14.8. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Dino 308 GT/4: Vínový klín na videu od Gear Patrol

Bývaly doby, kdy cestovní vozy z Maranella s menšími než dvanáctiválcovými motory nenesly značku Ferrari.

Značku Dino používal Enzo Ferrari, respektive jeho automobilka zprvu pro závodní motory a menší sportovní prototypy. Šlo vlastně o přezdívku jediného manželského syna commendatoreho. Alfredovi říkali doma Alfredino či dokonce právě krátce Dino. Zemřel na svalovou dystrofii v pouhých čtyřiadvaceti letech v roce 1956. Od roku 1967 se objevila i na silničních modelech 206 GT, respektive později 246 GT s vidlicovými šestiválci 2,0 a 2,4 l. Enzo totiž tvrdil, že jeho příjmení si zaslouží pouze dvanáctiválec, i když zejména u monopostů bylo toto pravidlo několikrát porušeno.

Tyto vozy tedy zprvu nenesly vůbec emblém vzpínajícího se koníka, jen žlutý obdélník s modrým rámečkem a stylizovaným nápisem Dino ve shodné barvě. Na volantech pak byly kruhové verze tohoto loga. Hranatá 308 GT/4 s klínovitým profilem karoserie představená v listopadu 1973 v Paříži nesla zvenčí rukopis legendárního Marcella Gandiniho. Ten byl ještě v té době zaměstnancem studia Bertone a navrhl pro ni skutečně originální a atypické tvary. Používalo se mimochodem i označení bez pomlčky, které je dnes běžnější.

Díky rozvoru 2550 mm mohlo auto pojmout kromě dvojice dospělých také dvě děti. Třílitrový (přesně měl objem 2927 cm3) vidlicový osmiválec byl stejně jako u předchůdců umístěn uprostřed, tedy před zadní nápravou. A navíc napříč. Jednalo se o první použití agregátu této konfigurace v produkčním voze z Maranella. Válce dvouvačkového srdce svíraly devadesátistupňový úhel, blok i hlava byly vyrobeny z hliníkové slitiny. O přípravu směsi se starala čtveřice karburátorů Weber 40 DCNF. Evropská verze dávala až 184 kW, americká byla seškrcena na 172 kW. Existovala i 208 GT/4 pro italský trh kvůli daním, které znevýhodňovaly motory s objemem nad dva litry. Ovšem i v tomto případě se nedalo o V8 (!), tentokrát s výkonem 140 kW.

Výroba byla ukončena v dubnu 1980, už v květnu 1976 však nahradil emblém Dino klasický s koníkem, značka pro „lidová“ Ferrari se přestala definitivně používat. Z marketingových důvodů, automobilka potřebovala podpořit odbyt sice krásných, ale pochopitelně též žížnivých sporťáků po palivové krizi. To ještě nikdo netušil, že přijde zakrátko další ropný šok... Modelu s třílitrovým motorem a oběma logy vzniklo celkem 2.826 kusů. Posléze jej vystřídal Mondial.

Pánové z Gear Patrol měli možnost vyzkoušet vínový exemplář ročníku 1975. Jeho současným majitelem je Anthony Rimicci z Los Angeles, kterého zpovídali. Vůz koupil bouraný a jeho dnešní stav je obrazem tvrdé práce. Přitom chtěl původně alfu... Prostě Ital, jeho kořeny sem určitě sahají. Mimochodem, šlo o vůbec první auto z Maranella, které se oficiálně dováželo do Spojených států. Většina místních dealerů nahrazovala znáčky Dino těmi „správnými“ a proto je má i to Anthonyho, ač na něj ještě vlastně nepatří. Vypadá ale úžasně včetně (původního!) béžového interiéru, kožené sedačky nezapřou léta používání. Tříramenný volant i odkrytá kulisu řazení patří přece ke každému ferrari,jakápak pádla poloautomatu! Vínový elegán byl přelakován jen jednou, po zmíněné nehodě. Motor za zády mohutně hřmí, i když je to jen osmiválec. A řazení a brzdy nejsou „z náklaďáku“, jak se všeobecně tvrdí. Jen vyžadují trochu cviku.

VETERÁN.AUTO.CZ: Dino 308 GT/4 - „skoro“ Ferrari








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Krasavec, nebo kýč? Atypické Ferrari 308 GTS je k mání, stojí 5 milionů korun Krasavec, nebo kýč? Atypické Ferrari 308 GTS je k mání, stojí 5 milionů korun

Klasických vozů Ferrari je po různých aukcích k mání…

Seriálové Ferrari 308 GTS Toma Sellecka mění majitele. Za pakatel... Seriálové Ferrari 308 GTS Toma Sellecka mění majitele. Za pakatel...

I zdánlivě obyčejné vozy Ferrari z 80. let nabývají na…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…