9.3. 2014 Jakub Sochor

Designový speciál: Ženevské premiéry v toku času

Designový speciál: Ženevské premiéry v toku času

Historii ženevského autosalonu lemují významné premiéry, které ovlivnily design a jeho směřování. Pokusme se je tedy zmapovat – s ohledem na modernizátory svých tříd, průkopníky nových karoserií nebo neprávem opomíjené vize budoucnosti.

Letošní ročník ženevského autosalonu přinesl mnoho zajímavého – napříč segmenty, karosářskými třídami či cenovými relacemi, je-li řeč o sériových modelech. Mezi ostře sledované premiéry patřilo Twingo, které zaujme (díky umístění motoru vzadu) neobyčejně lehkou a uhlazenou přídí s krátkým převisem či Škoda VisionC, jež posunuje hranici emocionality designu vozidel své značky o notný kus dál. V neposlední řadě nutno zmínit první MPV mnichovské značky s názvem 2 Active Tourer či třetí generaci Audi TT, která pokračuje v řadě, jejíž zakladatel se časem zařadí mezi ikonické automobily konce dvacátého století.

Připomeňme si ale významné premiéry z let minulých – premiéry, jež nemalou měrou ovlivnily design nejen v rámci svých výrobců, ale i v obecné rovině. Zmiňme také projekty, které neoprávněně zapadly prachem a příliš se o nich – navzdory věhlasu jejich autorů – nemluví.

Ženevské premiéry – Významné kapitoly dějin designu

Náš přehled začíná vozem, který je právem považován za jeden z nejkrásnějších automobilů napříč dějinami. Jaguar E-Type, na jehož tvarech se podílel specialista na aerodynamiku Malcolm Sayer (se zkušenostmi v oboru leteckého konstruktérství), byl světu představen v roce 1961. Jeho vývoj však započal již v roce 1958, kdy vznikl závodní prototyp E1A, jehož podvozek i hliníková karoserie vycházely z Jaguaru D-Type. Samotný model E-Type je nepřehlédnutelný zejména díky své siluetě, která je výsledkem mistrovsky odvedené práce s objemem karoserie – dvojitě zakřivená linka pramení v uhlazené přední části a ústí do plnější zádě. Zejména při pohledu zboku vynikají energické, ale zároveň nesmírně jemné tvary vozidla, jímž se britský výrobce nesmazatelně zapsal do dějin automobilového designu.

O dva roky později proběhla v prostorách ženevské výstavy další významná premiéra, tentokrát v podobě představení modelu Mercedes-Benz 230 SL, jehož design navrhl respektovaný francouzský návrhář Paul Bracq. Elegantní kupé, které si kvůli klenutí rámu čelního skla a s ním souvisejícího tvaru střechy vysloužilo přezdívku Pagoda, je brilantním skloubením tradičních řešení (rozměrná maska, klasicky rozvržené proporce) a moderní karoserie, jíž dekorují chromové lišty a doplňují štíhlé nárazníky. Vertikální světlomety ovlivnily tvar nejen přídě – odvíjí se od nich provedení čela či kapoty – ale také pontonu, jehož výšku opticky snižují chromové lišty nad prahy.

Rokem 1967 se přesouváme ze sféry sportovního designu do oblasti automobilového futurismu, kde nás čeká Lamborghini Marzal, jež bylo představeno v roce 1967. Dílo Marcella Gandiniho je čtyřmístným GT, mezi jehož dominanty patří prosklené, směrem nahoru otvíratelné dveře, které protíná vodorovná linka. Tento osobitý prvek však není jedinou věcí, která nás na této kreaci může zaujmout – zmínku zasluhuje také ostře zkosené čelo se dvěma trojicemi reflektorů, štíhlé sloupky nebo například členitý kryt šestiválcové pohonné jednotky.

Odvaha propojit charisma klasických italských supersportů s tvarovými experimenty je základním charakteristickým rysem konceptu Ferrari 250 P5 z roku 1968, navrženého Leonardem Fioravantim pod vedením studia Pininfarina. Tvary tohoto vozu, ztvárněné s maximálním ohledem na aerodynamiku, slučují progresivitu – zvláště v podobě osmice světlometů na přídi či směrem nahoru se rozšiřující zádě s horizontálními žebry – se zaoblenými proporcemi, přičemž výsledkem je originální a v době svého vzniku nesmírně pokrokový počin. V témže roce byl v Ženevě vystaven DAF Siluro, který dodnes poutá pozornost svou neobvyklou proporčností, vyznačující se objemnou zadní částí, jež kontrastuje se zužující se přídí. Vůz je kreativní prací nejen po stránce proporcí, ale také z hlediska kombinování dílčích prvků (kontrast mezi kulatými reflektory a velkými hranatými směrovkami). Zvláštní pozornost však zasluhuje profil, kde zadní část působí dojmem základny, do níž je vsazena prosklená kabina.

