Designový trojboj: Nissan Qashqai vs. Renault Koleos vs. VW Tiguan

Designový trojboj: Nissan Qashqai vs. Renault Koleos vs. VW Tiguan

 
26.9. 2011 Jakub Sochor

Tři SUV po faceliftu, tři designové koncepce. Který výrobce to udělal nejlépe?

V současné době vstupuje Renaut Koleos do druhé poloviny svého životního cyklu. Vybaven novými tvary zůstává konkurentem pro Volkswagen Tiguan a koncernově spřízněný Nissan Qashqai. Který z porovnávaných automobilů však nejlépe plní aspekty mainstreamového SUV kompaktního ražení?


Srovnání Koleos - Qashqai - Tiguan
 

Renault Koleos

Abecedně prvním modelem dnešního trojboje je Koleos od Renaultu. Vůz prodělal čerstvou modernizaci, která sice není provedena v aktuálním designovém směru firmy, je však pro tvář modelu výrazným transformačním prostředkem.


Fotogalerie Renault Koleos
 

Omlazení postihlo výhradně příď, ze které zmizela maska chladiče v provedení, jež bylo typické pro automobily předminulého tvarového trendu. Ten se vyznačoval rozdělením masky na dvě menší části, úzce sousedící se světlomety. Upravená verze modelu je příbuzná se stylem vozidla Latitude, který spočívá v jednotné masce chladiče šestiúhelníkového tvaru, umístěné uprostřed přídě. Tu zdobí tři plasticky formované lišty.

Při popisu boční části karoserie na chvíli zůstaneme u přídě, neboť její architektura výrazným způsobem ovlivňuje celkový tvar profilu vozu. Zvolené úpravy způsobily, že čelní partie působí ostřejším dojmem s větší mírou dynamiky, což se promítá do boční části, kde tento zásah do tvarosloví sekunduje poměrně progresivně působícím prolisům a linkám. S tím pak koresponduje výrazné zkosení zadního okna.

Co se týká zádě, tu facelift prakticky neovlivnil. Dle Renaultu nebylo stylistických retuší potřeba. Nutno říci, že si zadní část karoserie ponechala určitou míru osobitosti, danou bohatě tvarovanými a poměrně nevšedními svítilnami a převážně provedením okna, v jehož prostoru je integrováno logo výrobce.

Kabina si ponechala svůj estetický základ, změn se zde odehrálo minimum. Přístrojová deska tedy i nadále pracuje se zřetelným dělením na dvě části, přičemž ta horní disponuje v dolní části osobitou křivkou, která v obou svých koncích elegantně kopíruje tvar výdechu ventilační soustavy.

Renault Koleos 2012: Nové fotky

JAKE.AUTO.CZ: Renault Koleos - všechny testy a další články

Nissan Qashqai

Japonský koncernový soukmenovec Renaultu Koleos, Qashqai od Nissanu, stojí na zcela odlišných tvarových postupech, které mají s výše uvedeným modelem pramálo společného.


Fotogalerie Nissan Qashqai
 

Příď vykazuje jednoduše identifikovatelné asijské rysy, které dokládá zřetel na ostrou rafinovanost jednotlivých linií. Mnohé křivky (kupříkladu ta, která definuje tvar velmi členité masky chladiče) ostře přechází z plynulé linky k hranám, celek je posléze sportovně založený s propracovanou muskulaturou.

Boční část je přímočará a působí spíše dojmem nadměrně rozměrného hatchbacku s výraznými prvky SUV. Vysoký ponton dodává na vizuálním pocitu bezpečí, ostrá linka v jeho horní části zase podněcuje k dynamice a smělosti. Jinak jsou dominantní díly profilu spíše hladké a měkčí. Na rozdíl od modelu Koleos není u Qashqaie tolik prokladů ploch.

Zadní část obsahuje vcelku velké množství oblých rysů, což jde do kontrastu s přídí, kde je k vidění více ostrých zásahů. Svítilny mají sportovní náznak zkosení v horní části, v porovnání s Renaultem se zde minimálně experimentovalo. Vše je spíše věcné, ačkoli nelze říci, že by šlo o zcela standardní řešení.

Velké nuance mezi koncernově spřízněnými soky v dnešní konfrontaci panují uvnitř. Prohlédneme-li si palubu Nissanu, spatříme přístrojovou desku zcela odlišné stavby a jiného tvarového pojetí. Namísto dvoudílného uspořádání disponuje Qashqai středovým panelem, který je v porovnání s tím u francouzského vozu subtilnější. Společným rysem je kruhový tvar koncovek ventilace, rozdílný je přístup k vizuální povrchové úpravě - u Nissanu je více patrná hladkost a optická čistota, se kterou úzce souvisí menší členitost.

Nissan Qashqai po faceliftu: První fotografie

JAKE.AUTO.CZ: Nissan Qashqai- všechny testy a další články

VW Tiguan

Třetím SUV je model, tkvící z myšlenek německého výrobce. Volkswagen Tiguan, ač vychází z mnoha etablovaných designových syntéz značky, je po stránce stavby karosérie poměrně originálním počinem. Nikoli však z hlediska jednotlivých prvků, jako spíše po stránce rozložení a vzájemného poměru proporcí.


