Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Pravdy a mýty o LPG: Opravdu s plynem ušetříte?

Ve chvíli, kdy benzin a nafta atakují cenu čtyřiceti korun, se zájem motoristů obrací k plynu. Má smysl takto šetřit?
Zpět na článek
13. 2. 2021 18:58
Plyn
Díky moc za suprové shnutí... Já jsem si takové podobné srhnutí přečetl i na tomto webu - https://www.cerstvezpravy.cz/ a musím říct, že se asi rozhodně vyplatí jít do plynového auta, protože na tom člověk výrazně, ale opravdu výrazně, ušetří :-) Go green, jak by řeklo spoustu lidí :-) Mějte se hezky.
Avatar - Ronault.
5. 7. 2012 16:30
Re: LPG stanice v Evrope
Na Balaton není problém s LPG, byl jsem loni a minimálně 2 jsou kolem balatonu. Já čerpal pro zahraničí tady: [odkaz]
Ale třeba další stanice je i v Keszthely... stačilo se zeptat v kempu a hned mi poradili. Každopádně jak v SK, tak HU je LPG rozšířené a není problém.
17. 6. 2012 19:18
LPG stanice v Evrope
Je nejaka mapa lpg cerpacek pri ceste do Madarska k Balatonu?nebo do Italie,nikde jsem takovou zatim nenasel.
JInak mam octavii 1.8 110kw,system lovato zatim spokojenost spotreba 8,3-8,7
18. 3. 2012 16:42
Re: Tankovani
Asi sa boja toho, ze by kazdy ujizdel, alebo ked uz niekoho nalakas dnu do budky, tak si kupi nejake to predrazene zbozi, co mam maju.
18. 3. 2012 03:43
Re: Tankovani
V USA je primo kategorie povolani, ktera vetsinou vydelku spoleha na spropitne. Nejtypicteji prave v restauracich: kdyz decka otaci hamburgry, dostanou treba 10$/hodinu (ne moc nad minimalni mzdou), ale kdyz je roznasi na place, maji napriklad jen 4$ (jina uroven minimalni mzdy), zbytek by se jim mel dorovnat (a casto vyrzne vylepsit) z dysek. Proto standartni 20% spropitne, 25% je velmi slusne. Na uctence od kreditky jsou dalsi dva radky, dysko a soucet, co tam rukou dopisete a hospoda pak nauctuje finalni castku.
Vubec nerozumim tomu, proc nejsou u nas platebni terminaly u kazdeho stojanu. Copak je prace pokladnich tak levna? Navic v noci nemusi byt na pumpe nikdo a ta porad prodava benzin a naftu.
Avatar - Slavek-TDM
17. 3. 2012 22:00
Re: Pentastar
Fiat v Mlady Boleslavi vezl predminulej tyden na prestavbu Pentastar v novym Freemontu nekam do Hradce Kralove. Jelikoz tim kupujici neztraci zaruku, asi uz to predtim ta firma nekdy delala a nebo ji zkratka veri. Jen doufam, ze zrovna toto nebylo tvoje auto, to by pak byla rada naprd >:D
15. 3. 2012 21:02
Pentastar
Nevíte zda někdo už dal plyn na motor Pentastar ? Hledám a zatím se mi zdají všechny firmy nic moc ...a hlavně to nikdo ještě nedělal...
15. 3. 2012 12:50
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Nicméně mitsubiší 4G64(2351ccm, 110kW, přímovstřik) tam není :-(
15. 3. 2012 11:54
Re: NENÍ pravda, že LZE přestavět všechno!!
Tak BMW 760 nevím, ale osobně jsem viděl na LPG předělaný aktuální Mercedes S600 a Maserati 4200 (tj. s motorem V8 od Ferrari), obojí v Německu. Ale netuším, kdo dělal tu přestavbu...
Avatar - Slavek-TDM
15. 3. 2012 10:46
Re: NENÍ pravda, že LZE přestavět všechno!!
No to je asi slusna pakarna. Jednak jednotky umi vetsinou maximalne 8 valcu a pak se musi davat do serie (coz nektere umi). Ale pro primej vstrik je potreba privstrikovat benzin, aby se neutavily vstriky. Nicmene tady jsem nasel, ze to LKauto umi :-) [odkaz]
15. 3. 2012 08:46
NENÍ pravda, že LZE přestavět všechno!!
Neznám nikoho, kdo by dokázal přestavět na LPG BMW 760il v V12 r.v. 2004... jedná se o přímý vstřik benzínu. Cena nerozhoduje, ale prostě nikdo to neumí udělat....
Avatar - Parda71 (BMWfans)
14. 3. 2012 23:21
Re: Stručné, ale pravdivé
Fá je u nás odjakživa Favorit, synku >:D Dohodil jsem ji za tři tisíce na naučení a teď ho trápí i její manžel na stavbě. Odvezl 1,2 tuny betonu na vozíku >:D
No odpovídá to, sice si mě teď trošku s těmi 50l znejistěl, ale víc než za 500 tam natankovat nejde, takže 26 nebo 26l odpovídá. Švagrův kamarád, který dělá do LPG říkal, že to je hodně malá bomba, ale to je celkem jedno, stejně to jezdí jen kolem komína.
Bomba je přes celý kufr, ale samozřejmě, že tam člověk vždy nacpe co potřebuje ;-) To auto už toho odvezlo...
Avatar - Ronault.
14. 3. 2012 18:54
Re: Stručné, ale pravdivé
Fá? Jako Favorit? :-O Nebo myslíš Ká jako Ford Ka? :-O

