reklama


16.6. 2014 Jakub Sochor

Designový duel: BMW i8 vs. Porsche 911

Designový duel: BMW i8 vs. Porsche 911

Duel BMW a Porsche je střetem progresivního přístupu ke sportovnímu kupé a pečlivého uchovávání toho, co známe již padesát let. Jde o souboj dvou zcela protichůdných postupů, nebo lze mezi oběma vozy najít nějaké společné znaky?

Všechna odvětví designu jsou tvořena rozličnými proudy a směry. Nejinak je tomu v oblasti automobilů, kde se můžeme setkat s pestrou škálou návrhů a představ o karoserii – na své si přijde futurista bořící dosavadní mantinely a hledající nové karosářské formy, stejně tak obdivovatel tradičních hodnot, který zdůrazňuje osvědčené tvarové principy, je skeptický k alternativám a před modernou upřednostňuje klasiku.

Dnešní duel však není jen soubojem tradice a avantgardy. Když si odmyslíme specifika obou značek a podíváme-li se na duelanty jako takové, spatříme dvě zcela odlišné představy o sportovním kupé. Model 911 generace 991, prozatímní vrchol padesátileté evoluční řady, kontrastuje svou uhlazeností se skulpturální a neobyčejně členitou karoserií mnichovského vozidla.

BMW i8 – Plochost je nahrazena vrstvením

Nahlédneme-li do historie koncepčních sportovních vozidel mnichovské značky, najdeme hned několik pozoruhodných exemplářů. Když pomineme experimentální návrhy s takřka nulovými šancemi na sériovou výrobu (například projekt M2 z roku 1981, jehož autorem je Luigi Colani), nutno připomenout působivou vizi Nazca C2 z roku 1991, navrženou studiem ItalDesign a pojatou jako nástupce ikonického vozu M1. Téhož roku byl představen koncept s označením Nazca M12, který byl poháněn uprostřed uloženým pětilitrovým agregátem s dvanácti válci a výkonem 300 k. V obou případech se tvůrcům podařilo propojit ikonické prvky vozidel bavorské značky (zejména charakteristickou masku chladiče) s proporcemi typickými pro vůz této kategorie.

Koncepční předobraz modelu i8 v podobě studie Vision EfficientDynamics byl představen v roce 2009 na autosalonu ve Frankfurtu, kde upoutal pozornost originálním a velmi dynamickým vrstvením tvarů. Klasické pojetí vozu s plochými karosářskými panely bylo nahrazeno četnými záhyby a díly, které napomáhají aerodynamickými vlastnostem vozu. Kromě toho však mají nemalý estetický potenciál, což se týká také bohatého užití polykarbonátu a působivé hry barev – kontrast bílé a černé doplňují nápadité modré doplňky.

Sériový automobil převzal od studie základní prostorové řešení karoserie včetně členitého exteriéru s dynamickým prokladech jednotlivých ploch a sbíhání dvou linek, které jsou klíčové pro celkový vzhled boční části karoserie – střešní a prahové. Zvláštní pozornost zasluhuje záď s unikátní architekturou celku, který je tvořen masivním základem a energickými křivkami, jejichž součástí jsou originálně tvarovaná koncová světla.

BMW i8 je příkladem automobilu, jehož estetické pojetí zevnějšku plně souzní se ztvárněním interiéru. Členitá přístrojová deska odpovídá svým uspořádáním tvarové praxi BMW, v případě sportovního kupé se však nelze ubránit dojmu vyšší plasticity. Také v kabině dochází ke střetu několika barevných odstínů.


BMW i8
 

Porsche 911 – Symbol konzervativního designu

Konzervativním designem se myslí takový design, jehož charakteristické znaky a vlastnosti jsou aktuální bez ohledu na módu doby, ve které se nacházíme. Hlavní smysl tvarového konzervatismu spočívá v uchovávání řešení, jež se osvědčila a s nimiž lze i nadále pracovat – se zohledněním moderních technologií a nových materiálů. Typickým návrhem, který vzešel z takového postupu, je aktuální generace Porsche 911 s označením 991 – automobil s tvarovým základem prověřeným pěti dekádami, jenž bezesporu patří do pomyslné výkladní skříně automobilového tradicionalismu.

