28.7. 2014 Jakub Sochor

Designový duel: Peugeot 308 SW vs. Škoda Octavia

 

Porovnávané vozy jsou typickými reprezentanty designu svých značek. Jak Peugeot 308 SW, tak Škoda Octavia Combi představují esenci dvou moderních směrů, jejichž prostřednictvím je umně maskován nemalý objem zavazadlového prostoru.

Tvary druhé generace kompaktního kombi 308 SW vycházejí z tvarového proudu, který je integrální součástí aktuální identity značky s označením Motion & Emotion. Průkopníkem nových stylistických zásad byl karbonový koncepční vůz SR1 (2010), jehož autorem je Gilles Vidal – tvůrce, který od roku 2010 působí v čele designu Peugeotu. Podíváme-li se na vůz z mezigeneračního hlediska, nutno poukázat na výraznou kultivaci tvarů, jež přinesla vyváženější poměr mezi oběma karosářskými prostory, sportovnější rozvržení proporcí, elegantnější siluetu a především propracovanější zpracování detailů. Vůz má konzervativní formu, ne však dílčí části exteriéru – ty jsou oproti první generaci 308 SW mnohem rafinovanější, odvážnější a v neposlední řadě také plastičtější.

Abychom plně pochopili tvary 308 SW, podívejme se na ně v kontextu aktuálního designérského směru, na jehož počátku stojí koncept SR1, zanedlouho následovaný kreacemi HR1, unikátní vizí HX1 (2011) a o rok mladší studií 2008. Mezi společné znaky těchto projektů, jež jsou zároveň charakteristickými rysy moderního stylového směru značky, patří výrazná proměna masky – její zmenšení, doplnění o malý štítek se jménem značky a přesunutí zpět do centrální polohy mezi světlomety. Provedené změny vedly k tomu, že maska již není stěžejním prvkem přídě, jak tomu bylo u Peugeotů inspirovaných středně velkým modelem 407 – stává se plnohodnotnou součástí celku, jehož estetiku spoluutváří moderní optika reflektorů a střed kapoty ve sníženém reliéfu. Právě nápaditá práce s hmotou je jedním z nejpozoruhodnějších aspektů nového tvarosloví – vůz tak opouští plochost panelů starších Peugeotů a pracuje s plastickými klenutími a energickými prohlubněmi. Netýká se to však jen studií – vše uvedené je součástí designu subkompaktního modelu 208, městského SUV 2008 či kompaktní řady 308, jehož kombi není výjimkou.

Koncová světla jsou nejen zdařilým odkazem na studii SR1, ale také základním bodem pro boční dynamické klenutí a prolis, díky němuž jsou boční partie kompaktního Peugeotu plastičtější než kdy dříve. Profil zaujme vyváženým poměrem mezi prosklenou částí a pontonem, což je korunováno zádí, jejíž energičnost a styl jsou ojedinělé – a to nejen v porovnání s minulou generací 308 SW, jejíž druhý karosářský prostor upřednostňoval objem před elegancí.

Podobně jako zevnějšek, také interiér prošel minimalizací. Při jeho navrhování se designéři řídili obdobnými zásadami – o působivosti prostředí rozhodují nejen kvalitní materiály a vkusně volený dekor, ale především forma jednotlivých částí, zejména pak přístrojové desky a výplní dveří. Horní část desky upoutá pozornost jednoduchým a mírně klenutým středovým panelem, jehož ladná uhlazenost mírně kontrastuje s ostrými výběžky výdechů ventilace. Žiletkově ostré hrany opticky odhmotňují desku a mají podíl na moderním a technicistním vzhledu, velmi vzdáleném předchozí generaci vozu se třemi kulatými výdechy a středovým panelem, který byl bočními plastovými pásy napojen na horní díl desky.

Společné znaky zastiňuje odlišná míra skulpturálnosti vnějších panelů

Aktuální, v pořadí již třetí generace moderního kombi Octavia navazuje na dvě zdařilé předchůdkyně, z nichž každá představovala kvalitně navržený a trvanlivý design. První model, jehož prodej byl zahájen v roce 1998, vycházel z tvarového základu varianty liftback od belgického tvůrce Dirka van Braeckela. Zároveň šlo o vůz, který započal novou éru designu českého výrobce – použitím tradičně řešené masky chladiče s vertikálními žebry a chromovým rámem byl položen základní kámen pro úspěšný tvarový směr, jenž se opírá o konzervativní stylistické zásady a nepodléhá módním trendům. Modernizovaný model z roku 2000 karoserii citelně omladil – stalo se tak zejména aplikací čirých krytů světlometů, kompletní modernizací interiéru (včetně použití přístrojové desky se symetrickou horní částí) a citlivě provedenými retušemi dílčích partií vozidla. O čtyři roky později došlo k první generační obměně, jejíž design navrhl německý designér Thomas Ingenlath – autor s neobyčejným citem pro puristické formy, jehož práce jsou esencí severoevropského designu. Karoserie druhé generace Octavie Combi navazuje na předchozí model, nutno však poukázat na několik pozoruhodných změn. Předně jde o zřetelný nárůst hmoty a její pečlivé modelování formou decentních linek, které jsou zároveň přechodem mezi plochami exteriéru. Dále je důležité zmínit výraznější plasticitu přídě, jíž způsobilo dynamické zalomení krytů reflektorů a užití propracovanější masky, či například elegantní obestavění zavazadlového prostoru, jehož objem (605/1655 litrů) ukrývaly elegantní zadní partie s brilantně zvládnutou proporčností.

