24.9. 2012 Jakub Sochor

Designový trojboj: Subaru XV vs. Škoda Octavia Scout vs. Volvo V40 Cross Country

Designový trojboj: Subaru XV vs. Škoda Octavia Scout vs. Volvo V40 Cross Country

Předmětem srovnání je trojice dynamicky vyhlížejících, ale z hlediska filozofie designu a podstaty karoserie zcela odlišných automobilů.

Automobil s image terénního vozu je vysoce módní záležitostí, kterou lze – vzhledem k tomu, jak velký bývá rozdíl mezi upraveným modelem a jeho běžným provedením – zařadit po bok další populární kategorie, a sice čtyřdveřovým kupé. Takové modely obvykle pracují s osvědčenými tvary, které prostřednictvím několika úprav dostávají svébytný vzhled. Někdy jde však o zcela samostatnou modelovou řadu.

Avšak článek není obvyklým porovnáním, neboť pojednává o třech odlišných modelech, jejichž karosářské pojetí, design i samotné poslání se v řadě míst velmi liší. Zaměřme se tedy na rozdíly, které vytvářejí různorodé spektrum designových provedení s různou mírou oplastování a dekorů.


Srovnání
 

Subaru XV

Crossover od Subaru představuje pozoruhodnou kompozici, skládající se z aktuálního designového směřování automobilky, módního terénního stylingu a experimentování s klasickou karoserií. Již tak neobyčejný tvar crossoveru lze pak ozvláštnit výrazným barevným odstínem, který dá vyniknout plastovým doplňkům včetně blatníků s originálním nepravidelným tvarem.

Japonský výrobce velmi nevšedně zachází s tvary, zejména v podobě kombinování geometrických útvarů o různých velikostech. Toto smělé počínání ovlivnilo také XV, což je znát na přídi – namísto zarovnání stěžejních prvků do jedné linie (či plochy), které je poměrně častým jevem v automobilovém designu, dochází k jejich volnému rozvržení. Maska svými dvěma hranami dynamicky zasahuje do prostoru kapoty, s čímž sousedí dravé světlomety s výběžky směrem do středu přídě.

Subaru XV 2,0i CVT – Malý krok pro svět, velký skok pro Subaru

XV se odklání od klasického tvaru hatchbacku, čemuž přispívá nejen zvýšená světlá výška a výše uvedené plastové lišty, ale také bohatě rozpracovaná muskulatura zádě, jež kontrastuje s menšími svítilnami. Dominantu zde tvoří výrazný nárazník, který může opticky zastínit kreativně řešený sloupek.

Zaměření automobilu je znát i v kabině, která je spíše bytelná a účelná, nežli dekorativní. Jednoduchou přístrojovou desku s klasicky provedenými rysy doplňuje vcelku výrazný volant s kruhovým středem a sportovně propracovanými rameny.


Subaru XV
 

Škoda Octavia Scout

Tuzemský reprezentant je veřejnosti velmi dobře znám, neboť vychází z automobilu notoricky známých tvarů – Octavie Combi. Z toho vyplývá, že jde o konzervativně založený automobil, jehož tradicionalistický charakter zdatně odolává stárnutí. To potvrdil i facelift, který automobil pouze přizpůsobil aktuálním zásadám firemního designu. Na podstatě vozu se toho příliš nezměnilo.

Nejzásadnější změny však, v rámci zmíněné modernizace, proběhly na přídi. Maska získala vyšší míru plastičnosti, s čímž koresponduje přepracovaný tvar její horní lišty se zakomponovaným logem výrobce. Světlomety se staly dynamičtějšími, což je dáno zejména jejích vybíháním směrem do stran. Pro provedení Scout je ale zásadnější míra zvolených úprav. Plastové díly zde hrají zásadnější roli, než v případě Subaru – pokrývají většinu plochy nárazníku a svým oblým provedením ladí se světlomety. Oproti XV je příď Octavie zušlechtěna stříbrnou lištou ve spodní části nárazníku, která, ač to nemusí být na první zdání zřejmé, má nemalý význam pro výsledný dojem.

Škoda Octavia Scout: První jízdní dojmy

Profil českého modelu se Subaru netřeba porovnávat – jde o dva zcela odlišné druhy karosérií. Zaměřme se tedy na míru aplikace plastových a dekoračních dílů. Ta je vyšší u Octavie Scout, neboť její blatníky mají pravidelný tvar a plynule navazují na prahovou lištu, zatímco Subaru pracuje s ostrými výběžky a dynamickými vstupy do jednotlivých dílů. Totéž platí, budeme-li chtít porovnat zádě automobilů – oproti XV s členitými prvky prezentuje Scout celistvý plastový díl, který, podobně jako na přídi, pokrývá drtivou většinu nárazníku.

Patrně nejméně paralel nalezneme v kabinách modelů, které se liší nejen vzhledově, ale především v postoji k samotné stavbě a pojetí přístrojové desky – její architektuře, dekorům a provedení použitých materiálů.


Škoda Octavia Scout
 

Volvo V40 Cross Country

Třetím vozem trojboje je seveřan, jenž oprašuje název již existujícího Volva – V70 Cross Country z roku 1997. Přítomnost skandinávského automobilu v tomto trojboji připomíná pestrost nabídky takto pojatých vozidel – vůz se vydává zcela jinou cestou, než dva výše uvedené vozy. Oproti konformnímu V40 má o 40 mm zvýšenou světlost a přepracované spodní partie přídě, profilu a zádě.

