Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový speciál: Frankfurtské premiéry v toku času

Jakub Sochor
Diskuze (3)
Také tento víkend se věnujeme designu, tentokrát v podobě významných premiér z expozic frankfurtského autosalonu.

S letošními novinkami frankfurtského autosalonu jsme se již seznámili. Nutno podotknout, že letošní ročník významné německé akce přinesl nejednu poutavou studii – za vše jmenujme například Opel Monza, zdroj nápadů pro budoucí sériové Opely, anebo Renault Initiale Paris, který překvapil symbolickými prvky ve formě mapy Paříže v konstrukci střechy či motivu Eiffelovy věže, který najdeme na litých kolech nebo náraznících. V historii frankfurtského autosalonu však najdeme celou řadu premiér, které obohatily design rozličných tříd – ať už karosářských či rozměrových. Vydejte se s námi po stopách vozidel, jež se nesmazatelně zapsala do dějin automobilového designu!

design design

Jednou z nejvýznamnějších frankfurtských premiér je BMW 507, které bylo představeno v roce 1955. Model, vyráběný do roku 1959, navrhnul Albrecht von Goertz, jemuž se podařilo ztvárnit ladnou siluetu, vpředu zakončenou kulatými světlomety. Vůz překvapil novým pojetím masky chladiče – namísto dříve používaných vertikálních ledvinek byl sportovní model opatřen vodorovnými nasávači, jejichž styling se opakuje v boční části. Pokus o reinkarnaci tvarů BMW 507 proběhl v roce 1997, kdy byl na autosalonu v Tokiu prezentován koncept ZO7, předobraz sériového vozu Z8 (1999).

design design

O deset později zažil frankfurtský autosalon významnou premiéru Porsche 911, nástupce modelu 356a zakladatele hodnotné modelové řady, která se postupem času stala symbolem pro konzervativní design. Design původního modelu ztvárnil Ferdinand Alexander Porsche, na automobilu je podepsán také Erwin Komenda. Charakteristickým prvkem legendárního kupé je příď, jejíž architektura je dodnes aktuální – tvoří ji kapota, která má oproti světlometům snížený reliéf. Vše – včetně splývající zádě se štíhlými vodorovnými svítilnami – je navrženo s ohledem na maximální tvarovou čistotu a nadčasovost, kterou potvrzuje skutečnost, že po celých padesát let existence nezměnila „devětsetjedenáctka“ své karosářské pojetí.

design design

U karoserie typu kupé na chvíli zůstaneme, podíváme se na ni však modernější optikou. V roce 1973 byl ve Frankfurtu představen koncept Audi Karmann Asso di Picche s designem od studia ItalDesign. Proporce moderního kupé se vyznačují hranami a přímo vedenými linkami, přičemž nejdynamičtěji vůz působí při pohledu z boku, kde vyniká zešpičatělá příď a strmá záď s rozměrnými svítilnami. Kabinu tvoří soulad geometrických tvarů a neobvyklých řešení – dominantou přístrojové desky jsou dva válcovité útvary, v nichž jsou integrovány ukazatele, výdechy ventilační soustavy a veškerá tlačítka. Zajímavostí, jež dodává kabině originální vzhled, jsou kapsovité schránky ve výplních dveří.

design design

V roce 1978 byli návštěvníci autosalonu svědky prezentace nepřehlédnutelného stroje Colani Truck 2001 – vize tahače budoucnosti s důrazem na nízkou spotřebu paliva, navrženého dle pravidel organického designu. Koncept, jehož autorem je Luigi Colani, upoutal pozornost pozoruhodným tvarem kabiny, jejíž součástí je kruhové čelní sklo a šestice světlometů sdružených v proskleném prostoru. Koncepce úsporného tahače byla několikrát rozpracována, kupříkladu v podobě projektu Mercedes-Benz Vision 2005 Truck (1995) s karoserií, která byla doplněna sériově vyráběnými díly.

design design

V 80. letech minulého století vznikla řada futurologicky pojatých studií, jež měly za úkol představit veřejnosti automobil budoucnosti. Jednou z nich byl Mercedes-Benz Auto2000 (1981), koncept bezpečného a úsporného vozu s nízkými emisemi a osmiválcovým motorem. Při navrhování dlouhé karoserie stříbrné barvy hrála významnou roli aerodynamika, jíž se podřídilo zpracování exteriéru – kupříkladu tvar zádě či ukrytí stěračů do sloupků. Nadčasový vzhled se stal inspirací pro sériové modely stuttgartské značky.

