Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf

Jakub Sochor
Diskuze (154)

Tvary nového kompaktního Peugeotu bývají dávány do souvislostí s osvědčeným zevnějškem Volkswagenu Golf. Jsou tyto poznatky reakcí na skutečnou podobnost? Pokud ano, co mají oba modely společného a čím se naopak odlišují?

Nová generace modelu 308 rozvíjí design, s nímž jako první přišel o třídu menší hatchback 208 – opouští mohutnou masku, která je rozměrově redukována a posunuta do tradiční polohy mezi světlomety, a důkladně modernizuje světelnou optiku. Vozidlo se z hlediska stylu vrací ke sportovně-elegantním tvarům, jež doplňuje moderními prvky, které si vypůjčilo od nejnovějších konceptů. Zároveň ale bývá podezíráno z inspirace u Volkswagenu Golf. Jak dalece jsou tyto námitky oprávněné? Pokusme se oba modely porovnat a přiblížit si jejich design v důležitých souvislostech.


Peugeot 308 – Návrat ke sportovní eleganci

Na první pohled by se mohlo zdát, že je Peugeot 308 opticky klidnější a méně výrazný, než jeho předchůdce. Ve skutečnosti je však nový hatchback vizuálně energičtější a rafinovanější – zároveň nám svými tvary sděluje, že abychom jeho estetickému projevu lépe porozuměli, musíme jej vnímat v kontextu průběžného vývoje designu automobilky.

Model 308 pracuje s rysy několika nových konceptů značky. Atraktivní provedení spodní linky předních světlometů, jež se vyznačuje trojitým zalomením, plně odpovídá aktuálnímu trendu firmy, do jehož rámce patří experimentování s tvarem reflektorů – s obdobným počínáním jsme se setkali již u studie HR1 (2010), v radikálnější podobě pak u kreace 2008 (2012). Kompaktní hatchback tímto osobitým řešením opticky odlehčuje hmotu nárazníku, která je nadále zušlechtěna kreativně provedeným prostorem pro mlhová světla. Poměrně členitá kompozice je vyvážena maskou, jejíž forma slučuje jednoduchost (zastoupenou silným chromovým okrajem) a plastičnost, která se projevuje prostřednictvím propracovaného povrchu chromových lišt a citlivě tvarovaných lamel v ploše masky.

Vozidlo upoutalo pozornost vyváženým a po proporční stránce kvalitně řešeným profilem, který je tvořen přiměřeně dlouhými převisy a masivním C-sloupkem – tedy tím, čím se vyznačuje Volkswagen Golf. Tvarová věcnost je zde umocněna akcentem na hrubý obrys vozu, jejž důvěrně známe – Peugeot 308 je konvenční hatchback s objemnou karoserií, s níž souvisí plynulá linie střechy (bez módního dynamického spádu, jenž by inklinoval ke karoseriím kupé) a strmá záď.

V porovnání s předchozí generací je nový model konzervativnější – bavíme-li se o karosářské formě. Pokud se však zaměříme na dekorace a provedení povrchu panelů karoserie, je Peugeot 308 ukázkovým příkladem skloubení konzervativní formy a progresivních detailů, přičemž těmi nejvýraznějšími je nárůst hmoty v úrovni klik dveří. Toto řešení plně odpovídá provedení zadních lamp se dvěma subtilními výběžky, které zmíněný vyvýšený reliéf ohraničují. Průkopníkem tohoto oživení jinak klasicky řešené boční části je sportovní studie SR1 (2010), z níž 308 přebírá také moderní optiku zadních svítilen se třemi malými světelnými segmenty.

Výrazné – nebojme se říci až revoluční – změny se odehrávají v kabině vozu, jíž dominuje přístrojová deska s novou architekturou. Nejen vyvýšené ukazatele s atraktivními rámečky, ale i minimalistický středový panel zaujmou inovativností, která plně koresponduje s vnějšími tvary. Mezi specifika interiéru patří řešení prostoru pro displej a výdechy ventilační soustavy, jehož ostře řezané rysy opticky odhmotňují přístrojovou desku. Obecně lze říci, že kabina Peugeotu nepracuje s dekoracemi jako takovými, nýbrž slučuje zdobnost a formu do jednoho harmonického celku.


Volkswagen Golf – Nemění, co funguje

O Golfu bylo řečeno mnohé – jde o hatchback, pro nějž je typický příklon k pečlivé tvarové evoluci. Design, navržený pod dohledem Klause Bischoffa, v celé své šíři vychází z osvědčeného předchůdce, jehož tvary jsou důkladně modernizovány. Forma se však nemění, neboť je základním identifikačním znakem německého automobilu – včetně masivního C-sloupku, krátkého zadního převisu a elegantní střešní linie, která svým klidným projevem odolává módním vlnám.

Porovnání přídí francouzského a německého kompaktu hovoří jasnou řečí – zatímco Peugeot je velmi členitý a zdobný (avšak, jak již bylo řečeno, zdobnost je v jeho případě plnohodnotnou součástí formy), Volkswagen přebírá od své minulé generace horizontálně orientovanou kompozici s úzkou maskou, dynamickými světlomety a kapotou, jejíž prolisy se směrem dopředu zužují – zvláště poslední prvek je charakteristickým znakem čelních částí Volkswagenů, který se objevuje již u vize Concept D (1999). Zevnějšek Golfu, jehož autorem je Marc Lichte, je ovlivněn snahou o jeho minimalizaci, a sice prostřednictvím propojování linií, které má za následek optické ucelení čelní části – děje se tak prostřednictvím linky, tvořené spáry mezi blatníky a nárazníkem, dekoračními lištami masky a předělem mezi jednotlivými segmenty optiky světlometů. U Peugeotu byl zvolen zcela jiný způsob – namísto řádu (Golf) a přísné symetrie je usilováno o ozvláštnění toho, co jsme dosud viděli.

