22.9. 2013 Jakub Sochor

Designový speciál: Frankfurtské premiéry v toku času

Designový speciál: Frankfurtské premiéry v toku času

Také tento víkend se věnujeme designu, tentokrát v podobě významných premiér z expozic frankfurtského autosalonu.

S letošními novinkami frankfurtského autosalonu jsme se již seznámili. Nutno podotknout, že letošní ročník významné německé akce přinesl nejednu poutavou studii – za vše jmenujme například Opel Monza, zdroj nápadů pro budoucí sériové Opely, anebo Renault Initiale Paris, který překvapil symbolickými prvky ve formě mapy Paříže v konstrukci střechy či motivu Eiffelovy věže, který najdeme na litých kolech nebo náraznících. V historii frankfurtského autosalonu však najdeme celou řadu premiér, které obohatily design rozličných tříd – ať už karosářských či rozměrových. Vydejte se s námi po stopách vozidel, jež se nesmazatelně zapsala do dějin automobilového designu!

Jednou z nejvýznamnějších frankfurtských premiér je BMW 507, které bylo představeno v roce 1955. Model, vyráběný do roku 1959, navrhnul Albrecht von Goertz, jemuž se podařilo ztvárnit ladnou siluetu, vpředu zakončenou kulatými světlomety. Vůz překvapil novým pojetím masky chladiče – namísto dříve používaných vertikálních ledvinek byl sportovní model opatřen vodorovnými nasávači, jejichž styling se opakuje v boční části. Pokus o reinkarnaci tvarů BMW 507 proběhl v roce 1997, kdy byl na autosalonu v Tokiu prezentován koncept ZO7, předobraz sériového vozu Z8 (1999).

O deset později zažil frankfurtský autosalon významnou premiéru Porsche 911, nástupce modelu 356a zakladatele hodnotné modelové řady, která se postupem času stala symbolem pro konzervativní design. Design původního modelu ztvárnil Ferdinand Alexander Porsche, na automobilu je podepsán také Erwin Komenda. Charakteristickým prvkem legendárního kupé je příď, jejíž architektura je dodnes aktuální – tvoří ji kapota, která má oproti světlometům snížený reliéf. Vše – včetně splývající zádě se štíhlými vodorovnými svítilnami – je navrženo s ohledem na maximální tvarovou čistotu a nadčasovost, kterou potvrzuje skutečnost, že po celých padesát let existence nezměnila „devětsetjedenáctka“ své karosářské pojetí.

U karoserie typu kupé na chvíli zůstaneme, podíváme se na ni však modernější optikou. V roce 1973 byl ve Frankfurtu představen koncept Audi Karmann Asso di Picche s designem od studia ItalDesign. Proporce moderního kupé se vyznačují hranami a přímo vedenými linkami, přičemž nejdynamičtěji vůz působí při pohledu z boku, kde vyniká zešpičatělá příď a strmá záď s rozměrnými svítilnami. Kabinu tvoří soulad geometrických tvarů a neobvyklých řešení – dominantou přístrojové desky jsou dva válcovité útvary, v nichž jsou integrovány ukazatele, výdechy ventilační soustavy a veškerá tlačítka. Zajímavostí, jež dodává kabině originální vzhled, jsou kapsovité schránky ve výplních dveří.

V roce 1978 byli návštěvníci autosalonu svědky prezentace nepřehlédnutelného stroje Colani Truck 2001 – vize tahače budoucnosti s důrazem na nízkou spotřebu paliva, navrženého dle pravidel organického designu. Koncept, jehož autorem je Luigi Colani, upoutal pozornost pozoruhodným tvarem kabiny, jejíž součástí je kruhové čelní sklo a šestice světlometů sdružených v proskleném prostoru. Koncepce úsporného tahače byla několikrát rozpracována, kupříkladu v podobě projektu Mercedes-Benz Vision 2005 Truck (1995) s karoserií, která byla doplněna sériově vyráběnými díly.

V 80. letech minulého století vznikla řada futurologicky pojatých studií, jež měly za úkol představit veřejnosti automobil budoucnosti. Jednou z nich byl Mercedes-Benz Auto2000 (1981), koncept bezpečného a úsporného vozu s nízkými emisemi a osmiválcovým motorem. Při navrhování dlouhé karoserie stříbrné barvy hrála významnou roli aerodynamika, jíž se podřídilo zpracování exteriéru – kupříkladu tvar zádě či ukrytí stěračů do sloupků. Nadčasový vzhled se stal inspirací pro sériové modely stuttgartské značky.

