16.2. 2014 Jakub Sochor

Designový duel: Mazda 3 vs. Renault Mégane

Designový duel: Mazda 3 vs. Renault Mégane

Jak dopadne porovnání vozu, který vzešel ze stylu inspirovaného přírodními živly a modelu, jehož čerstvý facelift jej řadí mezi nejnovější automobily své značky? Hlasujte!

Jde o automobily, jež mají odlišný nejen vzhled (vně i uvnitř), ale také historii, kterou v obou případech tvoří zcela specifické realizace. V případě Mazdy hovoříme o plynulém a harmonickém vývoji emocionální karoserie, jíž v roce 2003 započal model s designem, který byl navržen dle pravidel filozofie Zoom-Zoom. S příchodem druhé generace se energičnost křivek ještě zvýšila – souběžně s radikálním zvětšením masky, což japonskému kompaktu propůjčilo nezaměnitelný a v rámci kategorie velmi odvážný vzhled.

Francouzský sok je jiný – každá jeho generace vychází z jiného ideového podhoubí. Zatímco nejstarší z nich (z roku 1995) rozvinula některé rysy Renaultu 19 a přišla s originální, ostře zakončenou siluetou, druhé generační vydání se vzepřelo konvencím a sloučilo ostré hrany s neobvykle stavěnými zadními partiemi ve stylu avantgardní kreace Avantime. Přechod k třetí generaci znamená citelný mezigenerační rozdíl, a to v celkové koncepci designu – tvůrci opustili progresivní charakter minulého vydání vozu a navrhli uhlazený, líbivý hatchback. Ani u něj si však návrháři neodpustili jistou míru nekonvenčnosti, a sice v podobě absence klasické masky chladiče.


Mazda 3 vs. Renault Mégane
 

Mazda 3 – Inspirována přírodou

Mazda 3 je osobitý automobil. V porovnání se svou předchůdkyní je mnohem propracovanější – zatímco minulý model byl zaměřen spíše na stylingový efekt, aktuální model je propracovanější. Největší podíl na pocitu plasticity celku má dynamický prvek, jež spočívá v plynulém přechodu linie kapoty do pontonu, což doprovází ostrý zlom v oblasti zpětných zrcátek. Na první pohled však vůz zaujme maskou chladiče, kterou netvoří jen klasický otvor proložený několika lištami, ale také chromová lišta, jež kopíruje spodní a boční hrany masky a vkusně dekoruje přední partie Mazdy.

Návrháři opustili běžné schéma profilu a ztvárnili celek, který je definován střetem dvou linií – výše uvedeného prolisu a zadní linky, jež pramení v koncových světlech a zasahuje do mezery mezi předními a zadními dveřmi. Záď je poměrně masivní – její objem však odlehčují atraktivní svítilny a vcelku velký prostor pro registrační značku ve sníženém reliéfu.

Mazda 3: Třetí generace se představuje na videu

Emocionalita zevnějšku se promítá do kabiny. Dominantou interiéru vozu, který společně s Mazdami 6 a CX-5 rozvijí rysy studie Shinari (2010), je přístrojová deska s nekomplikovanými tvary a přehledným horizontálním členěním, které oživují sportovní doplňky a stylové prvky – například kulatý střed volantu, jehož spodní rameno ladí s chromovými doplňky a oživuje tmavý odstín desky.


Mazda 3
 

Renault Mégane – Hledání nové tváře

Francouzský vůz pochází z doby, kdy automobilka Renault hledala nový tvarový styl. Tehdy opustila směr nastolený Patrickem Le Quémentem – založený na kreativní práci s plochami a karoseriemi – a přiklonila se ke konvenčnějším formám. Typickou ukázkou tvorby z tohoto období je právě Mégane, který se (v návaznosti na stejnojmenný koncept) vyznačoval světlomety, jež vybíhaly do stran a mezi nimiž se nenacházela klasická maska chladiče. Volný prostor byl oživen osobitým vykrojením středu kapoty, jejíž boční linky se směrem dopředu zužovaly a střetly se v místě loga značky. Vzhledem k nejnovějšímu stylu, jehož průkopníkem je Laurens van den Acker, dostal Mégane novou masku, spočívající v propojení světlometů a zvýraznění prostoru se znakem výrobce. Tento prvek nejenže zaplnil dříve prázdné místo, ale také odstranil viditelnou mezeru mezi kapotou a čelem vozidla. Příď modernizovaného Méganu je více harmonická a výraznější – v porovnání s Mazdou však sází spíše na eleganci a členitost, jíž dotváří přepracovaný nárazník a dvě dekorační lišty v masce.

Oba modely, o nichž je dnes řeč, se vyznačují zajímavě zpracovanou přední částí pontonu, která je objemná a vytváří dojem sportovnosti – jde o prvek, který vyniká zvláště při 3/4 předopohledu. V případě Méganu však navazuje na relativně klasicky provedenou linku na bocích (Bone Line), v porovnání s Mazdou, kde volně splývá s hmotou pontonu. Mégane má rovněž měkčí přechody mezi plochami, zaoblenější okenní linku a méně dynamickou linii střechy. Podobná charakteristika – tedy oblost a příklon k měkčím tvarům – platí také pro záď s velkými lampami.

