16.6. 2014 Jakub Sochor

Designový duel: BMW i8 vs. Porsche 911

Designový duel: BMW i8 vs. Porsche 911

Duel BMW a Porsche je střetem progresivního přístupu ke sportovnímu kupé a pečlivého uchovávání toho, co známe již padesát let. Jde o souboj dvou zcela protichůdných postupů, nebo lze mezi oběma vozy najít nějaké společné znaky?

Všechna odvětví designu jsou tvořena rozličnými proudy a směry. Nejinak je tomu v oblasti automobilů, kde se můžeme setkat s pestrou škálou návrhů a představ o karoserii – na své si přijde futurista bořící dosavadní mantinely a hledající nové karosářské formy, stejně tak obdivovatel tradičních hodnot, který zdůrazňuje osvědčené tvarové principy, je skeptický k alternativám a před modernou upřednostňuje klasiku.

Dnešní duel však není jen soubojem tradice a avantgardy. Když si odmyslíme specifika obou značek a podíváme-li se na duelanty jako takové, spatříme dvě zcela odlišné představy o sportovním kupé. Model 911 generace 991, prozatímní vrchol padesátileté evoluční řady, kontrastuje svou uhlazeností se skulpturální a neobyčejně členitou karoserií mnichovského vozidla.

BMW i8 – Plochost je nahrazena vrstvením

Nahlédneme-li do historie koncepčních sportovních vozidel mnichovské značky, najdeme hned několik pozoruhodných exemplářů. Když pomineme experimentální návrhy s takřka nulovými šancemi na sériovou výrobu (například projekt M2 z roku 1981, jehož autorem je Luigi Colani), nutno připomenout působivou vizi Nazca C2 z roku 1991, navrženou studiem ItalDesign a pojatou jako nástupce ikonického vozu M1. Téhož roku byl představen koncept s označením Nazca M12, který byl poháněn uprostřed uloženým pětilitrovým agregátem s dvanácti válci a výkonem 300 k. V obou případech se tvůrcům podařilo propojit ikonické prvky vozidel bavorské značky (zejména charakteristickou masku chladiče) s proporcemi typickými pro vůz této kategorie.

Koncepční předobraz modelu i8 v podobě studie Vision EfficientDynamics byl představen v roce 2009 na autosalonu ve Frankfurtu, kde upoutal pozornost originálním a velmi dynamickým vrstvením tvarů. Klasické pojetí vozu s plochými karosářskými panely bylo nahrazeno četnými záhyby a díly, které napomáhají aerodynamickými vlastnostem vozu. Kromě toho však mají nemalý estetický potenciál, což se týká také bohatého užití polykarbonátu a působivé hry barev – kontrast bílé a černé doplňují nápadité modré doplňky.

Sériový automobil převzal od studie základní prostorové řešení karoserie včetně členitého exteriéru s dynamickým prokladech jednotlivých ploch a sbíhání dvou linek, které jsou klíčové pro celkový vzhled boční části karoserie – střešní a prahové. Zvláštní pozornost zasluhuje záď s unikátní architekturou celku, který je tvořen masivním základem a energickými křivkami, jejichž součástí jsou originálně tvarovaná koncová světla.

BMW i8 je příkladem automobilu, jehož estetické pojetí zevnějšku plně souzní se ztvárněním interiéru. Členitá přístrojová deska odpovídá svým uspořádáním tvarové praxi BMW, v případě sportovního kupé se však nelze ubránit dojmu vyšší plasticity. Také v kabině dochází ke střetu několika barevných odstínů.


BMW i8
 

Porsche 911 – Symbol konzervativního designu

Konzervativním designem se myslí takový design, jehož charakteristické znaky a vlastnosti jsou aktuální bez ohledu na módu doby, ve které se nacházíme. Hlavní smysl tvarového konzervatismu spočívá v uchovávání řešení, jež se osvědčila a s nimiž lze i nadále pracovat – se zohledněním moderních technologií a nových materiálů. Typickým návrhem, který vzešel z takového postupu, je aktuální generace Porsche 911 s označením 991 – automobil s tvarovým základem prověřeným pěti dekádami, jenž bezesporu patří do pomyslné výkladní skříně automobilového tradicionalismu.

Pro oba vozy je charakteristický profil. Zatímco u BMW se setkáme s energickými linkami, které byly navrženy na čistém listu papíru, kupé 911 je zavázáno historii – každá tvarová inovace je zpracována tak, aby plně zapadla do celku, který byl několik desetiletí tříben a průběžně zdokonalován. Nízké přední partie s kapotou, která je oproti nezaměnitelným oblým světlometům ve sníženém reliéfu, jsou proporčně vyváženy splývavou a poměrně dlouhou zádí. Výsledkem je silueta, kterou si nelze s ničím jiným splést – objemově zdařilý celek názorně ukazuje, jak pracovat s tvary z šedesátých let minulého století, aby byly bez problémů použitelné i dnes.