Jak říkám, měl jsem ve Fáčku něco kolem padesáti a tři krosny se mi k nádržy vždy vlezly... a k nim ještě nějaké ty notebooky a i taška, vždy šlo o to "umět to tam naskládat"
Avatar - Parda71 (BMWfans)
14. 3. 2012 18:17
Re: Stručné, ale pravdivé
Do starších aut určitě, ale nějak si nedovedu představit třeba OII s válcovou místo toroidní nádrže 8-s
Sestra má ve Fá na plyn jen 26l tuším, víc se tam nevleze, a stejně je přes celý kufr.
Avatar - Lucaslegend
14. 3. 2012 16:43
Vtec
Tak to ja mam spotrebu 10 - 14... Firmu ti neporadim v cz. Jedine viem ze celkom dobra firma je v Hlohovci na Sk. Pozri diskusiu na hondaclub.cz:
[odkaz]
14. 3. 2012 16:21
Re: Vtec
No spotrebu 8-9 zalezi jak jazdim .. jeto taky tocivy VTEC ... nerad som ked to padne pod 3 - 3.5 kRPM .. JE to este Karburator alebo rozdelovac tusim ... NEporadis neaku firmu v Cr alebo neake forum ?
Avatar - Lucaslegend
14. 3. 2012 14:15
Vtec
kludne prerob vtec, neni problem. Ja sa chystam tiez prerobit 3.5 vtec. Len nezabudni aby to malo elektronicke davkovanie domazavania sediel !!! ...a to mas na 1.6 taku velku spotrebu???
14. 3. 2012 13:49
RADA O POMOC A ZHODNOTENIE
Vazeni fundovani odbornici a garazisti ... Oplati sa prekopat na plyn Hondu Civic 5g 1.6 ESI ?? Upozornujem VTEC motor, AK ano tak napiste pripadne rizika , nevyhody . Resp pribliznu cenu alebo doporucte neakeho prestavbara na severnej MORAVE . S autkom som velmi spokojny a jazdim s nim strasne rad .. akurat ..nemozem tak casto ako by som chcel koli cene benzinu.
Avatar - Ronault.
14. 3. 2012 13:08
Re: Stručné, ale pravdivé
Dělají, dělají. Ještě jak jsem musel měnit nádrž ve Fáčku, tak jsem měnil opět za válcovou. Chtěl jsem to přestavět na toroid, ale moc se jim do toho nechtělo, protože by museli měnit i všechny trubky atd. což by stálo mailand. Ale zvolik jsem alespoň nádrž, která do kufru sedla přesněji na šířku a tuším o 4l menší. Ono dneska při hustotě sítě je zbytečné mít 50l nádrž. My v prvním Fáčku měli dokonce 60l nádrž
14. 3. 2012 09:25
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Tady je seznam motorů, pro které je už spracované kapalné vstřikování LPG.
[odkaz]
14. 3. 2012 09:20
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Opravdu to nežere benzín. Vialle totiž má systém, který využívá stejné vsřikovací trysky jako pro benzín. A jelikož se vstřikuje v kapalném stavu, není potřeba přívstřik jako u ostatních systému, které vstřikují LPG do sání. Naposledy jsem tankoval benzín 24.12. plnou (vánoční dárek vpower racing) a ještě teď tam mám 1/3 nádrže. Mezi tím jsem ujelpřes 3,5k km. Na benál jedu jen když mi dojde LPG. :-)
A co se týče servisních intervalů, jsou shodné s benzínem. Tedy co 15k km. Jo a musí se častěji měnit svíčky :-(. Zatim tam nechám co tma je, ale příště tam dám iriiové. Na subaru jsem je měl (tam jsem měl tartarini LPG) a vydžely stejně jako na beznín (60k km)
14. 3. 2012 08:37
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
To chceš jako říct, že ti to nežere žádný benzín? Co jsem četl, spotřeba je tak 20-30% benzínu a zbytek plyn, benzín se přivstřikuje z důvodů chlazení vstřikovacích trysek. Mám 1,8 TSI s automatem a nějak jsem k přestavbě nenašel odvahu a výpočet ekonomičnosti moc nevychází. Navíc nerad jezdím do servisů a s plynem jsou kontroly co 10000 km, z toho by mi brzo hráblo. JInak je interval co 30000 km nebo 2 roky ( olej a filtr si co 15000 km vyměním mezitím sám, nejsem vrah motorů ).
Avatar - Slavek-TDM
14. 3. 2012 08:15
Re: Preco nejazdime vsetci na LPG?
Tak LPG je stale ropnej derivat, a ne vsude je dostatecna infrastruktura. Takze automobilkam se nevyplati nejak masivne propagovat vedlejsi produkt a slozite vyvijet dalsi verzi stejneho motoru. S CNG to je trochu neco jinyho, jedna se o zemni plyn, loziska zrejme jsou vsude mozne a infrastruktura se masove rozviji a navic je trubka v kazdy vetsi vesnici. Proto vetsina vyrobcu otukava trh s par modely, aby byly pripraveny na pripadnej rozmach, kterej podle meho prijde. Zalezi, kdo bude jak lobovat... ;-\
13. 3. 2012 23:53
Re: zase
Aktivně tím že klesající píst vytvoří tlakový gradient - negativní proti atmosférickému tlaku. to je ten princip nádechu o kterém jsem mluvil. Když je filtr hůř propustný tak se diference tlaků zvyšuje. Tedy tam ztráta je.
Za další čím delší je sací potrubí a čím více záhybů má (nebo nedejž bože, jako jsem to měl v cliu, je potrubí vystláno látkou) tím více dochází k nelaminárnímu proudění, které zvyšuje odpor. Na tom jsou založeny kity přímého sání. ve zkratce se sníží čerpací zátěž motoru.

