19.1. 2013 Jakub Sochor

Po stopách faceliftů: Renault - Střídání identit

Po stopách faceliftů: Renault - Střídání identit

Facelift patří mezi velmi časté a bohatě diskutované jevy v automobilovém designu. Jak se k němu staví jednotlivé automobilky?

Automobilový design lze označit za syntézu mnoha prvků a myšlenek. Aby byl výsledný návrh harmonický a po všech tvarových stránkách vyvážený, musí spolu jednotlivá řešení ladit a vzájemně se doplňovat. Facelift, tedy kosmetický zásah do designu automobilu (mnohdy za účelem vzhledovému přizpůsobení se novějším modelům, jindy například v reakci na módní trendy) zasahuje do tvarové podstaty návrhu a ne vždy se setkává s pozitivními ohlasy. Existují však automobily, jejichž faceliftované podoby napravily estetické nedostatky původního ztvárnění modelu a přispěly nejen partii, na níž byly provedeny, ale také karoserii jako celku. Přístup k faceliftům se u každé automobilky liší. Najdeme výrobce, kteří jsou v této oblasti obezřetní a do designu svých vozidel zasahují co možná nejméně. Existují však automobilky, jejichž modernizace změní dříve jednoduše identifikovatelné vozidlo takřka k nepoznání. Mezi výrobce s poměrně výraznými facelifty patří francouzský Renault, jehož přístup k faceliftům si rozebereme prostřednictvím tří vozidel, jež zastupují zcela odlišné a svébytné karosářské i rozměrové třídy.

Renault Clio - Opuštění identity

Minulá generace automobilu segmentu B byla představena v roce 2005 s designem, který byl plně navržen v režii Patricka le Quémenta. To se projevovalo na celé karoserii, která i přes svůj relativně klasický (a oproti dobové generaci Méganu klidný a neprovokativní) vzhled pracovala s dynamickými tvary, jež se již na první pohled hlásily k identitě Renaultu, pěstované na přelomu tisíciletí – i přes relativně běžný vzhled dvouprostorové karoserie šlo o vozidlo pokračující ve šlépějích progresivních studií své doby. Příď s výraznou maskou, členěnou na dvě části navazující na světlomety, doplňoval mírně zaoblený nasávač v nárazníku, propojený s ochranou lištou. Profil se vyznačoval originálním prokladem ploch, díky kterému byly přední dveře oživeny protnutím a na zádi bylo možné vycítit vliv konceptu Zoe. Celek šlo označit za sportovně-dynamický, s jasně viditelným odkazem na mnohem odvážněji pojaté Renaulty. Facelift, který proběhl v roce 2009, zcela přepracoval příď automobilu s jejími náležitostmi (světlomety, tvar nárazníku a jejich vzájemný vztah), optiku zadních svítilen a zadní nárazník, díky čemuž došlo k vizuálnímu zjemnění zadních partií malého Renaultu. Příď opustila svůj původní styl a znamenala tečku za designovým trendem, jemuž vládlo členění masky na dva samostatné díly, představující jeden ze symbolů Renaultů z počátku milénia. Nasávač v nárazníku se zvětšil a svým působením zcela zastínil zbylé části přídě, přičemž zvláště diskutovanou součástí modernizace se stalo nově provedené napojení nárazníku na světlomety, doprovázené ostrým výběžkem v boční části světla. Video: Renault Clio – S novou přídíVýznam faceliftu Renaultu Clio je evidentní - přiblížit malý automobil novému pojetí přídě bez výrazné masky v jejím středu. Úpravy přinesly lepší začlenění vozu do modelové palety výrobce, zároveň však vyvolaly diskusi nad líbivostí přední partie (zvláště v porovnání s provedením před faceliftem, evropským autem roku 2006).

Clio
 

Renault Scenic - Ve znamení drobných retuší

Aktuální modernizací Scenicu navažme na facelift Clia, reagující na období bez masky. Právě Scenic totiž patří (spolu s Lagunou) mezi průkopníky tohoto řešení, které optiky odlehčilo prostor mezi světlomety a zároveň více zaplnilo nárazník. V případě Scenicu byla kompozice doplněna nahoru protaženými světlomety atypického tvaru, tvořeného zaoblenými linkami, který se výrazně vzdaloval dříve frekventovaným hranám a ostře řezaným rysům. Citelné zjemnění pokračovalo v profilu s velmi jemnými přechody mezi plochami a ovlivnilo také záď, která se již nevyznačovala extravagantními pokusy, tolik typickými pro druhou generaci modelu téže řady. Univerzálněji tvarovaný a zároveň méně originální vůz byl typickým příkladem Renaultu, který opustil oblast avantgardního designu a zaujal pozici líbivého a konformního MPV. Facelift Scenicu představuje prostřední článek mezi dosluhujícím stylem bez výrazné masky a nejnovějším designovým jazykem, jehož dominantou je optické propojení světlometů a loga výrobce, známé z nejnovější tvorby Laurense van den Ackera. To přijde na řadu až s příští generací velkoprostorového modelu – prozatím bylo důkladně modernizováno to, co již důvěrně známe. Omlazení exteriéru přineslo zdynamičtění výrazu – zatímco u původní podoby jsme viděli nahoru protažené světlomety, facelift přinesl elegantní a výrazně zjednodušený tvar, který je doplněn sportovněji formovaným nárazníkem s členitějšími prvky. Taktéž optika zadních svítilen – v případě malého Scenicu - doznala změn ve prospěch jednoduchosti a tvarové čistoty. Video: Renault Scénic a Grand Scénic v modernizovaném provedeníPůvodní podoba třetí generace Scenicu poskytla tvůrcům nemalý prostor pro další práci, čehož bylo využito – vůz byl zušlechtěn a zdynamičtěn. V tomto případě šlo o cizelování formy, kde – kromě citlivého zásahu do architektury přídě – nedošlo k žádným výrazným změnám.