Nové Volvo přichází s upravenou maskou, která má oproti běžnému V40 silnější okraj a odlišný proklad. V porovnání se Subaru je jeho příď o poznání dekorovanější, míra členitosti je však vcelku podobná (což neplatí pro porovnání s Octavií, jež je vybavena sice souvislými, ale méně plastickými díly). V40 Cross Country se od svých konkurentů liší také tím, jak pracuje s kombinací dílů a jejich barev – černý plast v jeho případě vyplňuje prostor mezi maskou a spodní lištou v barvě karoserie.

Volvo V40 Cross Country: Zpátky ke kořenům

Zatímco profil Octavie Scout tvoří kontinuální linky (u XV plochy s členitými rysy), V40 Cross Country jako by kombinovalo obě vlastnosti – jeho ponton je uhlazený, s jasným vedením linek a vyváženým poměrem dvou karosářských prostorů. Oproti Škodě a Subaru však disponuje menším množstvím plastových dílů, což prozrazují obnažené blatníky (jedna ze zásadních odlišností). Záď vykazuje tytéž vlastnosti, její umělohmotný díl vizuálně navazuje na ten v boční části karoserie.

Také v interiéru slučuje Volvo mnohé znaky Subaru a Škody, a sice sportovní dynamiku japonského a masivnost tvarů českého modelu. V porovnání s běžným V40 se vyznačuje odlišným čalouněním spolu s jiným barevným uspořádáním kabiny.


Volvo V40 Cross Country
 

Kam dál? Podívejte se i na další zajímavé designové trojboje ve speciální příloze Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Soud znovu projednává kauzu Marka Dalíka. Údajně nevypověděl všechno Soud znovu projednává kauzu Marka Dalíka. Údajně nevypověděl všechno

Sedm let vězení a peněžitý trest 21,9 milionu korun…

Akcie, měny & názory Jakuba Bruknera: Favorit biotechu? Akcie, měny & názory Jakuba Bruknera: Favorit biotechu?

Již dávno tak úplně neplatí, že by se v segmentu…

Ztrátových prodejen na vesnicích přibývá. I kvůli EET Ztrátových prodejen na vesnicích přibývá. I kvůli EET

Počty ztrátových prodejen v menších obcích v Česku…

Školství je priorita, ale někde se ušetřit musí, říká Pilný Školství je priorita, ale někde se ušetřit musí, říká Pilný

Ministr školství Štech ubránil pro svůj rezort 1,8…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový trojboj: Subaru XV vs. Škoda…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Volvo V40 dostalo facelift: Má Thorovo kladivo a několik nových laků Volvo V40 dostalo facelift: Má Thorovo kladivo a několik nových laků

Volvo přiveze do Ženevy kompaktní model V40 v…

Volvo V40: Nová generace za dva roky, XC40 za čtyři Volvo V40: Nová generace za dva roky, XC40 za čtyři

Poté, co Volvo představilo svůj klíčový model XC 90 se…

 



 
BMW řady 7 Edition 40 Jahre je atraktivním dárkem k vlastnímu výročí

BMW řady 7 Edition 40 Jahre je atraktivním dárkem k vlastnímu výročí

Dnes 11:52

BMW stylově oslavuje 40 let od uvedení první generace řady 7. Výroční vydání aktuální generace řady 7 s exkluzivním designem exteriéru a interiéru podtrhuje charakter luxusních limuzín.




Blesk.cz

Volkswagen prý pomáhal týrat zaměstnance. Nechal je údajně mučit i na pracovišti

Volkswagen prý pomáhal týrat zaměstnance. Nechal je…

Důkazy, že firma Volkswagen spolupracovala s brazilskou vojenskou diktaturou, vedla černé listiny vlastních…

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta. Promítání začne za dva roky

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta.…

Nové dobrodružství agenta Jejího Veličenstva Jamese Bonda by se mělo v amerických kinech začít promítat 8.…

 

iSport.cz

Nová smlouva pro Škodu! Nikdo jiný mě nechtěl, usmívá se útočník Zbrojovky

Nová smlouva pro Škodu! Nikdo jiný mě nechtěl,…

Žádné nevraživé pohledy z obou stran, naopak idylka. Útočník Michal Škoda (29) se po návratu do Brna…

Sestavy do boje o LM: Slavia řeší posily i novou hvězdu, Plzeň Limberského

Sestavy do boje o LM: Slavia řeší posily i novou…

Od prvních minut na plné pecky. Fotbalisté Slavie a Viktorie Plzeň vyběhnou do úvodního ostrého, zároveň jednoho…

 

Reflex.cz

Historie erotických hraček: Kleopatra používala vibrátor složený z papyrusu a živých včel

Historie erotických hraček: Kleopatra používala…

Nejstarší erotická pomůcka byla vyrobena z kamene a její stáří se datuje dobou kamennou, tedy dobou před více…

Příběh nejbohatší ženy světa: Vybudovala L'Oréal, nyní žije v ústraní a dcera ji nechala zbavit svéprávnosti

Příběh nejbohatší ženy světa: Vybudovala L'Oréal,…

Každá rodina má svá tajemství, vnitřní sváry a neshody, které se snaží držet za každou cenu za zavřenými dveřmi.…