Deník Czechs4Monte: Škoda 110 L Rallye projela cílem. Dokázali jsme to!
Zásadní je sledovat čas, to už víme bezpečně. Naposledy jsme vystartovali z Valence něco po desáté hodině a palubní karta od pořadatelů hlásila, že na přejezd do La Turbie (kousek od Monaca) máme 9 hodin a 45 minut. Měli jsme ujet 450 km v rámci Etape Comune před tím, než přijde finále v podobě noční jízdy.
Jelo se báječně. Na naší straně stálo počasí, pohodový provoz i bezproblémová funkčnost našeho závoďáku. Servisní i mediální tým se pohybovaly nezávisle a stíhaly všechno, co bylo domluvené. Jeli jsme celou dobu velmi svižně, takže se občas vyplašila nějaká stařenka či jsme způsobili rozruch na návsi horské vesničky. Bavilo nás to – byli jsme plni optimismu a poučeni z předchozích chyb nabírali jistotu, že dokážeme vylepšit naše umístění. První testy – také pohoda. Na suchu se jede v klidu, i vracáky se dají stíhat. Být sníh a led, bylo by to jistě řidičsky výživnější, ale nám to nevadilo. Hlavní cíl je přece dojet...
V autě jsme v té době strávili už víc než pět dní a bylo to znát. Posádka se výrazně sladila a Ivan i František v pohodě plnili své role. Navíc čím dál jasněji rozeznávali, o čem celé Monte je. Zásadní je jezdit na čas, trefovat jízdní průměr v dlouhých zkouškách (někdy přes 30 km) a nenechat se příliš zlákat zastávkami na kávu a podobně. Opět jsme si uvědomili, že dosáhnout na soutěži tohoto kalibru nějakého úspěchu vyžaduje mnohem víc než jen nadšení a řidičské schopnosti. Příkladem budiž tripmaster – ten náš se rozcházel o cca 50 m na pěti kilometrech, což jsme považovali za přípustné a z hlediska navigace to dostatečně stačilo. Ale abychom během testů (v horských zatáčkách, na úzkém, často nerovném asfaltu) dokázali držet rychlostní průměr například 47,2 km, potřebovali bychom techniku založenou na GPS. I proto jsme se drželi hlavního cíle – dojet do cíle.
V duchu jsme si říkali, že nám všechno funguje až moc dobře a že nemáme problémy. No a ty samozřejmě přišly – tedy zejména jeden. Během 2400 kilometrům jsme totálně zničili přední brzdy. Z destiček nic nezbylo, horské průsmyky a ostrá jízda si vybraly svou daň. Zjistili jsme to, svolali servis (zhruba 40 kilometrů před cílem) a dojeli asi sto kilometrů za doprovodu nechutného kovového zvuku. Kluci zamakali – Roman, Honza a Renda se do auta pustili a za 15 minut bylo hotovo, včetně preventivního přezutí na gumy s hřebíky. Vyjeli jsme a zděsili se, protože auto vůbec nebrzdilo. Následovala velmi nepříjemná hodinka, během které jsme řešili, proč nemáme tlak v brzdách. Naštěstí jsme s sebou měli náhradní brzdový válec, takže po určitém laborování se podařilo situaci vyřešit. Opět jsme jeli, ovšem minuli kontrolu v La Turbie, neboť pokud nepřijede do půl hodiny po svém času, jste více méně mimo.
V Monaku jsme už nedoufali v nějaký zajímavý výsledek, ale těšili se na finále. Startovali jsme ve skoro v půl dvanácté, etapa Finale trvala téměř pět hodin. Čekalo nás 187 km v kopcích, což znamenalo neustálé kroucení volantem na horských průsmycích. Noční etapa byla prostě boží – fanoušci na trati, rychlá jízda plná adrenalinu a legendární zatáčky, které projížděly všechny hvězdy rallye sportu. A teď jsme tu byli i my. Je to něco nepochopitelného, nepopsatelného. Všechna ta únava a touha, ženoucí nás do cíle. Hlavně dojet na rampu a nikde to nerozbít. V jedné etapě jsme ještě museli dolévat olej a neustále jsme míjeli nabouraná auta. Je vidět, že i když není sníh, stále je to velká síla.
Pak už se vzpomínky rozmazávají a blížíme se k Monaku. Konečně!!! Všechno ostatní přestává být důležité – už se jen dostat na červenou rampu a projet cíl. Škoda 110 L poprvé od startu v roce 1971 dojela do cíle Rallye Monte Carlo! Zvládli jsme to, splnili úkol a samozřejmě také velký sen jednoho muže – Ivana – a všech, kteří se na této velkolepé akci podíleli.
Děkujeme všem, kteří partě bláznů umožnili strávit ve 40 let starém autě 3000 km divokou jízdou horskou krajinou a dali jim možnost přičichnout neskutečné atmosféře, která provází závod Monte Carlo Historique. Ano, i my jsme nyní součástí historie. Co z toho všeho plyne? Máte-li sen, tak si ho splňte, život je příliš krátký na to, aby člověk řešil blbosti.
S úctou váš tým Czechs4Monte.
Text: Czech4Monte Foto: Steering Media a Tomáš Erben
Video: Rally Fans Katovice