24.9. 2012 Jakub Sochor

Designový trojboj: Subaru XV vs. Škoda Octavia Scout vs. Volvo V40 Cross Country

Designový trojboj: Subaru XV vs. Škoda Octavia Scout vs. Volvo V40 Cross Country

Předmětem srovnání je trojice dynamicky vyhlížejících, ale z hlediska filozofie designu a podstaty karoserie zcela odlišných automobilů.

Automobil s image terénního vozu je vysoce módní záležitostí, kterou lze – vzhledem k tomu, jak velký bývá rozdíl mezi upraveným modelem a jeho běžným provedením – zařadit po bok další populární kategorie, a sice čtyřdveřovým kupé. Takové modely obvykle pracují s osvědčenými tvary, které prostřednictvím několika úprav dostávají svébytný vzhled. Někdy jde však o zcela samostatnou modelovou řadu.

Avšak článek není obvyklým porovnáním, neboť pojednává o třech odlišných modelech, jejichž karosářské pojetí, design i samotné poslání se v řadě míst velmi liší. Zaměřme se tedy na rozdíly, které vytvářejí různorodé spektrum designových provedení s různou mírou oplastování a dekorů.


Srovnání
 

Subaru XV

Crossover od Subaru představuje pozoruhodnou kompozici, skládající se z aktuálního designového směřování automobilky, módního terénního stylingu a experimentování s klasickou karoserií. Již tak neobyčejný tvar crossoveru lze pak ozvláštnit výrazným barevným odstínem, který dá vyniknout plastovým doplňkům včetně blatníků s originálním nepravidelným tvarem.

Japonský výrobce velmi nevšedně zachází s tvary, zejména v podobě kombinování geometrických útvarů o různých velikostech. Toto smělé počínání ovlivnilo také XV, což je znát na přídi – namísto zarovnání stěžejních prvků do jedné linie (či plochy), které je poměrně častým jevem v automobilovém designu, dochází k jejich volnému rozvržení. Maska svými dvěma hranami dynamicky zasahuje do prostoru kapoty, s čímž sousedí dravé světlomety s výběžky směrem do středu přídě.

Subaru XV 2,0i CVT – Malý krok pro svět, velký skok pro Subaru

XV se odklání od klasického tvaru hatchbacku, čemuž přispívá nejen zvýšená světlá výška a výše uvedené plastové lišty, ale také bohatě rozpracovaná muskulatura zádě, jež kontrastuje s menšími svítilnami. Dominantu zde tvoří výrazný nárazník, který může opticky zastínit kreativně řešený sloupek.

Zaměření automobilu je znát i v kabině, která je spíše bytelná a účelná, nežli dekorativní. Jednoduchou přístrojovou desku s klasicky provedenými rysy doplňuje vcelku výrazný volant s kruhovým středem a sportovně propracovanými rameny.


Subaru XV
 

Škoda Octavia Scout

Tuzemský reprezentant je veřejnosti velmi dobře znám, neboť vychází z automobilu notoricky známých tvarů – Octavie Combi. Z toho vyplývá, že jde o konzervativně založený automobil, jehož tradicionalistický charakter zdatně odolává stárnutí. To potvrdil i facelift, který automobil pouze přizpůsobil aktuálním zásadám firemního designu. Na podstatě vozu se toho příliš nezměnilo.

Nejzásadnější změny však, v rámci zmíněné modernizace, proběhly na přídi. Maska získala vyšší míru plastičnosti, s čímž koresponduje přepracovaný tvar její horní lišty se zakomponovaným logem výrobce. Světlomety se staly dynamičtějšími, což je dáno zejména jejích vybíháním směrem do stran. Pro provedení Scout je ale zásadnější míra zvolených úprav. Plastové díly zde hrají zásadnější roli, než v případě Subaru – pokrývají většinu plochy nárazníku a svým oblým provedením ladí se světlomety. Oproti XV je příď Octavie zušlechtěna stříbrnou lištou ve spodní části nárazníku, která, ač to nemusí být na první zdání zřejmé, má nemalý význam pro výsledný dojem.

Škoda Octavia Scout: První jízdní dojmy

Profil českého modelu se Subaru netřeba porovnávat – jde o dva zcela odlišné druhy karosérií. Zaměřme se tedy na míru aplikace plastových a dekoračních dílů. Ta je vyšší u Octavie Scout, neboť její blatníky mají pravidelný tvar a plynule navazují na prahovou lištu, zatímco Subaru pracuje s ostrými výběžky a dynamickými vstupy do jednotlivých dílů. Totéž platí, budeme-li chtít porovnat zádě automobilů – oproti XV s členitými prvky prezentuje Scout celistvý plastový díl, který, podobně jako na přídi, pokrývá drtivou většinu nárazníku.

