26.8. 2012 Jakub Sochor

Design po generacích: Kompaktní hatchbacky Toyota Corolla/Auris

Design po generacích: Kompaktní hatchbacky Toyota Corolla/Auris

Vody etablovaných evropských hatchbacků zčeří nový Auris, vybavený moderním zevnějškem, který v sobě kombinuje nejnovější trendy značky a zcela novou koncepci designu přídě.

Auris pokračuje v dosavadním trendu svého výrobce, spočívajícím v klasicky střiženém designu se sportovními prvky. K nim se však postupem času přidaly progresivní a nezřídka futuristické detaily (vzpomeňme na novou generaci modelu Prius), zpracované v podobném stylu jako v případě Lexusu, byť v podstatně masovějším měřítku, jež se podepisuje zejména na provedení jednotlivých detailů a ušlechtilosti světelné optiky.

Kompaktní hathcback japonského výrobce dosud zaujímal poměrně neutrální designový postoj a lze říci, že se nikdy nehlásil ke konkrétnímu zavedenému stylu. Podíváme-li se na jeho pozvolný vývoj, zjistíme, že má velice specifický postoj k tvarové evoluci – pracuje s jinými designovými procesy, než mnohé konzervativní vozy (zejména Volkswagen Golf), neboť se nevyznačuje úctou k historii vlastní modelové linie (což se naplno projevilo představením první generace Aurisu, jež zpřetrhala dosavadní kontinuitu řady hatchbacků) a takřka každé jeho generační vydání reprezentuje jiný styl (tento trend vyniká zvláště u novějších hatchbacků).

Zaměřme se tedy na vývoj hatchbacku, který se však v nabídce modelové řady Corolla objevil až v páté generaci. Pro názornější popis designu je ale důležité první čtyři vydání připomenout, neboť tvoří důležitý základ pro vznik zmíněného hatchbacku.

Design po generacích – Speciální příloha Auto.cz


Toyota Corolla 1.- 4. generace
 

1. – 4. generace Corolla (1966-1983)

Vše začalo v říjnu roku 1966, kdy byla uvedena první generace automobilu s dvoudveřovou karoserií o délce 384,5 cm, šířce 148,5 cm a výšce 138 cm s rozvorem náprav 228,6 cm. Uhlazený design s typickými prvky tehdejšího japonského stylu (bohaté chromování členité masky a obrouček světlometů) ukrýval čtyřválcový agregát o objemu 1077 cm3, se kterým byl vůz schopen maximální rychlosti 140 km/h. Zanedlouho byla modelová řada doplněna karosářskými verzemi sedan, kupé a kombi.

Druhá generace byla představena v roce 1970 a přinesla výrazné designové přepracování rozměrnější karoserie. Zatímco maska, byť s ušlechtilejšími linkami (její celkovou podobu poupravil a rozčlenil facelift provedený o tři roky později), si ponechala charakteristické rysy předchůdce, profil nabyl dynamičtějšího stylu vlivem křivky s proměnlivým průběhem. Pod kapotou se objevily motory o objemech 1,4 a 1,6 l s výkonovým rozpětím 56 až 86 kW, přičemž nejslabší motor nabídky o objemu 1166 cm3 produkoval 41 kW.

Toyota Corolla – 30 milionů spolehlivých dříčů (1. část, 1966–1987)

Další generační obměna proběhla v roce 1974 a přinesla modernější vzhled nabízených karoserií, jejichž přehled čítá dvou- a čtyřdveřový model, kupé, kombi, sportovní provedení Sprinter a atypický liftback, v Japonsku prodávaný pod názvem Levin GT. Posledně jmenované provedení zaujme velmi dlouhou střechou, po níž následuje dynamicky se svažující záď.

Čtvrtá generace z let 1979 až 1983 je poslední generací Corolly s klasickým uspořádáním pohonu. Mezigenerační změny zahrnují užití většího množství hran na karoserii, která byla v duchu doby modernizovaná. Zajímavostí se stal ročník 1980 až 1981, který byl na některých trzích nabízen se čtyřmi předními světlomety.

