Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Citroën DS Wild Rubis vs. Peugeot SXC

Jakub Sochor
Diskuze (49)
Řada DS bude doplněna o SUV vyzývavých tvarů a mohutných proporcí. Oslovuje vás více než obdobně stavěný koncept od Peugeotu?

Řada DS je z hlediska designu pozoruhodným projektem. Její název připomíná průkopnický model z roku 1955, avšak podstata vozidel s tímto označením spočívá v progresivním přístupu k automobilu jako takovému – vozidla DS nemají nic společného s historií a pracují se zcela novými tvary, jimiž se řadí mezi experimentátory a pokrokáře. Smělý přístup k designu je patrný i na karoserii nejmenšího z řady, modelu DS3, který – ač vychází z tvarového základu C3– přináší originální prvky a moderní řešení. Mezi ně patří například atypické pojetí B-sloupku či atraktivní zadní svítilny, jimiž vůz vyvažuje členitou a pestrou příď s propracovanými světlomety a výrazným nasávačem. Nejde však o jediné SUV koncernu PSA – před dvěma lety byl představen Peugeot SXC, progresivní vize možného sériového vozidla budoucnosti.

Koncepty koncernu PSA vnášejí do kategorie SUV nové nápady, jimiž posouvají hranice emocionality této třídy o notný kus dál. I přes to, že jsou jejich karoserie stavěny relativně konvenčním způsobem, jde o vozy, v nichž se plně odráží hodnoty tvarových směrů obou značek – zatímco u řady DS hovoříme o zdobném a velmi členitém designu, Peugeot se během posledních let zaměřil na spíše uhlazené a propracované tvary. Avšak i přes odlišné pojetí mají francouzská SUV společné znaky, k nimž se dostaneme později. Už teď ale jmenujme ten nejvýraznější, jíž je ucelenost designu - harmonie celku a spolupráce jednotlivých částí karoserie.

Citroën DS Wild Rubis – Hra symbolů

Nejnovější model série v podobě konceptu DS Wild Rubis je předobrazem sériového SUV, jehož výrazné tvary zčásti vycházejí z loni představené kreace Numéro 9. Souvislosti mezi dvěma koncepty jsou patrné již na přídi, jejíž doménou je chromový díl tvořící šestiúhelníkovou masku s ostrými výběžky, které výrazně ovlivňují ztvárnění světlometů (s technologií full-LED). Takto navržený celek, jenž odkazuje na již zmíněný koncept Numéro 9, je mohutný a zároveň dynamický, ovšem svým pojetím se notně vzdaluje zbytku modelové řady. Kromě moderních tvarů je příď Citroënu zaměřena na kombinaci jednotlivých barev, které – podíváme-li se na návrh jako na celek – vkusně doplňují moderní fialový lak exteriéru.

V profilu nalézáme identifikační znaky DS – zvlnění v oblasti předních dveří, které je typické pro DS5, dále výrazný prolis v horní části pontonu a také propracované prahy, jež opticky odlehčují hmotu karoserie. Právě sofistikovanost designu způsobuje, že relativně velké SUV působí sportovním a dynamickým dojmem, což není v této kategorii pravidlem. Je-li řeč o boční části karoserie, nutno poukázat na C-sloupek a jeho oživující prvek v podobě tenké a ostře zakončené lišty. Tento útvar zasahuje do měkčí plochy, která je zaoblená a poskytuje solidní základ pro originální svítilny s trojrozměrným provedením. Lze je tedy označit za rozpracování myšlenky užité na kabrioletu DS3, jehož svítilny zdobí trojrozměrný efekt – v tomto případě jde o komplexnější prvek, jenž je doplněn prohlubní pod svítilnami, kterou známe již z vozu DS5 a nacházíme ji i na kreaci Hypnos (2008), byť v hranatější podobě. Obecně vzato je zadní část kombinací ostře řezaných, zdobných dílů a důsledně zaoblených částí, čímž má tato studie velmi blízko DS5 – zároveň se však vzdaluje zadním partiím studie Numéro 9.

Pozoruhodným rysem studie DS Wild Rubis je rozpracování loga DS do celé řady podob. Jeho motiv najdeme nejen na přídi a zádi, ale také na 21palcových kolech a zadních svítilnách, kde tvoří nejen zušlechtění vnitřní části světel, ale také tvar jednotlivých světelných segmentů. Logo modelové řady zde posloužilo nejen k identifikaci vozu, ale také k posílení členitosti a pestrosti exteriéru, což není v oblasti automobilového designu zvykem.


