De Tomaso Zonda aneb Pagani nebyl první

 

Jméno Zonda si každý fanoušek supersportů spojuje s firmou Pagani. Jenže, v historii už tu jedno auto s tímto názvem bylo.

Zonda je suchý teplý vítr vanoucí z And přes argentinské pampy. Svůj název dostal podle stejnojmenné obce, která se rovněž nachází v této zemi. A oba muži, kteří ono jméno pro svá auta zvolili, z jihoamerického státu pocházeli: Horacio Pagani i... Alejandro de Tomaso. Za původní Zondou se však musíme vrátit o více než čtyřicet let zpět, až do roku 1971.

De Tomaso Zonda bylo představeno v témže roce na autosalonu v Ženevě a dokonce i znalci si jej pletli se starším, ale v té době stále vyráběným Maserati Ghibli Tipo 115. Nebylo divu. Design Ghibli navrhl v roce 1964 Giorgetto Giugiaro pro studio Ghia. A právě ono stálo také za vznikem Zondy. Sportovnímu kupé třídy Gran Turismo by mohl dát klidně někdo místo modrobílého emblému znak trojzubce a zasvěcenci by jej mohli považovat za modernizované Maserati.

Boky byly prakticky totožné, ale rudé Zondě chyběl zadní chromovaný nárazník, který do nich u „originálu“ výrazně zasahoval. Také chromované vstupy vzduchu bychom na blatnících za předními koly hledali marně. Příď však byla nižší a seseklá, výklopné světlomety se posunuly od kraje dlouhatánské kapoty o něco více dozadu. Zonda měla světlý a prý mimořádně komfortní interiér, zatímco sériové Ghibli černý. Zlom táhnoucí se středem palubní desky ve tvaru T oba vozy také sdílely. Lišily se však přístrojovým vybavením, konkrétně výdechy ventilace a umístěním spínačů. Středová konzola byla dosti vysoká, Zonda však již nepředstavovala Giugiarovo dílo, ten u Ghia nepracoval, protože si založil vlastní studio Italdesign. Šéfem byl tehdy původem Nizozemec Tom Tjaarda – evidentně se však prací svého předchůdce nechal inspirovat, respektive ji do značné míry využil.

Základní koncepce byla také shodná klasická: motor vpředu a pohon zadních kol. Jenže, u De Tomasa vyznávali podobně jako třeba konkurenční Iso Grifo americké pohonné jednotky. Pod kapotou bychom tedy našli vidlicový osmiválec Ford Cleveland 351. Číslo znamenalo objem válců v krychlových palcích a ten odpovídá evropským 5,7 l, pro ctitele přesných hodnot 5751 cm3. Maximální výkon se pohyboval dle testů na motorové brzdě kolem hranice 380 koní, tedy správně 279 kW. Točivý moment výrobce nikdy nezveřejnil, označoval jej jako „kolosální“. O přenos se starala samočinná převodovka.

Zajímavé bylo spojení De Tomaso-Ghia-Ford. Automobilka argentinského rodáka totiž začátkem sedmdesátých let vyráběla kupé Mangusta, Pantera a čtyřdveřové Deauville, vesměs s agregáty V8 od „modrého oválu“. Pantera měla o nějakých 50 koní méně než Zonda, její „srdce“ bylo tak dále laděno. Od roku 1967 vlastnilo De Tomaso také studio Ghia, ale Alejandro de Tomaso prodal o tři roky později veškeré své akcie právě Fordu. Zonda se měla stát luxusním GT hlavně pro americké zákazníky a využila zkrácenou platformu Deauville. Tvar zadního bočního okna byl inspirován právě Panterou a od srovnávaného Ghibli se lišil.

A proč se Zonda se znakem De Tomasa nikdy nedostala do sériové produkce? Hlavní slovo zde měl opět Ford, který auta této značky v USA nabízel. Pochopitelně se týkalo financí. Půvabné gétéčko by nedokázalo přinést očekávané zisky, projektu tedy Dearborn vystavil stopku. O rok později se ukázal důvod: v sezóně 1972 byl totiž uveden na trh podstatně hranatější model Longchamp, prakticky kupé odvozené od výchozího čtyřdveřového Deauville. Náklady na jeho vývoj byly určitě nižší, místo čtyřsvětlové masky chladiče navíc dostalo příď ne nepodobnou Mercedesu série 107...

POHLED DO HISTORIE: De Tomaso Pantera – argentinské tango po italsku

Spolupracujeme s TipCars.com
Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér

ČSSD chce do koaliční smlouvy s hnutím ANO začlenit…

Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem

Zákaz kouření v restauracích snížil obchodníkům…

SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023 SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) očekává, že…

 
Zdroj: Carscoops

Štítky Detomaso

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 





 
Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Dnes 18:44

Honda Z spojila vlastnosti městského vozítka s průchodností dobrého SUV a koncepcí vídanou běžně u supersportů.




Blesk.cz

Vynálezce z ponorky dostal za masakr novinářky doživotí. Soud: „Mimořádně nechutný čin“

Vynálezce z ponorky dostal za masakr novinářky…

Dánský vynálezce Peter Madsen si za vraždu novinářky Kim Wallové ve středu vyslechl doživotní trest. Případ…

Zeman s kalašnikovem, Babišovo impérium i nadávky novinářům: Svoboda tisku v Česku upadá

Zeman s kalašnikovem, Babišovo impérium i nadávky…

Svoboda tisku se loni zhoršila v celém světě, nenávistné klima vůči novinářům pak panuje především v Evropě a…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

První trénink na Spartě? Děti mi ani jednou nepřihrály, vzpomíná Pulkrab

První trénink na Spartě? Děti mi ani jednou…

Mluví se teď o něm nejen kvůli vstřeleným gólům. V neděli se liberecký útočník Matěj Pulkrab nechal hloupě…

 

Reflex.cz

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu je pravdivým odrazem naší společnosti

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu…

Na bourání mostu a nahrazení mostem novým by nebylo nic tak zvláštního a v historii Prahy se to událo již…

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu poprvé uviděli západní zboží

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu…

Psal se rok 1959 a studená válka mezi Západem a Východem nabírala na obrátkách. V Sovětském svazu je do té doby…