Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dieselgate a konec vznětových motorů? Opravdu může nastat, bojí se samotné automobilky

David Bureš
Diskuze (275)
Osobní auta se vznětovým motorem by kvůli zvažovaným přísnějším emisním normám mohla natolik zdražit, že jim hrozí úplný konec.

Mnoho lidí má za to, že následkem probíhající kauzy Dieselgate může být konec vznětových motorů v osobních automobilech. Tento názor sdílí i vedení Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).

V souvislosti s vypuknutím skandálu se začalo mluvit o zpřísnění emisních norem, respektive zpřísnění měření emisí. Nová podoba testů má více odpovídat reálnému provozu na silnicích než dnešní měření NEDC, které funguje vlastně jen v laboratorním prostředí.

ACEA sice podporuje zavádění nových podmínek testování, zároveň ale varuje před uspěchaným zpřísněním, které by nebralo ohled na dnešní technickou a ekonomickou realitu. ACEA tím reaguje na ty hlasy z EU, které chtějí zavést přísnější emisní testy už v příštím roce.

„Je důležité postupovat tak, aby se výrobcům umožnilo naplánovat a zavést nezbytné změny a aby nebyla ohrožena role naftových motorů jako jednoho z klíčových pilířů plnění budoucích cílů pro emise oxidu uhličitého,“ píše organizace sdružující 15 evropských automobilek v oficiálním prohlášení.

Autům s naftovým agregátem dokonce podle ACEA může hrozit zánik. „Bez realistického časového rámce by se některé dieselové modely mohly stát nedostupnými, což by výrobce donutilo stáhnout je z prodeje,“ uvedlo Evropského sdružení výrobců automobilů. Jako realistické datum postupného zavádění měření emisí v reálném provozu považuje ACEA září 2017.

Stažení osobních aut s naftovým motorem by podle ACEA zasáhlo jak spotřebitele, tak především automobilové výrobce. Zákazníci by měli užší výběr vozů, automobilky by pak patrně musely kvůli tomuto zastavení produkce propouštět.

ACEA není první společností, která hovoří o ústupu turbodieselů. Analytická společnost LMC Automotive odhaduje, že podíl naftových osobních aut klesne v Evropě během následujících sedmi let z dnešních 53 na 37 %. Důvodem poklesu podle LMC Automotive však nebude strach zákazníků o životní prostředí, ale spíše rozvoj alternativních pohonů.

Pokud by k postupnému stažení turbodieselů skutečně došlo, přiblížila by se Evropa ostatním částem světa. V tuto chvíli je starý kontinent jedinou vyspělou oblastí světa, kde mají vznětové motory v osobních vozech tak silné zastoupení. Důvodem jsou hlavně vysoké daně na benzin a nižší spotřeba aut s dieselovým agregátem pod kapotou.

David Bureš
Diskuze (275)