Nejvíce tvarových souvislostí mezi srovnávanými vozy můžeme najít při porovnání bočních částí. Paralely představuje zejména podobně řešené hmotové uspořádání – důraz je kladen na druhý karosářský prostor, jehož objemný tvar je zakončen zádí s podobně strmým víkem zavazadlového prostoru. Odlišností je však německý příklon k symetrii, který se zde projevuje plynulým navázáním C-sloupku na prostor mezi hranou zadních dveří a hranou nárazníku. Přední převis Peugeotu je oproti jeho předchůdci kratší, čímž se přiblížil Golfu a jeho dynamickému poměru mezi vcelku sportovně pojatou přídí a kratším zadním převisem.

V kabině jsou rozdíly zřejmě nejvýraznější. Oproti inovátorskému interiéru Peugeotu je Golf klasický – přístrojová deska německého vozu působí bytelným dojmem a sází na důvěrně známé tvary, jež přispívají jednoduše a přehledně řešené kabině na útulnosti a pocitu zabydlenosti.

Na první pohled podobní, v jádru zcela odlišní

I přes zdánlivou podobnost porovnávaných vozidel byla dnes řeč o dvou zcela specifických modelech, které se opírají o odlišné hodnoty. Peugeot 308 – i přes, oproti jeho minulé generaci, spořádanější formu – vyhlíží Francouzsky. Nebojí se přiměřené zdobnosti a v hojné míře používá křivky, jež jsou symbolem smyslnosti a kreativity. Progresivním interiérem se rovněž hlásí k zemi svého původu – neúnavně hledá nové způsoby stavby přístrojové desky a jejího provedení, které aplikuje do praxe.

Oproti tomu Volkswagen Golf – jako málokterý jiný masový model – pečlivě dbá o tvarové dědictví svých předků. Aktualizací historických rysů nás seznamuje se zásadami designu minulých dekád, přičemž nejde o nic archaického – Golf je evolucí v přímém přenosu. Respektuje dobové zvyklosti, avšak setrvává v pozici konzervativního automobilu s tvary, které nepodléhají módě a, takříkajíc, nastavují zrcadlo moderně.


Jakub Sochor
Diskuze (154)
Avatar - white label
5. 11. 2013 19:53
Re: DUEL
Vidíš sám, že sis ten nick měnil úplně zbytečně..., opět se naprosto nezaměnitelně "vyjadřuješ", já se k tobě nijak osobně vyjadřovat nemusím, to co a jak tady píšeš ty, bohatě stačí k tomu, aby si každý udělal obrázek o tvé intelektuální úrovni. :*) ;-)
5. 11. 2013 16:53
Re: DUEL
vis lejbl ty si prebral s jelitem zcela bezkonkurencne prapor blbosti po vasem fuhrerovi co uz je v te psychiatricke lecebne. ja nejsem takovej omezenec jako ty a tobe podobni xindlvagen debils co argumentujou cenou za kterou jim ten vrak vykoupi. pro me je to absolutne nepodstatne a klidne si koupim karu u ktere by mi takovej * jako ty stokrat tvrdil ze za ni dostanu za pet let deset procent nakupu. pro mne je to odepsane zbozi s nulovou ucetni hodnotou.
Avatar - white label
5. 11. 2013 16:34
Re: tam kde patri
To víš, třeba banány jim asi nosit nemůžeš, mohli by se s nimi navzájem "postřílet"... >:D
Avatar - šmoula nešika
5. 11. 2013 16:19
Re: tam kde patri
>:-[]
Avatar - white label
5. 11. 2013 15:14
Re: DUEL
"Debilní" názory jsou zřejmě blízké tobě a je jedno pod jakým nickem aktuálně píšeš, nebo jestli zrovna píšeš česky, nebo slovensky.
Pokud obecně sleduješ pokles hodnoty automobilu v absolutní částce, pak si raději nekupuj žádné nové auto. A pokud se bez nového auta neobejdeš, ber pouze lowend v základu, tam ztratíš "korunek" logicky nejméně.
Detaily, které se píší v podobných inzerátech jsou asi tak důvěryhodné, jako tvé zcela nepodložené tvrzení, že byl zrovna tento Golf (jako nový) o "minimálně 100 tis. dražší", než tento P307, který má mimochodem také "liťáky", akorát ti to tam nenapsali.
Přitom ani nevíš , kde ta auta byla koupena jako nová, což může mít na případný rozdíl v jejich pořizovacích cenách významný vliv.

P.S. Pokud budeme počítat hlavové airbagy vpředu i vzadu (u G5 sériově) jako čtyři (tedy ne pouze jako dva pro každou stranu) "pytle" a připočteme k nim čelní a boční airbagy vpředu (také sériově), jsme už na 8 pytlích v sérii. U pětidvěř. verze šly ještě přiobjednat boční airbagy dozadu, takže pětidveřová verze jich mohla mít až 10, jestli měl zadní boční airbagy i tento Golf je otázka, ale případný fakt, že nevíš kam by je dali, s tím příliš nesouvisí.
U Golfu VI to bylo s airbagy prakticky stejné.

[odkaz]