26.1. 2014 Jakub Sochor

Design vozů Lancia: Ohlédnutí za pozoruhodnými modely

Design vozů Lancia: Ohlédnutí za pozoruhodnými modely

Budoucnost Lancie není příliš růžová. Italská značka se ale má za čím ohlédnout – kromě revoluční Lambdy dala světu mnoho sportovních vozidel od věhlasných designérů, řadu elegantních kupé či originální městské hatchbacky.

Itálie bývá řazena mezi hlavní centra designu napříč jeho kategoriemi. Kromě proslulé módy, architektury a produktů patří do pomyslné výkladní skříně italského designu ten automobilový, v němž po mnoha stránkách vyniká Lancia – automobilka, která vyrobila první sériový automobil se samonosnou karoserií a mnoho unikátních kreací navržených světovými automobilovými návrháři. Navzdory své historii, jíž lemují atraktivní kupé a řada slavných sportovních vozidel, se však stane značkou s jediným modelem, který bude určen jen pro italský trh.

Chmurné vyhlídky přímo vybízejí k ohlédnutí se za modely, jež diktovaly nová pravidla designu (Lambda), staly se esencí stylu své domoviny a doby vzniku (Aurelia B24 Spider) anebo propojily historické rysy s moderními a z hlediska stylingu experimentálními karoseriemi (Thesis). Nezaměříme se tedy jen na průkopníky, ale také na méně známé – a přesto hodnotné a zajímavé – projekty, včetně konceptů a pozapomenutých vizí, které i přes toho, že se o nich tolik neví (v porovnání s jinými studiemi své doby), mají zásadní význam pro sériovou výrobu.

Budoucnost Lancie: Zůstane lokální značkou s jediným modelem

Náš přehled začíná v roce 1922, kdy byla na autosalonu v Paříži představena Lancia Lambda – automobil s karoserií, jejíž základ představoval samonosný rám, sloužící jako nosná kostra pro povrchové díly. Výrobce však produkoval jen jednu karosářskou verzi, protože se obával, že by zásahy do rámu snížily jeho tuhost. Pokrokový model nastolil nová pravidla a představil štíhlou, elegantní a tvarově čistou karoserii s výraznými blatníky, která byla s průběžnými úpravami (vzniklo celkem devět sérií) vyráběna do roku 1931.

V roce 1936 byl představen model Aprilia, při jehož navrhování došlo k uplatnění výzkumu aerodynamiky, na kterém spolupracovala Farinova karosárna a turínská polytechnika. Výsledkem byl automobil s koeficientem odporu vzduchu 0,47 a moderními, proporčně vyváženými tvary s citlivě provedenými dekoracemi. O tři roky později započala výroba druhé série vozu, která probíhala až do roku 1949 – během této doby vznikla řada osobitých verzí s designem od Bertoneho, Michellotiho či Zagata.

Přesuňme se na chvílí do padesátých let minulého století – do doby ovlivněné zaoblenými tvary a elegantně zakulacenými proporcemi, většinou s bohatým chromovým zdobením. Významným příspěvkem Lancie dobovému designu byla Aurelia B24 Spider, navržená a vyráběná Pininfarinou, která se vyznačovala sportovní siluetou s křivkou, jejíž plynulý průběh dynamicky narušily vyklenuté zadní blatníky. Vůz, produkovaný v letech 1954 až 1955, propojil tvarovou energičnost s jemnou uhlazeností a dodnes je mezi pozorovateli hojně diskutovaným automobilem, jenž odráží dobový styl se všemi jeho aspekty.

Zaměříme-li se pouze na design, bývají šedesátá léta minulého století považována za velmi pozoruhodnou dekádu, mimo jiné také pro plynulý dozvuk oblých tvarů minulosti a pozvolný příklon k hranám, které se naplno uplatnily v následujícím desetiletí. Do této doby patří také Lancia Fulvia s designem, který navrhl Piero Castagnero ve firemním designérském středisku. My se však zaměřme na provedení Coupé, navržené tím samým designérem a vyráběné od roku 1965, jemuž dominuje horizontální členění boků. Základem karoserie tohoto kupé je uhlazený profil s prolisem, který je zároveň místem prolnutí dvou hlavních ploch přídě – svažující se kapoty a čela se dvěma dvojicemi reflektorů. Kupé Fulvia však nezůstalo jen u svého standardního provedení. Zůstaneme-li v roce 1965, připomeňme dvoumístný model Fulvia Sport, jehož autorem je milánské studio Zagato, tehdy vedené Ercolem Spadou. Na základech Coupé tak vznikl emocionální automobil s obdélníkovými předními světlomety, plnějšími tvary a splývavou zádí.

Přejdeme-li do sedmdesátých let, čeká nás radikální vize sportovního kupé s názvem Stratos Zero. Klínovitou karoserii, vyprojektovanou na základě poznatků z rozsáhlého testování v aerodynamickém tunelu, navrhl Marcello Gandini (pod Bertoneho vedením). Výsledné dílo se stalo zhmotněním futuristických hodnot – zejména tvarové dynamiky, zde zastoupené zvláště nesmírně energickým profilem a štíhlým světelným pásem na přídi, s nímž stylově ladí dramaticky vyhlížející zadní partie se dvěma koncovkami výfukové soustavy a částečně skrytými zadními koly. Kabinu, přístupnou skrze rozměrné čelní sklo, tvořil volant s mohutným středem, informační panel na levé straně od řidiče a zcela nezaměnitelná atmosféra, jíž dotvářela malá boční okna. Stejně jako koncepční Stratos Zero, i jeho sériový model s označením HF byl uveden na autosalonu v Turíně (v případě sériového kupé se tak stalo v roce 1972). O design produkční verze se opět postaral Marcello Gandini.

