22.9. 2013 Jakub Sochor

Designový speciál: Frankfurtské premiéry v toku času

Designový speciál: Frankfurtské premiéry v toku času

Také tento víkend se věnujeme designu, tentokrát v podobě významných premiér z expozic frankfurtského autosalonu.

S letošními novinkami frankfurtského autosalonu jsme se již seznámili. Nutno podotknout, že letošní ročník významné německé akce přinesl nejednu poutavou studii – za vše jmenujme například Opel Monza, zdroj nápadů pro budoucí sériové Opely, anebo Renault Initiale Paris, který překvapil symbolickými prvky ve formě mapy Paříže v konstrukci střechy či motivu Eiffelovy věže, který najdeme na litých kolech nebo náraznících. V historii frankfurtského autosalonu však najdeme celou řadu premiér, které obohatily design rozličných tříd – ať už karosářských či rozměrových. Vydejte se s námi po stopách vozidel, jež se nesmazatelně zapsala do dějin automobilového designu!

Jednou z nejvýznamnějších frankfurtských premiér je BMW 507, které bylo představeno v roce 1955. Model, vyráběný do roku 1959, navrhnul Albrecht von Goertz, jemuž se podařilo ztvárnit ladnou siluetu, vpředu zakončenou kulatými světlomety. Vůz překvapil novým pojetím masky chladiče – namísto dříve používaných vertikálních ledvinek byl sportovní model opatřen vodorovnými nasávači, jejichž styling se opakuje v boční části. Pokus o reinkarnaci tvarů BMW 507 proběhl v roce 1997, kdy byl na autosalonu v Tokiu prezentován koncept ZO7, předobraz sériového vozu Z8 (1999).

O deset později zažil frankfurtský autosalon významnou premiéru Porsche 911, nástupce modelu 356a zakladatele hodnotné modelové řady, která se postupem času stala symbolem pro konzervativní design. Design původního modelu ztvárnil Ferdinand Alexander Porsche, na automobilu je podepsán také Erwin Komenda. Charakteristickým prvkem legendárního kupé je příď, jejíž architektura je dodnes aktuální – tvoří ji kapota, která má oproti světlometům snížený reliéf. Vše – včetně splývající zádě se štíhlými vodorovnými svítilnami – je navrženo s ohledem na maximální tvarovou čistotu a nadčasovost, kterou potvrzuje skutečnost, že po celých padesát let existence nezměnila „devětsetjedenáctka“ své karosářské pojetí.

U karoserie typu kupé na chvíli zůstaneme, podíváme se na ni však modernější optikou. V roce 1973 byl ve Frankfurtu představen koncept Audi Karmann Asso di Picche s designem od studia ItalDesign. Proporce moderního kupé se vyznačují hranami a přímo vedenými linkami, přičemž nejdynamičtěji vůz působí při pohledu z boku, kde vyniká zešpičatělá příď a strmá záď s rozměrnými svítilnami. Kabinu tvoří soulad geometrických tvarů a neobvyklých řešení – dominantou přístrojové desky jsou dva válcovité útvary, v nichž jsou integrovány ukazatele, výdechy ventilační soustavy a veškerá tlačítka. Zajímavostí, jež dodává kabině originální vzhled, jsou kapsovité schránky ve výplních dveří.

V roce 1978 byli návštěvníci autosalonu svědky prezentace nepřehlédnutelného stroje Colani Truck 2001 – vize tahače budoucnosti s důrazem na nízkou spotřebu paliva, navrženého dle pravidel organického designu. Koncept, jehož autorem je Luigi Colani, upoutal pozornost pozoruhodným tvarem kabiny, jejíž součástí je kruhové čelní sklo a šestice světlometů sdružených v proskleném prostoru. Koncepce úsporného tahače byla několikrát rozpracována, kupříkladu v podobě projektu Mercedes-Benz Vision 2005 Truck (1995) s karoserií, která byla doplněna sériově vyráběnými díly.

V 80. letech minulého století vznikla řada futurologicky pojatých studií, jež měly za úkol představit veřejnosti automobil budoucnosti. Jednou z nich byl Mercedes-Benz Auto2000 (1981), koncept bezpečného a úsporného vozu s nízkými emisemi a osmiválcovým motorem. Při navrhování dlouhé karoserie stříbrné barvy hrála významnou roli aerodynamika, jíž se podřídilo zpracování exteriéru – kupříkladu tvar zádě či ukrytí stěračů do sloupků. Nadčasový vzhled se stal inspirací pro sériové modely stuttgartské značky.

 [600×260]

Téhož roku vznikl další prototyp, tentokrát předvoj designu, který působil moderně i v devadesátých letech – Ford Probe III, koncepční předobraz Fordu Sierra. Také zde je řeč o aerodynamice – ve snaze o plynulé obtékání vzduchu po exteriéru byl navržen vůz s absencí klasické masky chladiče, uhlazenými karosářskými panely a částečně skrytými zadními koly. Sériový Ford převzal z kreace hrubý obrys karoserie včetně pojetí přídě, bočních oken a zádě. Probe III lze považovat za průkopnické dílo, neboť předznamenal trend, který byl aktuální po dvě následující dekády.

