Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Detroit 2007: Mazda Tribute Hybrid

Ondřej Láník
Diskuze (22)
Nemít v nabídce automobil s hybridním pohonem bude na americkém trhu brzy znamenat „znemožnění se“ v automobilové společnosti. Mazda je ale připravena. V polovině letošního roku přiveze do USA SUV Tribute HEV, nebo-li Hybrid-Electric Vehicle.

Japonská automobilka pod křídly Fordu vyvíjí automobily šetrné k životnímu prostředí paralelně hned na několika frontách. Z nedávné doby jsou dobře známé experimenty s vodíkovými Mazdami RX-8, zkouší se také vodíková Mazda5, ale soudobé realitě mnohem bližší kombinace elektrického pohonu a klasického spalovacího motoru je již připravena pro vstup na trh.

Nový "full" hybrid v nabídce ekologicky šetrných vozidel je schopen po omezenou dobu využívat výhradně elektrický režim, čerpající energii z akumulátorů. Spokojíte-li se s rychlostí do 40 km/h bude popojíždění po městě prakticky zadarmo, vozidlo bude pohánět trakční elektromotor o výkonu 70 kW a spalovací motor bude vypnut.

Základem hybridní Mazdy je čtyřválec 2,3 l pracující v tzv. Atkinsonově cyklu (úprava časování ventilů vzhledem k optimalizaci emisí a výkonu), který produkuje 98 kW při 6000 ot./min a 168 Nm při 4250 ot./min. Čtyřválec je s elektromotorem spojen elektronicky řízenou převodovkou eCVT, která slučuje dva zdroje hnací síly do jediného výstupu.

Sada NiMH-akumulátorů je uložena vzadu v podlaze. Podobně jako jiné full-hybridy, umí Tribute HEV pracovat ve čtyřech režimech: elektrický pohon, elektrický pohon+spalovací motor, spalovací motor a generátorový režim. Poslední jmenovaný mód je zařazen při brzdění, během kterého je rekuperována pohybová energie zpět a ukládána do akumulátorů v podobě elektrické energie. Elektromotor slouží nejen jako generátor, ale má i funkci startéru, která umožnila snadné a klidné opakované starty v městském provozu, kdy se spalovací motor samočinně vypíná kdykoli není jeho činnost potřeba.

Mazda Tribute HEV bude dodávána s pohonem pouze přední nápravy nebo s přiřaditelným elektrickým pohonem zadní nápravy.

Ondřej Láník
Diskuze (22)
Avatar - Pekelná Micinka
13. 1. 2007 14:14
Re: Hybrid s běžným spalovacím motorem je blbost.
Nejsem žádný motorářský inženýr, ale jak často se směs nepodaří zažehnout u normálního pístového motoru?
Avatar - Pekelná Micinka
13. 1. 2007 00:00
Re: Hybrid s běžným spalovacím motorem je blbost.
No u těhlech monster ano, ale to by se asi u os. vozidel nekonalo.
Avatar - Pekelná Micinka
12. 1. 2007 23:22
Re: Hybrid s běžným spalovacím motorem je blbost.
A u toho Leopardu II vypadá tedy powerpack takhle [odkaz] Je to screen z originálního reklamního videa KraussMaffeiWegmann, škoda že má 100mb, jinak bych ho sem dal.
Avatar - Pekelná Micinka
12. 1. 2007 23:09
Re: Hybrid s běžným spalovacím motorem je blbost.
Jo, to je pravda. Většinou bývá turbína osazená jako komplet s pomocnými systémy a s převodovkou, do takového kompaktního (v kontextu tanku) celku, který se dá celý z tanky vytáhnout kladkou/jeřábem. Američani tomu říkají powerpack. Tady taková výměna "powerpacku" třeba u Leopardu II trvá údajně jen 15 minut v polních podmínkách. Tomu můžou automobilisti jenom závidět :) Turbína z Abramse zde [odkaz]
Avatar - Pekelná Micinka
12. 1. 2007 21:56
Re: Hybrid s běžným spalovacím motorem je blbost.
Těžko říct. Myšlenka to není nová. U lokomotiv se to dalo pochopit, protože při velikosti turbíny a množství spalovanýho paliva byl asi nejen problém s teplotou, ale i s objemem a rychlostí výstupních plynů. Někdy snad koncem 50. let nějaké turbínové os. vozy zkoušeli. Dokonce mám za to, že spalovali plyn. Každopádně asi se u aut neosvědčili z již zmiňovaného důvodu, kvůli mech. přenosu výkonu, který, jako celek, vpodstatě dosahoval složitosti pístového motoru. Bylo to v době, kdy byla k dispozici teprve první generace leteckých turbín, éra Boeingu 707, od té doby se udělal na turbínách pokrok, takže i dnešní "kompaktní" turbíny pro auta by už byly spolehlivější. Budoucnost je elektrická. Otázkou tedy je, zda se chce výrobcům automobilů vyvíjet spolehlivé autoturbíny. S mechanickým přenosem výkonu to nemá smysl a tak záleží, zda automobilky nedají zatím přednost pístovým motorům na E85 nebo jiné biopalivo, které budou roztáčet generátory el. proudu. A v té době se snažit vyvíjet efektivní akumulátor. Turbína by byla pochopitelně přínosem při el. přenosu, ale cena a perspektiva jejího vývoje může být pro automobilky příliš vysoká na to, aby omezené zdroje pouštěly právě tímhle směrem.