16.2. 2014 Jakub Sochor

Designový duel: Mazda 3 vs. Renault Mégane

Designový duel: Mazda 3 vs. Renault Mégane

Jak dopadne porovnání vozu, který vzešel ze stylu inspirovaného přírodními živly a modelu, jehož čerstvý facelift jej řadí mezi nejnovější automobily své značky? Hlasujte!

Jde o automobily, jež mají odlišný nejen vzhled (vně i uvnitř), ale také historii, kterou v obou případech tvoří zcela specifické realizace. V případě Mazdy hovoříme o plynulém a harmonickém vývoji emocionální karoserie, jíž v roce 2003 započal model s designem, který byl navržen dle pravidel filozofie Zoom-Zoom. S příchodem druhé generace se energičnost křivek ještě zvýšila – souběžně s radikálním zvětšením masky, což japonskému kompaktu propůjčilo nezaměnitelný a v rámci kategorie velmi odvážný vzhled.

Francouzský sok je jiný – každá jeho generace vychází z jiného ideového podhoubí. Zatímco nejstarší z nich (z roku 1995) rozvinula některé rysy Renaultu 19 a přišla s originální, ostře zakončenou siluetou, druhé generační vydání se vzepřelo konvencím a sloučilo ostré hrany s neobvykle stavěnými zadními partiemi ve stylu avantgardní kreace Avantime. Přechod k třetí generaci znamená citelný mezigenerační rozdíl, a to v celkové koncepci designu – tvůrci opustili progresivní charakter minulého vydání vozu a navrhli uhlazený, líbivý hatchback. Ani u něj si však návrháři neodpustili jistou míru nekonvenčnosti, a sice v podobě absence klasické masky chladiče.


Mazda 3 vs. Renault Mégane
 

Mazda 3 – Inspirována přírodou

Mazda 3 je osobitý automobil. V porovnání se svou předchůdkyní je mnohem propracovanější – zatímco minulý model byl zaměřen spíše na stylingový efekt, aktuální model je propracovanější. Největší podíl na pocitu plasticity celku má dynamický prvek, jež spočívá v plynulém přechodu linie kapoty do pontonu, což doprovází ostrý zlom v oblasti zpětných zrcátek. Na první pohled však vůz zaujme maskou chladiče, kterou netvoří jen klasický otvor proložený několika lištami, ale také chromová lišta, jež kopíruje spodní a boční hrany masky a vkusně dekoruje přední partie Mazdy.

Návrháři opustili běžné schéma profilu a ztvárnili celek, který je definován střetem dvou linií – výše uvedeného prolisu a zadní linky, jež pramení v koncových světlech a zasahuje do mezery mezi předními a zadními dveřmi. Záď je poměrně masivní – její objem však odlehčují atraktivní svítilny a vcelku velký prostor pro registrační značku ve sníženém reliéfu.

Mazda 3: Třetí generace se představuje na videu

Emocionalita zevnějšku se promítá do kabiny. Dominantou interiéru vozu, který společně s Mazdami 6 a CX-5 rozvijí rysy studie Shinari (2010), je přístrojová deska s nekomplikovanými tvary a přehledným horizontálním členěním, které oživují sportovní doplňky a stylové prvky – například kulatý střed volantu, jehož spodní rameno ladí s chromovými doplňky a oživuje tmavý odstín desky.