 [600×260]

Téhož roku vznikl další prototyp, tentokrát předvoj designu, který působil moderně i v devadesátých letech – Ford Probe III, koncepční předobraz Fordu Sierra. Také zde je řeč o aerodynamice – ve snaze o plynulé obtékání vzduchu po exteriéru byl navržen vůz s absencí klasické masky chladiče, uhlazenými karosářskými panely a částečně skrytými zadními koly. Sériový Ford převzal z kreace hrubý obrys karoserie včetně pojetí přídě, bočních oken a zádě. Probe III lze považovat za průkopnické dílo, neboť předznamenal trend, který byl aktuální po dvě následující dekády.

 [600×254]

Rok 1989 přinesl dva německé modely se specifickými tvary – BMW 850, jehož autorem je Klaus Kapitza, a Porsche Panamericana, které ztvárnil Harm Lagaay. První jmenovaný vůz dodnes přitahuje zrak pozorovatelů díky unikátní kombinaci dynamiky a elegance, doplněné výklopnými světlomety a drobnými ledvinkami, jež dávají přídi neobyčejný výraz. U Porsche byl při přípravě studie zvolen jiný recept – pečlivá práce s tradičními prvky značky, které doplňují široké podběhy kol, nad nimiž se nacházejí masivní prolisy. Vůz je oživen stylistickými doplňky v podobě růžového zipu na plátěné střeše či motivu loga automobilky, jímž je zpestřen vzorek pneumatik.

 [600×328]

V 90. letech minulého století bylo vytvořeno mnoho pokrokových vizí, které využívaly nové materiály a inovativní karosářské koncepce, což nebývalým způsobem obohatilo automobilový design. Jedním z takto laděných projektů je Renault Scenic, představený v roce 1991. Jde o první kompaktní MPV, které znázorňovalo představu rodinného vozu pro 21. století – automobil pracuje s recyklovatelnými materiály, modulární kabinou (oživenou pestrobarevnými potahy sedadel) a bohatou bezpečnostní výbavou. K realizaci MPV nižší střední třídy došlo o pět let později – o design sériového vozu, který byl součástí modelové řady Mégane, se postarala Anne Asensio.

 [600×396]

Zůstaneme-li v roce 1991, připomeňme si hatchback Volkswagen Chico s oblou karoserií a čtyřmístným interiérem s uspořádáním 2+2. Model segmentu A zaujal pokrokovým mechanismem dveří se čtyřmi klouby, který usnadňoval přístup do kabiny se zakulacenou přístrojovou deskou a se dvěma displeji. Představu o budoucnosti segmentu městských vozů téhož systému uspořádání kabiny obohatilo také BMW Z11, elektrická studie, jejíž koncepci se přibližuje dnešní vozidlo i3. Po estetické stránce vůz překvapil vysokou stavbou a zkosenou zádí s mohutnými dveřmi, s nimiž kontrastují subtilní svítilny.

 [600×364]

Audi TT Concept, představený v roce 1995, vnesl do automobilismu svěží vánek puristického design, jenž evokuje estetiku věhlasné avantgardní školy Bauhaus. Karoserie kupé je definována výraznými lemy blatníků, od nichž se odvíjí zbylé proporce. O tři roky později se vozidlo dočkalo sériového provedení, jehož autorem je Peter Schreyer.

 [600×292]

Netradiční pohled na dopravní prostředek představil o dva roky později Mercedes-Benz, a sice prostřednictvím tříkolové vize F 300 Life Jet. Úkolem studie bylo skloubit jízdní dynamiku a emocionalitu motocyklu s komfortem a bezpečností běžného automobilu. Netradiční spojení protichůdných hodnot vyústilo v nekonformní dvoumístný stroj se štíhlou aerodynamickou karoserií, jejíž osobitost je dána předním světlometem a členitými bočními dveřmi. Vzhled úzkého interiéru je dán konstrukcí modelu, což mu propůjčuje neobyčejnou útulnost a sportovně stísněnou atmosféru.