V sedmdesátých letech minulého století, kdy vstoupily do módy ostré hrany, vznikla řada velmi moderních návrhů v oblasti sériových vozidel i konceptů. Hned na začátku dekády byl uveden Citroën SM, navržený v designérském centru automobilky pod vedením Roberta Oprona. Francouzský tvůrce, jenž nacházel největší inspiraci v živočišné říši, ztvárnil model, který lze vnímat jako esenci futuristických hodnot – tento Citroën klade důraz nejen na dynamiku, ale také na pokrokovost a odvážně řešené prvky, mezi nimiž dominuje čirý pás na přídi, který je krytem po šestici reflektorů. Obzvláště energicky vůz vyhlíží při pohledu zboku, kde zaujme částečně skryté zadní kolo a ostře zakončené boční okno. Téhož roku (1970) proběhlo také představení kreace Ferrari Modulo od Pininfariny, založené na horizontálních liniích. Zvláštností tohoto vozu je propojení čelního skla s bočními okny a interiér s geometrickými tvary – včetně unikátního tříramenného volantu se zapuštěným středem.

Ve výčtu významných premiér v dějinách ženevského autosalonu by nemělo chybět Lamborghini Countach (1971), jímž se vracíme k dílu Marcella Gandiniho – v tomto případě je však řeč o supersportu, jehož jméno pochází z piemontského vyslovení obdivu ke krásné ženě. V této souvislosti nutno poukázat na inspiraci siluetou ženy, která je patrná při pohledu na půvabnou boční linku, jež zjemňuje některé ostře řezané partie vozu – zejména záď, vyznačující se svítilnami na osmiúhelníkovém podkladu.

Tvůrci jedné z hvězd letošního ročníku, třetí generace Renaultu Twingo, se při navrhování inspirovali populárním Renaultem 5 z roku 1972, který během velmi krátké doby navrhl Michel Boué. Tvary malého vozu byly velmi jednoduché – opíraly se o uhlazené panely (jejichž minimalistický charakter umocnily boční zapuštěné kliky) a o ostře se svažující záď s vertikálními lampami. V porovnání se starším R4 byl hatchback R5 vybaven integrovanými nárazníky, díky nimž měl moderní vzhled.

Opusťme na chvíli oblast sériových vozidel a zastavme se v roce 1976, kdy byl uveden projekt s názvem L´Aiglon. Již na první pohled je zcela zřejmé, že jeho autorem nemůže být nikdo jiný než Luigi Colani, který je podepsán pod karoserií odkazující na veterány minulého století. Oproti nim má však tento koncept skrytá zadní kola a prvky, které jsou – za estetickým účelem – naddimenzovány. I přes výrazně organické tvary jde o počin, který je v kontextu Colaniho tvorby ojedinělý.

Audi Quattro (1980) není průkopnické jen po technické, ale také po tvarové stránce, jíž spoluutvářel Martin Smith. Výsledkem je model se sportovními proporcemi a geometrickými tvary, které se staly inspirací pro ingolstadtské vozy osmdesátých let a připravily tak stabilní půdu pro tvarový styl Audi let devadesátých. Z hlediska designu je model Quattro ceněn pro své sportovní, nekomplikované a zároveň propracované tvary.

Mezi hlavní identifikační znaky přídí vozidel Mercedes-Benz z druhé poloviny devadesátých let patří oblá přední světla, zmenšení masky a citlivé obroušení hran. Šlo o trend, jímž se řídila většina stuttgartské produkce – od kompaktní třídy A (W168) až po vrcholný model S (W220). Průkopníkem zcela nového tvarosloví byl prototyp Coupé Concept z roku 1993, který demonstroval změny, jež byly posléze uplatněny při navrhování třídy E (W210) (1995) – kromě toho jde o model, jenž připravil veřejnost na příchod moderního čtyřmístného kupé CLK (W208) (1997).

Ženevský autosalon se stal také dějištěm oslav padesátiletého výročí založení automobilky Ferrari – stalo se tak formou představení modelu F50, jehož emotivní tvary (které svými nosnými prvky navazují na F40) navrhlo studio Pininfarina. Designu supersportu, který byl ztvárněn s maximálním ohledem na aerodynamiku a funkčnost, dominuje masivní zadní spoiler a dvě výrazné prohlubně na přídi. V porovnání s F40 je F50 jasným signálem tvarových změn, plně poplatných poslední dekádě dvacátého století – proporce vozu jsou důsledně zaobleny.

