové v těchto dnech slaví historický postup do extraligového semifinále, euforie je neutuchající.  A…

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto jako živá voda

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto…

Dostali šanci a popadli ji. Hodně pevně. Tři čeští nováčci, které povolal do zbraně trenér Karel Jarolím,…

 

Reflex.cz

Předchozí generace měla pocit, že jí patří svět, tato ho považuje za noční můru, říká přední britská ekonomka

Předchozí generace měla pocit, že jí patří svět,…

Britská ekonomka Noreena Hertzová je zázračné dítě. Univerzitu dokončila v 19, o čtyři roky později už radila…

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Ve věku 65 let zemřela v neděli v pražské motolské nemocnici zpěvačka Věra Špinarová. ČTK to dnes oznámil její…