 [600×311]

Než opustíme dvacáté století, připomeňme si tři rozličné koncepty posledního frankfurtského autosalonu minulého milénia – BMW Z9, Citroën Pluriel a Volkswagen D-Concept. První z nich je průkopníkem odvážného tvarosloví od Chrise Bangla a předobrazem budoucího kupé řady 6. Pluriel je diametrálně odlišný – představuje flexibilní vůz se čtyřmi možnými uspořádáními. Komu by nevyhovovala podoba hatchbacku vycházejícího z Citroënu C3, může si z modelu během chvilky vytvořit kabriolet s bočními ochrannými rámy, dále zcela otevřený vůz či užitkový model pro převoz větších předmětů. Třetí premiéra, Volkswagen D-Concept, posunula Volkswagen směrem k vyšší třídě – na studii můžeme vypozorovat linky užité na limuzíně Phaeton.

 [600×302]

 [600×359]

V roce 2001 byl představen projekt luxusního kombi Audi Avantissimo. Vůz zaujme pozorovatele nejen rozměry (5,06 x 1,91 x 1,43 m), ale také tvary z období, které vytvářelo podmínky pro vznik masy chladiče single frame – zvláště zde je patrné, že maska chladiče začíná mít u Audi zcela nový význam. Téhož roku byl ve Frankfurtu vystaven Renault Talisman, který zde získal ocenění za nejlepší interiér. Patrick le Quément prostřednictvím Talismanu demonstroval hodnoty směru s názvem Touch Design, jehož doménou jsou měkké a hodnotné interiérové materiály v ergonomicky (pokud možno) bezchybné kabině.

 [600×390]

 [600×299]

 [600×378]

V dějinách frankfurtských premiér najdeme rovněž českého zástupce, a sice Škodu Roomster Concept. Tento odvážný model pomohl automobilce překlenout propast mezi studiemi a sériovými vozidly – Škoda zde prokázala mimořádnou tvůrčí invenci a odvahu, za což si vysloužila nejen obdiv, ale i nejedno pozdvihnuté obočí. Rok 2003 přinesl také Alfu Romeo 8C Competizione, která názorně předvedla, že retrospektivní vůz nemusí být vždy retro. Obdobnou (byť po stránce karoserie odlišnou) cestou se vydal Mercedes-Benz Vision CLS, který skloubil tradiční interiérové materiály a ojedinělou karoserii, díky čemuž předznamenal příchod tzv. čtyřdveřových kupé.

 [600×341]

 [600×283]

 [600×268]

 [600×316]

Spolupracujeme s TipCars.com
Norové postaví v Íránu solární elektrárnu za dvě a půl miliardy euro Norové postaví v Íránu solární elektrárnu za dvě a půl miliardy euro

Norská společnost Saga Energy vybuduje solární elektrárnu…

Český výrobce 3D tiskáren Prusa Research zvyšuje prodeje. Obrat firmy vzrostl desetinásobně Český výrobce 3D tiskáren Prusa Research zvyšuje prodeje. Obrat firmy vzrostl desetinásobně

Obrat české firmy, která patří ke globálním průkopníkům…

Banky vyprodávaly státní dluhopisy za rekordní ceny Banky vyprodávaly státní dluhopisy za rekordní ceny

Tuzemské bankovní domy využily rekordních cen státních…

 

Štítky Design

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Dnes 08:00

Dokončení dálniční sítě, jednodušší bodový systém nebo zavedení elektronických dálničních známek. I to jsou sliby jednotlivých stran v oblasti dopravy před nadcházejícími volbami.




Blesk.cz

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílná součást jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7 lídrů proti sobě, všichni v horkém křesle

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7…

Zatím jediná debata, kam přijdou všichni lídři sedmi velkých stran. Blesk Volební souboj s podtitulem BITVA O…

 

iSport.cz

Neuvirth s Faksou prvními hvězdami, Palát a Hertl s gólem, Nečas debutoval

Neuvirth s Faksou prvními hvězdami, Palát a Hertl s…

SOUHRN | Brankář Michal Neuvirth pomohl v úterním utkání NHL 40 zákroky k výhře hokejistů Philadelphie nad…

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil starosta v Itálii. Kouč se omluvil

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil…

Věty z tiskové konference po nedělním šlágru mezi Spartou a Plzní (0:1) vyvolaly poprask až v Itálii. Letenský…

 

Reflex.cz

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Malý hádž - tak bývá často nazývána pouť ke svatyni Hacšbektas, na kterou se každý srpen vydávají tisíce…

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili se navzájem

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili…

Ještě žádná z našich nepovedených koalic (což byly všechny) se dobrovolně nepředvedla v tak ošklivém světle jako…