Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Mercedes-Benz S W221 vs. S W222

Jakub Sochor
Diskuze (42)
Vlajková loď značky Mercedes-Benz ambicemi nešetří. Jak je to ale s jejím designem? Má na to, aby vyplnila mezeru po Maybachu?

Je-li řeč o designu, je třída S jedním z nejdůležitějších modelů své značky. Jde totiž o vozidlo, které zdárně odolává všemožným módním trendům a pokračuje v linii, jíž započal model W180 a kterou důkladně rozvinuly významné generace W128, W111/112, W108 či W126. Jedná se tedy o ztělesnění designové tradice značky, které setrvává v pozici konzervativního vozu – třída S jako jeden z mála Mercedesů odolal designérským pokusům (na rozdíl od tříd C a E), typických pro druhou polovinu 90. let.

Nová generace je oproti svému předchůdci o 20 mm delší (5116 mm), o 28 mm širší (1899 mm) a o 25 mm nižší (1496 mm). Rozvor náprav je o 130 mm delší (3035 mm).

S W221 (2005-2013) – Triumf designu

mercedesbenz design mercedesbenz design

V rámci mezigenerační návaznosti začněme minulou generací modelu, která byla uvedena v roce 2005 na autosalonu ve Frankfurtu. Design W221, jehož autorem je Gorden Wagener, navazuje na své předchůdce – je vyvážený, reprezentativní a tradičně pojatý. Přesto se však vyznačuje řadou osobitých prvků, jimiž se liší nejen od minulých generací třídy S, ale také od dobových vozidel své značky.

Příď zaujme rozměrnou maskou chladiče, jejímž základem je chromový rám, který ohraničuje relativně tenké horizontální linky. Zatímco maska je navržena v duchu tradicionalismu, světlomety s dynamickým zešpičatěním směrem doprostřed přídě působí sportovním dojmem. Takto pojatý celek odpovídá době vzniku, kdy u německé automobilky odeznívalo experimentátorské období, pro které jsou charakteristické kruhové světlomety a rozměrová redukce masky.

Design W221 je koncipován jako neoklasicistický – pracuje s prvky historických vozidel Mercedes-Benz, mezi něž patří mohutné blatníky, které jsou nejvýraznějším a nejdůležitějším rysem boční části karoserie. Tento osobitý prvek ladí s uhlazeným pontonem bez (v tomto případě nadbytečných) dekorací, zároveň také opticky zmohutňuje zadní část profilu, což posiluje její majestátnost.

Třetí karosářský prostor je oproti tomu u generace W220 konzervativnější. To je dáno zejména vertikálními svítilnami, jež mírně zasahují do profilu, a víkem zavazadlového prostoru s pečlivě obroušenými hranami. Zadní část karoserie se vyznačuje týmiž vlastnostmi, o kterých již byla řeč – jde převážně o uhlazenost a důraz na dotaženost každé použité linky.

Do kabiny s masivní přístrojovou deskou se promítá estetika exteriéru. Najdeme zde elegantně zaoblené tvary a prvky s nepříliš výraznými dekoracemi, které jsou oživeny sportovně laděnými detaily. Poukažme však na masivní díl, jenž zahrnuje dekorativní lišty, tlačítka a výdechy ventilační soustavy – jde o výrazný prvek, který vizuálně zušlechťuje a (díky návaznosti na lišty na dveřních výplních) uceluje interiér.

S W222 (od 2013) – Moderní klasik

mercedesbenz design mercedesbenz design

Ačkoli to nemusí být na první pohled zřejmé, nejnovější generace třídy S přinesla výrazné designové změny. Zatímco karoserie jako celek pokračuje v linii dosavadních limuzín, jednotlivé prvky (místy poměrně odvážně) experimentují a navazují na koncepty.

Na přídi W222 hrají oproti minulé generaci vozu mnohem větší roli světlomety, které opustily dříve vcelku nekomplikovanou formu a vsadily na mnohem dekorativnější styl. Tomu odpovídá přepracování nárazníku, jenž pracuje s větším množstvím křivek, přičemž ta nejvýraznější tvoří spojnici mezi oběma světlomety. Vytváří tak neobyčejný výraz, který dotváří originální optika světel (odkazující na studii F 700 z roku 2007) a kreativně ztvárněné spodní partie nárazníku. Nová generace také harmoničtěji vyřešila soulad jednotlivých dílů přídě – spára mezi nárazníkem a kapotou téměř není (oproti W221) vidět.

