16.6. 2014 Jakub Sochor

Designový duel: BMW i8 vs. Porsche 911

Designový duel: BMW i8 vs. Porsche 911

Duel BMW a Porsche je střetem progresivního přístupu ke sportovnímu kupé a pečlivého uchovávání toho, co známe již padesát let. Jde o souboj dvou zcela protichůdných postupů, nebo lze mezi oběma vozy najít nějaké společné znaky?

Všechna odvětví designu jsou tvořena rozličnými proudy a směry. Nejinak je tomu v oblasti automobilů, kde se můžeme setkat s pestrou škálou návrhů a představ o karoserii – na své si přijde futurista bořící dosavadní mantinely a hledající nové karosářské formy, stejně tak obdivovatel tradičních hodnot, který zdůrazňuje osvědčené tvarové principy, je skeptický k alternativám a před modernou upřednostňuje klasiku.

Dnešní duel však není jen soubojem tradice a avantgardy. Když si odmyslíme specifika obou značek a podíváme-li se na duelanty jako takové, spatříme dvě zcela odlišné představy o sportovním kupé. Model 911 generace 991, prozatímní vrchol padesátileté evoluční řady, kontrastuje svou uhlazeností se skulpturální a neobyčejně členitou karoserií mnichovského vozidla.

BMW i8 – Plochost je nahrazena vrstvením

Nahlédneme-li do historie koncepčních sportovních vozidel mnichovské značky, najdeme hned několik pozoruhodných exemplářů. Když pomineme experimentální návrhy s takřka nulovými šancemi na sériovou výrobu (například projekt M2 z roku 1981, jehož autorem je Luigi Colani), nutno připomenout působivou vizi Nazca C2 z roku 1991, navrženou studiem ItalDesign a pojatou jako nástupce ikonického vozu M1. Téhož roku byl představen koncept s označením Nazca M12, který byl poháněn uprostřed uloženým pětilitrovým agregátem s dvanácti válci a výkonem 300 k. V obou případech se tvůrcům podařilo propojit ikonické prvky vozidel bavorské značky (zejména charakteristickou masku chladiče) s proporcemi typickými pro vůz této kategorie.

Koncepční předobraz modelu i8 v podobě studie Vision EfficientDynamics byl představen v roce 2009 na autosalonu ve Frankfurtu, kde upoutal pozornost originálním a velmi dynamickým vrstvením tvarů. Klasické pojetí vozu s plochými karosářskými panely bylo nahrazeno četnými záhyby a díly, které napomáhají aerodynamickými vlastnostem vozu. Kromě toho však mají nemalý estetický potenciál, což se týká také bohatého užití polykarbonátu a působivé hry barev – kontrast bílé a černé doplňují nápadité modré doplňky.

Sériový automobil převzal od studie základní prostorové řešení karoserie včetně členitého exteriéru s dynamickým prokladech jednotlivých ploch a sbíhání dvou linek, které jsou klíčové pro celkový vzhled boční části karoserie – střešní a prahové. Zvláštní pozornost zasluhuje záď s unikátní architekturou celku, který je tvořen masivním základem a energickými křivkami, jejichž součástí jsou originálně tvarovaná koncová světla.

BMW i8 je příkladem automobilu, jehož estetické pojetí zevnějšku plně souzní se ztvárněním interiéru. Členitá přístrojová deska odpovídá svým uspořádáním tvarové praxi BMW, v případě sportovního kupé se však nelze ubránit dojmu vyšší plasticity. Také v kabině dochází ke střetu několika barevných odstínů.


BMW i8
 

Porsche 911 – Symbol konzervativního designu

Konzervativním designem se myslí takový design, jehož charakteristické znaky a vlastnosti jsou aktuální bez ohledu na módu doby, ve které se nacházíme. Hlavní smysl tvarového konzervatismu spočívá v uchovávání řešení, jež se osvědčila a s nimiž lze i nadále pracovat – se zohledněním moderních technologií a nových materiálů. Typickým návrhem, který vzešel z takového postupu, je aktuální generace Porsche 911 s označením 991 – automobil s tvarovým základem prověřeným pěti dekádami, jenž bezesporu patří do pomyslné výkladní skříně automobilového tradicionalismu.

Pro oba vozy je charakteristický profil. Zatímco u BMW se setkáme s energickými linkami, které byly navrženy na čistém listu papíru, kupé 911 je zavázáno historii – každá tvarová inovace je zpracována tak, aby plně zapadla do celku, který byl několik desetiletí tříben a průběžně zdokonalován. Nízké přední partie s kapotou, která je oproti nezaměnitelným oblým světlometům ve sníženém reliéfu, jsou proporčně vyváženy splývavou a poměrně dlouhou zádí. Výsledkem je silueta, kterou si nelze s ničím jiným splést – objemově zdařilý celek názorně ukazuje, jak pracovat s tvary z šedesátých let minulého století, aby byly bez problémů použitelné i dnes.