to samé ale obráceně jde udělat "za motorem" vyleštěním výfukových kanálů popř. odebráním tlumičů, které zase generují vyšší tlak za motorem, který píst při cestě vzhůru musí přetlačit.

Vzduchu se do válce u atmosféry o moc více nedostane. Není kam, není jak.. Od toho je přeplňování.

Jinak samotné LPG na to citlivé není pokud jde o nový - myšleno moderní - systém. Pokud máš normální řízený motor tak ten na základě informací z váhy vzduchu a lambda sondy neustále dopočítává přesnou dávku paliva a čas vstřiku na základě zatížení a požadavků na výkon. Dnešní lpg jednotky fungují jako slave. Tedy neustále dostává info o mapě z benzínové řídící jednotky a na základě toho přes své vlastní vstřikovače pouští do sání plyn.

Já mám E38 4,4 vanos i s filtrem a potíže o, kterých mluvíš (chcípání na volnoběh atd) jsem neměl, dokud jsem auto nepůjčil a kolega mi ho neuvařil. Naštěstí je to jen "chycené" takže s tím ještě můžu jezdit ale čeká mě nemilá výměna hlavy. Chcípání opravdu není od plynu. Předpokládám že i tobě kolisají otáčky při volnoběhu na benzín.

plynu zdar
Avatar - Parda71 (BMWfans)
13. 3. 2012 23:16
Re: Stručné, ale pravdivé
Tak válcové nádrže už jsou kus historie, ty už se ani nedělají, nebo ano? Toroidní je jasná volba.
Jinak pravda, stejně člověk vozí nejčastěji jen vzduch, na plno kufr využívá málokdo. Až na vyjímky a jízdy na dovolenou, samozřejmě.
13. 3. 2012 22:52
Re: rwe
CNG je v dnešní době zajímavá alternativa k elektromobilu.
13. 3. 2012 22:43
Re: zase
Sportovní filtr si také musí velmi dobře rozmyslet majitel vozu na E85, byť se hodně doporučují. Když tomu nerozumíš, tak je to stejně dobře cesta do pekel.
Avatar - Ronault.
13. 3. 2012 22:37
Re: Stručné, ale pravdivé
No jo, to je vždy něco za něco, jako ve všem. Proto je lepší pro LPG kombi. Velké zlepšení v tomto směru znamenaly toroidní nádrže. Člověk si to ani neuvědomí, ale pokud převážíš malé věci nebo jen třeba tašky, tak nádrž tolik nevadí, ale když jsi měl válec, který na pevno přepažil kufr a nic objemnější se do něj nedalo dát, tak to byl docela problém. Rezervu prostě dáš někam jinam a převezeš i skříň.
Částečně to před 10 lety řišili Holanďané tak, že nádrže neměli napříč, ale na jedné straně podélně. Pro majitelé vyvážených BMW asi noční můra, ale pro takovou Lagunu I, kterou jsem tehdy s takovou nádrží viděl, to až takový děs nebyl :-)
Avatar - Parda71 (BMWfans)
13. 3. 2012 22:22
Re: Stručné, ale pravdivé
Pokud je ve tvých představách rebélie auto na LPG bez nálepky, tak to... nevím, nevím JaMMe 8-s >:D
Avatar - Parda71 (BMWfans)
13. 3. 2012 22:21
Re: Stručné, ale pravdivé
Nenapsal, ale já to tak pochopil. To je potom jasné, že když máš rezervu, tak je ti lepící sada k ničemu ;-)
