Desetině čínských dealerů Toyoty hrozí bankrot
Čína je teď zemí automobilovému byznysu zaslíbená, ale důvod ke spokojenosti mají spíše značky z Evropy a Ameriky. Korejské vozy nemají v Číně moc dobrý zvuk a vztahy s Japonskem byly stovky, ne-li tisíce let doslova na ostří meče, což se dnes projevuje i na automobilovém byznysu - až polovina Číňanů zejména z rozvíjejících se menších měst by prý o japonském autě vůbec nepřemýšlela, což je teď hlavně vedlejším produktem žabomyšího sporu o bezvýznamných pár skal Senkaku nedaleko Taiwanu.
Zejména kvůli tomu má teď problémy joint venture FAW-Toyota, kterému v roce 2014 výrazně poklesly prodeje, což má vliv i na dealerskou síť - podle Bloombergu je až 95 % dealerů FAW-Toyota ve ztrátě, přičemž 10 % všech prodejců by současnou situaci vůbec nemuselo finančně zvládnout, protože jsou na pokraji bankrotu.
Zákazníci nepřicházejí, na dealerských skladech se nachází rekordní počty vozů, které nejdou moc, popřípadě vůbec na odbyt a nedaří se tedy plnit plány, na které jsou navázány bonusy, které činí až 50 % příjmů. Prodejci se tak finančně propadají stále níž a níž. Jejich sdružení tedy už vloni s Toyotou vyjednalo snížení prodejních plánů o 6 % a dohodlo jejich nezvyšování i na rok 2015. Nyní od japonské automobilky ještě požadují 355 milionů dolarů, které mají zmírnit náklady, spojené s letošním navýšením skladových zásob. Ani v případě úspěchu ale není jisté, že letos Toyota nepřijde o zmíněnou desetinu prodejní a servisní sítě.