Pro oba vozy je charakteristický profil. Zatímco u BMW se setkáme s energickými linkami, které byly navrženy na čistém listu papíru, kupé 911 je zavázáno historii – každá tvarová inovace je zpracována tak, aby plně zapadla do celku, který byl několik desetiletí tříben a průběžně zdokonalován. Nízké přední partie s kapotou, která je oproti nezaměnitelným oblým světlometům ve sníženém reliéfu, jsou proporčně vyváženy splývavou a poměrně dlouhou zádí. Výsledkem je silueta, kterou si nelze s ničím jiným splést – objemově zdařilý celek názorně ukazuje, jak pracovat s tvary z šedesátých let minulého století, aby byly bez problémů použitelné i dnes.

Porsche se drží tvarového schématu, jehož kořeny spočívají v karoserii puristického modelu 356 z roku 1948. Jeho design je tedy účelný a jednoduchý, neboť upřednostňuje bezchybnou funkčnost před dekorativními doplňky a pokusy o oživení. Nutno však říci, že BMW je na tom podobně, byť to nemusí být na první pohled zřejmé – emocionální křivky kupé i8 nejsou samoúčelné, byly navrženy za účelem bezchybného obtékání vzduchu po zevnějšku, což potvrzuje dosažený koeficient odporu vzduchu (0,26 oproti 0,29 u Porsche).

Zřejmě nepřekvapí, že propastné rozdíly v pojetí obou vozidel jsou zřetelné i uvnitř porovnávaných automobilů. Asymetrická přístrojová deska se zajímavým hmotovým uspořádáním dominuje moderní kabině BMW i8 a ostře kontrastuje s tvary interiéru Porsche 911, mezi nimiž vyniká strmá horní polovina desky s horizontálním členěním. Odlišný je také přístup k dekoracím – Porsche se drží tradice, zatímco BMW experimentuje a hledá nové způsoby.


Porsche 911
 

Skulpturální extravagance versus tvarový tradicionalismus – Doklad pestrosti současného automobilového designu

V tvarosloví obou automobilů se plně promítá charakter jejich značek. Zcela zřetelné je to v případě Porsche 911, jehož nezaměnitelné rysy jsou identifikovatelné již při letmém pohledu na karoserii. Naproti tomu progresivní a stylově komplikovanější BMW je třeba nějakou chvíli vstřebávat. Nutno však poukázat na designérské umění, jež vyústilo v harmonické propojení nepřehlédnutelného stylového modernismu a ikonických znaků designu mnichovských vozidel, mezi něž patří – kromě tradičních ledvin, které v tomto případě hrají spíše symbolickou úlohu – Hofmeisterova křivka. Osobitý znak, který byl poprvé použit v praxi roku 1961, spočívá v opačném zakřivení okenní linky vůči zadnímu sloupku a svou dynamičností plně koresponduje s energickými křivkami profilu.

Specifika duelantů zároveň potvrzují pestrost současného automobilového designu – v jedné třídě tak dochází k přímé konkurenci vizionářské moderny a klasikou, která pečlivě dbá o karosářské dědictví své značky a v době četných tvarových i konstrukčních experimentů zůstává věrná tradici.


BMW i8 vs. Porsche 911
 

Designové duely: Speciální příloha Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




BMW i8 s faceliftem posílí BMW i8 s faceliftem posílí

BMW i8 v příštím roce projde modernizací a v jejím rámci…

Video: Souboj BMW i8 vs. Upravená Dacia s 340 koňmi. Kdopak asi vyhrál? Video: Souboj BMW i8 vs. Upravená Dacia s 340 koňmi. Kdopak asi vyhrál?

Dacia 1300 má v Rumunsku stále množství fanoušků. Mnozí…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama