reklama


21.10. 2012 Jakub Sochor

Designový duel: Fiat 500 vs. Opel Adam

Designový duel: Fiat 500 vs. Opel Adam

Segment A zahrnuje řadu automobilů, vyznačujících se mnoha specifickými designovými filozofiemi. Obstojí italský model s retro designem v souboji s hravou a moderní novinkou od Opelu?

Nejmenší automobilová kategorie je bohatá na originální tvarová řešení a neobvyklé designové prvky. Jednou z novinek je Opel Adam, dvoubarevný hatchback postavený na zkrácené platformě Corsy, o němž se tvrdí, že v mnoha ohledech připomíná veřejnosti dobře známý Fiat 500. Pojí oba modely nějaké společné znaky, nebo jde o pouhé zdání? Co se týká vnějších rozměrů – Opel měří 3.700 mm na délku, čímž přerůstá Fiat (3.546 mm). Adam je také širší (1.720 mm v porovnání s 1.627 u Fiatu) a nabízí delší rozvor náprav (2.311 mm oproti 2.300 mm).

Designové duely – Speciální příloha Auto.cz

Fiat 500 – Se zaměřením na styl

Začněme abecedně prvním a zároveň starším vozem, jímž je Fiat 500. Jedná se o model, hrdě se hlásící do nepříliš početné skupiny automobilů, navržených v duchu retro designu. Tomu je přizpůsoben jak exteriér, tak interiér vozidla, představeného 4. července roku 2007 – přesně padesát let od premiéry původního Fiatu 500, jehož autorem je Dante Giacosa. Fiat 500 (spolu s Volkswagenem Beetle) patří mezi retro automobily, které jsou založeny na jiných hodnotách, než modely, na něž (většinou spíše symbolicky) odkazují. Zatímco původní verze těchto vozidel sloužily masám, nové vozy tvoří v rámci modelové palety své značky stylovou alternativu k běžné produkci (pro zajímavost připomeňme projekt „500 wants you“, jehož prostřednictvím se na vývoji 500 podílely tři miliony amatérských designérů a příznivců).

Fiat 500 – Návrat italského národního pokladu

Vozidlo vychází z kreace Trepiúno, představené v roce 2004 na ženevském autosalonu. Odmyslíme-li si některé prvky včetně relativně strohé přístrojové desky, jedná se o základ, ze kterého se při přípravě 500 vycházelo. Oproti studii je však sériový Fiat historicky autentičtější – je vybaven vnějšími chromovanými lištami, jež evokují nárazníky původního modelu, a kabinou, která podstatně více pracuje s materiály, barvami a detaily. Profil zaujme výškou pontonu, který je uhlazený a orientovaný na jednoduchost. Linka v boční části karoserie nijak výrazně neovlivňuje ztvárnění zádě, v níž se – na rozdíl od původního vozu – nachází zavazadlový prostor. Avšak i přes změnu koncepce nový model designově navazuje na svůj kultovní předobraz.

Nepřekvapí, že odkaz na vozidlo z padesátých let pokračuje v interiéru, jehož centrální konzole pochází z Pandy. Přístrojová deska, která pracuje s výraznými barevnými odstíny, vyzařuje retro atmosféru. Při projektování mnoha prvků (včetně originálních opěrek hlavy) se tvůrci řídili kruhovými motivy. Je-li řeč o oblinách a častém užití kruhů a elips, dodejme, že nejde o jediný model Fiatu, který takto rozsáhle pracuje s poměrně originálními prvky – nová generace Pandy zvolila čtverce, upravené na mnoho způsobů.

Jake.Auto.cz - Fiat 500 (všechny články, videa a testy)


Fiat 500
 

Opel Adam – Městský sportovec

Německý automobil, ačkoli je inspirován retro designem, nenavazuje na konkrétní předobraz, což činí zásadní rozdíl oproti Fiatu. V oblasti studií v segmentu A však není Opel zcela bez zkušeností – vzpomeňme na studii Junior z roku 1983, na níž pracoval Chris Bangle. Z mladších modelů uveďme koncept Trixx (2004), odpovídající dobovému tvarovému směru, mezi jehož reprezentanty patří minulé generační vydání kompaktní Astry. Adam pracuje s tvary nového designového směru, jehož průkopníkem v sériové výrobě byla Insignia. V porovnání s Fiatem je Opel členitější, což vyniká při porovnání přídí – zatímco 500 sází na oblé prvky a plynulé, spíše nenápadné rysy, Adam se vyznačuje rozměrnou maskou s výraznou chromovou lištou a dynamickými světlomety.