Fotogalerie Volkswagen Tiguan
 

Čelní partie jsou velmi rafinované a dynamické, což decentně umocňuje částečné ucelení světlometů a masky chladiče v jeden celek. Dalo by se říci, že žádná linka zde není nadbytečná - každá má nezastupitelné místo a jasně definovaný počátek a konec. Příď je, celkově vzato, spíše temperamentní, s převahou ostrých a přímo vedených linek nad křivkami. Stylisticky vzato je oproti předchozí sportovně-užitkové dvojici diametrálně odlišná.

Profil patří k nejvíce osobitým částem karoserie, neboť se v něm naplno projevuje výše uvedený poznatek, pramenící z ne zcela všedního rozložení proporcí. Nejvýrazněji zde působí příď, která je v porovnání s druhým karosářským prostorem vozidla opticky nízká a ne tolik strmá, jak bývá v této automobilové kategorii zvykem. Oproti Renaultu a Nissanu používá Tiguan podběhy kol, které se zdráhají tradičního kruhového tvaru. Toto řešení nepřispívá sportovnosti (která je v kontextu dnešní trojice patrně nejbližší Nissanu Qashqai), tvoří však terénní charakter karosérie.

Minimalismus a soudržnost modelové linie Volkswagenu - asociace, které může vyvolat záď Tiguanu. Již na základě souladu několika designérských kroků (optika svítilen se vzájemně uspořádanými segmenty, čisté plochy, racionalita) lze z tvarosloví zadní části tohoto SUV usoudit, že jde o VW. Jde také o jediný vůz dnešního srovnání, který má prohlubeň pro registrační značku umístěnou v úrovni nárazníku, namísto v oblasti pátých dveří.

Rozdílné povahy aktérů dnešního trojboje vystihuje interiér každého z nich. Přístrojová deska Tiguanu, v níž lze nalézt kořeny Volkswagenu Golf Plus, představuje řešení, založené na praktické ucelenosti s lehkým nádechem sportovnosti. Podobně jako Koleos a Qashqai i Tiguan má kruhové ventilační výstupy, v jeho případě jsou však v odlišném provedení, s menší velikostí a vzájemným uspořádáním.

VW Tiguan po faceliftu: Nové fotografie, technická data, nové informace

JAKE.AUTO.CZ: Volkswagen Tiguan - všechny testy a další články

Anketa

Který facelift pomohl nejvíce?
Spolupracujeme s TipCars.com
Čínské konglomeráty CEFC a CITIC v Evropě vytvoří společný podnik, tvrdí Mynář Čínské konglomeráty CEFC a CITIC v Evropě vytvoří společný podnik, tvrdí Mynář

Zástupci čínských společností CITIC Group a CEFC Europe…

Bývalý šéf Zelených Stropnický přerušuje politickou kariéru Bývalý šéf Zelených Stropnický přerušuje politickou kariéru

Bývalý předseda Zelených a pražský zastupitel Matěj…

Křetínský jedná ve Francii o koupi dalšího známého magazínu, má zájem o Marianne Křetínský jedná ve Francii o koupi dalšího známého magazínu, má zájem o Marianne

Společnost Czech Media Invest (CMI), kterou spoluvlastní…

V Dukovanech střídá jedna odstávka druhou V Dukovanech střídá jedna odstávka druhou

Neplánovaná odstávka čtvrtého bloku Jaderné elektrárny…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový trojboj: Nissan Qashqai vs.…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 



Euro NCAP 2017: Renault Koleos – Pět hvězd je standardem Euro NCAP 2017: Renault Koleos – Pět hvězd je standardem

Renault patří k automobilkám, u nichž je pětihvězdičkové…

Poprvé za volantem nového Renaultu Koleos: Jak dopadl reparát? Poprvé za volantem nového Renaultu Koleos: Jak dopadl reparát?

Po nevalném úspěchu prvního koleosu se Renault soustředil…

 



 
AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

Dnes 12:59

Pokud se chcete naučit zvládnout své rychlé auto či vylepšit své jezdecké schopnosti, má pro vás Mercedes řešení. AMG Driving Academy!




Blesk.cz

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

Nepovedené vychloubání Victorie Beckham: Máš smutný život, zpražili ji fanoušci

Nepovedené vychloubání Victorie Beckham: Máš smutný…

Zpěvačka a módní ikona Victoria Beckham oslavila v úterý své 44. Narozeniny. Manžel David Beckham a jejich čtyři…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Beton vs. antuka. Drtivá změna a jasná nadvláda. Čím Nadal ničí soupeře?

Beton vs. antuka. Drtivá změna a jasná nadvláda. Čím…

Že je Nadal podstatně více nebezpečný na antuce než na tvrdém povrchu? To není u desetinásobného vítěze French…

 

Reflex.cz

Exkluzivně: Babiš souhlasí s přesunem ambasády v Izraeli do Jeruzaléma. Současný stav je podle něj absurdní

Exkluzivně: Babiš souhlasí s přesunem ambasády v…

Premiér Andrej Babiš zaslal organizátorům petice za přesun ambasády do hlavního města Izraele dopis, ve kterém…

Nová naděje v boji proti plastovému zamoření? Vědci omylem objevili enzym, který požírá plast

Nová naděje v boji proti plastovému zamoření? Vědci…

Vědci objevili přirozeně vyskytující se enzym, který si pochutnává na plastech a který je schopen plasty…