Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: VW Passat EU vs. VW Passat NMS

Jakub Sochor
Diskuze (136)
Na první pohled téměř k nerozeznání, ve skutečnosti jsou ale mezi evropským a americkým Passatem značné rozdíly.

Dnešní duel porovná automobily stejné značky i modelového označení, ovšem odlišného estetického pojetí a národnosti. Řeč bude o evropské a americké verzi Volkswagenu Passat s přídomkem NMS (New Midsize Sedan).

Nová, v pořadí již sedmá generace Passatu je v porovnání s tou předchozí o 4 mm delší a má o 3 mm delší rozvor. Z hlediska šířky a výšky jsou obě generační vydání totožná, což potvrzuje fakt, že nová generace evoluční cestou rozvíjí svého předchůdce. Zavazadlový prostor narostl o 80 l. O verzi NMS víme prozatím jen to, že měří na délku 4869 mm (+ 100 mm oproti evropskému modelu), její rozvor činí 2804 mm (+ 92 mm) a objem zavazadlového prostoru dosahuje 539 l (- 26).

Volkswagen Passat vs. Volkswagen Passat NMS - srovnání rozměrů
ModelVolkswagen PassatVolkswagen Passat NMSrozdíl
Délka [mm]47694869+100
Šířka [mm]18201834+14
Výška [mm]14721472-
Rozvor [mm]27122804+92
Objem zav. prostoru [l]565539-26

V popisu designu začneme dříve uvedeným automobilem, tedy evropskou verzí. Ta prošla modernizací, která je formálně považována za novou generaci, ačkoli vůz z estetického hlediska působí spíše jako důkladný facelift předchozího modelu.

Omlazení modelu výrazným způsobem zasáhlo příď vozu, která je v novém provedení ostřejší a dynamičtější. Úpravy probíhaly dle unifikační vlny, díky níž dochází k optickému ucelení modelové řady, jejíž modely vyznávají obdobný stylistický základ. Vůz tedy pokračuje v designovém stylu nastoleném Golfem a důkladně cizelovaném Polem.

Maska byla v horizontálním směru prodloužena a byla doplněna o několik tenkých chromovaných linek vedených v témže směru. Rovněž nárazník doznal změn, V současném provedení je uhlazenější a tvarově ucelenější. I zde nalezl uplatnění chrom, který dodává této části vozu na vizuální hodnotě.

Na boční části je nejvíce patrné, že modernizace byla provedena v duchu evoluce. To podstatné (kupříkladu linie dveří) zůstalo zachováno, celek byl omlazen a zdynamičtěn pomocí ostřeji vedených linek, jež protínají profil.

Velmi zřetelných změn doznala záď vozu, došlo k výrazné modifikaci architektury modelu. Víko zavazadlového prostoru se distancovalo od konkávního řešení, které se vyznačovalo

výrazným klenutím v horních partiích zádě. Modernizovaný automobil představuje klasičtější řešení. Podobným způsobem byly přepracovány sdružené svítilny, které již nedisponují estetickým prvkem kruhového motivu. Ten byl nahrazen konvenčnějším řešením s aplikací čirého skla v podobě tenké linky v dolní části svítilen, což je řešení, které již známe z dříve presentovaných modelů značky VW.

Interiér potvrdí výrazné vazby na předchozí generaci. Základ přístrojové desky zůstal ve své podstatě nezměněn, byl však obohacen o působivé detaily z exklusivnější odnože modelové řady Passat s přídomkem CC. V tomtéž stylu byly upraveny dveřní výplně, které nyní působí o poznání bohatším dojmem. Atraktivním doplňkem jsou hodiny, jež jsou zakomponovány do dekoru přístrojové desky, a které spolu se sportovněji tvarovaným

volantem zpestřují atmosféru kabiny a dodávají interiéru na vzhledové ušlechtilosti.

Americké provedení modelu Passat disponuje od svého vzdáleného bratra německého původu odlišným designem. Ačkoli maska chladiče vyznává podobnou filozofii, založenou na jednoduchém tvaru hlavního otvoru, prokládaném opticky lehkými, štíhlými chromovanými lištami (zde s doplněným vertikálním chromovaným prokladem), světlomety mají zcela jiný tvar. Ten je více sportovně zaměřen, neboť je v horních partiích ladnější a v téže části neprezentuje oproti evropské verzi modelu ostrý zlom. Díky tomu je tvar světlometů opticky čistší.

Profil je v porovnání se sedmou generací evropského vydání ostřejší. Při pohledu na vykrojení dveří je cítit výraznější vliv dynamiky na jednotlivé rysy, což je zřetelné zvláště na zadních dveřích, které nad klikou disponují zlomem. Boční pohled dává na odiv vcelku pravidelný a nepříliš komplikovaný tříprostorový tvar klasického sedanu.

Velké rozdíly interkontinentální dvojice panují v zadních partiích. Odlišné jsou nejen světlomety a jejich obecný tvar, ale také samotná architektura třetího karosářského prostoru. Nejzřetelnější změnou je umístění registrační značky - evropská varianta modelu vyhradila prostor pro SPZ v oblasti nárazníku (čímž vizuálně odlehčil víko zavazadlového prostoru), zatímco Passat NMS značku situoval do zmíněného víka. V jeho případě to má za následek uhlazený nárazník, proložený kontinuální chromovanou linkou. Lampy mají zřetelně dělené

světelné segmenty a dynamicky působící zkosení směrem k registrační značce.

Zatímco evropský Passat disponuje interiérem, jehož nová podoba rozvijí tu z minulé generace, kabina Passatu NMS je sestavena ze standardizovaných koncernových dílů. Paralelu mezi oběma modely tvoří volant dynamického tvaru a ušlechtilých kovových doplňků. Přístrojová deska je klasického střižení, nemalou roli zde hraje dekor, který horizontálním směrem dělí celek na dvě části. I na palubě amerického Passatu nalezly své

uplatnění hodiny, dodávají interiéru na útulnosti.

Jakub Sochor
Diskuze (136)
Avatar - white label
28. 2. 2011 20:54
Re: Otázka pro GTIho
Neví a vědět nechce..., že by nějaká souvislost s tím "sci-fi antiutopistickým" nickem...? 8-s ;-)
Avatar - white label
28. 2. 2011 20:46
Re: Otázka pro GTIho
Trefné...
28. 2. 2011 20:29
Re: Otázka pro GTIho
:-) Dobrej pláč :-) :yes: I když bychom nezapočítali tva buraga, pak je tak jako tak Volkswagen nyní světovou trojkou, tedy je to výrobce, který vyrábí třetí největší počet aut na světě. Tos nevěděl?
28. 2. 2011 20:26
Re: Otázka pro GTIho
Odpověď není o překvapení nýbrž o odhadu, jak si VW povede v budoucnu na trhu USA za pomocí nového velkého Passata.

Jak si VW stojí mezi výrobci v USA není ani tak důležité, důležité je, jak si stojí na trhu USA v porovnání s ostatními evropskými výrobci.
Avatar - white label
28. 2. 2011 20:04
Re: novy stary passat
Říkáš, že je ti to jedno, ale podle toho co píšeš ti jedno (zcela jasně) není.
Pokud by tedy VW nazval tuto změnu pouhým faceliftem (jak bylo v tisku dlouho dopředu ohlašováno) a ne novou generací, co bys na tomto faceliftu podobně zásadně kritizoval? Argumenty s podrazem, nebo zcela "novým" pašíkem by byly prázdné, protože by šlo (oficiálně) jen o facelift... ;-)