Přestože bývá design vozidel Dacia paušálně hodnocen jako low-endový, zdaleka nejde o jednotný proud, který by byl vymezen nějakými specifickými rysy či pevným stylovým rámcem.
Přesně tak, byla to licenční 12... a ať se to někomu líbí nebo ne, bylo to v té době asi jediné prostorné a pohodlné auto, které se u nás v té době dalo koupit. :-(
Druhé podobné bylo Wartburg... s dvoutaktním 0,9 tříválcem ale technicky nestíhal.
Jinak 16 byla skutečně super - ale ta se tady koupit nedala, ani jako licenční...
Hmm.. tak jo.
A to jsem s ním jezdil!
Ale z pohledu za volantem 0,9 nebo 0,992 ccm už je malý rozdíl... pořád platilo, že ta zpátečka šla pod volantem řadit fakt špatně.
Ty jsi ale mudrlant, ty nikdy nezklameš. Ta volnoběžka nebyla uzamykatelná >:D >:D
, ale vypínatelná páčkou pod volantem. Znamenalo to vlastně jízdu na volnoběh i se zařazeným rychlostním stupněm. Kdo neměl volšový ruce, mohl díky volnoběžce řadit i bez spojky.
Tak to si na nej asi vobec nikdy nejazdil!Mali sme v podniku kombi-1310 break,uplne nove,a jazda:pri styroch sme boli asi v 40 stupnovom uhle,zadne zasterky sa suchali po zemi,a najvacsou slabinou bola elektroinstalacia...svetla a smerovky v utorok isli,v stredu nie,a v piatok zasa ano...horsie auto v tej dobe bol iba kolega Oltcit,alebo Aro!
Do roku 1976 se ty auta montovaly s francouzských dílů. Měli jsme ji. Byla spolehlivá. Jediné co se občas vysypalo byla spojka. Jinak celou dobu fungovala až do konce bez problémů. Její největší nepřítel byla koroze. A s tou to byl nerovný boj. Jinak super kočár :-)
Lady vycházející z Fiatu 124 jezdily také pohodlně a nabízely i srovnatelnou nabídku prostoru. Navíc měly i silnější motory 1,5 a 1,6 l a byly mnohem méně poruchové... :-):yes:
Souhlasím,na tehdejší bídné poměry to bylo docela dobré,oproti jiným kraksnám z východu včetně tolik opěvovaných škodovek to celkem jelo,z dacie kamarádova tatíka jsem z kopce vytáhnul dokonce tachometrových 170,což v té době byla šílená rychlost. :-)
Nech být... když to nebyla zrovna 105, tak škodovky uměly jet taky... objemem je s Dacii srovnatelná 130 - a ta teda jela jako vítr - a když jsi to uměl, tak se dala i řídit!
Ale dalo to hroznýho ručkování...
Text mapuje dosavadní vývoj, poukazuje tedy na takové automobily, které jej ovlivnily a jež mají podíl na průběžné progresi. Dacia 500 Lastun nemá pro obecné dějiny (natož směřování designu) značky prakticky žádný význam, stejně tak varianty kombi nemají na utváření postupné vývojové linie příliš velký vliv - na rozdíl od základních provedení modelových řad, tedy klasických sedanů.
"Aktuální produkce značky, kterou v posledních dvou letech rozšířily velkoprostorové a užitkové modely, vybízí k zmapování dosavadního vývoje (tedy základních článků vývojového řetězce, nikoli obecné produkce) designu vozidel rumunské značky, s přihlédnutím k charakteristických znakům (!) té které modelové řady a jejich osvětlení."
Vámi uvedené karosářské verze být v textu mohly, ale vzhledem k tematickému zaměření článku v něm být uvedeny nemusely. Pro splnění vytyčeného cíle bohatě postačují klasické tříprostorové varianty, které tvořily páteř té které modelové řady (něco jiného je model Logan MCV, který je realizací důležité studie - jeho zmínka je tedy logická a oprávněná).
Nabízí se tedy jiné téma - modelová řada 1300, její postupná evoluce a štěpení karosářského základu na rozličné modelové řady.
Naprosto souhlasím, absenci Lastunu snad ještě lze omluvit, ale kombíky a pick-uply tam vzhledem k jejich velkému významu v historii Dacie určitě být měly! 8-s A snížené dvoudveřové kupé na bázi řady 1310 bylo stylisticky mimořádně zajímavé! :-!
Kdyz se mapuje vyvoj designu, tak prilepenim kufru na sedan novy milnik redefinujici designovy jazyk automobilky rozhodne nevznikne. Ne v pripade dacie. A vubec, nadavat kvuli tomu, ze se vam nekdo v clanku nezminil o kombiku... Klikacku sice nahradil souvisly clanek, ale do neceho si rypnout stejne musime, ze?
Tak tak - nespomenut kombiky rady 1300 a plus model Pick-up/ double-cab ( ktory som mal chvilu aj vo firme - kym po 35 000 km nerozorvalo remenicu na motore ! a nasledne isiel prec...) je podla mna vyslovene chyba. Hlavne ked boli predavane aj v CR a SR !
Alečo ? Za to, že vy za svoju robotu beriete plat, my sa k Vašej práci vyjadríme ( rozhodne nie vulgárne ! ) tak Vy nás chcete zbavovať anonymity ? Hmmm... :-!