Mazda 3
 

Renault Mégane – Hledání nové tváře

Francouzský vůz pochází z doby, kdy automobilka Renault hledala nový tvarový styl. Tehdy opustila směr nastolený Patrickem Le Quémentem – založený na kreativní práci s plochami a karoseriemi – a přiklonila se ke konvenčnějším formám. Typickou ukázkou tvorby z tohoto období je právě Mégane, který se (v návaznosti na stejnojmenný koncept) vyznačoval světlomety, jež vybíhaly do stran a mezi nimiž se nenacházela klasická maska chladiče. Volný prostor byl oživen osobitým vykrojením středu kapoty, jejíž boční linky se směrem dopředu zužovaly a střetly se v místě loga značky. Vzhledem k nejnovějšímu stylu, jehož průkopníkem je Laurens van den Acker, dostal Mégane novou masku, spočívající v propojení světlometů a zvýraznění prostoru se znakem výrobce. Tento prvek nejenže zaplnil dříve prázdné místo, ale také odstranil viditelnou mezeru mezi kapotou a čelem vozidla. Příď modernizovaného Méganu je více harmonická a výraznější – v porovnání s Mazdou však sází spíše na eleganci a členitost, jíž dotváří přepracovaný nárazník a dvě dekorační lišty v masce.

Oba modely, o nichž je dnes řeč, se vyznačují zajímavě zpracovanou přední částí pontonu, která je objemná a vytváří dojem sportovnosti – jde o prvek, který vyniká zvláště při 3/4 předopohledu. V případě Méganu však navazuje na relativně klasicky provedenou linku na bocích (Bone Line), v porovnání s Mazdou, kde volně splývá s hmotou pontonu. Mégane má rovněž měkčí přechody mezi plochami, zaoblenější okenní linku a méně dynamickou linii střechy. Podobná charakteristika – tedy oblost a příklon k měkčím tvarům – platí také pro záď s velkými lampami.

Renault Mégane ve Frankfurtu: První dojmy

Přístrojová deska francouzského vozu kombinuje modernu (zde zastoupenou digitálními přístroji) a ladnost, kterou oplývá hrana spodní části desky a dekorační lišta, jejíž asymetričnost výrazně oživuje jinak opticky klidné a útulné prostředí. Podobně jako u Mazdy, i v Renaultu má deska horizontální členění s citlivě provedeným dekorem.

Střet ztělesnění přírodních sil a pokračovatele masově produkované avantgardy

Již na první pohled je zřejmé, že porovnávané vozy cílí na jiné zákaznické skupiny. Charakter duelantů je velmi odlišný – dynamická Mazda 3, navazující na obdobně laděné modely z období stylu Zoom-Zoom, klade důraz na sportovnost, kdežto Mégane je zaměřen na komfort a uhlazenou, spíše decentní eleganci s nápaditými detaily. V porovnání s minulým Méganem je klidnější, neprovokuje a prostřednictvím loňského omlazení je začleněn do současné modelové řady své značky.

I přes zřetelné rozdíly mají však oba modely společné znaky. Tím prvním – a nejvýraznějším – je snaha harmonicky propojit boční partie s těmi předními. Mazda jde na to formou energického prolisu, který známe již z konceptu Shinari, Renault volí zvýraznění předních blatníků a jejich pozvolný přechod do světlometů. Kromě tohoto prvku, který má nemalý význam pro plastičnost zevnějšku, pojí francouzský a japonský vůz také objem zádě a poměrně malý C-sloupek.


Renault Mégane
 

Designové duely: Speciální příloha Auto.cz

Anketa

Který model se vám líbí víc?
Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový duel: Mazda 3 vs. Renault Mégane







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane! Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane!

Evo je silné auto, to každý ví. Ale tenhle kus se vymyká…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Bohdalová v tom není sama! Podvodný bankéř obchodoval i s dalšími celebritami

Bohdalová v tom není sama! Podvodný bankéř…

Případ bankéře, který prodával celebritám padělky obrazů, narůstá do obrovských rozměrů! Vypadá to, že za…

 

iSport.cz

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role mentora na Tour ho baví

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role…

PŘÍMO Z FRANCIE | Dojel zpocený, jako by ho někdo polil kýblem vody, ale usmíval se, a dá se říct, že časovku na…

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s Konatém to byla chyba

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s…

Dělali jsme chyby a byli neúspěšní. Tak si vysvětluje konec ve Spartě Stanislav Hejkal, donedávna asistent…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…