Deset aut pojmenovaných po slavných závodnících. Podivnosti i legendy!
Automobilky hledají jména pro své modely různým způsobem, mají na to speciální oddělení, nebo třeba využijí pomoc počítače jako kdysi Opel s Vectrou. Z marketingového hlediska je ideálním prostředkem využít nějaké slavné jméno a co je v případě aut známější než jména automobilových závodníků?
Proto výrobci slavné jezdce využili v mnohých případech. Některé firmy jsou dokonce po závodních jezdcích pilotech pojmenovány (Ascari, Shelby), jiné je využily pro své modely (Audi Rosemeyer, Bugatti Chiron). Vůbec nejčastějším řešením jsou však speciální edice aut pojmenované po nějakém pilotovi. A právě 10 takových nejzajímavějších vozů jsme vybrali, abychom vám je připomenuli. Zde jsou v abecedním pořadí:
Alfa Romeo Niki Lauda Spider
Rakouského trojnásobného mistra světa Formule 1, který málem uhořel při nehodě na okruhu Nürburgring nemá smysl blíže představovat, věděli jste však, že jméno Nikiho Laudy nesla speciální edice Alfy Romeo Spider? Ta vznikla v roce 1978 na oslavu příchodu Laudy k týmu Brabham. A proč jeho jméno využila právě Alfa? Důvodem je ten, že tehdejší Brabham byl poháněn třílitrovým plochým dvanáctiválcem právě z dílny této italské značky.
Alfa Romeo Niki Lauda Spider byla dodávána výhradně pro americký trh, přičemž oproti výchozí verzi se lišila vlastně jen chromovanou koncovkou výfuku, zadním spoilerem a hlavně speciálním zbarvením, červenou karoserii doplnily modro-bílé pruhy, což bylo zbarvení odkazující na Laudův závodní monopost Brabham BT46. Pod kapotou pracoval dvoulitrový benzinový čtyřválec kombinovaný s pětistupňovým manuálem, přičemž není žádným překvapením, že výroba byla přísně limitována. Alfa Romeo Niki Lauda Spider vznikla v 350 exemplářích.
minivozy nizsistredni strednitrida sportovni supersport
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Wimille
Používání slavných jmen ze své historie se pro značku Bugatti stává již tradicí, ostatně i modely Veyron a Chiron jsou pojmenovány po slavných závodnících, Pierru Veyronovi a Louisi Chironovi. V případě Veyronu Grand Sport pak automobilka dohromady spojila hned dva známé závodníky, když v rámci edice Les Légendes tři vyrobené vozy nazvala podle Jeana-Pierra Wimilla.
Wimille dnes už možná není tak známý, jenže vězte, že se jedná o dvojnásobného vítěze 24hodinového závodu v Le Mans, z let 1937 a 1939, což zkrátka něco znamená. V obou případech jel samozřejmě za volantem vozu značky Bugatti, jmenovitě modelu Type 57S Tank.
Právě na zbarvení vítězného auta z roku 1937 má odkazovat zvolené barevné řešení tria speciálních otevřených Veyronů. To kombinuje modře lakovaný karbon a světle modrý lak, přičemž modro-modrá kombinace se objevuje také uvnitř. Interiér navíc zdobí vyobrazená mapka okruhu v Le Mans.
minivozy nizsistredni strednitrida sportovni supersport
Citroën C4 by Loeb
Sébastien Loeb je s devíti tituly mistra světa nejúspěšnějším závodníkem světového rallye šampionátu. Jeho největší úspěchy jsou spojeny s modelem C4, a tak není žádný div, že jeho jméno Citroën využil pro speciální edici tohoto kompaktu.
Citroën C4 by Loeb byl poprvé představen v roce 2006, přičemž nejvěrnější fandy rallye a francouzského závodníka musel zklamat. Nejednalo se totiž o ostrý hot hatch, jak by se mohlo na první pohled znát, ale o vlastně obyčejnou stylovku. K technickým změnám nedošlo, C4 by Loeb se proti výchozímu sériovému autu lišila vlastně jen barevnou kombinací a spoilerem na zádi. Karoserie mohla být červená podle Loebova závodního speciálu nebo černá, zatímco 17“ litá kola byla bílá, nebo černá. Kombinace červené a černé byla použita i uvnitř, kde stejně jako na karoserii nemohlo chybět několik Loebových podpisů. Motory byly v nabídce tři, 1.6 VTi 16V (88 kW), 1.6 THP (110 kW) a 1.6 HDi (80 kW).
