14.8. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Dino 308 GT/4: Vínový klín na videu od Gear Patrol

Bývaly doby, kdy cestovní vozy z Maranella s menšími než dvanáctiválcovými motory nenesly značku Ferrari.

Značku Dino používal Enzo Ferrari, respektive jeho automobilka zprvu pro závodní motory a menší sportovní prototypy. Šlo vlastně o přezdívku jediného manželského syna commendatoreho. Alfredovi říkali doma Alfredino či dokonce právě krátce Dino. Zemřel na svalovou dystrofii v pouhých čtyřiadvaceti letech v roce 1956. Od roku 1967 se objevila i na silničních modelech 206 GT, respektive později 246 GT s vidlicovými šestiválci 2,0 a 2,4 l. Enzo totiž tvrdil, že jeho příjmení si zaslouží pouze dvanáctiválec, i když zejména u monopostů bylo toto pravidlo několikrát porušeno.

Tyto vozy tedy zprvu nenesly vůbec emblém vzpínajícího se koníka, jen žlutý obdélník s modrým rámečkem a stylizovaným nápisem Dino ve shodné barvě. Na volantech pak byly kruhové verze tohoto loga. Hranatá 308 GT/4 s klínovitým profilem karoserie představená v listopadu 1973 v Paříži nesla zvenčí rukopis legendárního Marcella Gandiniho. Ten byl ještě v té době zaměstnancem studia Bertone a navrhl pro ni skutečně originální a atypické tvary. Používalo se mimochodem i označení bez pomlčky, které je dnes běžnější.

Díky rozvoru 2550 mm mohlo auto pojmout kromě dvojice dospělých také dvě děti. Třílitrový (přesně měl objem 2927 cm3) vidlicový osmiválec byl stejně jako u předchůdců umístěn uprostřed, tedy před zadní nápravou. A navíc napříč. Jednalo se o první použití agregátu této konfigurace v produkčním voze z Maranella. Válce dvouvačkového srdce svíraly devadesátistupňový úhel, blok i hlava byly vyrobeny z hliníkové slitiny. O přípravu směsi se starala čtveřice karburátorů Weber 40 DCNF. Evropská verze dávala až 184 kW, americká byla seškrcena na 172 kW. Existovala i 208 GT/4 pro italský trh kvůli daním, které znevýhodňovaly motory s objemem nad dva litry. Ovšem i v tomto případě se nedalo o V8 (!), tentokrát s výkonem 140 kW.

Výroba byla ukončena v dubnu 1980, už v květnu 1976 však nahradil emblém Dino klasický s koníkem, značka pro „lidová“ Ferrari se přestala definitivně používat. Z marketingových důvodů, automobilka potřebovala podpořit odbyt sice krásných, ale pochopitelně též žížnivých sporťáků po palivové krizi. To ještě nikdo netušil, že přijde zakrátko další ropný šok... Modelu s třílitrovým motorem a oběma logy vzniklo celkem 2.826 kusů. Posléze jej vystřídal Mondial.

Pánové z Gear Patrol měli možnost vyzkoušet vínový exemplář ročníku 1975. Jeho současným majitelem je Anthony Rimicci z Los Angeles, kterého zpovídali. Vůz koupil bouraný a jeho dnešní stav je obrazem tvrdé práce. Přitom chtěl původně alfu... Prostě Ital, jeho kořeny sem určitě sahají. Mimochodem, šlo o vůbec první auto z Maranella, které se oficiálně dováželo do Spojených států. Většina místních dealerů nahrazovala znáčky Dino těmi „správnými“ a proto je má i to Anthonyho, ač na něj ještě vlastně nepatří. Vypadá ale úžasně včetně (původního!) béžového interiéru, kožené sedačky nezapřou léta používání. Tříramenný volant i odkrytá kulisu řazení patří přece ke každému ferrari,jakápak pádla poloautomatu! Vínový elegán byl přelakován jen jednou, po zmíněné nehodě. Motor za zády mohutně hřmí, i když je to jen osmiválec. A řazení a brzdy nejsou „z náklaďáku“, jak se všeobecně tvrdí. Jen vyžadují trochu cviku.

VETERÁN.AUTO.CZ: Dino 308 GT/4 - „skoro“ Ferrari








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Seriálové Ferrari 308 GTS Toma Sellecka mění majitele. Za pakatel... Seriálové Ferrari 308 GTS Toma Sellecka mění majitele. Za pakatel...

I zdánlivě obyčejné vozy Ferrari z 80. let nabývají na…

Video: Ferrari 308 GTSI – Vzpomínka na Magnum P.I. Video: Ferrari 308 GTSI – Vzpomínka na Magnum P.I.

Pojďte si zavzpomínat na jedno z nejkultovnějších aut…

 



 
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

TEST: Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

Dnes 11:52

V pořadí již desátá generace Hondy Civic po letech sjednocuje techniku pro trhy na obou stranách Atlantiku. Spolu s ní přicházejí také přeplňované zážehové motory pro běžné verze. Vyzkoušeli jsme menší z nich, přeplňovaný litrový tříválec.




Blesk.cz

Chytrá peněženka vás upozorní, že vám někdo leze do kapsy

Chytrá peněženka vás upozorní, že vám někdo leze do kapsy

Peněženky se za posledních několik let moc nezměnily a stále slouží k primárnímu účelu - uchovávat vaše finance.…

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

 

iSport.cz

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San Marino zaslouží obdiv

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San…

Když Německo porazilo San Marino v kvalifikaci na mistrovství světa 2018 vysoko 8:0, prohlásil útočník Thomas…

 

Reflex.cz

Evropská unie úspěšně kráčí ve stopách reálného socialismu

Evropská unie úspěšně kráčí ve stopách reálného socialismu

Když pamětník sleduje diskurs panující ve vedení Evropské unie a její aktuální výstupy, nemůže si nevzpomenout…

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru: Prima si mě nenajala a jsem opravdu nemocný

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:…

Pozornost na sebe v Česku momentálně poutá jen málokdo. 28letý Karel Ondrka se v pořadu Prostřeno! na TV Prima…