V témže roce ale došlo k uvedení další pozoruhodné Lancie, a sice modelu Beta – prvního vozu, který vzešel ze spolupráce s Fiatem. Beta přišla na trh jako sedan se splývající zádí, jenž měl věcné tvary se zaměřením na praktičnost. V roce 1974 ale přišla na trh varianta kupé (včetně otevřené verze), jíž v následujícím roce doplnily modely HPE (slučující kombi a kupé) a kupé Montecarlo od Pininfariny.

Zaměříme-li se na koncepční kreace, o nichž se – i přes jejich osobitost a význam autora – příliš nehovoří, nutno zmínit kupé Kayak (1995) vystavené na ženevském autosalonu. Styl Bertoneho vize je inspirován italskými vozy této karosářské kategorie z padesátých a šedesátých let a pracuje s originálními prvky, mezi něž patří horizontálně vedená maska s výraznou lištou či dva výrazné prolisy v profilu. Koncept je střetem dvou epoch – slavné historie italského designu a moderních rysů.

Současný hatchback Ypsilon, který se stane jediným nabízeným modelem Lancie, je třetí generací řady, jíž v roce 1996 založilo stejnojmenné kreativní vozidlo. Tvary městského modelu, jež navrhl Enrico Fumia (tehdy působící ve firemním studiu Lancie), byly založeny na několika křivkách, jimž dominovala linka obepínající karoserii a zahrnující ochranné lišty. I přes neotřelý vzhled šlo o vůz s relativně klasickou karoserií typu hatchback, o jehož výraznost se postaral designérův akcent na dynamické linky, které doplnila relativně malá (zejména zadní) světla.

Rok 1998 je pro moderní Lancie milníkem – tehdy byl totiž v Turíně představen koncept luxusního sedanu Dialogos, který nejenže předznamenal tvary sériové limuzíny Thesis, ale také zahájil éru nového designu vozidel italské značky. Tvary tohoto designového směru kombinují léty prověřené prvky (zejména provedení a styl masky) s odvážnými řešeními. V případě studie Dialogos jde o unikátní propojení historických odkazů (zde v podobě originálního vykrojení kapoty s vyvýšeným reliéfem) a progresivním rysů, provedených však s ohledem na použití v praxi. Typickou ukázkou tvůrčí smělosti jsou zešpičatělé světlomety, jejichž kryty kopírují vyklenutý karosářský panel a stylově korespondují se zadními lampami. Kreativita však nezůstala jen na povrchu – promítla se do kabiny s půlkruhovým volantem a členitými otočnými sedadly, která jsou dělena na několik segmentů.

O rozvinutí tvarových specifik sedanu Dialogos se postarala pařížská vize Nea z roku 2000, jež na první pohled zaujme absencí masky (kterou symbolicky připomíná vyvýšený povrch kapoty) a propojením předních světlometů s A-sloupky. Nea je zároveň velmi flexibilní – interiér, včetně nastavení jednotlivých částí či teploty v kabině, se přizpůsobuje požadavkům řidiče. Ne každá studie od Lancie však představovala zcela nový projekt – automobilky se slavnou historií se ze své minulosti snaží něco vytěžit a nejinak je tomu u Lancie, jež v roce 2003 představila koncept Fulvia. Studie, uvedená ve Frankfurtu, se přiblížila tvarům původního vozu Fulvia Coupé, zároveň ale přišla s novými a svěžími tvary, které propojují uhlazenost (zejména při pohledu zboku) a dekorativnost (uplatněnou zvláště při navrhování koncových světel).

Mluvíme-li o Lancii, nelze opomenout kompaktní hatchback Delta, který se zapsal do historie zejména v podobě závodního modelu HF Integrale. Zaměřme se však na moderní reinkarnaci původního hatchbacku, která se v koncepční podobě (s přídomkem HPE) představila v roce 2006. O dva roky později byla zahájena její výroba, přičemž sériový model se od studie lišil jen v detailech. Novinka tehdy překvapila objemem karoserie, díky němuž překračovala rámec běžné nižší střední třídy. Mnohem více ale zaujal propracovaný a rafinovaný styling, spolu s nekonvenčním ztvárněním některých dílčích řešení – zejména sloupků C (a jejich napojení na střešní linku) a zadního okna, jež dominovalo zádi s nápaditými svítilnami.

Spolupracujeme s TipCars.com
Spousta exekucí je neplatná. Oběti se ale musejí bránit Spousta exekucí je neplatná. Oběti se ale musejí bránit

Až jeden milion lidí má uzavřenou úvěrovou smlouvu s…

Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu

Korupční aféra bývalého ministra zdravotnictví Davida…

Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí

Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do…

 

Štítky Lancia Design

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Dnes 18:52

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně. „Mluvili jsme otevřeně“

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně.…

Stav francouzsko-ruských vztahů byl dnes hlavním tématem rozhovorů francouzského a ruského prezidenta ve…

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli skoro o 60 milionů

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli…

Od dnešního spuštění programu Dešťovka do zhruba 17:00 přijal Státní fond životního prostředí (SFŽP) 1215…

 

iSport.cz

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s Braunschweigem zvládl

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s…

Fotbalisté Wolfsburgu se udrželi v bundeslize. Po domácí výhře 1:0 nad Braunschweigem zvítězili v barážové…

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že podporu stáhne i CEFC

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že…

V názvu fotbalové ligy dojde k další změně. Firma ePojisteni.cz se jako titulární sponzor rozhodla nevyužít…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…