16.6. 2014 Jakub Sochor

Designový duel: BMW i8 vs. Porsche 911

Designový duel: BMW i8 vs. Porsche 911

Duel BMW a Porsche je střetem progresivního přístupu ke sportovnímu kupé a pečlivého uchovávání toho, co známe již padesát let. Jde o souboj dvou zcela protichůdných postupů, nebo lze mezi oběma vozy najít nějaké společné znaky?

Všechna odvětví designu jsou tvořena rozličnými proudy a směry. Nejinak je tomu v oblasti automobilů, kde se můžeme setkat s pestrou škálou návrhů a představ o karoserii – na své si přijde futurista bořící dosavadní mantinely a hledající nové karosářské formy, stejně tak obdivovatel tradičních hodnot, který zdůrazňuje osvědčené tvarové principy, je skeptický k alternativám a před modernou upřednostňuje klasiku.

Dnešní duel však není jen soubojem tradice a avantgardy. Když si odmyslíme specifika obou značek a podíváme-li se na duelanty jako takové, spatříme dvě zcela odlišné představy o sportovním kupé. Model 911 generace 991, prozatímní vrchol padesátileté evoluční řady, kontrastuje svou uhlazeností se skulpturální a neobyčejně členitou karoserií mnichovského vozidla.

BMW i8 – Plochost je nahrazena vrstvením

Nahlédneme-li do historie koncepčních sportovních vozidel mnichovské značky, najdeme hned několik pozoruhodných exemplářů. Když pomineme experimentální návrhy s takřka nulovými šancemi na sériovou výrobu (například projekt M2 z roku 1981, jehož autorem je Luigi Colani), nutno připomenout působivou vizi Nazca C2 z roku 1991, navrženou studiem ItalDesign a pojatou jako nástupce ikonického vozu M1. Téhož roku byl představen koncept s označením Nazca M12, který byl poháněn uprostřed uloženým pětilitrovým agregátem s dvanácti válci a výkonem 300 k. V obou případech se tvůrcům podařilo propojit ikonické prvky vozidel bavorské značky (zejména charakteristickou masku chladiče) s proporcemi typickými pro vůz této kategorie.

Koncepční předobraz modelu i8 v podobě studie Vision EfficientDynamics byl představen v roce 2009 na autosalonu ve Frankfurtu, kde upoutal pozornost originálním a velmi dynamickým vrstvením tvarů. Klasické pojetí vozu s plochými karosářskými panely bylo nahrazeno četnými záhyby a díly, které napomáhají aerodynamickými vlastnostem vozu. Kromě toho však mají nemalý estetický potenciál, což se týká také bohatého užití polykarbonátu a působivé hry barev – kontrast bílé a černé doplňují nápadité modré doplňky.

Sériový automobil převzal od studie základní prostorové řešení karoserie včetně členitého exteriéru s dynamickým prokladech jednotlivých ploch a sbíhání dvou linek, které jsou klíčové pro celkový vzhled boční části karoserie – střešní a prahové. Zvláštní pozornost zasluhuje záď s unikátní architekturou celku, který je tvořen masivním základem a energickými křivkami, jejichž součástí jsou originálně tvarovaná koncová světla.

BMW i8 je příkladem automobilu, jehož estetické pojetí zevnějšku plně souzní se ztvárněním interiéru. Členitá přístrojová deska odpovídá svým uspořádáním tvarové praxi BMW, v případě sportovního kupé se však nelze ubránit dojmu vyšší plasticity. Také v kabině dochází ke střetu několika barevných odstínů.


BMW i8
 

Porsche 911 – Symbol konzervativního designu

Konzervativním designem se myslí takový design, jehož charakteristické znaky a vlastnosti jsou aktuální bez ohledu na módu doby, ve které se nacházíme. Hlavní smysl tvarového konzervatismu spočívá v uchovávání řešení, jež se osvědčila a s nimiž lze i nadále pracovat – se zohledněním moderních technologií a nových materiálů. Typickým návrhem, který vzešel z takového postupu, je aktuální generace Porsche 911 s označením 991 – automobil s tvarovým základem prověřeným pěti dekádami, jenž bezesporu patří do pomyslné výkladní skříně automobilového tradicionalismu.

Pro oba vozy je charakteristický profil. Zatímco u BMW se setkáme s energickými linkami, které byly navrženy na čistém listu papíru, kupé 911 je zavázáno historii – každá tvarová inovace je zpracována tak, aby plně zapadla do celku, který byl několik desetiletí tříben a průběžně zdokonalován. Nízké přední partie s kapotou, která je oproti nezaměnitelným oblým světlometům ve sníženém reliéfu, jsou proporčně vyváženy splývavou a poměrně dlouhou zádí. Výsledkem je silueta, kterou si nelze s ničím jiným splést – objemově zdařilý celek názorně ukazuje, jak pracovat s tvary z šedesátých let minulého století, aby byly bez problémů použitelné i dnes.

Porsche se drží tvarového schématu, jehož kořeny spočívají v karoserii puristického modelu 356 z roku 1948. Jeho design je tedy účelný a jednoduchý, neboť upřednostňuje bezchybnou funkčnost před dekorativními doplňky a pokusy o oživení. Nutno však říci, že BMW je na tom podobně, byť to nemusí být na první pohled zřejmé – emocionální křivky kupé i8 nejsou samoúčelné, byly navrženy za účelem bezchybného obtékání vzduchu po zevnějšku, což potvrzuje dosažený koeficient odporu vzduchu (0,26 oproti 0,29 u Porsche).

