14.8. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Dino 308 GT/4: Vínový klín na videu od Gear Patrol

Bývaly doby, kdy cestovní vozy z Maranella s menšími než dvanáctiválcovými motory nenesly značku Ferrari.

Značku Dino používal Enzo Ferrari, respektive jeho automobilka zprvu pro závodní motory a menší sportovní prototypy. Šlo vlastně o přezdívku jediného manželského syna commendatoreho. Alfredovi říkali doma Alfredino či dokonce právě krátce Dino. Zemřel na svalovou dystrofii v pouhých čtyřiadvaceti letech v roce 1956. Od roku 1967 se objevila i na silničních modelech 206 GT, respektive později 246 GT s vidlicovými šestiválci 2,0 a 2,4 l. Enzo totiž tvrdil, že jeho příjmení si zaslouží pouze dvanáctiválec, i když zejména u monopostů bylo toto pravidlo několikrát porušeno.

Tyto vozy tedy zprvu nenesly vůbec emblém vzpínajícího se koníka, jen žlutý obdélník s modrým rámečkem a stylizovaným nápisem Dino ve shodné barvě. Na volantech pak byly kruhové verze tohoto loga. Hranatá 308 GT/4 s klínovitým profilem karoserie představená v listopadu 1973 v Paříži nesla zvenčí rukopis legendárního Marcella Gandiniho. Ten byl ještě v té době zaměstnancem studia Bertone a navrhl pro ni skutečně originální a atypické tvary. Používalo se mimochodem i označení bez pomlčky, které je dnes běžnější.

Díky rozvoru 2550 mm mohlo auto pojmout kromě dvojice dospělých také dvě děti. Třílitrový (přesně měl objem 2927 cm3) vidlicový osmiválec byl stejně jako u předchůdců umístěn uprostřed, tedy před zadní nápravou. A navíc napříč. Jednalo se o první použití agregátu této konfigurace v produkčním voze z Maranella. Válce dvouvačkového srdce svíraly devadesátistupňový úhel, blok i hlava byly vyrobeny z hliníkové slitiny. O přípravu směsi se starala čtveřice karburátorů Weber 40 DCNF. Evropská verze dávala až 184 kW, americká byla seškrcena na 172 kW. Existovala i 208 GT/4 pro italský trh kvůli daním, které znevýhodňovaly motory s objemem nad dva litry. Ovšem i v tomto případě se nedalo o V8 (!), tentokrát s výkonem 140 kW.

Výroba byla ukončena v dubnu 1980, už v květnu 1976 však nahradil emblém Dino klasický s koníkem, značka pro „lidová“ Ferrari se přestala definitivně používat. Z marketingových důvodů, automobilka potřebovala podpořit odbyt sice krásných, ale pochopitelně též žížnivých sporťáků po palivové krizi. To ještě nikdo netušil, že přijde zakrátko další ropný šok... Modelu s třílitrovým motorem a oběma logy vzniklo celkem 2.826 kusů. Posléze jej vystřídal Mondial.

Pánové z Gear Patrol měli možnost vyzkoušet vínový exemplář ročníku 1975. Jeho současným majitelem je Anthony Rimicci z Los Angeles, kterého zpovídali. Vůz koupil bouraný a jeho dnešní stav je obrazem tvrdé práce. Přitom chtěl původně alfu... Prostě Ital, jeho kořeny sem určitě sahají. Mimochodem, šlo o vůbec první auto z Maranella, které se oficiálně dováželo do Spojených států. Většina místních dealerů nahrazovala znáčky Dino těmi „správnými“ a proto je má i to Anthonyho, ač na něj ještě vlastně nepatří. Vypadá ale úžasně včetně (původního!) béžového interiéru, kožené sedačky nezapřou léta používání. Tříramenný volant i odkrytá kulisu řazení patří přece ke každému ferrari,jakápak pádla poloautomatu! Vínový elegán byl přelakován jen jednou, po zmíněné nehodě. Motor za zády mohutně hřmí, i když je to jen osmiválec. A řazení a brzdy nejsou „z náklaďáku“, jak se všeobecně tvrdí. Jen vyžadují trochu cviku.

VETERÁN.AUTO.CZ: Dino 308 GT/4 - „skoro“ Ferrari








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 



Krasavec, nebo kýč? Atypické Ferrari 308 GTS je k mání, stojí 5 milionů korun Krasavec, nebo kýč? Atypické Ferrari 308 GTS je k mání, stojí 5 milionů korun

Klasických vozů Ferrari je po různých aukcích k mání…

Seriálové Ferrari 308 GTS Toma Sellecka mění majitele. Za pakatel... Seriálové Ferrari 308 GTS Toma Sellecka mění majitele. Za pakatel...

I zdánlivě obyčejné vozy Ferrari z 80. let nabývají na…

 



 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo Piráti? Podívejte se

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo…

Lídři největších politických stran se v průběhu kampaně vyjadřovali k možné povolební spolupráci. Kdo s kým by…

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…