Jsem stejného názoru, rezerva je základ, ale zas snižovat objem kufru třeba u sedanu trojkové řady ještě rezervou je na prd.
No nechme to, to je moc filozofování ;-)
13. 3. 2012 21:47
Re: Preco nejazdime vsetci na LPG?
a jaj, neprecital som si cast diskusie o TSI.. takze ide to ale je to drahsie. Stale sa to ale viac vyplati ako diesel, ktory tolko penazi na palive neusetri. Navyse nie kazdy ho ma rad >:D
13. 3. 2012 21:42
Re: Preco nejazdime vsetci na LPG?
Mám Fabii II RS Combi :-), LPG bez potíží, nádrž za 700Kč a najedu na ní po městě cca 410km
13. 3. 2012 21:40
Preco nejazdime vsetci na LPG?
Stale sa mi zda divne, preco na LPG nejazdia vsetci. To by bol nejaky problem prvoplanovo stavat auta aj s nadrzou na plyn niekde mimo batozinoveho priestoru? Kdesi pod zadnymi sedadlami? A ked je to odpadny produkt tak co sa tu babreme s benzinom...
Ja si myslim, ze je to v tom, ze je to vyhodne hlavne teraz ked nie je LPG zatazene danou. Ak by sa to rozsirilo masovo, tak ci tak by to pokaslali nejakou spotrebnou danou.
Ma niekto skusenost s prerabkou nejakeho moderneho benzinu (priamovstrek, turbo, CVT)?
Avatar - Ronault.
13. 3. 2012 21:36
Re: zase
Čím aktivně?

Jde o to, že nějaké ztráty dané sáním na výkon nejsou způsobeny nějakými zvýšenými náklady na sání, ale prostě horší prostupností, což vede k menšímu množství vzduchu, nic víc. Proto se často udává, že sportovní filtry jsou velice sporné pro turbomotory.

Druhou stránkou věci je, že výrobce motoru samozřejmě má váhu vzduchu v sání, či jinak monitoruje množství vzduchu. Samotné LPG je na to velmi citlivé, hlavně když je vzduchu více, než ve skutečnosti motor a řídící jednotka počítá, stává se tak často u netěsnosti sání, což je občasný problém aut na LPG, že můžou vykazovat občasné "chcípání" motoru na volnoběh po vyřazení. Měl jsem s tím osobně problémy, než jsme zjistili, kde je problém a naopak čistý filtr situaci ještě zhoršoval.
13. 3. 2012 21:11
Re: zase
Motor nasává aktivně vzduch, skrze sací potrubí. pro zasvěcené sání. čemu na tom není rozumět?
Avatar - Vencos
13. 3. 2012 20:43
Re: nafta
zmýlil jsem se, to mám radost :-)
Avatar - Vencos
13. 3. 2012 20:35
nafta
Tak jsem si přečetl nadpis a očekávám konečné rusmé ve stylu "radši si kupte dýzl,je moderní, voňavý a euro-korektní"
Jdu si to přečíst a dufám,že se mýlím
Avatar - Ronault.
13. 3. 2012 20:28
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Tak já mám výhodu, jak koukám, že tam mí favorité na LPG nejsou, ani mé současné auto :-)
13. 3. 2012 20:24
Re: Propočet
"Ani bych takovou potvoru 3,0L nechtěl živit co se týká oleje, pneu atd......"

