Dějiny Dakaru: Loprais a jeho veleslavná story (6. díl)

 

Jubilejní desátý ročník Rallye Dakar odstartoval nejslavnější éru českých účasti na nejslavnější rallye světa. V roce 1988 zde Karel Loprais poprvé vyhrál v hodnocení kamionů.

Ne vždy zde však slavil, má za sebou také bolestivé vzpomínky na chvíle, kdy sahal po triumfu.

Šest kol je moc

První českou automobilkou, která se objevila na Rallye Dakar, byly dva kamiony Liazu v pátém ročníku v roce 1985. Ve svém účinkování pokračovala, ale na severu Moravy tehdejší politické orgány rozhodly, že se Tatra musí soutěže také zúčastnit. V Kopřivnici měli vůči liazkám výhodu. „Tatrovka je v principu konstruována jako terénní auto do těžkých podmínek. Liazka má silniční základ a ten byl při Dakaru přizpůsobený terénním podmínkám. A to je obrovský rozdíl,“ vysvětluje Slavomír Krpec, konstruktér závodních kamionů pro dakarskou rallye.

Při premiéře kopřivnických šestikolových valníků seděl v kabině s Karlem Lopraisem. „Po skončení soutěže Slávek říkal, že jedinou cestou k úspěchu Dakaru je postavit čtyřkolový náklaďák,“ vzpomíná Karel Loprais a pokračuje: „Tak ho pro další ročník navrhl a nakonec z tohoto konceptu vzniklo auto, které přineslo Tatře velké úspěchy.“

Rány rovnou do zad

Existovala tehdy rivalita mezi Tatrou a Liazem? „V tehdejším Československu ji možná někdo vytvářel, ale při závodě si posádky pomáhaly na trati i v bivaku po skončení etapy. Byli jsme tehdy jedna parta,“ vzpomíná Loprais.

Dějiny Dakaru: Narodil se Monsieur Dakar (3. díl)

Co tehdejšího nováčka nejvíce překvapilo? „Písky,“ tvrdí s odstupem třiceti let Loprais. „Nikde na světě nenajdete takové terény a vlastní zkušenosti jsou nepřenosné. Mnohokrát auto zapadlo a pomohla nám tehdejší legendární šlapadla, která vymyslel Sláva Krpec,“ vzpomíná Loprais a přidává další postřeh: „Tehdy se jezdily noční etapy. To jsme za jízdy skoro spali, protože na odpočinek nebyl čas. Přednost měla vždycky oprava auta.“

Rallye Dakar jel devatenáctkrát a je šestinásobným vítězem. Nelákalo ho zaokrouhlit počet startů na dvacet? „Dvakrát jsem měl po haváriích zraněnou páteř, už by to byl hazard se zdravím. V autě sedí člověk nad předním kolem, takže každý otřes jde přes sedačku do zad,“ dodává Loprais.

A jak vzpomíná na tehdejší zkušenosti Josef Kalina? Při tatrovácké premiéře v roce 1986 seděl ve druhé šestikolce a v dalších letech navigoval Karla Lopraise, ve třech ročnících dokonce k vítězství. Po životních peripetiích se k Tatře vrátil a letos jede v posádce Jaroslava Valtra ve speciálu Phoenix. „Tři neděle jsme skoro nejedli a nespali, o nějaké hygieně ani nemluvě. Zažili víc útrap a dobrodružství než za celý předchozí život. Každý zhubl o deset kil a někteří zešedivěli. Překonali jsme však stav dakarských kojenců a vyšlápli na cestu, která už vždycky bude v dějinách českého závodění legendární,“ říká legendární navigátor.

Karel Loprais na Rallye Dakar
RokUmístěníSpolujezdci
1986nedokončilStachura, Krpec
19872.Stachura, Krpec
19881.Stachura, Mück
19904.Stachura, Mück
19914.Stachura, Kalina
19923.Stachura, Kalina
19941.Stachura, Kalina
19951.Stachura, Tomeček
19962.Stachura, Tomeček
1997porucha motoruStachura, Kučera
19981.Stachura, Čermák
19991.Stachura, Kalina
20002.Stachura, Gilar
20011.Kalina, Hamerla
20022.Kalina, Hamerla
2003havárieKalina, Hamerla
2006zraněníA. Loprais, Gilar

Dívat se, je o nervy

Legendární soutěž, která mu dala nesmrtelnou přezdívku, je pořád v jeho srdci. Rád si o ní povídá a svému synovci, nástupci a pokračovateli slavného jména Alešovi už neradí.

