19.5. 2013 Jakub Sochor

Designový duel: Mercedes-Benz S W221 vs. S W222

Designový duel: Mercedes-Benz S W221 vs. S W222
 

Vlajková loď značky Mercedes-Benz ambicemi nešetří. Jak je to ale s jejím designem? Má na to, aby vyplnila mezeru po Maybachu?

Je-li řeč o designu, je třída S jedním z nejdůležitějších modelů své značky. Jde totiž o vozidlo, které zdárně odolává všemožným módním trendům a pokračuje v linii, jíž započal model W180 a kterou důkladně rozvinuly významné generace W128, W111/112, W108 či W126. Jedná se tedy o ztělesnění designové tradice značky, které setrvává v pozici konzervativního vozu – třída S jako jeden z mála Mercedesů odolal designérským pokusům (na rozdíl od tříd C a E), typických pro druhou polovinu 90. let.

Nová generace je oproti svému předchůdci o 20 mm delší (5116 mm), o 28 mm širší (1899 mm) a o 25 mm nižší (1496 mm). Rozvor náprav je o 130 mm delší (3035 mm).

Designové duely – Speciální příloha Auto.cz

S W221 (2005-2013) – Triumf designu

V rámci mezigenerační návaznosti začněme minulou generací modelu, která byla uvedena v roce 2005 na autosalonu ve Frankfurtu. Design W221, jehož autorem je Gorden Wagener, navazuje na své předchůdce – je vyvážený, reprezentativní a tradičně pojatý. Přesto se však vyznačuje řadou osobitých prvků, jimiž se liší nejen od minulých generací třídy S, ale také od dobových vozidel své značky.

Příď zaujme rozměrnou maskou chladiče, jejímž základem je chromový rám, který ohraničuje relativně tenké horizontální linky. Zatímco maska je navržena v duchu tradicionalismu, světlomety s dynamickým zešpičatěním směrem doprostřed přídě působí sportovním dojmem. Takto pojatý celek odpovídá době vzniku, kdy u německé automobilky odeznívalo experimentátorské období, pro které jsou charakteristické kruhové světlomety a rozměrová redukce masky.

Mercedes-Benz S - High-end v novém

Design W221 je koncipován jako neoklasicistický – pracuje s prvky historických vozidel Mercedes-Benz, mezi něž patří mohutné blatníky, které jsou nejvýraznějším a nejdůležitějším rysem boční části karoserie. Tento osobitý prvek ladí s uhlazeným pontonem bez (v tomto případě nadbytečných) dekorací, zároveň také opticky zmohutňuje zadní část profilu, což posiluje její majestátnost.

Třetí karosářský prostor je oproti tomu u generace W220 konzervativnější. To je dáno zejména vertikálními svítilnami, jež mírně zasahují do profilu, a víkem zavazadlového prostoru s pečlivě obroušenými hranami. Zadní část karoserie se vyznačuje týmiž vlastnostmi, o kterých již byla řeč – jde převážně o uhlazenost a důraz na dotaženost každé použité linky.

Do kabiny s masivní přístrojovou deskou se promítá estetika exteriéru. Najdeme zde elegantně zaoblené tvary a prvky s nepříliš výraznými dekoracemi, které jsou oživeny sportovně laděnými detaily. Poukažme však na masivní díl, jenž zahrnuje dekorativní lišty, tlačítka a výdechy ventilační soustavy – jde o výrazný prvek, který vizuálně zušlechťuje a (díky návaznosti na lišty na dveřních výplních) uceluje interiér.

S W222 (od 2013) – Moderní klasik

Ačkoli to nemusí být na první pohled zřejmé, nejnovější generace třídy S přinesla výrazné designové změny. Zatímco karoserie jako celek pokračuje v linii dosavadních limuzín, jednotlivé prvky (místy poměrně odvážně) experimentují a navazují na koncepty.

Na přídi W222 hrají oproti minulé generaci vozu mnohem větší roli světlomety, které opustily dříve vcelku nekomplikovanou formu a vsadily na mnohem dekorativnější styl. Tomu odpovídá přepracování nárazníku, jenž pracuje s větším množstvím křivek, přičemž ta nejvýraznější tvoří spojnici mezi oběma světlomety. Vytváří tak neobyčejný výraz, který dotváří originální optika světel (odkazující na studii F 700 z roku 2007) a kreativně ztvárněné spodní partie nárazníku. Nová generace také harmoničtěji vyřešila soulad jednotlivých dílů přídě – spára mezi nárazníkem a kapotou téměř není (oproti W221) vidět.

Mercedes-Benz třídy S: Oficiální fotografie a ceny na českém trhu (rozsáhlá galerie 126 fotek)

Porovnání profilů poodhalí vcelku výrazné mezigenerační změny. Mohutné blatníky – dominantu boční části W221 – zde již nenajdeme. Místo nich je profil oživen výrazným prolisem, pramenícím v předních světlometech a ústícím do plochy zadních dveří. Tuto linii opticky vyvažuje linka propojující prahy a zadní nárazník, jejíž kontinuita je přerušena podběhem zadního kola. Vozidlo lze označit za sportovnější a modernější. Dvojice linek, jež nahrazuje běžné designové počínání (kupříkladu v podobě jednoduché linky či prostého zakulacení plochy), se stala jedním z identifikačních znaků nových Mercedesů, který najdeme na exteriéru tříd A, B či CLS.

Také záď je uhlazenější a lehčí. Víko zavazadlového prostoru již tolik nevyniká – nyní plně zapadá do kompozice, jejíž nejvýraznější částí jsou svítilny s dekorativní a nápaditou optikou. Tvar světel je v porovnání s W221 dynamičtější a plastičtější, což plně odpovídá již uvedeným tvarovým změnám.

Nová přístrojová deska má ve srovnání s tou v kabině minulé generace třídy S zcela jiné hmotnostní uspořádání. Je opticky dělena na více částí, díky čemuž je kabina členitější a pocitově zabydlenější. Společným znakem obou generací je však důraz na horizontální linky – výdechy ventilace jsou opět integrovány do masivní lišty, oproti minulému generačnímu vydání se však liší tvarem a dekorativností, jež je u nového modelu výraznější. Interiér jako celek je propracovanější a oproti staršímu vozu představuje poměrně výrazný mezigenerační skok.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový duel: Mercedes-Benz S W221 vs. S W222












Blesk.cz

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…