Speciální C4 nicméně nebyla jediným Citroënem pojmenovaným po úspěšném francouzském závodníkovi. Ve stejné době jako C4 debutovala i menší C2 by Loeb, která rovněž spíše než na sportovní jízdní vlastnosti vsadila na stylový vzhled.
minivozy nizsistredni strednitrida sportovni supersport
Fiat Seicento Schumacher Sporting
Michael Schumacher v roce 2000 získal svůj první titul mistra světa za stáj Ferrari (celkově to byl tehdy jeho třetí titul), což bylo něco, co se v Itálii muselo řádně oslavit. Pro maranellskou stáj to byl totiž první jezdecký titul od roku 1979. A jelikož je Ferrari dlouhá léta vlastněna Fiatem, rozhodla se tento úspěch oslavit právě mateřská automobilka. Výsledkem byla speciální edice Seicenta.
Ta vycházela ze Seicenta Sporting, což znamenalo použití zážehové jedenáctistovky o výkonu 40 kW nebo sníženého sportovního zavěšení. Samotná edice Schumacher byla dostupná ve čtyřech barvách, žluté, červené a ve dvou odstínech šedé, přičemž celek samozřejmě doplňovala hliníková kola a několik vyobrazení jména slavného pilota. Interiér byl dvoubarevný, ve výbavě nechybělo ABS, centrální zamykání, airbag řidiče nebo posilovač řízení.
Na českém trhu se začala prodávat v létě 2001. Vyrobeno mělo být původně jen 1.000 aut, velký zájem ale znamenal, že jich nakonec vzniklo více. A že vás použití jména Schumacher na minihatchi překvapuje? Marketingové oddělení pro to mělo své vysvětlení, Schumacherovo vůbec první auto byl Fiat 500, tedy dávný předchůdce Seicenta.
minivozy nizsistredni strednitrida sportovni supersport
Honda/Acura NSX Alex Zanardi Edition
Na vývoji Hondy NSX se sice podílel Ayrton Senna, v roce 1999 ale automobilka pro speciální edici tohoto supersportu využila jiné slavné závodnické jméno, a to jméno pilota Alexe Zanardiho. Vůz měl oslavovat jeho vítězství ve formulové sérii CART v letech 1997 a 1998, tedy z doby před Zanardiho nehodou na okruhu Lausitzring, při níž italský závodník přišel o obě nohy.
Honda (tedy v tomto případě Acura) NSX byla výhradně určena pro americký trh, světu se poprvé ukázala v listopadu 1998 na autosalonu v Miami. Nejednalo se jen o nějakou stylovku, ale o opravdu speciální vůz, který se proti výchozímu modelu lišil hmotností sníženou o 67,6 kilogramu.
Tuto redukci zajistila především karoserie kupé s pevnou střechou – NSX bylo tehdy na severoamerickém trhu jinak dostupné výhradně ve formě targy, tedy kupé s odnímatelnými střešními panely. Automobil ale dostal i lehčí komponenty jako zadní spoiler, zadní sklo, kola nebo autobaterii. Uvnitř se objevily titanové detaily a čalounění připomínající semiš.
V útrobách pracoval 3,2litrový vidlicový šestiválec o výkonu 216 kW, který byl spárován se šestistupňovým manuálem se zkrácenými převody. Sportovní zaměření zdůrazňoval i tužší podvozek upravený pro jízdu na závodních okruzích.
Postaveno bylo pouze 50 exemplářů, každý řádně očíslovaný, přičemž první vyrobený kousek si převzal právě Zanardi. Vozy byly rozeznatelné i díky unikátnímu červenému laku karoserie.
minivozy nizsistredni strednitrida sportovni supersport
McLaren P1 by MSO – inspired by Alain Prost
Francouzský závodník Alain Prost vyměnil za svoji závodní kariéru ve Formuli 1 několik týmů, nejvíce času ale strávil u McLarenu, s nímž dokonce získal tři ze svých čtyř jezdeckých titulů. I kvůli tomu mu britská automobilka vzdala hold, v roce 2015, 30 let po zisku jeho prvního titulu, postavila na jeho počest P1 v unikátním zbarvení.
McLaren sice v osmdesátých letech využíval slavné červeno-bílé zbarvení odkazující na svého sponzora, firmu Marlboro, speciální P1 ale kombinuje bílou s červenou a modrou. Tato kombinace totiž odpovídá Prostově helmě. Technika se nezměnila, což znamená, že i toto P1 pohání 3,8litrový osmiválec spárován s elektromotorem o kombinovaném výkonu 674 kW.
A víte co je na tomto autě nejpikantnější? McLaren totiž postavil i automobil věnovaný úhlavnímu Prostovu rivalovi, Ayrtonu Sennovi. Také v jeho případě vůz využívá zbarvení závodníkovy helmy, v tomto případě slavnou zeleno-žlutou kombinaci.
minivozy nizsistredni strednitrida sportovni supersport
Mercedes-Benz McLaren SLR Stirling Moss
Spolupráce Mercedesu a McLarenu na supersportu SLR byla od začátku plánována jen na dobu jedné generace, respektive 3500 kusů. Když se jeho život blížil ke konci, vznikla speciální edice SLR pojmenovaná po Stirlingu Mossovi.
