19.1. 2013 Jakub Sochor

Po stopách faceliftů: Renault - Střídání identit

Po stopách faceliftů: Renault - Střídání identit

Facelift patří mezi velmi časté a bohatě diskutované jevy v automobilovém designu. Jak se k němu staví jednotlivé automobilky?

Automobilový design lze označit za syntézu mnoha prvků a myšlenek. Aby byl výsledný návrh harmonický a po všech tvarových stránkách vyvážený, musí spolu jednotlivá řešení ladit a vzájemně se doplňovat. Facelift, tedy kosmetický zásah do designu automobilu (mnohdy za účelem vzhledovému přizpůsobení se novějším modelům, jindy například v reakci na módní trendy) zasahuje do tvarové podstaty návrhu a ne vždy se setkává s pozitivními ohlasy. Existují však automobily, jejichž faceliftované podoby napravily estetické nedostatky původního ztvárnění modelu a přispěly nejen partii, na níž byly provedeny, ale také karoserii jako celku. Přístup k faceliftům se u každé automobilky liší. Najdeme výrobce, kteří jsou v této oblasti obezřetní a do designu svých vozidel zasahují co možná nejméně. Existují však automobilky, jejichž modernizace změní dříve jednoduše identifikovatelné vozidlo takřka k nepoznání. Mezi výrobce s poměrně výraznými facelifty patří francouzský Renault, jehož přístup k faceliftům si rozebereme prostřednictvím tří vozidel, jež zastupují zcela odlišné a svébytné karosářské i rozměrové třídy.

Renault Clio - Opuštění identity

Minulá generace automobilu segmentu B byla představena v roce 2005 s designem, který byl plně navržen v režii Patricka le Quémenta. To se projevovalo na celé karoserii, která i přes svůj relativně klasický (a oproti dobové generaci Méganu klidný a neprovokativní) vzhled pracovala s dynamickými tvary, jež se již na první pohled hlásily k identitě Renaultu, pěstované na přelomu tisíciletí – i přes relativně běžný vzhled dvouprostorové karoserie šlo o vozidlo pokračující ve šlépějích progresivních studií své doby. Příď s výraznou maskou, členěnou na dvě části navazující na světlomety, doplňoval mírně zaoblený nasávač v nárazníku, propojený s ochranou lištou. Profil se vyznačoval originálním prokladem ploch, díky kterému byly přední dveře oživeny protnutím a na zádi bylo možné vycítit vliv konceptu Zoe. Celek šlo označit za sportovně-dynamický, s jasně viditelným odkazem na mnohem odvážněji pojaté Renaulty. Facelift, který proběhl v roce 2009, zcela přepracoval příď automobilu s jejími náležitostmi (světlomety, tvar nárazníku a jejich vzájemný vztah), optiku zadních svítilen a zadní nárazník, díky čemuž došlo k vizuálnímu zjemnění zadních partií malého Renaultu. Příď opustila svůj původní styl a znamenala tečku za designovým trendem, jemuž vládlo členění masky na dva samostatné díly, představující jeden ze symbolů Renaultů z počátku milénia. Nasávač v nárazníku se zvětšil a svým působením zcela zastínil zbylé části přídě, přičemž zvláště diskutovanou součástí modernizace se stalo nově provedené napojení nárazníku na světlomety, doprovázené ostrým výběžkem v boční části světla. Video: Renault Clio – S novou přídíVýznam faceliftu Renaultu Clio je evidentní - přiblížit malý automobil novému pojetí přídě bez výrazné masky v jejím středu. Úpravy přinesly lepší začlenění vozu do modelové palety výrobce, zároveň však vyvolaly diskusi nad líbivostí přední partie (zvláště v porovnání s provedením před faceliftem, evropským autem roku 2006).

Clio
 

Renault Scenic - Ve znamení drobných retuší

Aktuální modernizací Scenicu navažme na facelift Clia, reagující na období bez masky. Právě Scenic totiž patří (spolu s Lagunou) mezi průkopníky tohoto řešení, které optiky odlehčilo prostor mezi světlomety a zároveň více zaplnilo nárazník. V případě Scenicu byla kompozice doplněna nahoru protaženými světlomety atypického tvaru, tvořeného zaoblenými linkami, který se výrazně vzdaloval dříve frekventovaným hranám a ostře řezaným rysům. Citelné zjemnění pokračovalo v profilu s velmi jemnými přechody mezi plochami a ovlivnilo také záď, která se již nevyznačovala extravagantními pokusy, tolik typickými pro druhou generaci modelu téže řady. Univerzálněji tvarovaný a zároveň méně originální vůz byl typickým příkladem Renaultu, který opustil oblast avantgardního designu a zaujal pozici líbivého a konformního MPV. Facelift Scenicu představuje prostřední článek mezi dosluhujícím stylem bez výrazné masky a nejnovějším designovým jazykem, jehož dominantou je optické propojení světlometů a loga výrobce, známé z nejnovější tvorby Laurense van den Ackera. To přijde na řadu až s příští generací velkoprostorového modelu – prozatím bylo důkladně modernizováno to, co již důvěrně známe. Omlazení exteriéru přineslo zdynamičtění výrazu – zatímco u původní podoby jsme viděli nahoru protažené světlomety, facelift přinesl elegantní a výrazně zjednodušený tvar, který je doplněn sportovněji formovaným nárazníkem s členitějšími prvky. Taktéž optika zadních svítilen – v případě malého Scenicu - doznala změn ve prospěch jednoduchosti a tvarové čistoty. Video: Renault Scénic a Grand Scénic v modernizovaném provedeníPůvodní podoba třetí generace Scenicu poskytla tvůrcům nemalý prostor pro další práci, čehož bylo využito – vůz byl zušlechtěn a zdynamičtěn. V tomto případě šlo o cizelování formy, kde – kromě citlivého zásahu do architektury přídě – nedošlo k žádným výrazným změnám.