Pamatujete si na první start v roce 1986?

Vzpomíná se nádherně. Dostali jsme se do vybrané společnosti včetně pilotů formule 1. Nikdo z nás netušil, do čeho jdeme. Skutečnost, že jsme se objevili v cíli, byla pro mnohé velké překvapením a pro nás ohromným úspěchem.

Co si zpětně vybavujete nejvíce?

Bezpochyby naši první výhru v roce 1988, když jsme jeli Dakar potřetí. Vítězné auto stojí dodnes v kopřivnickém muzeu. Nezapomenutelné bylo prvenství 1994, kdy se poprvé a naposledy jelo z Paříže do Dakaru a zpět do Paříže. Tehdy se nám povedlo dokončit soutěž na šestém místě, což je dodnes nejlepší výsledek kamionu v absolutním pořadí v dějinách Dakaru.

Sledujete každý ročník Dakaru?

Ano. Z domova, u televize a internetu. Řeknu vám, že je to mnohem více o nervy, než když je člověk na místě v akci.

Kompletní přehled o Rallye Dakar 2018 na auto.cz

Opravdu?

Na místě samotném vím, co se děje a jaká je situace. Dnes můžeme díky internetu a řadě technologických vymožeností sledovat pohyb aut po celé trase, ale také to stoprocentně nefunguje. Mám vždycky nervy, než kluci dojedou do cíle etapy.

Nevadí vám, že se soutěž přemístila z Afriky do Jižní Ameriky?

Dakar je firma a obchodní značka, která bude fungovat po celém světě. V Jižní Americe jsou krásné terény, písky a pouště především v oblasti Peru a Chile. Loňský ročník byl špatně uspořádaný a soutěž to nikam neposunulo. Všichni tam jedou proto, aby závodili, a nepřesunovali se tisíce kilometrů.

Radíte synovci Aleši Lopraisovi, který po vás převzal rodinnou dakarskou štafetu?

Jel se mnou v roce 2006 jako navigátor. Tehdy jsme se do cíle nedostali, protože jsem utrpěl po jednom skoku kompresní zlomeninu obratle. Aleš je dnes jedním z nejlepších řidičů kamionů na světě. Má cit pro řízení, je dostatečně rychlý, skvěle se domluví anglicky a vybudoval si v rámci soutěže hodně důležitých kontaktů.

Které přednosti mají kamiony Tatra v terénu a v závodech?

Když sedíte v autě téhle značky, víte, že máte nejlepší auto do složitých terénních podmínek. Výkyvné polonápravy a nezničitelný podvozek jsou zásadní přednosti těchto vozů. Vždyť v Rusku postavila Tatra v nejsložitějších terénech cesty a silnice. Teprve potom tam přijel zbytek světa.

Sledujete, jak se daří automobilce?

Mám radost, že díky současným majitelům funguje a dává lidem práci. Vedou ji lidé, kteří vědí, co chtějí, a umějí to dělat. Když jsme s rodinou jeli před několika dny kolem stavby na dálnici, byla tam spousta náklaďáků - nejvíce samozřejmě tatrovek. To potěší.

Kolik kilometrů jste tatrovkou najezdil?

To vám neřeknu, nemám to spočítané. Od roku 1972 jsem pracoval jako zkušební řidič a při zkouškách zdolal měsíčně desítky tisíc kilometrů. Za více než třicet let bych to nedal dohromady. Je to občas těžké srovnání - hodnotit sto kilometrů v terénu a pět set na silnici.

Vídáte se s bývalými kolegy z Dakaru?

Skoro se všemi. Mám na mysli Radka Stachuru, konstruktéra Slávu Krpce, Béďu Sklenovského, Otu Měřínského, Zdeňka Kahánka. Když přijede ze Šumavy, je vítán Pepík Kalina.

Čeho chcete v životě ještě dosáhnout?

