18.4. 2013 Michal Fokt

Komentář: Dieselový motor je účinnější než tepelná elektrárna

Komentář: Dieselový motor je účinnější než tepelná elektrárna

Turbodiesel dokáže energii paliva využít lépe, než velká tepelná elektrárna. Co to znamená pro elektromobily?

Časopis Autocar přišel ze zajímavým porovnáním, v jehož rámci dostávají zase pěkně na frak elektromobily. Tedy alespoň v případě Velké Británie, která má dost vysoký podíl tepelných elektráren na výrobě elektrické energie.

Jak se zlepšuje automobilová technika, zvyšuje se i účinnost spalovacích motorů, zatímco v osmdesátých letech činila u benzinových motorů 23 % a u naftových 28 %, v současnosti se zlepšila přibližně o polovinu. Současné turbodiesely se tedy pohybují kolem 40 %. tedy v případě, že pracují v optimálních otáčkách.

To je lepší hodnota, než jakou se mohou chlubit tepelné elektrárny, spalující uhlí - ty mají 38% účinnost. To ale rozhodně neznamená, že odteď by na zahradě každého rodinného domku měl rachotit a smrdět dieselový generátor, což je ovšem na jinou diskuzi. Tento fakt je totiž problematický zejména pro elektromobily. V zemích, závislých do značné míry na energii z tepelných elektráren, jsou tím pádem jejich nepřímé emise daleko větší, než naznačuje jejich samotný "nulový" provoz.

V Británii se emise oxidu uhličitého u elektromobilů, jako je Nissan Leaf a jeho sourozenec Renault Fluence pohybují mezi 75-80 g/km, zatímco například Ford Focus 1.6 TDCi Econetic vykazuje 88 g/km, což není zase tak velký rozdíl. Daleko lépe na tom jsou elektromobily v zemích, kde je závislost na tepelných elektrárnách minimální. Například ve Francii má díky velkému množství jaderných elektráren takový Fluence emise pouhých 12 g/km.

A to se Británie potýká s dalším problémem - nedostatkem elektřiny. Vytíženost elektráren se blíží maximu a odborníci varují, že by stále rostoucí spotřeba, na níž se začínají podílet i elektromobily, mohla vést už v zimě 2015 k situaci, kdy spotřeba bude větší, než výroba. A to se v UK nová tamní jaderná elektrárna plánuje až na rok 2023. S elektromobily si tedy zřejmě užijeme ještě spoustu legrace...

Narůstající averzi vůči EV automobilům nelze v posledních letech přehlédnout, ale není všechno tak černobílé, jak se to zdá vypadat. Elektromobily musí bojovat s nevýhodami slabé infrastruktury, malým dojezdem, velkou hmotností, nesmyslnou cenou a v poslední době i nevalným mediálním obrazem, jejich přínos je ale i tak nezpochybnitelný. Pokud zohledníme i další náklady na výrobu a distribuci paliva, zmíněný dieselový Focus vykazuje emise oxidu uhličitého kolem 100 g/km, což už není oproti zmíněným elektromobilům zase tak malý rozdíl.

Je také třeba mít na paměti, kde k vypouštění emisí dochází. Tepelné elektrárny rozptýlí své emise do širokého okolí a přestože to není optimální, protože zde stále jsou, výrazně se v ovzduší naředí, zatímco diesely produkují emise přímo ve městech, v těsné blízkosti lidí a jejich obydlí. V případě démonizovaného CO2 je to v zásadě jedno, ale všichni (až na vládní úředníky) asi víme, že výfukové zplodiny obsahují mnohem horší látky, než je zmíněný skleníkový plyn. A jejich přímý dopad na zdraví lidí je díky místu jejich působení mnohem horší.

Ostatně podobný spor panuje už roky i mezi příznivci dieselů a hybridních benzino-elektrických automobilů. Jistě, akumulátory se musí někde vyrobit a jejich zátěž životního prostřední nelze přehlížet, ale ve městech, kde žije většina populace, je hybrid vůči ní mnohem ohleduplnější. Spíše než diskuze, zda diesely ano či ne, hybridy ano či ne a elektromobily ano či ne by tedy bylo lepší diskutovat nad tím, KDE diesely, a kde hybridy a EV.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Švýcarská ABB připravuje miliardovou investici, koupí divizi elektrifikace americké GE Švýcarská ABB připravuje miliardovou investici, koupí divizi elektrifikace americké GE

Švýcarská strojírenská firma ABB koupí od amerického…

Ceny bytů v Praze v příštích letech klesat nebudou, tvrdí analytici Ceny bytů v Praze v příštích letech klesat nebudou, tvrdí analytici

Ceny nových bytů v Praze v příštích letech klesat spíše…

Zoot.cz expanduje do Polska a Maďarska, čeká tržby přes miliardu Zoot.cz expanduje do Polska a Maďarska, čeká tržby přes miliardu

Největší tuzemský e-shop s módou Zoot.cz plánuje v…

Finep otevřel relaxační park na pražském Proseku Finep otevřel relaxační park na pražském Proseku

Téměř dvacet tisíc metrů čtverečních tvoří plocha parku,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Komentář: Dieselový motor je účinnější než…






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

 





 
To je ta, co méně drncala! Audi A8 prezidenta Václava Klause může být vaše. A nestojí moc

To je ta, co méně drncala! Audi A8 prezidenta Václava Klause může být vaše. A nestojí moc

Dnes 16:52

Snili jste někdy o tom, že se budete vozit v prezidentské limuzíně? Přání se vám teď může splnit, aniž byste se zadlužili do konce života.




Blesk.cz

Našli se svědci Třískova (†80) pádu: Skoč, to dáš, volali na něj výrostci

Našli se svědci Třískova (†80) pádu: Skoč, to dáš,…

Médiím se začínají ozývat očití svědci sobotního tragického pádu Jana Třísky (†80) z Karlova mostu do Vltavy, po…

Byty v Praze si udrží svou prestiž: V nejbližších letech jejich ceny klesat nebudou

Byty v Praze si udrží svou prestiž: V nejbližších…

Odborníci na bydlení v Praze nepředpokládají, že by v nejbližších letech ceny za byty v metropoli klesaly. Stát…

 

iSport.cz

Limberský má prasklou lícní kost. Díky, Rusáku, vzkázal před operací

Limberský má prasklou lícní kost. Díky, Rusáku,…

Na hřišti trpěl bolestí, po ráně do obličeje musel střídat. A včera obránce Plzně David Limberský (33) slyšel od…

Stocha bude řešit disciplinárka. Za děkovačku mu hrozí pokuta i stopka

Stocha bude řešit disciplinárka. Za děkovačku mu…

Do angažmá ve Slavii vstoupil velmi výrazně. Záložník Miroslav Stoch je hodnocený jako zatím nejvýraznější…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

„Root beer“ není pivo v českém slova smyslu, ačkoliv se občas jako kořenové pivo překládá. Je to limonáda, co…

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní rezervace, kterou jinde v Evropě nenajdete

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní…

Když uvidíte na mapě naší republiky nápis Soos, nepropadejte panice - nikdo nevysílá signál volající o pomoc.…