co to je za blbost? never vsem blbostem co ti navykladal nekdo v hospode u píva >:D
13. 3. 2012 20:12
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
jj, sem jen v jednom komentari shrnul co mi v clanku chybelo. V tom clanku vlastne chybi vetsina toho co by mel nekdo kdo si chce predelat auto na lpg vedet.
ten black list je dobrej, ale nekdy skoro lepsi nevedet ;-) Ted resim nove auto a samo ho chci opet na lpg, jenze vetsinu mych favoritu seznam vyradil.
13. 3. 2012 20:06
ciste prakticky
proc nemit 6-8 "Vecko" (na radove vicevalce samo nezapominam :-) ) v benzinu pri stejnych provoznich nakladech jako maji 4 hrnkove diesely :-) jen je skoda ze nektere automobily se jaksi prestavaj v tech vicevalcovich benzinech nabizet na ukor vicero naftogeneratoru, preba prome dobudoucna atraktivni Jaguar XF Sportrake jaksi jen s benzinovim 5 litrem asi mnoho zakazniku mit nebude a prome bazarovich kousku navyber asi tedy mnoho nebude

jinak plyn ma jednu mozna opomijenou vlastnost dobudoucna, v dobe kdy bude benzin a nefta prislis drahou zalezitosti pro doptavu a ropa se bude pouzivat treba jen pro prumyslove vyuziti (i dnes je pro toto vyuziti pouzivana vetsina toho co se vytezi) tak plyn bude stale coby odpadni slozka moct bejt vyuzivana k doprave
13. 3. 2012 19:56
Re: rwe
Přestavby na zemní plyn (CNG) jsou trochu složitější a stojí daleko víc. Plus málo plniček. Hodí se to tedy spíše pro náklaďáky a autobusy, kdy si firma může v "depu" udělat svou vlastní plničku.
Avatar - Ronault.
13. 3. 2012 19:49
Re: rwe
Jo, CNG je v některých věcech lepší, ale bohužel hledání plničky, když ti dojde palivo někde daleko od domova, je průser. CNG je aktuálně pokud vím v repulice 16, LPG několik stovek.
Avatar - petrumr
13. 3. 2012 19:47
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Ronault.
13. 3. 2012 19:37
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Tohle víceméně vím :-) ;-) Ale ten odkaz je perfektní :yes:
Avatar - Ronault.
13. 3. 2012 19:31
Re: Stručné, ale pravdivé
To jsem přece nenapsal. Mám v kufru normální plnohodnotnou rezervu. Bez rezervy bych prostě nevyjel, má životní zkušenost mě naučila mít rezervu vždy. Cestou na příjmačky jsme roztrhli gumu tak, že by se zalepit nedala. Představa, že tam čekám na žluté anděly a nestihnu to by mi komplet změnila život. ;-) Takže maximálně jsem uvažoval o dojezdovce, která je užší, ale pokud víš, jak auto využívám, tak přesto jsem nenarazil na problém, že by mi kufr nestačil. :-) Jo, s Fačkem to bylo horší, tam to opravdu nestačilo ;-\
Avatar - Ronault.
13. 3. 2012 19:28
Re: Stručné, ale pravdivé
Neboj, auto na LPG máme doma už od doby, kdy tys ani netušil, co LPG je, už to bude 17 let v kuse a celkově doma bylo už 6 aut na LPG a všechny až na to poslední náleku LPG vzadu měly aniž bych z toho nějaký mindrák měl mít. Naopak se cítím opravdu skvěle, když nemám depresi říct na plničce "plnou".

Mé důvody jsou jiné. Za prvé tam nálepka nebyla, u předešlých aut mi ji tam vždy přestavce nalepil sám aniž bych o to stál. Za druhé se mi prostě žlutá nálepka na zadním okně nelíbí, stejně jako se mi nelíbí díra v nárazníku či přepínač umístěný na moc viditelném místě interiéru. Prostě si na takové detaily potrpím.
A za třeti jde i o zmíněné parkování.

Takže si své mindráky nech pro povídání doma, třeba budou na ten konfrontační tón zvědavy, joudo :no:
Avatar - Parda71 (BMWfans)
13. 3. 2012 19:17
Re: Stručné, ale pravdivé
Takže jezdíš úplně bez rezervy? Aspoň bez lepící sady bych nevyjel, risk spoléhat na anděly a taky to leze do peněz. Jasně, druhá věc je, když gumu prorazíš zboku nebo, tak že ti nepomůže krom rezervy nic.

