Designový trojboj: Nissan Qashqai vs. Renault Koleos vs. VW Tiguan

Designový trojboj: Nissan Qashqai vs. Renault Koleos vs. VW Tiguan

 

Tři SUV po faceliftu, tři designové koncepce. Který výrobce to udělal nejlépe?

V současné době vstupuje Renaut Koleos do druhé poloviny svého životního cyklu. Vybaven novými tvary zůstává konkurentem pro Volkswagen Tiguan a koncernově spřízněný Nissan Qashqai. Který z porovnávaných automobilů však nejlépe plní aspekty mainstreamového SUV kompaktního ražení?


Srovnání Koleos - Qashqai - Tiguan
 

Renault Koleos

Abecedně prvním modelem dnešního trojboje je Koleos od Renaultu. Vůz prodělal čerstvou modernizaci, která sice není provedena v aktuálním designovém směru firmy, je však pro tvář modelu výrazným transformačním prostředkem.


Fotogalerie Renault Koleos
 

Omlazení postihlo výhradně příď, ze které zmizela maska chladiče v provedení, jež bylo typické pro automobily předminulého tvarového trendu. Ten se vyznačoval rozdělením masky na dvě menší části, úzce sousedící se světlomety. Upravená verze modelu je příbuzná se stylem vozidla Latitude, který spočívá v jednotné masce chladiče šestiúhelníkového tvaru, umístěné uprostřed přídě. Tu zdobí tři plasticky formované lišty.

Při popisu boční části karoserie na chvíli zůstaneme u přídě, neboť její architektura výrazným způsobem ovlivňuje celkový tvar profilu vozu. Zvolené úpravy způsobily, že čelní partie působí ostřejším dojmem s větší mírou dynamiky, což se promítá do boční části, kde tento zásah do tvarosloví sekunduje poměrně progresivně působícím prolisům a linkám. S tím pak koresponduje výrazné zkosení zadního okna.

Co se týká zádě, tu facelift prakticky neovlivnil. Dle Renaultu nebylo stylistických retuší potřeba. Nutno říci, že si zadní část karoserie ponechala určitou míru osobitosti, danou bohatě tvarovanými a poměrně nevšedními svítilnami a převážně provedením okna, v jehož prostoru je integrováno logo výrobce.

Kabina si ponechala svůj estetický základ, změn se zde odehrálo minimum. Přístrojová deska tedy i nadále pracuje se zřetelným dělením na dvě části, přičemž ta horní disponuje v dolní části osobitou křivkou, která v obou svých koncích elegantně kopíruje tvar výdechu ventilační soustavy.

Renault Koleos 2012: Nové fotky

JAKE.AUTO.CZ: Renault Koleos - všechny testy a další články

Nissan Qashqai

Japonský koncernový soukmenovec Renaultu Koleos, Qashqai od Nissanu, stojí na zcela odlišných tvarových postupech, které mají s výše uvedeným modelem pramálo společného.


Fotogalerie Nissan Qashqai
 

Příď vykazuje jednoduše identifikovatelné asijské rysy, které dokládá zřetel na ostrou rafinovanost jednotlivých linií. Mnohé křivky (kupříkladu ta, která definuje tvar velmi členité masky chladiče) ostře přechází z plynulé linky k hranám, celek je posléze sportovně založený s propracovanou muskulaturou.

Boční část je přímočará a působí spíše dojmem nadměrně rozměrného hatchbacku s výraznými prvky SUV. Vysoký ponton dodává na vizuálním pocitu bezpečí, ostrá linka v jeho horní části zase podněcuje k dynamice a smělosti. Jinak jsou dominantní díly profilu spíše hladké a měkčí. Na rozdíl od modelu Koleos není u Qashqaie tolik prokladů ploch.

Zadní část obsahuje vcelku velké množství oblých rysů, což jde do kontrastu s přídí, kde je k vidění více ostrých zásahů. Svítilny mají sportovní náznak zkosení v horní části, v porovnání s Renaultem se zde minimálně experimentovalo. Vše je spíše věcné, ačkoli nelze říci, že by šlo o zcela standardní řešení.

Velké nuance mezi koncernově spřízněnými soky v dnešní konfrontaci panují uvnitř. Prohlédneme-li si palubu Nissanu, spatříme přístrojovou desku zcela odlišné stavby a jiného tvarového pojetí. Namísto dvoudílného uspořádání disponuje Qashqai středovým panelem, který je v porovnání s tím u francouzského vozu subtilnější. Společným rysem je kruhový tvar koncovek ventilace, rozdílný je přístup k vizuální povrchové úpravě - u Nissanu je více patrná hladkost a optická čistota, se kterou úzce souvisí menší členitost.