Porovnání profilů poodhalí vcelku výrazné mezigenerační změny. Mohutné blatníky – dominantu boční části W221 – zde již nenajdeme. Místo nich je profil oživen výrazným prolisem, pramenícím v předních světlometech a ústícím do plochy zadních dveří. Tuto linii opticky vyvažuje linka propojující prahy a zadní nárazník, jejíž kontinuita je přerušena podběhem zadního kola. Vozidlo lze označit za sportovnější a modernější. Dvojice linek, jež nahrazuje běžné designové počínání (kupříkladu v podobě jednoduché linky či prostého zakulacení plochy), se stala jedním z identifikačních znaků nových Mercedesů, který najdeme na exteriéru tříd A, B či CLS.

Také záď je uhlazenější a lehčí. Víko zavazadlového prostoru již tolik nevyniká – nyní plně zapadá do kompozice, jejíž nejvýraznější částí jsou svítilny s dekorativní a nápaditou optikou. Tvar světel je v porovnání s W221 dynamičtější a plastičtější, což plně odpovídá již uvedeným tvarovým změnám.

Nová přístrojová deska má ve srovnání s tou v kabině minulé generace třídy S zcela jiné hmotnostní uspořádání. Je opticky dělena na více částí, díky čemuž je kabina členitější a pocitově zabydlenější. Společným znakem obou generací je však důraz na horizontální linky – výdechy ventilace jsou opět integrovány do masivní lišty, oproti minulému generačnímu vydání se však liší tvarem a dekorativností, jež je u nového modelu výraznější. Interiér jako celek je propracovanější a oproti staršímu vozu představuje poměrně výrazný mezigenerační skok.

Jakub Sochor
Diskuze (42)
Avatar - lejbl
20. 5. 2013 12:26
Re: KONFRONTACE (S JAKO... SEN)
v pohode :-) ,,, ako pises/te , skuska na zivo umlci vsetky pochybnosti :> .. pacia sa mi vsetky 3 ale vybral by som si mnichovsky styl ..
takmer dokonale
[odkaz] :-)
20. 5. 2013 11:56
Re: KONFRONTACE (S JAKO... SEN)
Volant by měl v první řadě ladit s interiérem. Ne v něm trčet. Co jsi poslal, je dost nepovedené. Všechny černé prvky, povětšinou plastové, jsou jak pěst na oko. Pak je lepší zůstat u tmavších barev, aby tyhle nedostatky zanikly. U Audi je to to samé. Sice ten světlý interiér, co jsem posílal, není světoborný, ale je mnohem vyváženější než tahle kreace. I když přiznávám, že by člověk musel soudit naživo. Vůbec mi někdy přijde, že u BMW nemají vkus. Viz [odkaz]
Avatar - Hotwire
20. 5. 2013 11:47
Re: KONFRONTACE (S JAKO... SEN)
No tak ja som myslel ze tebe sa ten interier co si linkol paci ked si napisal ze "ked svetle tak toto". Mne pripada strasne gycovy, cisto biely interier a na nom nacapeny ten cierny volant, to je akoby to mal byt nahradny diel a v inej farbe ho nezohnali >:D Ale aj keby tam bol biely volant, tak by to bola tragedia. Svetla farba v interieri vzdy len v kombinacii s nejakou tmavou, aspon to je moj nazor.
Avatar - lejbl
20. 5. 2013 11:43
Re: KONFRONTACE (S JAKO... SEN)
nieje vred ako vred :>

najdolezitejsia cast vo vnutri - volant by mal byt cierny vzdy :P a vravi sa tomu kontrast k okoliu a taktiez ked sa clovek diva skrz volant na tie dokonale budiky tak mu pripadny biely volant nerobi chaos :>

ale biely interier nikdy , to by som musel byt fakt papez v bielom plasti a papuckach :>
Avatar - Hotwire
20. 5. 2013 11:34
Re: KONFRONTACE (S JAKO... SEN)
Ten cierny volant tam svieti ako vred na zadku. >:D