Toyota Corolla – 30 milionů spolehlivých dříčů (2. část, 1987–2006)

Hatchback Toyota – 5. – 10. generace Corolly

Pátou generací, vyráběnou v letech 1983 až 1987, se dostáváme k doplnění nabídky o hatchback Compact, který započal linii modelů, jejichž prozatímním završitelem je nový Auris. Dodejme však zásadní fakt o jejich začlenění do segmentů – po šest generací je Corolla brána jako subkompaktní vozidlo. Až sedmá generace dorostla do kompaktní velikosti.

Automobil s tří- a pětidveřovou karoserií se vyznačoval hranatými tvary, které reflektovaly dobovou módu. V souvislosti s Corollou hovoříme o rozměrové redukci masky chladiče (čímž byl posílen vliv světlometů na celkovou podobu přídě), větší integraci nárazníku do karoserie (došlo tak k radikálnímu zvýšení ucelenosti exteriéru) či propracovanějším zadním svítilnám. Kreativním prvkem je rovněž svižně zkosená záď, vynikající zvláště u třídveřové varianty.


Toyota Corolla 5. generace
 

Výrazné změny nastávají s příchodem šesté generace v letech 1987 až 1991. Vizuální proměna je logickým vyústěním vývoje druhé poloviny osmdesátých let, kdy pozvolna docházelo k obecnému zakulacování forem a převádění dříve přímých linek na křivky s oblým zakončením. Přesně v tomto stylu je navržen kompaktní model, jehož nárazníky jsou z tvarového hlediska již plně začleněny do karoserie. Zmiňme také nové lampy se zjednodušenou optikou a sportovní styling, jenž ovlivnil i pětidveřový model (i přes praktičtěji provedený, a tudíž méně sportovní design).


Toyota Corolla 6. generace
 

Výrazný nárůst rozměrů sedmé generace (1991-1997), jejíž vývoj vedl Dr. Akihiko Saito s cílem vytvořit kompaktnější formu Lexusu, způsobil povýšení modelu s rozměry 427 cm na délku, 168,5 cm na šířku a 138 cm na výšku do nižší střední třídy. Ambiciózní myšlence šéfa vývoje sekunduje tvarosloví vozidla, které je oproti minulé generaci uhlazenější a celkově dotaženější. Nutno také poukázat na sportovnější provedení zádě a dynamičtější detaily.


Toyota Corolla 7. generace
 

Změny pokračují osmou generací, jež byla představena v roce 1997. Nový model lze vzhledem k experimentálním tvarům považovat za nejvýraznější milník dosavadní historie. Design, na němž se podílel Koichi Suga, absolvent kalifornské designerské školy, se odklonil od dosavadní (byť sportovně laděné) zdrženlivosti a začal intenzivně pracovat s oválnými motivy. Takto navržené elementy byly v nemalé míře uplatněny na přídi, kde ovlivnily tvar světlometů, průduchů v nárazníku a masky, která byla oproti předchůdcům menší a v porovnání s konkurencí svébytnější.


Toyota Corolla 8. generace
 

Toyota Corolla - prvotřídní kvalita

S příchodem deváté generace, uvedené v roce 2001 na frankfurtském autosalonu, dochází k tvarovému zklidnění spolu s návratem ke klasičtějším designovým řešením. Karoserie je masivnější, jednotlivé rysy přídě si i přes viditelné změny ponechaly oblý průběh předchozí řady. Třídveřové provedení je oproti pětidveřovému sportovnější, čemuž napomáhají subtilní zadní lampy, z boční části napojené na zadní sklo.


Toyota Corolla 9. generace
 

Toyota Corolla 10. generace
 

Toyota Corolla (2001-2007) – Deváté pokračování ságy

Auris – Průkopník nového éry

Předvoj nového modelu, zlatou barvou lakovaný koncept Auris Space, byl představen roku 2006 na pařížském autosalonu. Kreace o délce 4226 mm, šířce 1762 mm a výšce 1530 mm svým tvaroslovím dala najevo, že vychází z nového pojetí designu, jímž se řídil již subkompaktní Yaris a který se později uplatnil na sérii dalších modelů včetně sériové verze Aurisu.