design design

Téhož roku vznikl další prototyp, tentokrát předvoj designu, který působil moderně i v devadesátých letech – Ford Probe III, koncepční předobraz Fordu Sierra. Také zde je řeč o aerodynamice – ve snaze o plynulé obtékání vzduchu po exteriéru byl navržen vůz s absencí klasické masky chladiče, uhlazenými karosářskými panely a částečně skrytými zadními koly. Sériový Ford převzal z kreace hrubý obrys karoserie včetně pojetí přídě, bočních oken a zádě. Probe III lze považovat za průkopnické dílo, neboť předznamenal trend, který byl aktuální po dvě následující dekády.

design design

Rok 1989 přinesl dva německé modely se specifickými tvary – BMW 850, jehož autorem je Klaus Kapitza, a Porsche Panamericana, které ztvárnil Harm Lagaay. První jmenovaný vůz dodnes přitahuje zrak pozorovatelů díky unikátní kombinaci dynamiky a elegance, doplněné výklopnými světlomety a drobnými ledvinkami, jež dávají přídi neobyčejný výraz. U Porsche byl při přípravě studie zvolen jiný recept – pečlivá práce s tradičními prvky značky, které doplňují široké podběhy kol, nad nimiž se nacházejí masivní prolisy. Vůz je oživen stylistickými doplňky v podobě růžového zipu na plátěné střeše či motivu loga automobilky, jímž je zpestřen vzorek pneumatik.

design design

V 90. letech minulého století bylo vytvořeno mnoho pokrokových vizí, které využívaly nové materiály a inovativní karosářské koncepce, což nebývalým způsobem obohatilo automobilový design. Jedním z takto laděných projektů je Renault Scenic, představený v roce 1991. Jde o první kompaktní MPV, které znázorňovalo představu rodinného vozu pro 21. století – automobil pracuje s recyklovatelnými materiály, modulární kabinou (oživenou pestrobarevnými potahy sedadel) a bohatou bezpečnostní výbavou. K realizaci MPV nižší střední třídy došlo o pět let později – o design sériového vozu, který byl součástí modelové řady Mégane, se postarala Anne Asensio.

design design

Zůstaneme-li v roce 1991, připomeňme si hatchback Volkswagen Chico s oblou karoserií a čtyřmístným interiérem s uspořádáním 2+2. Model segmentu A zaujal pokrokovým mechanismem dveří se čtyřmi klouby, který usnadňoval přístup do kabiny se zakulacenou přístrojovou deskou a se dvěma displeji. Představu o budoucnosti segmentu městských vozů téhož systému uspořádání kabiny obohatilo také BMW Z11, elektrická studie, jejíž koncepci se přibližuje dnešní vozidlo i3. Po estetické stránce vůz překvapil vysokou stavbou a zkosenou zádí s mohutnými dveřmi, s nimiž kontrastují subtilní svítilny.

design design

design design

Audi TT Concept, představený v roce 1995, vnesl do automobilismu svěží vánek puristického design, jenž evokuje estetiku věhlasné avantgardní školy Bauhaus. Karoserie kupé je definována výraznými lemy blatníků, od nichž se odvíjí zbylé proporce. O tři roky později se vozidlo dočkalo sériového provedení, jehož autorem je Peter Schreyer.

design design

Netradiční pohled na dopravní prostředek představil o dva roky později Mercedes-Benz, a sice prostřednictvím tříkolové vize F 300 Life Jet. Úkolem studie bylo skloubit jízdní dynamiku a emocionalitu motocyklu s komfortem a bezpečností běžného automobilu. Netradiční spojení protichůdných hodnot vyústilo v nekonformní dvoumístný stroj se štíhlou aerodynamickou karoserií, jejíž osobitost je dána předním světlometem a členitými bočními dveřmi. Vzhled úzkého interiéru je dán konstrukcí modelu, což mu propůjčuje neobyčejnou útulnost a sportovně stísněnou atmosféru.