Zaujímavé mylsenie...Iní redaktori dokážu s nadhľadom občasnú kritiku prijať, prípadne za zistené nedostatky ( obvykle v tabuľkách ) poďakovať a chybu opraviť. Vy ste ale iný Pán - vy nám chcete zobrať anonymitu :-O Tak to čumím... 8-s
Pán Sochor, ja proti Vám nič osobné nemám, len bohužiaľ, Vaša komunikácia s nami - diskutérmi nieje na takej úrovni ako iných redaktorov. Skúste byť voči tej kritike trošíčku vstriecnejší, uznať aj druhému pravdu, a všetko bude v porádečku. ;-)
Čert nech zoberé tie pick-upy ( ako som písal, spôsobil mi len nervy), ale kombíky si Vašu pozornosť zaslúžili - veď bola to podľa mňa vyhľadávaná varianta, o kteroj by 1 veta dojem z článku zlepšila a Vám deň nepokazila.
Tak sa aj ja posnažím nekaziť Vám večer a veľa zdaru v ďaľšej ( zase o kúsok vstriecnejšej ) práci. ;-)
Nikomu neberu a ani nechci brát anonymitu, jen mi přijde pro mezilidskou komunikace krapet nedůstojná. Bylo by to jinačejší, kdybych věděl, komu vlastně odepisuji :-)
Opakuji - článek mapuje milníky pro kontinuální tvarový vývoj vozidel rumunské značky. Pokud by byl text pojatý jako mapování kompletní tvorby, bez zohlednění klíčových rysů té které modelové řady, nastala by jiná situace a absence kombíků i pick-upů řady 1300 by byla velkou, velkou chybou.
Hmmm, vidím, že je nám problém nájsť jednoduchý kompromis... :-!
OK, týmto sa ja vzdávam akýchkoľvek "Vami považovaných kritických vyjadrení" na Vašu prácu.
Hold, keď sa nedá ináč... :-!
Len už prosím Vás nepíšte nikdy nič o Audi, tam by som tento sľub mohol porušiť...
Nič nezhrnul, len ťa podporil. Odpoveď na moju otázku to nie je. Možno aj Lastun mohol byť zlomovým bodom, keď si uvedomili, že vlastný vývoj a malé auto nie je tá správna cesta pre Daciu. Prepáč, nemám rád vyhýbavé odpovede.
Já zase nemám rád permanentní opakování téhož, ale budiž - zlomové body, jež protkávají vývoj tvaroslovné a karosářské tvořivosti, představují takové karosářské formy, které stály u zrodu nové etapy, jsou tedy dalším článkem v řetězci pozvolné evoluce. Anebo takové, které byly odrazovým můstkem pro nové, důležité modely.
V případě řady 1300 jde pouze o sedan, neboť, budu-li parafrázovat skvělý poznatek diskusního kolegy XTad, přilepením kufru na sedan milník zpravidla nevzniká (rozhodně ne v případě vývoje designu Dacií).
Ty nevydržíš ani deň, že by si do niekoho nerýpal a nemal sarkastické poznámky, ty najmúdrejší z múdrych a najšikovnejší zo šikovných. Rád by som videl, akoby si si na jeho mieste počínal ty, a či by tvoje články stáli aspoň za toľko ako Jakubove, mimochodom, nie zlé. Svoj prístup k článku vysvetlil, tak čo stále skáčeš? Prečítaj si nadpis, ide o súhrn vývoja, nie o popis činnosti značky. Viac arogancie cítiť od teba ako od neho.
Nepíšeš o autách, teraz sú pre teba len zámienkou napádania redaktora. V tomto prípade je dôležité, s akým zámerom článok vznikol a ako to vidí autor. Že ty nie si spokojný s článkom neznamená, že nie je dobrý pre nikoho. Mimo iné si drzý jak opica, oslovovanie redaktorov iba priezviskom a spôsobom, ktorý používaš, je primitívnym prejavom tvojej arogancie. Slušnosti ťa v škole asi neučili.
jaaaj, jaaaj - niekto asi nepozna LeMans a podobne veci, a na pocest 3 nasobnemu vitaznemu monopostu postavenu cestnu verziu, ktora sa do historie zapisala jedinecnou vecou:
Ked bola predstavena na autosalone a mala tam premieru aj Porsche 911 (997) tak R8 bola to obdivovanejsie auto a najvacsia hviezda salonu !
- vec, aka sa nikdy predtym nestala ( ze by novu generaciu Por.911 dokazalo nieco pocas premiery zatienit!) a uz sa asi ani nestane ;-)
Trosku dostuduj... ;-)
Klaudius, vo vedlajsej diskusii som ta obhajoval pred Gilgitom, mozno si si nevsimol, ale uz nieje absolutne ziaden dovod mu nieco vycitat - reaguje absolutne korektne, a ty ma tu teraz "obvinis" z frajerenia >:D - jasne, ze to bola ironia, chalan to mozno nepochopil, napisal som potom aj fakty s "nasou" R8 suvisiace...a tym to konci ;-)
Proste ber viac veci s tym humorom, o ktory tu aktualne ide ;-)
,,,a dlhýýýýý, čítal som ho na 2x. Ďalší diel by mohol byť o Seate, ale o ňom radšej hneď dva články na pokračovanie...
Lastun mi v článku tiež trochu chýba, a súhlasím aj s tým, že kombíky mohli byť aspoň spomenuté. V socialistickom svete bolo kombíkov ako šafránu - hoci modelovo ich bolo niekoľko, v predajniach ich bol nedostatok, a Dacia priniesla mnohým záujemcom o kombi iskričku nádeje.
Fajn čítanie, jediné čo mi tak trochu chýbalo bol kombík 1310, štvoroko s čiernou plastovou maskou. Spolu s rôznymi verziami pick-up predsa mali vplyv na smerovanie Dacie. Je pravda, že tam už išiel dizajn bokom, hoci Renault 12 Break nie je dizajnovo z núdze cnosť.