Máš to vykoumané ;-)
Avatar - Ronault.
13. 3. 2012 19:00
Re: zase
Odpovídej, co je poháněno motorem na sání atmosférického motoru, že se tím sníží ty tvé čerpací ztráty.
13. 3. 2012 18:21
Re: Stručné, ale pravdivé
Si len taky vesnicky rebel alebo mas mindrak mat nalepku LPG alebo to mas namontovane nacierno?
13. 3. 2012 17:21
Re: zase
Hlavní důvodem, proč má LPG vyšší spotřebu, je jeho nižší hustota. Zjednodušeně je litr benzínu roven cca 0,70 kg, zatímco litr LPG má jen cca 0,55 kg.
Pokud by se paliva prodávaly na kilogramy, tak by byla spotřeba nižší u LPG, protože má vírně vyšší výhřevnost a oktanové číslo ve srovnání s benzínem.
13. 3. 2012 17:06
Re: zase
Atmosférický znamená bez přeplňování (už z názvu). A jakou energii? to má být řečnická otázka nebo něco rafinovaného?
13. 3. 2012 16:48
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
U fordu se můžou vyskytovat problemy od doby co začli používat motory Mazda MZR neboli Ford Duratec. Nejproblémovější je motor 1,6l co se dával do focusů.
Obecně jsou problémy s tím, že LPG má delší dobu hoření a hoří při vyšší teplotě.
Při chudé směsy pak může docházet k podpalování ventilů. Předělat jde samozřejmě každé auto, je to jen otázka peněz. V NL se například běžně u Fordů měnili hlavy za "plynové". Jejich úprava by měla cca odpovídat těm co se používají pro E85, které má do jisté míry podobné vlastnosti.
Na tomto odkazu je black List od výrobce LPG zařízení PRINS ( [odkaz] Těch motorů je tam spousta, ale reálná situace není tak černá. Jen je nutné LPG po zajetí dobře seřídit a občas kontrolovat vůle ventilů (á 30kkm).
Pro LPG je ideální kombinace Hydraulických zdvihátek ventilů, které si sami upravují jejich vůli a tvrzených ventilovych sedel. Bohužel dnes je těchto motorů jako šafránu. Boom hydroštelů byl na přelomu osmdesátých a devadesátých let, od začátku tisíciletí od nich výrobci houfně ustupují a používají podložky či kalíšky. U některých motorů ventily nelze seřídit v podstatě vůbec.
O přínosu Flashlube a podobných maziv se dá spekulovat, neexistuje snad žádná studie, která by jejich přínos potvrzovala. Někteří plynaři o nich mluví jako o zbytečnosti bez valného přínosu jiní naopak. Do turbo motorů se bežně nepoužívají, i když v dněšní době existuje i přímaz "pod tlakem".
O těchto důležitých informacích se článek vůbec nezmiňuje, přijde mi to jako mnoho slov o ničem.
Avatar - Ronault.
13. 3. 2012 16:36
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Takoví pochybovači byli v dobách, kdy se začaly přestavovat první bezkarburátorové auta u nás. Na R19 jsme platili za LPG nějakých 30t Kč plus 8tis. schválení, protože neexistovaly hromadné přestavby. Ejhle dneska by to vyšlo tak na 15t. Laguna nemá sekvenční, protože to tehdy stálo kolem 60t Kč, dnes tak 25t. Takže za 5 let bude situace zase jiná, stačí, když se zapojí konkurence a prodá se dostatečné množství systémů, tak je to se vším.
Avatar - Ronault.
13. 3. 2012 16:32
Re: zase
A jakou energii a na co ten atmosférický motor (už ze svého názvu) vynakládá?
13. 3. 2012 16:17
LANCER 1,8 MIVEC
A viete mi niekto povedať, resp. máte niekto skúsenosti s prestavbou MITSUBISHI LANCER, 1,8MIVEC, r.v. 2009 na LPG. Teraz s ním jazdím v priemere za 8l, čo nie je veľa, ale prečo nejazdiť lacnejšie? :-)