A výrobci se v tomto případě opravdu předvedli, protože auto pojmenované po slavném Britovi se změnilo opravdu radikálně. Výsledkem byl unikátně tvarovaný speedster odkazující na Mercedes 300 SLR, s nímž Moss v padesátých letech závodil. V dlouhé přídi pracoval kompresorem přeplňovaný osmiválec 5,4 l se 478 kW, známý z modelu SLR 722 Edition.
Vyrobeno bylo pouze 75 očíslovaných exemplářů, které si mohli koupit pouze zákazníci stávajícího SLR. Omezenému počtu vyrobených kousků odpovídala i cenovka, činící 750.000 eur, což tehdy odpovídalo částce přes 20 milionů korun.
minivozy nizsistredni strednitrida sportovni supersport
Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkkinen Edition
Tommi Mäkkinen je pro fanoušky rallye pojem, a to zvlášť pro ty milující „myšáka,“ tedy Mitsubishi Lancer Evo. V roce 1999 se jména Mäkkinen a Lancer Evo nespojila jen v závodech, ale také na silnici, tři diamanty totiž postavily Lancer Evo VI ve speciální edici Tommi Mäkkinen.
O pohon vozu nazývaného zkráceně Lancer TME se staral titanovým turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr o výkonu 203 kW, jehož síla byla prostřednictvím pětistupňového manuálu posílána na všechna čtyři kola. Podvozek byl snížen a vyladěn pro použití na asfaltu.
Automobil se lišil i jiným nárazníkem, volantem Momo, 17palcovými litými koly Enkei nebo příplatkovými pruhy na bocích karoserie připomínajícími Mäkkinenův rallyeový „služebák.“
minivozy nizsistredni strednitrida sportovni supersport
Opel Calibra Keke Rosberg Edition
Jméno Rosberg letos díky úspěchům ve Formuli 1 slýcháme často, v tomto případě však nehovoříme o Nicovi, ale o jeho otci, Keke Rosbergovi. Ten se též proslavil jako závodník Formule 1, kde v roce 1982 získal titul mistra světa, po skončení této kariéry se ale přesunul do šampionátu cestovních vozů DTM. A právě z té doby pochází po něm pojmenovaný Opel Calibra.
Keke Rosberg v DTM s Calibrou závodil, což je důvod, proč po něm byla pojmenována sportovní edice tohoto kupé. Ta se lišila hlavně svým vzhledem, dostala 17“ bílá kola z lehkých slitin, polstrování se žlutošedými proužky a bílý lak. Od výchozího modelu byl ale rozdílem i sportovní podvozek. Vůz bylo možné pořizovat se třemi motory, dvoulitrem, přeplňovaným dvoulitrem a vidlicovým šestiválcem, přičemž údajně vzniklo jen 997 jeho exemplářů.
minivozy nizsistredni strednitrida sportovni supersport
Saab 9-3 Aero Carlsson
Značka Saab s námi už nějaký ten pátek není, což nás stále mrzí. Její vozy zkrátka měly svůj zvláštní charakter, který nám chybí. V posledních letech firma zdůrazňovala hlavně bezpečnost svých aut, zároveň ale občas nezapomněla na svoji závodnickou minulost. V roce 2010 tak vznikl sedan 9-3 Aero v edici Carlsson.
Dnes už jméno Erik Carlsson automobilovým fanouškům asi nic moc neřekne, pravdou ale je, že patří mezi legendy rallye, jehož úspěchy se datují do padesátých a šedesátých let. Jelikož byly spojeny výhradně se značkou Saab, vysloužil si přezdívku Mr. Saab. Říkalo se mu ale i Carlsson på taket (Carlsson na střeše), což dokazovalo, že jeho kariéra byla ověnčena i různými karamboly.
Saab se v roce 2010 rozhodl připomenout 50. výročí od prvního vítězství na RAC Rallye. Výsledkem ale byl nijak speciální vůz, lišící se od výchozí verze vlastně jen vzhledem. Carlssonovo 9-3 Aero bylo poháněno 2,8litrovým šestiválcem o výkonu 203 kW, který spolupracoval s pohonem všech kol doplněným na zadní nápravě o samosvorný diferenciál. Vůz dostal 19palcová litá kola, dvojitou koncovku výfuku nebo zadní spoiler. Saab 9-3 Aero Carlsson byl určen výhradně pro britský trh, přičemž postaveno bylo jen 96 jeho exemplářů.