design design

Než opustíme dvacáté století, připomeňme si tři rozličné koncepty posledního frankfurtského autosalonu minulého milénia – BMW Z9, Citroën Pluriel a Volkswagen D-Concept. První z nich je průkopníkem odvážného tvarosloví od Chrise Bangla a předobrazem budoucího kupé řady 6. Pluriel je diametrálně odlišný – představuje flexibilní vůz se čtyřmi možnými uspořádáními. Komu by nevyhovovala podoba hatchbacku vycházejícího z Citroënu C3, může si z modelu během chvilky vytvořit kabriolet s bočními ochrannými rámy, dále zcela otevřený vůz či užitkový model pro převoz větších předmětů. Třetí premiéra, Volkswagen D-Concept, posunula Volkswagen směrem k vyšší třídě – na studii můžeme vypozorovat linky užité na limuzíně Phaeton.

design design

design design

V roce 2001 byl představen projekt luxusního kombi Audi Avantissimo. Vůz zaujme pozorovatele nejen rozměry (5,06 x 1,91 x 1,43 m), ale také tvary z období, které vytvářelo podmínky pro vznik masy chladiče single frame – zvláště zde je patrné, že maska chladiče začíná mít u Audi zcela nový význam. Téhož roku byl ve Frankfurtu vystaven Renault Talisman, který zde získal ocenění za nejlepší interiér. Patrick le Quément prostřednictvím Talismanu demonstroval hodnoty směru s názvem Touch Design, jehož doménou jsou měkké a hodnotné interiérové materiály v ergonomicky (pokud možno) bezchybné kabině.

design design

design design

design design

V dějinách frankfurtských premiér najdeme rovněž českého zástupce, a sice Škodu Roomster Concept. Tento odvážný model pomohl automobilce překlenout propast mezi studiemi a sériovými vozidly – Škoda zde prokázala mimořádnou tvůrčí invenci a odvahu, za což si vysloužila nejen obdiv, ale i nejedno pozdvihnuté obočí. Rok 2003 přinesl také Alfu Romeo 8C Competizione, která názorně předvedla, že retrospektivní vůz nemusí být vždy retro. Obdobnou (byť po stránce karoserie odlišnou) cestou se vydal Mercedes-Benz Vision CLS, který skloubil tradiční interiérové materiály a ojedinělou karoserii, díky čemuž předznamenal příchod tzv. čtyřdveřových kupé.

design design

design design

design design

design design

Jakub Sochor
Diskuze (3)
Avatar - Pekelná Micinka
23. 9. 2013 01:05
Tok času
Mrzí mě, že jsem dosud naživo neviděl BMW 507. Aspoň si tedy nevzpomínám. Zdá se mi, že to je nejkrásnější sporťák uvedený po XK120 a před E-Typem.
Také se mi líbí, mimo jíné, Avantisimo, pro ty otvory pod světly. To je prvek, o kterém jsem si myslel, že by se mohl objevit v současném designu, ne nutně u Audi, ale obecně u větších sedanů. Konkrétně když jsem před jistou dobou přemýšlel, jak by mohl vypadat nástupce tehdejšího Jaguaru XJ. Ale nevím, zda to není například problematické z hlediska ochrany chodců.
23. 9. 2013 00:01
Re: O čom?
Děkuji za komentář. Reakci na něj si dovolím rozdělit do několika bodů:

1) Téma i soupis modelů jsem vybíral já.

2) Stručnou spojitost s aktuálním autosalonem lze vyčíst v úvodu. Ta ale nebyla tématem článku - šlo o mapování frankfurtských premiér minulých let, které jsou významné pro design.

3) Pohled dopředu do článku, který je spíše retrospektivní, nepatří. Milerád odkážu na jiné texty, které se futurologií zabývají.
22. 9. 2013 23:32
O čom?
Sorry, Jakub, viem, že témy si sám nevyberáš a s týmto článkom si si dal prácu.
Ale príde mi, že (nie iba vlastným pričinením) zbytočnú. Na čo sú tieto večné pohľady do minulosti dobré? Pre mňa len kôpka neaktuálnych obrázkov s povrchným popisom. Žiadne spomienky, žiadna nostalgia, žiadna zvláštna spojitosť s tohtoročným autosalónom a aktuálnymi novinkami. Nič, čo by oslovilo, poučilo, alebo iným spôsobom nejak naplnilo. Z mojej strany len smutný povzdych.
Z tvorcu a vizionára iba dokumentarista toho, čo už bolo. Namiesto pohľadu vpred len konštatovanie minulosti.
Moje pocity? Ako sa dá nazvať opak nadšenia? Ešte raz sorry.