Toyota Auris 1. generace
 

Toyota Auris 2. generace
 

Auris je projektem francouzského designerského střediska ED2. Exteriér, vycházející z koncepčního předobrazu, disponuje přídí s vertikálními prolisy, jež protínají, podobně jako u dobového Yarisu, celou příď. Tímto atypickým rysem se tak zcela odlišuje od poslední generace hatchbacku Corolla, což je patrné také na rozložení proporcí – mírně vystouplá a zakulacená záď včetně dvakrát zakřivené spodní linky bočních oken a avantgardní středové konzole v interiéru představují specifické rysy nového modelu. Uveďme rovněž důležitou skutečnost, že design Aurisu byl navrhován s maximálním ohledem na posádku - jeho vývoj tedy začal v kabině, po čemž následoval exteriér.

Toyota Auris – japonský Evropan

Nová generace Aurisu se svému prvnímu vydání vzdaluje zejména z hlediska vizuální dynamiky – vozidlo je sportovnější zvláště díky dramatickému vzezření přídě, které představuje nové pojetí tváře automobilů Toyota. Podobné syntézy prvků lze však vysledovat již na čelní části modernizovaného Avensisu.

Automobil se oficiálně představí na pařížském autosalonu. Vozidlo je oproti první generaci o 30 mm delší (4275 mm) a o 55 mm nižší (1460 mm), šířka (1760 mm) a rozvor (2600 mm) se nemění.

Toyota Auris 2013: Exklusivní první dojmy (video)


Toyota Auris - srovnání
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Změna v čele ministerstva financí nic nezmění, dál ho povede Babiš, tvrdí Kalousek Změna v čele ministerstva financí nic nezmění, dál ho povede Babiš, tvrdí Kalousek

Změna ministra financí nezajistí podle předsedy TOP 09…

Česká elektronika bude napájet evropskou vesmírnou sondu Česká elektronika bude napájet evropskou vesmírnou sondu

Astronomický ústav Akademie věd ČR ve spolupráci s…

Šlechtová nesouhlasí s Babišovým rozpočtem. Chce víc peněz na regiony Šlechtová nesouhlasí s Babišovým rozpočtem. Chce víc peněz na regiony

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO)…

Únikem policejních spisů se bude zabývat sněmovní komise Únikem policejních spisů se bude zabývat sněmovní komise

Sněmovna schválila návrh ČSSD na zřízení vyšetřovací…

 
 

Přidat názorDiskuse: Design po generacích: Kompaktní hatchbacky…













Blesk.cz

Snapchat a Instagram jsou pro mladé lidi nejhorší, tvrdí studie

Snapchat a Instagram jsou pro mladé lidi nejhorší,…

Nejnovější britská studie z rukou Royal Society for Public Health, která byla publikována včera, pojednává o…

Matěj Homola z Wohnoutů: Pro dceru do školy na skejtu, pak hraní na lavičce

Matěj Homola z Wohnoutů: Pro dceru do školy na…

Zpěvák skupiny Wohnout Matěj Homola (43) je moderní táta. Nejdřív na skateboardu vyzvedl svou dcerku ze školy a…

 

iSport.cz

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli. Připomíná mu Šilhavého

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli.…

Možná nikdo z Čechů nezná nového kouče Sparty Andreu Stramaccioniho lépe než Marek Kysela. Jednu sezonu ho zažil…

Tady půjde Slavii o titul: Dvojaké vzpomínky i nenaleštěná současnost

Tady půjde Slavii o titul: Dvojaké vzpomínky i…

Před lety tu slavně porazila AS Řím, později na stejném místě euforicky postupovala do Ligy mistrů přes Ajax…

 

Reflex.cz

Proč jsou Litevci největšími pijáky v Evropě?

Proč jsou Litevci největšími pijáky v Evropě?

Světová zdravotnická organizace vydala před několika dny souhrnnou zprávu o množství alkoholu vypitého…

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky kolumbijských geril ve výslužbě?

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky…

Letos po více než padesáti letech podepsala kolumbijská vláda s nejstarší gerilou v zemi FARC dohodu o příměří.…