Scenic
 

Renault Fluence - Po plastice

Fluence je dalším modelem v řadě, který byl vybaven přídí dle nejnovějšího trendu. A to i přes to, že jeho základ, pocházející ze Samsungu SM3, je stavěný na podstatně méně členitou čelní část. Jde tedy o automobil, který se vydal jinou cestou než Scenic – zatímco jeho příď si i přes modernizaci ponechala charakteristické znaky, Fluence (i přes to, že byl představen v jinak modernizovaném provedení) pokračuje v novém trendu. Příď sedanu je nyní plně začleněna mezi nejnovější modely Renaultu. Její nejvýraznější část tvoří propojení masky a světlometů, čímž sekunduje elektromobilům Zoe a Twizy, novému Cliu či modernizovanému Twingu. S posledním uvedeným modelem má Fluence společnou příbuznost k jednotlivým tvarovým směrům – původní varianty obou modelů neměly klasickou masku mezi světlomety, což dohání jejich nejnovější provedení. Nejde však pouze o masku – změn se dočkal také nárazník s oblejšími linkami a pestřejším rozvržením prvků. Dalším rysem faceliftu je zatmavení zadních svítilen, což patří mezi velmi jemné kosmetické zásahy. Renault Fluence jde ve stopách nového CliaJak je vidět, Renault patří mezi automobilky, jejíž facelifty mnohdy výrazně mění design dříve snadno identifikovatelného vozidla, což svědčí o absenci evolučního přístupu k modelové linii (bráno z mezigeneračního hlediska). Namísto ní volí změny, které reagují na střídání tvarových směrů, jež spolu mívají relativně málo společného. O to více však může každý nový trend překvapit.

Fluence
 
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Milek chce v Česku vybít téměř celou kančí populaci Milek chce v Česku vybít téměř celou kančí populaci

Evropa by kvůli africkému moru prasat měla prudce snížit…

Maďarský Wizz Air zruší pražskou základnu, výrazně sníží počet linek Maďarský Wizz Air zruší pražskou základnu, výrazně sníží počet linek

V polovině června zruší maďarská aerolinka Wizz Air svou…

Sněmovna vydala Babiše s Faltýnkem k trestnímu stíhání Sněmovna vydala Babiše s Faltýnkem k trestnímu stíhání

Případ Čapí hnízdo může pokračovat. Poslanecká sněmovna…

 

Štítky Renault Design

 

Přidat názorDiskuse: Po stopách faceliftů: Renault - Střídání identit







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 





 
Poprvé za volantem Toyoty Yaris GRMN. Parádní oldschool. Ale jednu chybu má...

Poprvé za volantem Toyoty Yaris GRMN. Parádní oldschool. Ale jednu chybu má...

Dnes 12:52

Fiesta ST, Clio R.S. nebo Polo GTI by se měly třást. Do jejich teritoria zamířil Yaris GRMN, který má ambice být nejlepším malým hot hatchem.




Blesk.cz

ONLINE: Sněmovna vydala Babiše a Faltýnka policii kvůli kauze Čapí hnízdo

ONLINE: Sněmovna vydala Babiše a Faltýnka policii…

Zákonodárci vydali premiéra Andreje Babiše a jeho pravou ruku Jaroslava Faltýnka (oba ANO) k trestnímu stíhání.…

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po kterých se budete olizovat

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po…

Nejlepší je prohřát se zevnitř a nemusí to být jen horký čaj či grot, co vás dokáže zahřát. Máme pro vás čtyři…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Slovinská nominace: Na ZOH jedou i hráči z Kladna, Budějovic a Varů

Slovinská nominace: Na ZOH jedou i hráči z Kladna,…

Pět krajánků z Česka zařadil do konečné pětadvacetičlenné nominace hokejistů Slovinska na olympijské hry v…

 

Reflex.cz

Drahoš má k vítězství daleko, voliče jiných kandidátů nedokázal zatím ničím přesvědčit

Drahoš má k vítězství daleko, voliče jiných…

Přestože voličský potenciál Miloše Zemana by se už mohl zdát víceméně naplněný a Jiří Drahoš by mohl naopak…

Vláda USA je na pokraji finanční krize. Statisíce úředníků i učitelů možná budou muset na nucenou dovolenou

Vláda USA je na pokraji finanční krize. Statisíce…

Americký Senát by měl v pátek večer hlasovat o dalším financování vládních úřadů, aby odvrátil hrozbu…