Porsche se drží tvarového schématu, jehož kořeny spočívají v karoserii puristického modelu 356 z roku 1948. Jeho design je tedy účelný a jednoduchý, neboť upřednostňuje bezchybnou funkčnost před dekorativními doplňky a pokusy o oživení. Nutno však říci, že BMW je na tom podobně, byť to nemusí být na první pohled zřejmé – emocionální křivky kupé i8 nejsou samoúčelné, byly navrženy za účelem bezchybného obtékání vzduchu po zevnějšku, což potvrzuje dosažený koeficient odporu vzduchu (0,26 oproti 0,29 u Porsche).

Zřejmě nepřekvapí, že propastné rozdíly v pojetí obou vozidel jsou zřetelné i uvnitř porovnávaných automobilů. Asymetrická přístrojová deska se zajímavým hmotovým uspořádáním dominuje moderní kabině BMW i8 a ostře kontrastuje s tvary interiéru Porsche 911, mezi nimiž vyniká strmá horní polovina desky s horizontálním členěním. Odlišný je také přístup k dekoracím – Porsche se drží tradice, zatímco BMW experimentuje a hledá nové způsoby.


Porsche 911
 

Skulpturální extravagance versus tvarový tradicionalismus – Doklad pestrosti současného automobilového designu

V tvarosloví obou automobilů se plně promítá charakter jejich značek. Zcela zřetelné je to v případě Porsche 911, jehož nezaměnitelné rysy jsou identifikovatelné již při letmém pohledu na karoserii. Naproti tomu progresivní a stylově komplikovanější BMW je třeba nějakou chvíli vstřebávat. Nutno však poukázat na designérské umění, jež vyústilo v harmonické propojení nepřehlédnutelného stylového modernismu a ikonických znaků designu mnichovských vozidel, mezi něž patří – kromě tradičních ledvin, které v tomto případě hrají spíše symbolickou úlohu – Hofmeisterova křivka. Osobitý znak, který byl poprvé použit v praxi roku 1961, spočívá v opačném zakřivení okenní linky vůči zadnímu sloupku a svou dynamičností plně koresponduje s energickými křivkami profilu.

Specifika duelantů zároveň potvrzují pestrost současného automobilového designu – v jedné třídě tak dochází k přímé konkurenci vizionářské moderny a klasikou, která pečlivě dbá o karosářské dědictví své značky a v době četných tvarových i konstrukčních experimentů zůstává věrná tradici.


BMW i8 vs. Porsche 911
 

Designové duely: Speciální příloha Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 



Modelka Kate Upton se svezla v BMW i8. Prý moc nejelo... Modelka Kate Upton se svezla v BMW i8. Prý moc nejelo...

Blonďatou krásku svezl na okruhu v Montrealu šéf Formule…

BMW i8 Roadster potvrzeno. Ukazuje se na prvním videu BMW i8 Roadster potvrzeno. Ukazuje se na prvním videu

Otevřené BMW i8 se světu ve formě konceptu objevilo již…

 



 
Dobový test Lady Niva 1600 z roku 1989. Změnilo se od té doby vůbec něco?

Dobový test Lady Niva 1600 z roku 1989. Změnilo se od té doby vůbec něco?

Dnes 08:00

Terénní automobil Lada Niva (VAZ 2121) s pohonem všech kol představoval v době svého vzniku výraznou změnu v tradici konstrukce sovětských vozidel obdobného určení a vlastností.




Blesk.cz

Volby ONLINE: Policie zatkla Sládka. Čechů odvolilo přes 40 procent, boj vrcholí

Volby ONLINE: Policie zatkla Sládka. Čechů odvolilo…

Volební místnosti po celém Česku se v sobotu úderem osmé hodiny znovu otevřely a Češi můžou o složení nové…

Polák v amoku bodal do zad lidi v obchodním centru: Jedna mrtvá, devět zraněných

Polák v amoku bodal do zad lidi v obchodním centru:…

Mladý muž (27) zranil v pátek deset lidí v nákupním centru ve městě Stalowa Wola na jihovýchodě Polska.…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Co pro vás chystáme na víkend a proč sledovat volby s Reflex.cz

Co pro vás chystáme na víkend a proč sledovat volby…

V sobotu ve 14:00 se zavřou volební místnosti. Už hodinu před tím začne náš on-line přenos z voleb s aktuálními…

Krásná a fotogenická modelka: Dýně se konečně vyhřívá na výsluní

Krásná a fotogenická modelka: Dýně se konečně…

Už jsme se s nimi skamarádili. Pár let nám to trvalo, ale nakonec jsme to zvládli. Náš vztah k dýním se stal…