19.1. 2013 Jakub Sochor

Po stopách faceliftů: Renault - Střídání identit

Po stopách faceliftů: Renault - Střídání identit

Facelift patří mezi velmi časté a bohatě diskutované jevy v automobilovém designu. Jak se k němu staví jednotlivé automobilky?

Automobilový design lze označit za syntézu mnoha prvků a myšlenek. Aby byl výsledný návrh harmonický a po všech tvarových stránkách vyvážený, musí spolu jednotlivá řešení ladit a vzájemně se doplňovat. Facelift, tedy kosmetický zásah do designu automobilu (mnohdy za účelem vzhledovému přizpůsobení se novějším modelům, jindy například v reakci na módní trendy) zasahuje do tvarové podstaty návrhu a ne vždy se setkává s pozitivními ohlasy. Existují však automobily, jejichž faceliftované podoby napravily estetické nedostatky původního ztvárnění modelu a přispěly nejen partii, na níž byly provedeny, ale také karoserii jako celku. Přístup k faceliftům se u každé automobilky liší. Najdeme výrobce, kteří jsou v této oblasti obezřetní a do designu svých vozidel zasahují co možná nejméně. Existují však automobilky, jejichž modernizace změní dříve jednoduše identifikovatelné vozidlo takřka k nepoznání. Mezi výrobce s poměrně výraznými facelifty patří francouzský Renault, jehož přístup k faceliftům si rozebereme prostřednictvím tří vozidel, jež zastupují zcela odlišné a svébytné karosářské i rozměrové třídy.

Renault Clio - Opuštění identity

Minulá generace automobilu segmentu B byla představena v roce 2005 s designem, který byl plně navržen v režii Patricka le Quémenta. To se projevovalo na celé karoserii, která i přes svůj relativně klasický (a oproti dobové generaci Méganu klidný a neprovokativní) vzhled pracovala s dynamickými tvary, jež se již na první pohled hlásily k identitě Renaultu, pěstované na přelomu tisíciletí – i přes relativně běžný vzhled dvouprostorové karoserie šlo o vozidlo pokračující ve šlépějích progresivních studií své doby. Příď s výraznou maskou, členěnou na dvě části navazující na světlomety, doplňoval mírně zaoblený nasávač v nárazníku, propojený s ochranou lištou. Profil se vyznačoval originálním prokladem ploch, díky kterému byly přední dveře oživeny protnutím a na zádi bylo možné vycítit vliv konceptu Zoe. Celek šlo označit za sportovně-dynamický, s jasně viditelným odkazem na mnohem odvážněji pojaté Renaulty. Facelift, který proběhl v roce 2009, zcela přepracoval příď automobilu s jejími náležitostmi (světlomety, tvar nárazníku a jejich vzájemný vztah), optiku zadních svítilen a zadní nárazník, díky čemuž došlo k vizuálnímu zjemnění zadních partií malého Renaultu. Příď opustila svůj původní styl a znamenala tečku za designovým trendem, jemuž vládlo členění masky na dva samostatné díly, představující jeden ze symbolů Renaultů z počátku milénia. Nasávač v nárazníku se zvětšil a svým působením zcela zastínil zbylé části přídě, přičemž zvláště diskutovanou součástí modernizace se stalo nově provedené napojení nárazníku na světlomety, doprovázené ostrým výběžkem v boční části světla. Video: Renault Clio – S novou přídíVýznam faceliftu Renaultu Clio je evidentní - přiblížit malý automobil novému pojetí přídě bez výrazné masky v jejím středu. Úpravy přinesly lepší začlenění vozu do modelové palety výrobce, zároveň však vyvolaly diskusi nad líbivostí přední partie (zvláště v porovnání s provedením před faceliftem, evropským autem roku 2006).

Clio
 

Renault Scenic - Ve znamení drobných retuší

Aktuální modernizací Scenicu navažme na facelift Clia, reagující na období bez masky. Právě Scenic totiž patří (spolu s Lagunou) mezi průkopníky tohoto řešení, které optiky odlehčilo prostor mezi světlomety a zároveň více zaplnilo nárazník. V případě Scenicu byla kompozice doplněna nahoru protaženými světlomety atypického tvaru, tvořeného zaoblenými linkami, který se výrazně vzdaloval dříve frekventovaným hranám a ostře řezaným rysům. Citelné zjemnění pokračovalo v profilu s velmi jemnými přechody mezi plochami a ovlivnilo také záď, která se již nevyznačovala extravagantními pokusy, tolik typickými pro druhou generaci modelu téže řady. Univerzálněji tvarovaný a zároveň méně originální vůz byl typickým příkladem Renaultu, který opustil oblast avantgardního designu a zaujal pozici líbivého a konformního MPV. Facelift Scenicu představuje prostřední článek mezi dosluhujícím stylem bez výrazné masky a nejnovějším designovým jazykem, jehož dominantou je optické propojení světlometů a loga výrobce, známé z nejnovější tvorby Laurense van den Ackera. To přijde na řadu až s příští generací velkoprostorového modelu – prozatím bylo důkladně modernizováno to, co již důvěrně známe. Omlazení exteriéru přineslo zdynamičtění výrazu – zatímco u původní podoby jsme viděli nahoru protažené světlomety, facelift přinesl elegantní a výrazně zjednodušený tvar, který je doplněn sportovněji formovaným nárazníkem s členitějšími prvky. Taktéž optika zadních svítilen – v případě malého Scenicu - doznala změn ve prospěch jednoduchosti a tvarové čistoty. Video: Renault Scénic a Grand Scénic v modernizovaném provedeníPůvodní podoba třetí generace Scenicu poskytla tvůrcům nemalý prostor pro další práci, čehož bylo využito – vůz byl zušlechtěn a zdynamičtěn. V tomto případě šlo o cizelování formy, kde – kromě citlivého zásahu do architektury přídě – nedošlo k žádným výrazným změnám.

