Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Design SUV: Trendy, diskurz a důležité modely

Jakub Sochor
Diskuze (30)
SUV nejsou jenom mohutné automobily s terénním vzhledem, ale také osobité crossovery se svažující se střechou, působivé retro modely nebo i extravagantní pokusy, hledající nové cesty.

Kategorie SUV patří mezi důležité oblasti pro design. Jde totiž o automobily, mezi jejichž domény patří především vizuální působivost a nezřídka okázalé doplňky – ať už jde o plastové díly či všemožné prolisy, které mívají za úkol umocnit propracovanost a drsnost designu takto stavěných vozidel.

Jednou z moderních záležitostí v této oblasti jsou modely kompaktní velikosti, často založené na již vyráběném vozu nižší střední třídy. Míra módnosti je u těchto automobilů podobná jako u čtyřdveřových kupé – oba tyto trendy představují výrazné designové změny, které jsou poháněny snahou o oživení běžných karoserií. U obou z nich lze také snadno vyhodnotit estetické přínosy – zatímco čtyřdveřová kupé kombinují reprezentativní vzhled sedanů a tvarovou dynamiku kupé, kompaktní SUV dodávají mohutnost a výraznost i modelům těch kategorií, v nichž je drsný a terénní vzhled spíše ojedinělý.

V čemž ale tkví trumfy SUV, na jakých hodnotách je jejich vzhled založen a jak pestrá je nabídka v rámci této kategorie? Pokusme se na tyto otázky odpovědět prostřednictvím pětice automobilů, v níž každý reprezentuje zcela svébytný pohled na tento segment. Nejprve se však zaměřme na dvě novinky, jež jsou oživením sportovně-užitkové scény.

Mercedes-Benz GLA a modernizovaná Škoda Yeti – Nová měřítka

Žhavé novinky v oblasti SUV vnášejí do své kategorie svěží a moderní design, který v obou případech pohotově reaguje na trendy svých automobilek. První jmenovaný vůz, jenž svým osobitým stylem zpestřuje kompaktní modely stuttgartského výrobce, překvapil unikátním rozvržením proporcí, jež poutají pozornost dynamickým poměrem mezi šířkou a výškou karoserie. Takto stavěný automobil rozvijí prvky, známé z tříd A, B či S, jimiž jsou nápaditě vedené linky v profilu a moderní světlomety, které tvoří středobod designu přídě – díky propracované a svěží optice navazují na masku chladiče se dvěma horizontálními lamelami a splývají se zmíněnými prolisy, díky čemuž je vzhled exteriéru ucelený a harmonický.

Také v kabině nelze přehlédnout návaznost na kompaktní Mercedesy. Vazby na třídy A a B jsou patrné zejména na ztvárnění přístrojové desky, jíž dominuje masivní dekorační lišta s kulatými výdechy ventilační soustavy. Pozoruhodným prvkem, podporujícím plastičnost desky, je zešpičatění její horní části – díky tomuto dílu je přístrojová deska kreativní syntézou výrazných dílů a dekorativně navržených detailů.


České SUV se vyznačuje jinými estetickými vlastnostmi. Předně je zapotřebí říci, že facelift modelu Yeti má mnohem zásadnější význam, než modernizace Fabie či minulé generace Octavie. Vlivem omlazovací kůry vůz opouští éru designu, v níž zanechal nesmazatelnou stopu designér Thomas Ingenlath a navazuje na aktuální trend Jozefa Kabaně. Absence jednoho ze symbolů designu dosavadního provedení vozidla, jímž byla kulatá mlhová světla, dává vyniknout světlometům s ostrým výběžkem, na který navazuje prolis tvořící část masky chladiče. Nové provedení nárazníku je komplikovanější a zároveň členitější, neboť pracuje s větším množstvím ploch. S těmito prvky souvisí omlazení zádě, kde kromě nové optiky svítilen najdeme diagonální prolisy v ploše pátých dveří. Jedná se o pozoruhodný stylistický rys, z něhož se stal – po boku světelné optiky ve tvaru písmene C či moderní masky chladiče – identifikační znak automobilů české značky.


Range Rover Evoque – Manifestace automobilové moderny

Sériové ztvárnění detroitského konceptu LRX je jednou z ukázek moderního designu, který slučuje mohutnost terénních vozidel a sportovní siluetu kupé. Model Evoque, navržený pod vedením Davida Saddingtona, dává charakteristickým rysům Range Roverů nový rozměr – progresivní přední světlomety a propracovaná maska chladiče dosedají na horizontální linku, čímž bylo dosaženo pronikavého a nezaměnitelného výrazu. Dynamické linie čelní části pokračují v profilu, jehož doménou je svižná silueta a poutavý kontrast mezi masivními lemy blatníků a štíhlou střešní linií.