Opel Adam: Kompletní data, německé ceny

Paralely mezi oběma konfrontovanými modely lze vypozorovat při srovnání bočních částí obou karoserií. Patří sem zejména mírně se svažující spodní linka oken, oblá střešní linie či obrys prosklené části vozu. Dodejme rovněž, že boční hrany kapoty jsou u obou vozidel zakončeny v úrovni hlavních linek profilu, což výrazně ovlivňuje vzhled čelní části z bočního pohledu. Je-li však řeč o tvarové podstatě vozidel, jsou oba boky zcela odlišné – Fiat pracuje s jemnými konturami, kdežto Opel volí dynamické linky a prolisy, jimiž se hlásí k aktuální Astře a již zmíněné Insignii.

Zůstaňme na chvíli u boční části karoserie, kde poukažme na originální pojetí C-sloupku, jehož spodní část není napojena k pontonu. To vyústilo v kreativní prvek, ostře zasahující do prostoru, přičemž jeho podoba po otočení 180 stupňů může evokovat obdobně pojatý sloupek u Citroënu DS3. Fiat je oproti Opelu o poznání konvenčněji tvarován, což odpovídá jeho hlavní úloze - bez výraznějších experimentů odkazovat na ikonický vůz. Výše uvedený sloupek má velký vliv na tvar víka zavazadlového prostoru, které se směrem nahoru zužuje. Svítilny s výraznou optikou pokračují v tradici Opelu – jsou sportovně tvarované, přičemž jejich celkový vzhled je dekorativnější, než v případě Fiatu. Také víko zavazadlového prostoru je ostřeji tvarované, zejména díky užití výrazné linky.

Opel Adam: První živé dojmy (doplněno video z výstaviště)

Adam, podobně jako 500, ozvláštňuje interiér výraznými barvami, jež kontrastují s materiálem přístrojové desky. Ta je u Opelu sportovnější, zvláště díky kruhovým výdechům ventilační soustavy či barevnému dílu desky s ostrým zakončením. I přes některé podobnosti (které jsou ale v některých případech patrné jen na první pohled) jde o dva odlišné vozy s osobitou identitou, která je u každého z nich založena na originálním přístupu k designu.

Jake.Auto.cz – Opel Adam (všechny články, videa a informace)


Opel Adam
 

Srovnání
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Maier: Škoda do roku 2025 zdvojnásobí prodej na dva miliony aut Maier: Škoda do roku 2025 zdvojnásobí prodej na dva miliony aut

Škoda Auto do roku 2025 zdvojnásobí počet prodaných vozů…

Státní podnik Diamo by mohl odkoupit OKD za korunu, navrhuje Mládek Státní podnik Diamo by mohl odkoupit OKD za korunu, navrhuje Mládek

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) navrhne, aby…

Celoevropské silniční mýtné? Německá vláda je pro Celoevropské silniční mýtné? Německá vláda je pro

Německá vláda je připravena podpořit vytvoření…

Kovosvit odhadl ztrátu na 600 milionů, mzdy už posílá včas Kovosvit odhadl ztrátu na 600 milionů, mzdy už posílá včas

Strojírenská firma Kovosvit MAS Sezimovo Ústí na Táborsku…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový duel: Fiat 500 vs. Opel Adam



reklama






reklama




Blesk.cz

Ledové ostří českých hvězd: Na bruslích se proháněly Vignerová, Perkausová nebo Stryková

Ledové ostří českých hvězd: Na bruslích se proháněly…

O víkendu se to v pražském Europarku hemžilo známými tvářemi, které se proháněly po ledovém ploše, která má…

Jen v EU voda poškodí až 100 tisíc smartphonů denně. Význam odolných zařízení bude narůstat

Jen v EU voda poškodí až 100 tisíc smartphonů denně.…

Agentura IDC vydala zajímavou studii, podle které se v evropských zemích poškodí vlivem kontaktu s vodou nebo…

 

iSport.cz

Ledecké výjimečnost ze mě dělá lepšího servisáka, říká kouč Kouřil

Ledecké výjimečnost ze mě dělá lepšího servisáka,…

Nachystal pro Ester Ledeckou jedny extra rychlé sjezdové lyže. Nejdříve na nich nechtěla jezdit, pak na nich…

Baráka chtělo Udine! Už jen to, že se ozvali, je výborné, říká Zápotočný

Baráka chtělo Udine! Už jen to, že se ozvali, je…

Byl to tajemný tweet předsedy slávistického představenstva. Psalo se v něm, že fotbalová Slavia odmítla nabídku…

 

Reflex.cz

Hnutí polonahých aktivistek Femen se rozpadlo, oznámila jedna z jeho zakladatelek

Hnutí polonahých aktivistek Femen se rozpadlo,…

Hnutí Femen, které proslulo skandálními akcemi polonahých aktivistek na Ukrajině, v Rusku i na západě Evropy, se…

Náměstek ministra financí Závodský: Hazardním webům bez licence hrozí pokuta až 50 milionů korun

Náměstek ministra financí Závodský: Hazardním webům…

Od 1. ledna letošního roku došlo ke zpřísnění podmínek pro provozování hazardu v České republice. Vybrané…

 
 
reklama