Veľká vďaka
13. 3. 2012 14:48
Re: Tankovani
No v Subaru co jsem měl , tak tam to u Tartarini trvalo cca 3-4km i v mrazu. Pravda, bez zapnutého topení, to sem zapínal až se přepl na plyn :). A při každodenní jízdě 20km do práce to nebyla taková tragedie. U Vialle (přímo vstřik, myslím LpDI nebo taknějak) startuju na to, na co jsem vypnul motor. Tj. jedu na plyn a vypínám motor => startuju na plyn. V mrazech to občas chtělo chvilku podržet, ale nic, z čeho bych si měl rvát vlasy :-)
13. 3. 2012 14:45
Re: Spotreba + komplikacie
V Německu prý lze občas narazit i na třetí - tuším belgický - systém... Ostatní země v Evropě to prý mají na svém území jednotně a většina jede podle Taliánů.
Ale moc nevím, s plynem teprve začínám.
13. 3. 2012 14:40
Re: Tankovani
Taky mám BRC, ale jiný vůz. Při teplotách kolem nuly mi trvá přepnutí na plyn za studena cca 2 km. Ovšem jestli se to kolegovi vyplatí, to závisí i na tom, jestli mezi krátkými úseky po městě motor stihne vychladnout (resp. jestli se vůbec ohřeje)...
13. 3. 2012 14:32
Re: zase
já mluvil primárně o snížení sacích ztrát. motor nemusí vynakládat tolik energie k nádechu. to že se tam kvůli tomu dostane více vzduchu je snad zřejmé.
13. 3. 2012 14:07
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
O tom silně pochybuju, že cena u Vialle půjde dolů. Už před 2mi roky to bylo za nemalé peníze. A vzhledem k tomu, že mi při každé návštěvě nahrají nový sw (ano, bylo to jen 2x ;-) ) , tak je celkme pochopitelné, že musí investovat do vývoje. Nepátral jsme po tom, kolik to stojí jinde, lepší nevědět :-) a hlavně, nepátrat, bo by mě pak mohl trefit šlak ;-)
13. 3. 2012 13:59
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Tak já mám TSI :-) 1,4 132kW. namontoval jsme to v srpnu a k dnešnímu dni mám naježděno 17k km. Kromě toho, že mi to před garančkou zrušilo svíčky, které jsou potřeba u LPG opravdu kvalitni, tak jen servis LPG (500Kč) a normální garančka ve škodováckém servisu. Výkonově žádný rozdil. Spotřebou, no ted jezdím hlavně po městě, takže od 7,5-13l, záleží na provozu a lehké noze ;-) . Nicméně tankovat za 700,- je legrace proti 2k za benzín. Ten tankuju sem tam, kdy neodhadnu, kolik zbývá plynu. Přestavba sice byla šprochu dražší (60k), ale chtěl jsem automat a LPG (Vím, není to normální, ale co dnes je:) ). A jelikož jezdím denně, tak se mi to oplatí. tedy věřím tomu, že vše vydrží. nic jiného mi stejně nezbyde :). Tankuju jen u větších pump. Takové ty home made LPG stanice ignoruju.
Avatar - Ronault.
13. 3. 2012 13:46
Re: zase
To jde ruku v ruce, se sníženými sacími ztrátami nasaješ při atmosférickém motoru logicky více vzduchu. Základy fyziky...
Avatar - Ronault.
13. 3. 2012 13:40
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
I Vialle už předělalo a jmenuje se to LPi. Taky se na to těším, jen ta cena zatím nevypadá až tak optimisticky... ale půjde dolů.
Avatar - Ronault.
13. 3. 2012 13:38
Re: Stručné, ale pravdivé
Spíše se počítá, že každý matematiku zvládá a každý si to umí spočítat dle cen paliva v jeho okolí. Takových tabulek často ne zcela přesných byly stovky.

Ano, statistika SDA není přesná, ale na to se neumírá, naštěstí.
Avatar - Ronault.
13. 3. 2012 13:36
Re: Stručné, ale pravdivé
Já lepící sadu nemám a považuju to za naprostou kravinu, ale jsou tací, co to ocení. A možná si dovedu představit, že při ježdění jen po městě mě odrovnaná guma vadit nebude, naopak někde 200km od baráku volat žluté anděly...