 [600×254]

Rok 1989 přinesl dva německé modely se specifickými tvary – BMW 850, jehož autorem je Klaus Kapitza, a Porsche Panamericana, které ztvárnil Harm Lagaay. První jmenovaný vůz dodnes přitahuje zrak pozorovatelů díky unikátní kombinaci dynamiky a elegance, doplněné výklopnými světlomety a drobnými ledvinkami, jež dávají přídi neobyčejný výraz. U Porsche byl při přípravě studie zvolen jiný recept – pečlivá práce s tradičními prvky značky, které doplňují široké podběhy kol, nad nimiž se nacházejí masivní prolisy. Vůz je oživen stylistickými doplňky v podobě růžového zipu na plátěné střeše či motivu loga automobilky, jímž je zpestřen vzorek pneumatik.

 [600×328]

V 90. letech minulého století bylo vytvořeno mnoho pokrokových vizí, které využívaly nové materiály a inovativní karosářské koncepce, což nebývalým způsobem obohatilo automobilový design. Jedním z takto laděných projektů je Renault Scenic, představený v roce 1991. Jde o první kompaktní MPV, které znázorňovalo představu rodinného vozu pro 21. století – automobil pracuje s recyklovatelnými materiály, modulární kabinou (oživenou pestrobarevnými potahy sedadel) a bohatou bezpečnostní výbavou. K realizaci MPV nižší střední třídy došlo o pět let později – o design sériového vozu, který byl součástí modelové řady Mégane, se postarala Anne Asensio.

 [600×396]

Zůstaneme-li v roce 1991, připomeňme si hatchback Volkswagen Chico s oblou karoserií a čtyřmístným interiérem s uspořádáním 2+2. Model segmentu A zaujal pokrokovým mechanismem dveří se čtyřmi klouby, který usnadňoval přístup do kabiny se zakulacenou přístrojovou deskou a se dvěma displeji. Představu o budoucnosti segmentu městských vozů téhož systému uspořádání kabiny obohatilo také BMW Z11, elektrická studie, jejíž koncepci se přibližuje dnešní vozidlo i3. Po estetické stránce vůz překvapil vysokou stavbou a zkosenou zádí s mohutnými dveřmi, s nimiž kontrastují subtilní svítilny.

 [600×364]

Audi TT Concept, představený v roce 1995, vnesl do automobilismu svěží vánek puristického design, jenž evokuje estetiku věhlasné avantgardní školy Bauhaus. Karoserie kupé je definována výraznými lemy blatníků, od nichž se odvíjí zbylé proporce. O tři roky později se vozidlo dočkalo sériového provedení, jehož autorem je Peter Schreyer.

 [600×292]

Netradiční pohled na dopravní prostředek představil o dva roky později Mercedes-Benz, a sice prostřednictvím tříkolové vize F 300 Life Jet. Úkolem studie bylo skloubit jízdní dynamiku a emocionalitu motocyklu s komfortem a bezpečností běžného automobilu. Netradiční spojení protichůdných hodnot vyústilo v nekonformní dvoumístný stroj se štíhlou aerodynamickou karoserií, jejíž osobitost je dána předním světlometem a členitými bočními dveřmi. Vzhled úzkého interiéru je dán konstrukcí modelu, což mu propůjčuje neobyčejnou útulnost a sportovně stísněnou atmosféru.

 [600×311]

Než opustíme dvacáté století, připomeňme si tři rozličné koncepty posledního frankfurtského autosalonu minulého milénia – BMW Z9, Citroën Pluriel a Volkswagen D-Concept. První z nich je průkopníkem odvážného tvarosloví od Chrise Bangla a předobrazem budoucího kupé řady 6. Pluriel je diametrálně odlišný – představuje flexibilní vůz se čtyřmi možnými uspořádáními. Komu by nevyhovovala podoba hatchbacku vycházejícího z Citroënu C3, může si z modelu během chvilky vytvořit kabriolet s bočními ochrannými rámy, dále zcela otevřený vůz či užitkový model pro převoz větších předmětů. Třetí premiéra, Volkswagen D-Concept, posunula Volkswagen směrem k vyšší třídě – na studii můžeme vypozorovat linky užité na limuzíně Phaeton.

 [600×302]

 [600×359]

V roce 2001 byl představen projekt luxusního kombi Audi Avantissimo. Vůz zaujme pozorovatele nejen rozměry (5,06 x 1,91 x 1,43 m), ale také tvary z období, které vytvářelo podmínky pro vznik masy chladiče single frame – zvláště zde je patrné, že maska chladiče začíná mít u Audi zcela nový význam. Téhož roku byl ve Frankfurtu vystaven Renault Talisman, který zde získal ocenění za nejlepší interiér. Patrick le Quément prostřednictvím Talismanu demonstroval hodnoty směru s názvem Touch Design, jehož doménou jsou měkké a hodnotné interiérové materiály v ergonomicky (pokud možno) bezchybné kabině.

 [600×390]

 [600×299]

 [600×378]

V dějinách frankfurtských premiér najdeme rovněž českého zástupce, a sice Škodu Roomster Concept. Tento odvážný model pomohl automobilce překlenout propast mezi studiemi a sériovými vozidly – Škoda zde prokázala mimořádnou tvůrčí invenci a odvahu, za což si vysloužila nejen obdiv, ale i nejedno pozdvihnuté obočí. Rok 2003 přinesl také Alfu Romeo 8C Competizione, která názorně předvedla, že retrospektivní vůz nemusí být vždy retro. Obdobnou (byť po stránce karoserie odlišnou) cestou se vydal Mercedes-Benz Vision CLS, který skloubil tradiční interiérové materiály a ojedinělou karoserii, díky čemuž předznamenal příchod tzv. čtyřdveřových kupé.

 [600×341]

 [600×283]

 [600×268]

 [600×316]

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 

Štítky Design

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…