Do závodního kamionu usednu už jenom při reklamních akcích, aktivní časy jsou už pryč. Věnuji se synům a jejich firmám. Nenudím se. Rozhodně bych nemohl být důchodce, který už jen odpočívá.

Karel Loprais
Narozen 4. 3. 1949
Stav manželka Danuše, synové Tomáš (44) a Leo (38)
Bydliště Frenštát pod Radhoštěm
Úspěchy Vítěz Rallye Dakar (1988, 1994, 1995, 1998, 199, 2001), 10x na stupních vítězů Rallye Dakar, Vítěz 20 etap na Rallye Dakar, 2. v podniku Paříž - Peking (1992), 3. v podniku Paříž – Kapské Město (1992), Vítěz Ankety Zlatý volant (1992, 1995, 1996, 1999)

Spolupracujeme s TipCars.com
Vydavatel české kryptoměny se potýká s insolvencí Vydavatel české kryptoměny se potýká s insolvencí

V Praze sídlící firma Cryptelo letos nabrala od investorů…

Aston Martin chce z primární emise získat ohodnocení pět miliard liber Aston Martin chce z primární emise získat ohodnocení pět miliard liber

Britský výrobce luxusních automobilů Aston Martin, který…

Zmírnění obchodní války? Čína plánuje snížit dovozní cla Zmírnění obchodní války? Čína plánuje snížit dovozní cla

Čína hodlá snížit průměrnou celní sazbu na dovoz od…

Bilionový debut. Čínská internetová společnost zažila povedený start na burze Bilionový debut. Čínská internetová společnost zažila povedený start na burze

Čínská internetová společnost Meituan Dianping získala…

 

Štítky Tatra

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Nový Peugeot 508 přijíždí na český trh. Včetně vrcholné verze GT Nový Peugeot 508 přijíždí na český trh. Včetně vrcholné verze GT

Po březnové premiéře na autosalonu v Ženevě se nejnovější…

 





 
Peugeot e-Legend je krásný retro koncept. Na stovce je za 4 sekundy a ujede 600 km

Peugeot e-Legend je krásný retro koncept. Na stovce je za 4 sekundy a ujede 600 km

Dnes 09:30

Koncept francouzské automobilky sice využívá retro motivů, výrobce ale o něm prohlašuje, že se jedná o vizi budoucnosti značky.




Blesk.cz

Exekutoři buší na dveře? 10 rad, jak zvládnout dluhy!

Exekutoři buší na dveře? 10 rad, jak zvládnout dluhy!

Zabavený majetek, obstavené bankovní účty, nečekané návštěvy exekutorů. S exekucí aktuálně v Česku bojuje 860…

Bizarní policejní zásah v Chomutově: Muž vyhrožoval malým dětem a pak se svlékl donaha

Bizarní policejní zásah v Chomutově: Muž vyhrožoval…

V Chomutově se strážníci rozhodně nenudí. Jejich posledním úlovkem se stal muž, který nejprve vyhrožoval dětem…

 

iSport.cz

Chlapík, Chytil i Nečas přesnými střelci, Rittich tentokrát neprůstřelný

Chlapík, Chytil i Nečas přesnými střelci, Rittich…

PŘÍPRAVA NA SEZONU | Český hokejový útočník Martin Nečas pomohl brankou k vítězství Caroliny 6:1 nad Tampou Bay…

Plzeň - CSKA Moskva 2:2. Penalta na konci vzala výhru v Lize mistrů

Plzeň - CSKA Moskva 2:2. Penalta na konci vzala…

Fotbalisté Plzně byli blízko výhře v Lize mistrů, jenže s CSKA Moskva jen remizovali 2:2, když soupeř vyrovnal…

 

Reflex.cz

Liberální institut: Nejliberálnější senátory má ODS, mezi současnými vede Kubera. Opačně hlasují lidovci

Liberální institut: Nejliberálnější senátory má ODS,…

Liberální institut ve čtvrtek představil Skóre senátorů, které mapuje hlasování jednotlivých členů horní komory…

Marek Stoniš: Eurohanebnost aneb Proč závidím Maďarům

Marek Stoniš: Eurohanebnost aneb Proč závidím Maďarům

Proč se tam nehlasuje o české vládě?! I u nás přece lze mít oprávněné obavy o demokracii a její instituce… To mě…