Kabinu tvoří důraz na přímo vedené linky. Také zde dochází ke kontrastu, tentokrát mezi vertikálními (středová konzole) a horizontálními (jednotlivé vrstvy přístrojové desky) liniemi. Tenká středová konzole je odkazem na zmíněnou kreaci LRX, v sériové podobě má však hodnotnější vzhled.


Mini Countryman – Na vlně nostalgie

Retro design Mini je přímým opakem výše uvedeného Range Roveru – zatímco Evoque se pouští do nepříliš početné oblasti kříženců s dynamicky se svažující střechou, Countryman je orientován na měkké tvary s velmi jemnými přechody mezi plochami a proporcemi. Retrospektivní prvek v podobě masky chladiče ve tvaru lichoběžníku se zaoblenými rohy je doplněn originálními světlomety s obroučkami, přičemž relativně pestrá příď je vyvážena tvarově čistou zádí s retro svítilnami.

Klíčovým rysem kabiny je kruh a jeho četné variace, jež tvoří střed volantu, výdechy ventilace, kliky dveří či ukazatele přístrojů. Vhodný doplněk představují elipsy a vertikální ohraničení středového panelu. Za zmínku stojí také skutečnost, že interiér je tvořen převážně oblými prvky, v nichž se promítá uhlazenost vnějších karosářských panelů.


Mercedes-Benz ML – Naplnění odkazu vize AAV

První generace modelu ML, navržená pod vedením Bruna Sacca, vznikla v době nebývalých změn v oblasti designu značky – na karoserii tohoto SUV najdeme (kromě vlivu konceptu AAV z roku 1996) rysy nového směru, který byl však druhou generací vozidla definitivně opuštěn. Třetí a aktuální generační vydání pozoruhodným způsobem propojuje charakter obou automobilů – rozměrnou karoserii klasických tvarů zdobí moderní detaily v čele s atypickým C-sloupkem.

Interiér odráží vnější plné tvary, což je vidět na přístrojové desce se zaoblenými díly, jež vyvolávají dojem masivnosti. Výrazným dílem, o kterém již byla řeč v souvislosti s modelem GLA, jsou dekorační lišty ohraničující středový panel.


BMW X6 – Vizionář s ušlechtilými kořeny

Prvním vozidlem, které přišlo se sportovně svažující se linií střechy, byl SsangYong Actyon. I přes jeho nesporné zásluhy na vzniku této moderní kategorie však věnujme pozornost BMW X6, které se s tématem opticky lehké a dynamické alternativy k běžným SUV poradilo v poněkud širším měřítku. V případě německého modelu totiž hovoříme nejen o snížení střechy, ale také o propracované architektuře zádě s nápaditým klenutím (tolik typickým pro Bangleův styl), díky čemuž není označení Sport Activity Coupé pouhým marketingovým výtvorem – zkratka SAC označuje automobil, který překročil hranice konvenčních SUV a připravil společnost na křížence SUV/kupé.

Designový neklid pronikl do interiéru, kde sportovními detaily doplňuje díly z X5. Přístrojová deska je zaměřena na horizontální linky a mimořádnou členitost, kterou dotváří emocionální křivky spodní části desky.


Toyota RAV4 – Zkušený praktik

Model RAV4 patří mezi významné vozy své třídy. První generace se objevila již v roce 1994, a to ve formě líbivého automobilu s účelnými, avšak poněkud méně výraznými tvary. Rezervy v emocionalitě se pokusila napravit druhá generace s nápaditými předními světlomety a proporčně vyváženější karoserií, která prošla ve své třetí generaci důkladnou evolucí. Radikální zlom představuje nejnovější provedení japonského SUV s odvážně řešenou přídí a pestrými zadními svítilnami.


Oživení designu souvisí s akcentem Toyoty na sportovní styl, známý z vozu GT-86 či aktuální generace Aurisu.

Jakub Sochor
Diskuze (30)
3. 10. 2013 10:18
Re: Yetti
A nemají ten prolis nějakým způsobem všichni? Mě osobně se ten aktuální škodováckej libí.Jednoduchej a celkem výraznej prvek.
Avatar - twistedTSD
1. 10. 2013 16:25
Re: GLA
V určitých situacích mi tedy couvání výhradně podle bočních připadá až nebezpečné.
Avatar - šmoula nešika
30. 9. 2013 17:17
Re: Jedna tragédia za druhou...
:yes:
Avatar - CHerokee
30. 9. 2013 17:09
Re: GLA
No já zrovna jo... jestli za mnou někdo nejde nebo nejede, když vyjíždím z parkoviště nebo když parkuju k plotu, kterým mohou senzory projít.
30. 9. 2013 12:06
Re: Jedna tragédia za druhou...
Klasické MINI mi nevadí, Countryman áno.