Scenic
 

Renault Fluence - Po plastice

Fluence je dalším modelem v řadě, který byl vybaven přídí dle nejnovějšího trendu. A to i přes to, že jeho základ, pocházející ze Samsungu SM3, je stavěný na podstatně méně členitou čelní část. Jde tedy o automobil, který se vydal jinou cestou než Scenic – zatímco jeho příď si i přes modernizaci ponechala charakteristické znaky, Fluence (i přes to, že byl představen v jinak modernizovaném provedení) pokračuje v novém trendu. Příď sedanu je nyní plně začleněna mezi nejnovější modely Renaultu. Její nejvýraznější část tvoří propojení masky a světlometů, čímž sekunduje elektromobilům Zoe a Twizy, novému Cliu či modernizovanému Twingu. S posledním uvedeným modelem má Fluence společnou příbuznost k jednotlivým tvarovým směrům – původní varianty obou modelů neměly klasickou masku mezi světlomety, což dohání jejich nejnovější provedení. Nejde však pouze o masku – změn se dočkal také nárazník s oblejšími linkami a pestřejším rozvržením prvků. Dalším rysem faceliftu je zatmavení zadních svítilen, což patří mezi velmi jemné kosmetické zásahy. Renault Fluence jde ve stopách nového CliaJak je vidět, Renault patří mezi automobilky, jejíž facelifty mnohdy výrazně mění design dříve snadno identifikovatelného vozidla, což svědčí o absenci evolučního přístupu k modelové linii (bráno z mezigeneračního hlediska). Namísto ní volí změny, které reagují na střídání tvarových směrů, jež spolu mívají relativně málo společného. O to více však může každý nový trend překvapit.

Fluence
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Nizozemská platební horečka Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Nizozemská platební horečka

Platební společnosti dnes zažívají neskutečný boom.…

Merkelová: Vracet migranty rovnou z německých hranic? Jsem připravena se státy jednat Merkelová: Vracet migranty rovnou z německých hranic? Jsem připravena se státy jednat

Jednostranné kroky v oblasti migrace by podle německé…

Prazdroj investuje přes půl miliardy do rozšíření výstavu Prazdroj investuje přes půl miliardy do rozšíření výstavu

Plzeňský Prazdroj o třetinu zvyšuje kapacitu výroby piva…

Makedonie schválila návrh dohody s Řeckem o změně názvu Makedonie schválila návrh dohody s Řeckem o změně názvu

Makedonská vláda dnes schválila návrh zákona o ratifikaci…

 

Štítky Renault Design

 

Přidat názorDiskuse: Po stopách faceliftů: Renault - Střídání identit







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší

Německá závodnice Sabine Schmitz obkroužila slavnou…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 





 
Další Tesla v plamenech. Elektromobil vzplál v centru města z ničeho nic

Další Tesla v plamenech. Elektromobil vzplál v centru města z ničeho nic

Dnes 14:50

Americký výrobce elektrických aut řeší další malér. Tesla známého režiséra začala bez jakýchkoliv vnějších vlivů hořet. A nikdo neví proč.




Blesk.cz

4 tipy, jak přežít s pejskem parné léto: Neházejte ho do vody, může se utopit!

4 tipy, jak přežít s pejskem parné léto: Neházejte…

Vedro není příjemné lidem ale ani psům. Přinášíme vám proto čtyři tipy, jak se v parném létě o vašeho zvířecího…

Děsivé záběry: Turisty na eskalátoru za živa pohřbil padající strop

Děsivé záběry: Turisty na eskalátoru za živa pohřbil…

Nejméně devět turistů utrpělo zranění poté, co se na ně v turistickém centru v centrální části Číny zřítil…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

ONLINE: Švédsko - Jižní Korea 1:0. Penalta díky videu, trefil se Granqvist

ONLINE: Švédsko - Jižní Korea 1:0. Penalta díky…

Zápas o všechno. I tak by se dal nazvat souboj mezi Švédskem a Jižní Koreou, který otevře pondělní program na…

 

Reflex.cz

Naše kandidáty bude kádrovat KSČM? Babiš porušil dohodu, zní z ČSSD. Její senátoři chtějí konec jednání o vládě

Naše kandidáty bude kádrovat KSČM? Babiš porušil…

Pokud se dohoda poruší, ještě než vstoupí v platnost, mělo by se od ní odstoupit. Novinářům to dnes řekl…

McDonald's se vydal do boje proti plastu. Přestane nabízet plastová brčka

McDonald's se vydal do boje proti plastu. Přestane…

Zatím pouze ve Spojeném království se největší světový řetězec fastfoodů rozhodl od září letošního roku zcela…