16.2. 2014 Jakub Sochor

Designový duel: Mazda 3 vs. Renault Mégane

Designový duel: Mazda 3 vs. Renault Mégane

Jak dopadne porovnání vozu, který vzešel ze stylu inspirovaného přírodními živly a modelu, jehož čerstvý facelift jej řadí mezi nejnovější automobily své značky? Hlasujte!

Jde o automobily, jež mají odlišný nejen vzhled (vně i uvnitř), ale také historii, kterou v obou případech tvoří zcela specifické realizace. V případě Mazdy hovoříme o plynulém a harmonickém vývoji emocionální karoserie, jíž v roce 2003 započal model s designem, který byl navržen dle pravidel filozofie Zoom-Zoom. S příchodem druhé generace se energičnost křivek ještě zvýšila – souběžně s radikálním zvětšením masky, což japonskému kompaktu propůjčilo nezaměnitelný a v rámci kategorie velmi odvážný vzhled.

Francouzský sok je jiný – každá jeho generace vychází z jiného ideového podhoubí. Zatímco nejstarší z nich (z roku 1995) rozvinula některé rysy Renaultu 19 a přišla s originální, ostře zakončenou siluetou, druhé generační vydání se vzepřelo konvencím a sloučilo ostré hrany s neobvykle stavěnými zadními partiemi ve stylu avantgardní kreace Avantime. Přechod k třetí generaci znamená citelný mezigenerační rozdíl, a to v celkové koncepci designu – tvůrci opustili progresivní charakter minulého vydání vozu a navrhli uhlazený, líbivý hatchback. Ani u něj si však návrháři neodpustili jistou míru nekonvenčnosti, a sice v podobě absence klasické masky chladiče.


Mazda 3 vs. Renault Mégane
 

Mazda 3 – Inspirována přírodou

Mazda 3 je osobitý automobil. V porovnání se svou předchůdkyní je mnohem propracovanější – zatímco minulý model byl zaměřen spíše na stylingový efekt, aktuální model je propracovanější. Největší podíl na pocitu plasticity celku má dynamický prvek, jež spočívá v plynulém přechodu linie kapoty do pontonu, což doprovází ostrý zlom v oblasti zpětných zrcátek. Na první pohled však vůz zaujme maskou chladiče, kterou netvoří jen klasický otvor proložený několika lištami, ale také chromová lišta, jež kopíruje spodní a boční hrany masky a vkusně dekoruje přední partie Mazdy.

Návrháři opustili běžné schéma profilu a ztvárnili celek, který je definován střetem dvou linií – výše uvedeného prolisu a zadní linky, jež pramení v koncových světlech a zasahuje do mezery mezi předními a zadními dveřmi. Záď je poměrně masivní – její objem však odlehčují atraktivní svítilny a vcelku velký prostor pro registrační značku ve sníženém reliéfu.

Mazda 3: Třetí generace se představuje na videu

Emocionalita zevnějšku se promítá do kabiny. Dominantou interiéru vozu, který společně s Mazdami 6 a CX-5 rozvijí rysy studie Shinari (2010), je přístrojová deska s nekomplikovanými tvary a přehledným horizontálním členěním, které oživují sportovní doplňky a stylové prvky – například kulatý střed volantu, jehož spodní rameno ladí s chromovými doplňky a oživuje tmavý odstín desky.


Mazda 3
 

Renault Mégane – Hledání nové tváře

Francouzský vůz pochází z doby, kdy automobilka Renault hledala nový tvarový styl. Tehdy opustila směr nastolený Patrickem Le Quémentem – založený na kreativní práci s plochami a karoseriemi – a přiklonila se ke konvenčnějším formám. Typickou ukázkou tvorby z tohoto období je právě Mégane, který se (v návaznosti na stejnojmenný koncept) vyznačoval světlomety, jež vybíhaly do stran a mezi nimiž se nenacházela klasická maska chladiče. Volný prostor byl oživen osobitým vykrojením středu kapoty, jejíž boční linky se směrem dopředu zužovaly a střetly se v místě loga značky. Vzhledem k nejnovějšímu stylu, jehož průkopníkem je Laurens van den Acker, dostal Mégane novou masku, spočívající v propojení světlometů a zvýraznění prostoru se znakem výrobce. Tento prvek nejenže zaplnil dříve prázdné místo, ale také odstranil viditelnou mezeru mezi kapotou a čelem vozidla. Příď modernizovaného Méganu je více harmonická a výraznější – v porovnání s Mazdou však sází spíše na eleganci a členitost, jíž dotváří přepracovaný nárazník a dvě dekorační lišty v masce.

Oba modely, o nichž je dnes řeč, se vyznačují zajímavě zpracovanou přední částí pontonu, která je objemná a vytváří dojem sportovnosti – jde o prvek, který vyniká zvláště při 3/4 předopohledu. V případě Méganu však navazuje na relativně klasicky provedenou linku na bocích (Bone Line), v porovnání s Mazdou, kde volně splývá s hmotou pontonu. Mégane má rovněž měkčí přechody mezi plochami, zaoblenější okenní linku a méně dynamickou linii střechy. Podobná charakteristika – tedy oblost a příklon k měkčím tvarům – platí také pro záď s velkými lampami.

