Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Devětsetjedenáctka za 34 milionů? Proč ne, když jde o vzácnou GT2 Evo 993?

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Aukční síň Mecum prodala minulý týden v Indianapolis extrémní bílé Porsche 911 GT2 série 993 z poloviny 90. let. Za pěkný ranec...

Porsche 911 může být i pěkně drahým špásem. Samozřejmě, nové také není zadarmo, nicméně tentokrát bude řeč o ojetině. Ne, v českých bazarech na ni rozhodně nenatrefíte... Bílá GT2 Evo je vzácná skoro jako jednorožec, v polovině 90. let minulého věku se jich zrodilo pouhých jedenáct kusů. Byla totiž navzdory svému jménu určena k závodům třídy GT1, což prozrazuje masivní přední splitter, rychloupínáky karosářských panelů, ochranná klec i jediná sedačka Recaro uvnitř, zvenčí pak široké boky s přišroubovanými nástavci blatníků a šílené křídlo, které je vidět snad až z Měsíce. To mimochodem nepostrádá ani přívody vzduchu k motoru. Vpředu zase nechybějí vstupy vzduchu pro chlazení brzd a oleje.

Vzhledem k tomu, že jde o ročník 1995, je jasné, že tohle není „vodník“, nýbrž příslušník řady 993, poslední s plochými šestiválci, které čirou tekutinu do chladiče nepotřebovaly. Ten v zádi konkrétního vozu má objem 3,6 l, dvě turba a monstrózní výkon 441 kW (600 koní). 660 N.m přenáší šestistupňová manuální převodovka jen na zadní nápravu, řády čtyřkolky nepovolovaly, alespoň se ušetřila váha. Výkonnější továrně postavená vzduchem chlazená 911 prostě neexistuje. Kabina je jinak odlehčena na maximální míru, veškeré komfortní prvky chybějí, na rozdíl třeba od hasicích přístrojů. Dodnes s tímto hardcore kupátkem najel jediný majitel 7 tisíc kilometrů. Podle převodů se dokázalo při závodech rozjet až na 322 km/h.

Na aukci Original Spring Classics konané ve dnech 16.-20. května jej novému vlastníkovi kladívkem odklepli za 1,45 milionu dolarů (34,3 milionu korun). A v minulosti dokonce při závodech bouralo, byť jen jednou a lehce. Hodně velká částka, nicméně původně stanovené rozmezí 1,25-1,75 milionu dolarů (29,6-41,4 milionu korun) se podařilo dodržet. A navíc se jednalo o nejdražší auto celé dražby. Mecum Auctions touto událostí navíc oslavili 30 let existence a úspěšně, prodalo se 1.208 vozů ze 1.665 nabízených, tedy skoro tři čtvrtiny, 73 %.

Ještě něco málo z historie, byť poměrně nedávné. GT2 Evo navazovala na základní verze 993 pro okruhové hrátky s atmosférickými motory, ovšem většího objemu 3,8 l. RS měly 221 kW (300 koní), vypadaly jako Turbo, dostaly velké brzdové kotouče se čtyřpístkovými třmeny a nastavitelné stabilizátory. Ještě lehčí RSR pak přidaly ochrannou klec, hasicí přístroj, šestibodové pásy a zadní křídlo, se kterým se dalo hýbat. V Zuffenhausenu a Weissachu, kde sídlí závodní oddělení Porsche, se posléze pustili do vývoje onoho menšího dvakrát přeplňovaného agregátu. Původní agresivní GT2 byla homologována pro stejnojmennou kategorii, nabídla 331 kW (450 koní) a maximálku 306 km/h. Mohla ještě i na silnice, takové vozy opravdu existují, výkonnější a mladší Evo ale už ne.

Mecum mimochodem nabídli evolučního svalovce s VINem WP0ZZZ99ZS394062 už loni v srpnu v Monterey, ale tehdy majitele evidentně nezměnil. Tentokrát ano. Bestie vypadá pekelně rychle, i když stojí, že?

Aleš Dragoun
Diskuze (0)