Nissan Qashqai po faceliftu: První fotografie

JAKE.AUTO.CZ: Nissan Qashqai- všechny testy a další články

VW Tiguan

Třetím SUV je model, tkvící z myšlenek německého výrobce. Volkswagen Tiguan, ač vychází z mnoha etablovaných designových syntéz značky, je po stránce stavby karosérie poměrně originálním počinem. Nikoli však z hlediska jednotlivých prvků, jako spíše po stránce rozložení a vzájemného poměru proporcí.


Fotogalerie Volkswagen Tiguan
 

Čelní partie jsou velmi rafinované a dynamické, což decentně umocňuje částečné ucelení světlometů a masky chladiče v jeden celek. Dalo by se říci, že žádná linka zde není nadbytečná - každá má nezastupitelné místo a jasně definovaný počátek a konec. Příď je, celkově vzato, spíše temperamentní, s převahou ostrých a přímo vedených linek nad křivkami. Stylisticky vzato je oproti předchozí sportovně-užitkové dvojici diametrálně odlišná.

Profil patří k nejvíce osobitým částem karoserie, neboť se v něm naplno projevuje výše uvedený poznatek, pramenící z ne zcela všedního rozložení proporcí. Nejvýrazněji zde působí příď, která je v porovnání s druhým karosářským prostorem vozidla opticky nízká a ne tolik strmá, jak bývá v této automobilové kategorii zvykem. Oproti Renaultu a Nissanu používá Tiguan podběhy kol, které se zdráhají tradičního kruhového tvaru. Toto řešení nepřispívá sportovnosti (která je v kontextu dnešní trojice patrně nejbližší Nissanu Qashqai), tvoří však terénní charakter karosérie.

Minimalismus a soudržnost modelové linie Volkswagenu - asociace, které může vyvolat záď Tiguanu. Již na základě souladu několika designérských kroků (optika svítilen se vzájemně uspořádanými segmenty, čisté plochy, racionalita) lze z tvarosloví zadní části tohoto SUV usoudit, že jde o VW. Jde také o jediný vůz dnešního srovnání, který má prohlubeň pro registrační značku umístěnou v úrovni nárazníku, namísto v oblasti pátých dveří.

Rozdílné povahy aktérů dnešního trojboje vystihuje interiér každého z nich. Přístrojová deska Tiguanu, v níž lze nalézt kořeny Volkswagenu Golf Plus, představuje řešení, založené na praktické ucelenosti s lehkým nádechem sportovnosti. Podobně jako Koleos a Qashqai i Tiguan má kruhové ventilační výstupy, v jeho případě jsou však v odlišném provedení, s menší velikostí a vzájemným uspořádáním.

VW Tiguan po faceliftu: Nové fotografie, technická data, nové informace

JAKE.AUTO.CZ: Volkswagen Tiguan - všechny testy a další články

Rallye Dakar 2018

Anketa

Který facelift pomohl nejvíce?
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový trojboj: Nissan Qashqai vs.…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 



Euro NCAP 2017: Renault Koleos – Pět hvězd je standardem Euro NCAP 2017: Renault Koleos – Pět hvězd je standardem

Renault patří k automobilkám, u nichž je pětihvězdičkové…

Poprvé za volantem nového Renaultu Koleos: Jak dopadl reparát? Poprvé za volantem nového Renaultu Koleos: Jak dopadl reparát?

Po nevalném úspěchu prvního koleosu se Renault soustředil…

 



 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Včera

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni podali 20 tisíc přihlášek

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni…

Zájem Slováků o studium na vysoké škole v ČR neklesá. Ačkoli se v důsledku demografického vývoje snížil celkový…

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po návštěvě papeže Františka

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po…

Sever Chile zasáhlo v noci na neděli zemětřesení o síle 6,3 stupně. Otřesy byly podle agentury EFE cítit i na…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól, kroutí hlavou Gerhát

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól,…

Začali solidně. Jako bojovníci, kteří se chtějí rvát s osudem a konečně touží prolomit čekání na první výhru…

 

Reflex.cz

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ? Projděte si životní dráhy kandidátů na prezidenta

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ?…

Z jakého prostředí pochází prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš? Čím si v životě prošli, s kým a…

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…