Příchod nového tisíciletí vybízel k navržení vozu, který by se stal předvojem něčeho zcela nového. Jedním z příkladů takto laděného modelu byl projekt Avantime z roku 1999, který dnes slaví patnáct let od svého uvedení. Tvary vozidla, které patří mezi nejodvážnější realizace vůbec, jsou plné kontrastů – barevných (mezi lakem spodní poloviny vozu a střechy se sloupky) i tvarových (mezi křivkou střechy a ostrými přechody mezi plochami). Kreace překvapila atypickými řešeními, například nezvykle uspořádanými prvky přídě či mechanismem dveří zavěšených na dvou kloubech. V případě vize Avantime došlo k překlenutí propasti mezi sférou konceptů a sériovou výrobou a také ke kontaktu mezi automobilovým designem a oděvním návrhářstvím – výsledkem tohoto propojení je propagační video s návrhářem Jeanem Paulem Gaultierem.

Maska single-frame, dnes neodmyslitelný symbol vozidel Audi, prochází důkladnou modernizací, jíž doprovází minimalizace tvarů a nahrazení původního rámečku se zaoblenými rohy novým, šestiúhelníkovým tvarem. Původní myšlenka jednotné masky však zažívá premiéru v roce 2003, a sice prostřednictvím uvedení konceptu Nuvolari. Luxusní kupé se stalo předvojem nového designu vozidel Audi vně i uvnitř – nutno totiž zmínit zcela novou architekturu asymetrické přístrojové desky s masivním ohraničením středového panelu a novým provedením volantu, jehož střed zdobí chromový prvek s motivem zmíněné masky single-frame.

Téhož roku bylo prezentováno Volvo VCC (Volvo Versatility Concept), automobil s designovými prvky hi-tech a bytelnými tvary, jimiž navazuje na tradiční vozy své značky a vlivné, dnes již méně známé koncepty (například VCC – Volvo Car Concept – z roku 1980). Studie, navržená ve spolupráci švédských a španělských designérů, je založena na kombinaci plných tvarů s ikonickými rysy značky (maska chladiče s diagonální lištou, uhlazený a vysoký ponton). Celek doplňují moderně pojatá a dekorativní řešení, kam patří zejména vertikální světelné pásy vpředu i vzadu.

Ještě než ukončíme naší toulku po dějinách ženevských premiér, které jsou – z různých, průběžně uváděných důvodů – významné pro design, zmiňme představení konceptu Fiat Trepiuno, která se uskutečnila před deseti lety. Tehdy byla představena studie, která je velmi zdařilým dílem retro designu. I přes změnu koncepce pohonu (oproti historickému vozidlu) a s ní související přesunutí motoru dopředu navrhl Roberto Giolito vůz s tvary, jež odkazují na původní model z roku 1957.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Prahu zaplaví sdílená kola, na trh vstupují čínské společnosti Prahu zaplaví sdílená kola, na trh vstupují čínské společnosti

Česká metropole se v posledních měsících stala cílem…

Škoda přesune výrobu své novinky do Německa, varují odboráři Škoda přesune výrobu své novinky do Německa, varují odboráři

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle…

 
 












Blesk.cz

Unikátní muzeum v Čechách pod Kosířem: Poseďte v lavici z Obecné školy!

Unikátní muzeum v Čechách pod Kosířem: Poseďte v…

Kukyho auto, vlk ze Tří bratří či lavice jako v Obecné škole. A také psací stroj, na kterém tvořil Zdeněk…

Pořídili jste si koťátko? 6 rad, jak o něj pečovat

Pořídili jste si koťátko? 6 rad, jak o něj pečovat

Rozhodli jste se pořídit si koťátko? Na jeho příchod do rodiny se musíte řádně připravit. Poradíme, jak se o…

 

iSport.cz

Jako první vychytal Piráty. V defenzivě jsme jedni z nejlepších, věří Bartošák

Jako první vychytal Piráty. V defenzivě jsme jedni z…

Vítkovice chtějí dát zapomenout na nevydařenou uplynulou sezonu a zejména v úvodu té aktuální se jim to daří…

SESTŘIHY: Pardubice zdolaly Jihlavu 7:5. Chomutov prohrál s Vítkovicemi

SESTŘIHY: Pardubice zdolaly Jihlavu 7:5. Chomutov…

SESTŘIHY | První porážku museli v 6. kole Tipsport extraligy skousnout hokejisté Chomutova, kteří padli doma s…

 

Reflex.cz

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích chybí děti

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích…

Při pohybu Prahou, na který nemám mimo období dovolené čas, jsem zaznamenal zajímavý úkaz. Nejsou děti. Ulice…

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k níž není zapotřebí návod

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k…

V Roztokách u Prahy v neděli 17. září ožil tajuplný divadelní a výtvarný svět. Návštěvníky všeho věku láká na…