Patrně nejméně paralel nalezneme v kabinách modelů, které se liší nejen vzhledově, ale především v postoji k samotné stavbě a pojetí přístrojové desky – její architektuře, dekorům a provedení použitých materiálů.


Škoda Octavia Scout
 

Volvo V40 Cross Country

Třetím vozem trojboje je seveřan, jenž oprašuje název již existujícího Volva – V70 Cross Country z roku 1997. Přítomnost skandinávského automobilu v tomto trojboji připomíná pestrost nabídky takto pojatých vozidel – vůz se vydává zcela jinou cestou, než dva výše uvedené vozy. Oproti konformnímu V40 má o 40 mm zvýšenou světlost a přepracované spodní partie přídě, profilu a zádě.

Nové Volvo přichází s upravenou maskou, která má oproti běžnému V40 silnější okraj a odlišný proklad. V porovnání se Subaru je jeho příď o poznání dekorovanější, míra členitosti je však vcelku podobná (což neplatí pro porovnání s Octavií, jež je vybavena sice souvislými, ale méně plastickými díly). V40 Cross Country se od svých konkurentů liší také tím, jak pracuje s kombinací dílů a jejich barev – černý plast v jeho případě vyplňuje prostor mezi maskou a spodní lištou v barvě karoserie.

Volvo V40 Cross Country: Zpátky ke kořenům

Zatímco profil Octavie Scout tvoří kontinuální linky (u XV plochy s členitými rysy), V40 Cross Country jako by kombinovalo obě vlastnosti – jeho ponton je uhlazený, s jasným vedením linek a vyváženým poměrem dvou karosářských prostorů. Oproti Škodě a Subaru však disponuje menším množstvím plastových dílů, což prozrazují obnažené blatníky (jedna ze zásadních odlišností). Záď vykazuje tytéž vlastnosti, její umělohmotný díl vizuálně navazuje na ten v boční části karoserie.

Také v interiéru slučuje Volvo mnohé znaky Subaru a Škody, a sice sportovní dynamiku japonského a masivnost tvarů českého modelu. V porovnání s běžným V40 se vyznačuje odlišným čalouněním spolu s jiným barevným uspořádáním kabiny.


Volvo V40 Cross Country
 

Kam dál? Podívejte se i na další zajímavé designové trojboje ve speciální příloze Auto.cz

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a desítky zraněných Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a desítky zraněných

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici…

Turkmenský diktátor vytlačuje z ulic tmavá auta Turkmenský diktátor vytlačuje z ulic tmavá auta

Turkmenistán je jedním z nejizolovanějších států s…

Zdravotní pojišťovny loni vyplatily benefity za miliardu. Vede očekování Zdravotní pojišťovny loni vyplatily benefity za miliardu. Vede očekování

Zdravotní pojišťovny loni klientům vyplatily na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový trojboj: Subaru XV vs. Škoda…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 



Volvo V40 dostalo facelift: Má Thorovo kladivo a několik nových laků Volvo V40 dostalo facelift: Má Thorovo kladivo a několik nových laků

Volvo přiveze do Ženevy kompaktní model V40 v…

Volvo V40: Nová generace za dva roky, XC40 za čtyři Volvo V40: Nová generace za dva roky, XC40 za čtyři

Poté, co Volvo představilo svůj klíčový model XC 90 se…

 



 
Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Audi 100 v Čína: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Dnes 18:35

Audi 100 třetí generace, v hantýrce bazaristů přezdívaná doutník, se v Evropě nevyrábí již 27 let. V zemi „za velkou čínskou zdí“ však stále platí za vcelku oblíbený automobil.




Blesk.cz

Zvrat v případu pašeračky Terezy (21) zadržené v Pákistánu: Zatkli jejího komplice, hned udal dalšího!

Zvrat v případu pašeračky Terezy (21) zadržené v…

Pákistánské úřady zadržely komplice Češky Terezy H. (21), u které celníci na letišti v Láhauru před více než…

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na dálnici, dva řidiče zatkli

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na…

Jedenáct lidí přišlo o život a dalších 46 bylo zraněno při nehodě autobusu, která se stala v noci na sobotu na…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Arsenal naděloval, ale Čech na 200. nulu pořád čeká. United spasil Martial

Arsenal naděloval, ale Čech na 200. nulu pořád čeká.…

Fotbalisté Arsenalu vyhráli v 24. Premier League i s Petrem Čechem v brance doma pohodlně porazili Crystal…

 

Reflex.cz

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Sportovní lezení ve všech podobách spojuje výkonnostní sport, vysoké nároky na psychiku a kontakt s přírodou.…