Renault Mégane ve Frankfurtu: První dojmy

Přístrojová deska francouzského vozu kombinuje modernu (zde zastoupenou digitálními přístroji) a ladnost, kterou oplývá hrana spodní části desky a dekorační lišta, jejíž asymetričnost výrazně oživuje jinak opticky klidné a útulné prostředí. Podobně jako u Mazdy, i v Renaultu má deska horizontální členění s citlivě provedeným dekorem.

Střet ztělesnění přírodních sil a pokračovatele masově produkované avantgardy

Již na první pohled je zřejmé, že porovnávané vozy cílí na jiné zákaznické skupiny. Charakter duelantů je velmi odlišný – dynamická Mazda 3, navazující na obdobně laděné modely z období stylu Zoom-Zoom, klade důraz na sportovnost, kdežto Mégane je zaměřen na komfort a uhlazenou, spíše decentní eleganci s nápaditými detaily. V porovnání s minulým Méganem je klidnější, neprovokuje a prostřednictvím loňského omlazení je začleněn do současné modelové řady své značky.

I přes zřetelné rozdíly mají však oba modely společné znaky. Tím prvním – a nejvýraznějším – je snaha harmonicky propojit boční partie s těmi předními. Mazda jde na to formou energického prolisu, který známe již z konceptu Shinari, Renault volí zvýraznění předních blatníků a jejich pozvolný přechod do světlometů. Kromě tohoto prvku, který má nemalý význam pro plastičnost zevnějšku, pojí francouzský a japonský vůz také objem zádě a poměrně malý C-sloupek.


Renault Mégane
 

Designové duely: Speciální příloha Auto.cz

Anketa

Který model se vám líbí víc?
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko nebude blokovat zavedení evropské digitální daně, klade si ale podmínky Česko nebude blokovat zavedení evropské digitální daně, klade si ale podmínky

Proti zavedení nové digitální daně, pomocí které chce…

Glosa Jany Havligerové: Jedním hlasem? Radši ne Glosa Jany Havligerové: Jedním hlasem? Radši ne

Tomáš Petříček se stal šéfem české diplomacie. Prý díky…

Čeští byznysmeni se musejí naučit, jak předat své firmy Čeští byznysmeni se musejí naučit, jak předat své firmy

České a slovenské podnikatele čeká v následujících letech…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový duel: Mazda 3 vs. Renault Mégane







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

 





 
Nové emisní normy jsou tu! Proč ale značky stále uvádějí spotřebu podle starého cyklu NEDC?

Nové emisní normy jsou tu! Proč se ale stále uvádí spotřeba podle starého cyklu NEDC?

Dnes 14:56

Kdo očekával okamžitý přechod na WLTP, může být teď překvapen.




Blesk.cz

Harrymu se nedaří: Už podruhé ho musela zachraňovat těhotná Meghan!

Harrymu se nedaří: Už podruhé ho musela zachraňovat…

Více než dva týdny budou princ Harry (34) s manželkou Meghan (37) plnit královské povinnosti v Austrálii. Při…

Paní Radka s rakovinou prsu: Ňadra jí prohmatal partner! Podle Angeliny Jolie

Paní Radka s rakovinou prsu: Ňadra jí prohmatal…

Radka Kozáková před pěti lety prožila obrovský šok. Naprostou náhodou přišla na to, že má zhoubný nádor prsu. V…

 

iSport.cz

Kreuziger v novém týmu: Rozhodla i charita! A vrátím se na Tour

Kreuziger v novém týmu: Rozhodla i charita! A vrátím…

Cyklista Roman Kreuziger počítá s tím, že se v novém působišti ve stáji Dimension Data vrátí na nejslavnější…

ZNÁMKOVÁNÍ Česka: Čelůstka si řekl o místo, Barákova zbytečná ztráta

ZNÁMKOVÁNÍ Česka: Čelůstka si řekl o místo, Barákova…

Nadějím na první místo ve skupině Ligy národů vystrojila Ukrajina smuteční hostinu. Český národní tým prohrál…

 

Reflex.cz

Hovory s TGM jsou evangeliem první republiky, říká o svém novém filmu režisér Jakub Červenka

Hovory s TGM jsou evangeliem první republiky, říká o…

Producent a režisér Jakub Červenka (35) o vzniku svého hraného debutu Hovory s TGM, který jde v Česku do kin ve…

Kalendář letního času do roku 2022: Kdy začíná a končí, jaká je jeho historie a proč ho ještě nezrušili

Kalendář letního času do roku 2022: Kdy začíná a…

Letní čas někdo občas nazývá „turecko-ukrajinským časem v ČR“. Změna času v nás vyvolává různé pocity. Záleží,…