Aktuální model navazuje na výše uvedené vozy, jeho tvarosloví však vzešlo z trendu, který se vyznačuje ostrými zlomy, větším množstvím různě velkých ploch a minimalizovanou maskou chladiče, jíž tvoří 21 svislých žeber, štíhlé chromové ohraničení a vykrojený prostor v horní části celku. Ten je vyhrazen – rovněž minimalizovanému – logu výrobce. Oproti Peugeotu 308 SW je příď českého vozu sestavena z linek, jež nemají tak proměnlivý průběh a které se řídí jasně stanoveným řádem, jehož jednotlivé prvky se odvíjí od zmíněné masky. Nasávací plocha – pomineme-li její dynamické členění, atraktivně zkosené lamely a originální šestiúhelníkový obrys – je konzervativního založení, čímž kontrastuje s emocionálními předními partiemi francouzského duelanta.

Peugeot 308 SW vs. Škoda Octavia Combi - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Peugeot 308 SWŠkoda Octavia Combi
Délka [mm]45854659
Šířka [mm]18041814
Výška [mm]14701465
Rozvor [mm]27102686
Zavazadlový prostor [l]610/1660610/1740

Klíčovým rozdílem mezi bočními partiemi obou vozidel je odlišný designérský přístup k plasticitě celku. Zatímco 308 SW volí členitý povrch exteriéru, Octavia zaujme plochými panely, jež jsou lámány ostrými linkami a členěny tak na několik geometricky jasně definovaných celků – harmonicky propojených pomocí hlavních linek profilu, zejména tornado line. Společnými znaky – byť oba tvary vycházejí z jiných souvislostí – jsou šípovité zakončení zadního bočního okna, které svým výběžkem zasahuje do sloupku C, a výrazně klenutá plocha nad prohlubní pro registrační značku. Prvky propůjčují zádím obou vozidel propracovanost a vyvolávají pocit sošnosti a propracovanosti, jež vyniká zejména při pohledu z profilu.

U obou modelů platí, že ztvárnění zádě plně odráží stylistický rámec předních partií. Výsledkem je harmonický návrh, jehož druhý karosářský prostor s výklopnou stěnou je organickou součástí celku. Výrazný rozdíl ale spočívá v přístupu k místu pro registrační značku. Peugeot jej zpracoval jako klasickou prohlubeň, jejíž spodní hrana odráží tvar křivky mezi koncovými světly, zatímco Škoda přišla s celoplošným návrhem, který se skládá z rovnoramenného lichoběžníku a dvou postranních trojúhelníků. Zajímavá je skutečnost, že jde o prvek inspirovaný kubismem, tedy směrem, jenž má v českých zemích nemalou tradici.

Podobné rozdíly spočívají mezi francouzským a českým interiérem. Peugeot experimentuje a hledá nové cesty, jak pojmout architekturu přístrojové desky a v témže tvarovém stylu zpracovává výplně dveří, zatímco Škoda – vycházející z tvarového základu desky studie Vision D – pracuje s uhlazenými, jednoduchými, avšak nekomplikovanými tvary, u nichž lze předpokládat nadčasovost. Vzhledem k tomu, jak jsou oba vozy specifické, si přijdou na své modernisté bořící dosavadní mantinely v tvořivosti i tradicionalisté, kteří upřednostňují osvědčené stylistické zásady. V obou případech je však základem praktický dvouprostorový celek.

Designové duely – Speciální příloha Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Z energetiky Aleny Vitáskové: Energetické koncepce Z energetiky Aleny Vitáskové: Energetické koncepce

V energetice se často setkáváme se zkratkami SEK či ASEK.…

Německo chce kvůli kauze s turbínami na Krymu rozšířit sankce Německo chce kvůli kauze s turbínami na Krymu rozšířit sankce

Německo prosazuje, aby se na sankčním seznamu Evropské…

O krachující Alitalii má zájem další společnost, nabídku podal irský Ryanair O krachující Alitalii má zájem další společnost, nabídku podal irský Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair Holdings…

Chemička Deza z Agrofertu dostal zelenou k převzetí polského konkurenta Chemička Deza z Agrofertu dostal zelenou k převzetí polského konkurenta

Chemička Deza ze skupiny Agrofert může koupit polskou…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový duel: Peugeot 308 SW vs. Škoda Octavia







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 






 
Jaká bude blízká budoucnost Dacie? Elektromobil ani sedmimístný Duster nebudou

Jaká bude blízká budoucnost Dacie? Elektromobil ani sedmimístný Duster nebudou

Dnes 15:58

Dacia expandovala po Evropě jako výrobce levných automobilů. A na tomto charakteru nehodlá nic měnit.




Blesk.cz

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v účetnictví chyby za 25 miliard

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v…

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v účetnictví a výkazu pro hodnocení…

 

iSport.cz

Hokejisté Sparty vyjeli poprvé na led. Zúčastnil se i Neuvirth s Přibylem

Hokejisté Sparty vyjeli poprvé na led. Zúčastnil se…

První trénink na ledě před novou extraligovou sezonou mají už za sebou  hokejisté Sparty. Jejich kádr během léta…

Zápotočný končí v Baníku! Vliv mohl mít také debakl v přípravě

Zápotočný končí v Baníku! Vliv mohl mít také debakl…

Fotbalisté Ostravy vstoupí do nové sezony bez dosavadního kapitána Tomáše Zápotočného. Sedmatřicetiletý stoper…

 

Reflex.cz

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…

Filosofie jihoafrických hoteliérů: Mrtvý žralok – dobrý žralok! Kdy zabijeme posledního?

Filosofie jihoafrických hoteliérů: Mrtvý žralok –…

Žraloci jsou často zpodobňováni jako primitivní zabijáci, kteří prahnou po lidském mase. Zcela opačný názor má…