Peugeot SXC – Uhlazený inovátor

Nový Citroën není jediným projektem reprezentativního SUV koncernu PSA – před dvěma lety byl na autosalonu v Šanghaji představen koncept Peugeotu, který je náznakem podoby možného sériového vozidla. Studie SXC vychází z designu starších konceptů Peugeotu – obecně lze říci, že vazby mezi ní a ostatními prototypy značky jsou pevnější, než u Citroënu. Zaměřme se však na jednotlivé partie karoserie. V porovnání s DS Wild Rubis má Peugeot o poznání uhlazenější příď, jejíž uspořádání je konvenčnější – pracuje s klasickým rozvržením prvků a neexperimentuje s použitými materiály. Čelní část Peugeotu je oproti Citroënu ucelenější a představuje propracovanější celek. Můžeme také říci, že jednotlivé díly na sebe plynuleji navazují – tím příď Peugeotu evokuje skulpturu s jemnými prolisy a prohlubněmi, jimiž se koncept řadí bok po boku jiným experimentálním Peugeotům. Předně se jedná o roadster SR1 (2010), HR1 (2010) a zejména HX1 (2011).

Totéž se opakuje v profilu – zatímco Citroën sází na hrany a ostré přechody mezi plochami (jejichž členitost je umocněna užitím mnoha dekorativních dílů), Peugeot jde cestou uhlazenosti a práce s hmotou, která vede k zajímavým nápadům, například v podobě zvýšeného reliéfu v oblasti dveří a pod ním se nacházející prohlubně.

Peugeot SXC do svého designu integroval tvary ze starších studií – jednou z nich je městské mini BB1 (2009), které se stalo inspirací pro zpracování zadních svítilen. Ty svým tvarem kopírují záď, jež se vyznačuje dvojitým klenutím (což je jeden ze specifických rysů nových Peugeotů). Svítilny tedy plně zapadají do kompozice zádě a zároveň navazují na linky v profilu, což vyniká zvláště při 3/4 zadopohledu.

Ucelenost designu je zde patrná již na první pohled. Zároveň představuje vlastnost, kterou mají SXC a DS Wild Rubis společnou.


Jakub Sochor
Diskuze (49)
Avatar - Ham.
19. 4. 2013 10:17
Re: Ako kulisa do sci-fi filmu dobré...
Říká milovnice aut, která jediné co umí je zatáhnout do každé diskuze svou C5 a o technice ví to co časopis žena a život.
Avatar - Hammunasakra
19. 4. 2013 02:30
Re: Ako kulisa do sci-fi filmu dobré...
PRAVDA "bolí", že? ;-)
PS: Vám fakt (doteď) NEdošlo, že tím důsledným "pVWopagováním" jakéhokoli koncernoVWého modelu "proti všem", docela ČASTO stojíte na straně LEVNĚJŠÍCH horších atp. technických řešení? :-)
PPS: Takže vám asi NEdošlo že já přesně NAOPAK na straně těch modernějších sofistikovanějších atd. - BEZ ohledu jaký má zrovna znáček na kapotě ;-)
PPPS: Tohle "na blázinec" NEní - jen jste "otrok značky". BEZ ohledu na konrétní technická řešení = jedno zda jde o zavěšení kol nebo (doslova) "cokoli" - VŽDY volíte/preferujete to řešení které (zrovna) nabízí nějaká ta Fabia Superb Passat.. prostě NĚCO od VW. NEzajímá vás CO je "lepší/horší", ale JEN aby to "vyznělo/vypadalo" že "lepší" je..
No a tohle člověk co MÁ RÁD AUTA jaksi NEdělá? :-)
A NEpopírejte NEpopiratelné = vaše příspěvky tu čtu už... ;-)
..a proto po PRAVDĚ mohu (po těch LETECH) říci: "Ham. NEMÁ rád auta, z jakéhosi pro mne NEpochopitelného důvodu má rád/vždy se staví za JEN a POUZE výrobky VW - naprosto jedno jaké, zda zrovna povedenější nebo.."
Tolik k Ham.ovi - to je ten co NEMÁ RÁD AUTA
Avatar - Ham.
18. 4. 2013 20:51
Re: Ako kulisa do sci-fi filmu dobré...
Jediný hlupák, který tady bojuje proti autům jsi tu ty. A s jakou značkou bojuješ je také jasné. Až budu bojovat s auty (či jinými neživými předměty) tak se nechám dobrovolně zavřít do blázince, to normální lidé nedělají.
Avatar - Hammunasakra
18. 4. 2013 19:11
Re: Ako kulisa do sci-fi filmu dobré...
Ano JÁ auta RÁDA :-)
Vy zde "brojíte" proti KAŽDÉMU autu - pokud je konkurentem (doslova) ČEHOKOLI od jednoho VWýrobce - to není "směšné", to je SMUTNÉ
PS: Zdá se že vám (konečně) DOŠLO - že vlastně "bojujete PROTI autům" (a snad možná i trochu "konečné důsledky" vašich /splněných/ přání ;-)
Avatar - Ham.
17. 4. 2013 23:44
Re: Ako kulisa do sci-fi filmu dobré...
Tak si po sobě přečti co jsi právě napsala:
- o autech nula
- pouze nesmysly/výmysly o mé osobě, které jsi schopná opakovat 100x pod každým článkem, popř. moji osobu zaměníš Piechem, ovcováním a dalšími objevy.

A to si chceš říkat milovnice aut. Směšné.