Porsche se drží tvarového schématu, jehož kořeny spočívají v karoserii puristického modelu 356 z roku 1948. Jeho design je tedy účelný a jednoduchý, neboť upřednostňuje bezchybnou funkčnost před dekorativními doplňky a pokusy o oživení. Nutno však říci, že BMW je na tom podobně, byť to nemusí být na první pohled zřejmé – emocionální křivky kupé i8 nejsou samoúčelné, byly navrženy za účelem bezchybného obtékání vzduchu po zevnějšku, což potvrzuje dosažený koeficient odporu vzduchu (0,26 oproti 0,29 u Porsche).

Zřejmě nepřekvapí, že propastné rozdíly v pojetí obou vozidel jsou zřetelné i uvnitř porovnávaných automobilů. Asymetrická přístrojová deska se zajímavým hmotovým uspořádáním dominuje moderní kabině BMW i8 a ostře kontrastuje s tvary interiéru Porsche 911, mezi nimiž vyniká strmá horní polovina desky s horizontálním členěním. Odlišný je také přístup k dekoracím – Porsche se drží tradice, zatímco BMW experimentuje a hledá nové způsoby.


Porsche 911
 

Skulpturální extravagance versus tvarový tradicionalismus – Doklad pestrosti současného automobilového designu

V tvarosloví obou automobilů se plně promítá charakter jejich značek. Zcela zřetelné je to v případě Porsche 911, jehož nezaměnitelné rysy jsou identifikovatelné již při letmém pohledu na karoserii. Naproti tomu progresivní a stylově komplikovanější BMW je třeba nějakou chvíli vstřebávat. Nutno však poukázat na designérské umění, jež vyústilo v harmonické propojení nepřehlédnutelného stylového modernismu a ikonických znaků designu mnichovských vozidel, mezi něž patří – kromě tradičních ledvin, které v tomto případě hrají spíše symbolickou úlohu – Hofmeisterova křivka. Osobitý znak, který byl poprvé použit v praxi roku 1961, spočívá v opačném zakřivení okenní linky vůči zadnímu sloupku a svou dynamičností plně koresponduje s energickými křivkami profilu.

Specifika duelantů zároveň potvrzují pestrost současného automobilového designu – v jedné třídě tak dochází k přímé konkurenci vizionářské moderny a klasikou, která pečlivě dbá o karosářské dědictví své značky a v době četných tvarových i konstrukčních experimentů zůstává věrná tradici.


BMW i8 vs. Porsche 911
 

Designové duely: Speciální příloha Auto.cz

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

Hodnota nejdražší firmy světa může brzy přesáhnout bilion dolarů Hodnota nejdražší firmy světa může brzy přesáhnout bilion dolarů

Apple se v roce 2018 pravděpodobně stane první…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Nové BMW i8 Roadster oficiálně. Více síly díky lepšímu elektromotoru Nové BMW i8 Roadster oficiálně. Více síly díky lepšímu elektromotoru

Příchod BMW i8 Roadster znamená také inovace pro výchozí…

Premiéra BMW i8 Roadster se blíží. Nahlédněte do jeho továrny Premiéra BMW i8 Roadster se blíží. Nahlédněte do jeho továrny

Nabídka „ekologické“ řady BMW i se rozšíří o další model.…

 



 
Rychlé kolo s Porsche Cayenne S: I SUV může být zábavné!

Rychlé kolo s Porsche Cayenne S: I SUV může být zábavné!

Dnes 15:21

Počátkem ledna jsme v redakční garáži měli vzácnou společnost – Porsche Cayenne S. Příležitost jsme využili k dalšímu ostrému pokusu v Bělé pod Bezdězem.




Blesk.cz

Google zrušil 63 aplikací, protože zobrazovaly porno. Řada z nich byla určená dětem

Google zrušil 63 aplikací, protože zobrazovaly…

Na Google Play bylo 63 aplikací (většinou hry), které obsahovaly mallware zobrazující pornografickou reklamu.…

„Báli jsme se výbuchu, elektřina stále fungovala,“ popsal svědek z hořícího hotelu v Praze

„Báli jsme se výbuchu, elektřina stále fungovala,“…

Situace během požáru v hotelu Eurostars David v centru Prahy byla v sobotu 20. ledna nepřehledná. Milan Markovič…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Tři zápasy ve třech dnech! Aspoň jsem byl rozchytaný, smál se Kořenář

Tři zápasy ve třech dnech! Aspoň jsem byl…

Po slušně zvládnutém mistrovství světa do 20 let si jihlavský brankář Josef Kořenář připisuje i první minuty v…

 

Reflex.cz

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…

Požár hotelu v Praze nepřežili čtyři lidé, mezi zraněnými je i několik cizinců

Požár hotelu v Praze nepřežili čtyři lidé, mezi…

Sobotní požár hotelu v centru Prahy má už čtyři oběti. Dva mladí cizinci - jednadvacetiletý Němec a o rok mladší…