Zřejmě nepřekvapí, že propastné rozdíly v pojetí obou vozidel jsou zřetelné i uvnitř porovnávaných automobilů. Asymetrická přístrojová deska se zajímavým hmotovým uspořádáním dominuje moderní kabině BMW i8 a ostře kontrastuje s tvary interiéru Porsche 911, mezi nimiž vyniká strmá horní polovina desky s horizontálním členěním. Odlišný je také přístup k dekoracím – Porsche se drží tradice, zatímco BMW experimentuje a hledá nové způsoby.


Porsche 911
 

Skulpturální extravagance versus tvarový tradicionalismus – Doklad pestrosti současného automobilového designu

V tvarosloví obou automobilů se plně promítá charakter jejich značek. Zcela zřetelné je to v případě Porsche 911, jehož nezaměnitelné rysy jsou identifikovatelné již při letmém pohledu na karoserii. Naproti tomu progresivní a stylově komplikovanější BMW je třeba nějakou chvíli vstřebávat. Nutno však poukázat na designérské umění, jež vyústilo v harmonické propojení nepřehlédnutelného stylového modernismu a ikonických znaků designu mnichovských vozidel, mezi něž patří – kromě tradičních ledvin, které v tomto případě hrají spíše symbolickou úlohu – Hofmeisterova křivka. Osobitý znak, který byl poprvé použit v praxi roku 1961, spočívá v opačném zakřivení okenní linky vůči zadnímu sloupku a svou dynamičností plně koresponduje s energickými křivkami profilu.

Specifika duelantů zároveň potvrzují pestrost současného automobilového designu – v jedné třídě tak dochází k přímé konkurenci vizionářské moderny a klasikou, která pečlivě dbá o karosářské dědictví své značky a v době četných tvarových i konstrukčních experimentů zůstává věrná tradici.


BMW i8 vs. Porsche 911
 

Designové duely: Speciální příloha Auto.cz

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Exim Tours bude mít odbory, informoval Středula Exim Tours bude mít odbory, informoval Středula

Zaměstnanci cestovní kanceláře Exim Tours založili…

Pět scénářů pro Británii. Čtěte, jaké má země možnosti po odmítnutí dohody o brexitu Pět scénářů pro Británii. Čtěte, jaké má země možnosti po odmítnutí dohody o brexitu

Po odmítnutí brexitové dohody britským parlamentem není…

Do vedení Plzeňské teplárenské zasedl Čalfa Do vedení Plzeňské teplárenské zasedl Čalfa

Expremiér federální vlády Marián Čalfa se stal členem…

ONLINE: Další otřes v britské politice? Sněmovna jedná o vyslovení nedůvěry vládě ONLINE: Další otřes v britské politice? Sněmovna jedná o vyslovení nedůvěry vládě

Včerejší hlasování o smlouvě s Evropskou unií dnes…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

Bodový systém 2019: Za dvě červené bez řidičáku i méně bodů za alkohol? Bodový systém 2019: Za dvě červené bez řidičáku i méně bodů za alkohol?

Policie zveřejnila statistiku nehodovosti za rok 2018.…

 



BMW zvažuje vlajkový supersport. Bude to hybridní konkurent McLarenu BMW zvažuje vlajkový supersport. Bude to hybridní konkurent McLarenu

Bavorského sportovního vrcholu bychom se mohli dočkat již…

AC Schnitzer proměnil BMW i8 v policejní speciál pro kampaň Tune it! Safe! AC Schnitzer proměnil BMW i8 v policejní speciál pro kampaň Tune it! Safe!

BMW i8 známe v policejních barvách i z českých silnic a…

 



 
Autosalon Detroit 2019: Velká fotogalerie novinek přímo z výstaviště

Autosalon Detroit 2019: Velká fotogalerie novinek přímo z výstaviště!

Dnes 18:50

Největší hvězdou letošního detroitského autosalonu je nepochybně nová Toyota Supra. V Cobo Centru je toho ale k vidění vícero.




Blesk.cz

Dynamit a motorovku na palubu? 30 největších kuriozit, které neprošly letištní kontrolou

Dynamit a motorovku na palubu? 30 největších…

Tak tohle neprošlo! Americký úřad pro bezpečnost dopravy (TSA) baví na svém instagramu statisíce lidí. Na…

Boží Dar odvolal kalamitu. Silnice jsou sjízdné, fungují už i mobily

Boží Dar odvolal kalamitu. Silnice jsou sjízdné,…

Město Boží Dar ukončilo ve středu v 17 hodin kalamitní stav vyhlášený v pátek kvůli nezvladatelnému silnému…

 

iSport.cz

Ščasný: Tettehův odchod do Anglie není teď reálný. Co řekl o posilách?

Ščasný: Tettehův odchod do Anglie není teď reálný.…

První část přípravy má pražská Sparta za sebou. Čtrnáct dní drilu zakončila přípravným zápasem s třetiligovým…

Vedení Pardubic čelilo fanouškům: Hrobaři! Vy jezdíte zfetovanej?

Vedení Pardubic čelilo fanouškům: Hrobaři! Vy…

Kapitán Tomáš Rolinek, trenér Ladislav Lubina, generální manažer Dušan Salfický a provozně-ekonomický ředitel…

 

Reflex.cz

Tři varianty po odmítnutí dohody o brexitu: Odklad vystoupení z EU, tvrdý odchod, i úplné zrušení brexitu

Tři varianty po odmítnutí dohody o brexitu: Odklad…

Návrh dohody o podmínkách odchodu Velké Británie z EU podle očekávání v britském parlamentu neprošel. Téměř…

Místa z obalů slavných LP desek tehdy a teď: Fotograf strávil 10 let tvořením této galerie

Místa z obalů slavných LP desek tehdy a teď:…

Milovník reggae Alex Bartsch se rozhodl vzdát čest svým hudebním idolům tím, že prolnul obaly vinylů se…