Scenic
 

Renault Fluence - Po plastice

Fluence je dalším modelem v řadě, který byl vybaven přídí dle nejnovějšího trendu. A to i přes to, že jeho základ, pocházející ze Samsungu SM3, je stavěný na podstatně méně členitou čelní část. Jde tedy o automobil, který se vydal jinou cestou než Scenic – zatímco jeho příď si i přes modernizaci ponechala charakteristické znaky, Fluence (i přes to, že byl představen v jinak modernizovaném provedení) pokračuje v novém trendu. Příď sedanu je nyní plně začleněna mezi nejnovější modely Renaultu. Její nejvýraznější část tvoří propojení masky a světlometů, čímž sekunduje elektromobilům Zoe a Twizy, novému Cliu či modernizovanému Twingu. S posledním uvedeným modelem má Fluence společnou příbuznost k jednotlivým tvarovým směrům – původní varianty obou modelů neměly klasickou masku mezi světlomety, což dohání jejich nejnovější provedení. Nejde však pouze o masku – změn se dočkal také nárazník s oblejšími linkami a pestřejším rozvržením prvků. Dalším rysem faceliftu je zatmavení zadních svítilen, což patří mezi velmi jemné kosmetické zásahy. Renault Fluence jde ve stopách nového CliaJak je vidět, Renault patří mezi automobilky, jejíž facelifty mnohdy výrazně mění design dříve snadno identifikovatelného vozidla, což svědčí o absenci evolučního přístupu k modelové linii (bráno z mezigeneračního hlediska). Namísto ní volí změny, které reagují na střídání tvarových směrů, jež spolu mívají relativně málo společného. O to více však může každý nový trend překvapit.

Fluence
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jaroslava Bukovského: Příští vláda a cena dluhu Glosa Jaroslava Bukovského: Příští vláda a cena dluhu

Popularita bondů české vlády prožívá jednu z nejslabších…

V kauze Čapí hnízdo obvinila policie 11 lidí, včetně Babiše a Faltýnka V kauze Čapí hnízdo obvinila policie 11 lidí, včetně Babiše a Faltýnka

V souvislosti s padesátimilionovou dotací na farmu Čapí…

Babiš není ideolog. Z toho čerpám útěchu, říká profesor Rupnik Babiš není ideolog. Z toho čerpám útěchu, říká profesor Rupnik

Politiku posledních 25 let určovaly tradiční strany.…

České státní dluhopisy zažívají těžké období, jejich ceny se propadly České státní dluhopisy zažívají těžké období, jejich ceny se propadly

Z někdejší top investice manažerů penzijních fondů se…

 

Štítky Renault Design

 

Přidat názorDiskuse: Po stopách faceliftů: Renault - Střídání identit







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 





 
Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

TEST: Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

Dnes 12:51

Pouhý zhruba rok vydržela ve výrobním programu poslední inovace Dacie Duster. Nedávno totiž značka představila nástupce, druhou generaci. Co tedy nabízí původní duster v samém závěru své kariéry?




Blesk.cz

Zásadní zvrat ve vztahu Řepky s Kristelovou: Dohady kolem jejich dítěte!

Zásadní zvrat ve vztahu Řepky s Kristelovou: Dohady…

Chovají se jako zamilované hrdličky, dušují se, že jejich vztah je bez mráčků, ale v jedné z nejdůležitějších…

Toto jsou první fotografie odolného tabletu Samsung Galaxy Tab Active 2

Toto jsou první fotografie odolného tabletu Samsung…

V polovině září se na internetu začalo mluvit o nástupci dva roky starého tabletu Galaxy Tab Active od Samsungu.…

 

iSport.cz

Kouč PSG: Neymarův zkrat? Ať ho víc chrání, fauly na Messiho trestají jinak

Kouč PSG: Neymarův zkrat? Ať ho víc chrání, fauly na…

V 85. minutě první žlutá, v 87. minutě druhá a odchod do kabin! Nedělní šlágr proti Olympique Marseille (2:2)…

Bosančič slavil před kotlem Slavie a spustil melu. Přilétla i světlice

Bosančič slavil před kotlem Slavie a spustil melu.…

V neděli v Edenu nikdo nerozproudil emoce tak, jako Miloš Bosančič. Záložník Liberce z penalty zvýšil vedení…

 

Reflex.cz

Jednejte s Babišem! Pro ODS přijde velkorysá nabídka, říká Pečinka

Jednejte s Babišem! Pro ODS přijde velkorysá…

S Babišem nikdy, ozývá se od tradičních politických stran i po drtivém vítězství hnutí ANO ve sněmovních…

Film Bajkeři: Agresivní podívaná o teenagerech bez duše

Film Bajkeři: Agresivní podívaná o teenagerech bez duše

Asi jsem infantilní, ale nejlepší vtip komedie Bajkeři spočívá v tom, že ji napsal scenárista Petr Kolečko. Jako…