Renault Mégane ve Frankfurtu: První dojmy

Přístrojová deska francouzského vozu kombinuje modernu (zde zastoupenou digitálními přístroji) a ladnost, kterou oplývá hrana spodní části desky a dekorační lišta, jejíž asymetričnost výrazně oživuje jinak opticky klidné a útulné prostředí. Podobně jako u Mazdy, i v Renaultu má deska horizontální členění s citlivě provedeným dekorem.

Střet ztělesnění přírodních sil a pokračovatele masově produkované avantgardy

Již na první pohled je zřejmé, že porovnávané vozy cílí na jiné zákaznické skupiny. Charakter duelantů je velmi odlišný – dynamická Mazda 3, navazující na obdobně laděné modely z období stylu Zoom-Zoom, klade důraz na sportovnost, kdežto Mégane je zaměřen na komfort a uhlazenou, spíše decentní eleganci s nápaditými detaily. V porovnání s minulým Méganem je klidnější, neprovokuje a prostřednictvím loňského omlazení je začleněn do současné modelové řady své značky.

I přes zřetelné rozdíly mají však oba modely společné znaky. Tím prvním – a nejvýraznějším – je snaha harmonicky propojit boční partie s těmi předními. Mazda jde na to formou energického prolisu, který známe již z konceptu Shinari, Renault volí zvýraznění předních blatníků a jejich pozvolný přechod do světlometů. Kromě tohoto prvku, který má nemalý význam pro plastičnost zevnějšku, pojí francouzský a japonský vůz také objem zádě a poměrně malý C-sloupek.


Renault Mégane
 

Designové duely: Speciální příloha Auto.cz

Autosalon Frankfurt 2017

Anketa

Který model se vám líbí víc?
Spolupracujeme s TipCars.com
Trh s virtuálními měnami letí vzhůru. Letos vzrostl sedminásobně Trh s virtuálními měnami letí vzhůru. Letos vzrostl sedminásobně

Celková hodnota všech virtuálních měn přesahuje…

Vláda se dohodla na zvýšení platů pro zaměstnance veřejné správy Vláda se dohodla na zvýšení platů pro zaměstnance veřejné správy

Zaměstnanci ve veřejné správě a členové bezpečnostních…

Důchody o ledna vzrostou o 475 korun, růst odráží zvyšování cen i mezd v zemi Důchody o ledna vzrostou o 475 korun, růst odráží zvyšování cen i mezd v zemi

Průměrný měsíční důchod vzroste od ledna příštího roku o…

Policie vyšetřuje smrt herce Jana Třísky. Pravděpodobně šlo o nešťastnou náhodu Policie vyšetřuje smrt herce Jana Třísky. Pravděpodobně šlo o nešťastnou náhodu

Tragický pád herce Jana Třísky z Karlova mostu byl podle…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový duel: Mazda 3 vs. Renault Mégane







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

 





 
Mini Cooper S E All4 – Stylovka do zásuvky

TEST: Mini Cooper S E All4 – Stylovka do zásuvky

Dnes 12:51

Mini je charismatické a moderní auto, což se kromě vzhledu odráží také v nabídce pohonných jednotek. Letos na trh přijíždí vůbec první plug-in hybridní provedení.




Blesk.cz

Uzavírka vstupu do metra na Andělu, den první: Zmatení lidé a plné tramvaje

Uzavírka vstupu do metra na Andělu, den první:…

Ranní špička na Andělu byla v pondělí plná zmatených lidí, kteří nevěděli o tom, že vstup směrem od OC Nový…

Bývalá nejtěžší žena světa (500 kg) zemřela v nemocnici: Zabila ji nadváha

Bývalá nejtěžší žena světa (500 kg) zemřela v…

Ve Spojených arabských emirátech zemřela dnes na srdeční komplikace sedmatřicetiletá Egypťanka Ímán Atíová,…

 

iSport.cz

Na počest Scarponimu! Sagan věnoval titul zemřelému cyklistovi a manželce

Na počest Scarponimu! Sagan věnoval titul zemřelému…

Slovenský cyklista Peter Sagan prokázal nedělním vítězstvím v silničním závodě na mistrovství světa svou…

Bednář o krizi Hradce: Ozvu se, když se někdo fláká. Ojebává tím i další

Bednář o krizi Hradce: Ozvu se, když se někdo fláká.…

Jeden krok dopředu, dva zpátky. Hradecký hokej se zacyklil ve vlnách podivně proměnlivých výkonů. Po nedělní…

 

Reflex.cz

Vláda poslala do Sněmovny návrh rozpočtu pro příští rok, schodek bude 50 miliard korun

Vláda poslala do Sněmovny návrh rozpočtu pro příští…

Stát bude příští rok hospodařit se schodkem 50 miliard korun. Návrh rozpočtu dnes schválila vláda, řekla…

Vědci o volbách: Pětileté děti volí stejně jako dospělí. A volbu ovlivní i to, zda jste levák

Vědci o volbách: Pětileté děti volí stejně jako…

Parlamentní volby se rychle blíží. Strany vypouštějí svůj více či méně vypilovaný marketing — některé si dávají…