Na Laguně není nálepka celých 7 let a zatím si nevšimli jak policajti, tak na STK, kdyžtak ji mám v šuplíku pod sedadlem >:-[]
Avatar - Ronault.
13. 3. 2012 13:33
Re: Tankovani
Maximálně na zaokrouhlení, ale přesto mi vrací. Prostě tady je ta obsluha tak nějak součástí a nikdo to neřeší jako extra. Platíš polovic za lepší služby >:-[]
13. 3. 2012 13:16
Re: Propočet
vím o tom, zrovna 1,8turbo snáší LPG zdá se v pohodě. Problém nastává až poslední dobou, přímí vstřik + turbo. Já schválně nepsal o LPG s turbem, tam totiž hrozí podobné problémy jako u nafty :-) 2hmota,turbo a už to není tak jednoznačný jak jednoduchá spolehlivá atmosféra.
13. 3. 2012 13:06
Re: Propočet
Teřba civic 8g 1.4 idsi má 8 svící a v základu je na 205/55r 16, ale jsou to více méně jediné náklady.
Avatar - Slavek-TDM
13. 3. 2012 12:51
Re: Propočet
Zivit 3L potvoru co se tyce oleje a pneu je uplne stejny jako zivit 1.2L potvoru, to te muzu ujistit >:D Zalezi jen na vyberu znacek a rozmeru (a dnes se na bezny nizsi stredni auta daji dat homologvany 17ky nebo 18ky). V mem sestivalci neni ani 6 litru oleje, coz je min nez u dvoulitrovy nafty. Navic jsou 2 svicky, a o neco vyssi povinne ruceni, pokud nevyberes spravnou pojistovnu. Nenech se masirovat reklamou ;-)
13. 3. 2012 12:27
Re: zase
Nezvedám ani tak objem vzduchu jako spíš snižuji sací ztráty...že? a co se týče objemu vzduchu ... ehm víme jak funguje řízený motor nebo jsme skončili u karburace?
13. 3. 2012 12:25
Re: zase
Zatěž mě chytráčku.a vskutku sorry za ústřel. Mluvil jsem jen o jedné složce tohoto paliva, nikoli o jeho celkovém oktanovém čísle. uznávám a ještě jednou sorry za chybu. teď mě oslň svými dechberoucími znalostmi
13. 3. 2012 12:21
Re: Propočet
Je to o přístupu. Dělal jsem si vlastní propočet před koupí auta a srovnával jsem výkonově stejná auta.
Myslím, že motory nad 2,0 benzín už budou jen takový dinosauři pro extremisty. Dneska kdy se počítá každé deci a montují se start/stopy, downsizing je všude, si už mručení šesti a víceválce neužijeme :(.
Ani bych takovou potvoru 3,0L nechtěl živit co se týká oleje, pneu atd......
13. 3. 2012 12:16
Re: zase
Hlavně zvedat objem vzduchu, aniž bys rozuměl dopadům.
13. 3. 2012 12:12
Re: Tankovani
Říkal jsem si, že by mohlo být. On je to také nějaký pátek dozadu (více než rok).
Avatar - Slavek-TDM
13. 3. 2012 11:59
Re: Propočet
Tak ono se LPG montuje i do turbin a dokonce i do naftovych aut, kde zvysuje ucinnost (oblibene v Australii). Plynar ma Octavii 1.8T samozrejme s plynem a nemuze si ji vynachvalit. Takze to asi funguje...
13. 3. 2012 11:55
Re: Tankovani
LPG netankuji, ale jinak obsluze nějaké to euro dám, podle ochoty, odvedené práce, obsahu kapes atd.

Co se restaurací týče, spropitné se dává všude, je jen otázkou, jak vysoké - různé země mají různé zvyky. Třeba v USA bývá hodně vysoké, dává se i 25%. A liší se to také podnik od podniku. V UK je to často napsané na jídelním lístku - pro neznalého většinou krypticky (většina si pod all inclusive/ all exclusive představí něco jiného). Stejné v hotelích. Někde to vyloženě nechtějí, někde to nechají na tobě s tím, že nemusíš, a jinde se to očekává. A to třeba i chlapíkovi u dveří za to, že ti otevře (většinou se řeší jednou za čas větší odměnou, ne při každém průchodu). To samé obsluze výtahu. Je zvykem každý den nechat na stole obálku pro pokojovou službu, protože ta je nejméně placená, ale dělá ohromný kus práce. To se dělá většinou každý den, protože pokaždé uklízí někdo jiný. Na takovéhle věci se člověk musí zeptat (včetně detailů, jako co máš napsat na obálku a kam ji položit). Ale je to slušnost.
13. 3. 2012 11:21
Re: Propočet
reálná úspora bude větší, alespoň jsem to tak vždy zažil...nejvíc se projeví úspora až bude auto víc ojeté, kdy se začnou objevovat naftové nemoci (turbo, vstřiky,čerpadlo,dvouhmota, váha vzduchu apod.), pak se teprvé projeví zásadní úspora atmosféry s LPG.

každopádně Ceed není auto, které by primárně muselo jezdit s LPG. Osobně vidím výhodu LPG v tom, že si pořídím velký silný motor 3,0 i více a užiju si vysoký výkon za spotřebu běžné 1,8i.
13. 3. 2012 11:16
Re: zase
ty jsi totálně mimo >:D kdes vzal to oktanové číslo? Právě, že je to přesně naopak, LPG má extrémně vysoké OČ, vždy nad 100, běžně kolem 105-110. To, že poklesně výkon je dáno úplně nečím jiným, ale to tě nechci zatěžovat.
13. 3. 2012 11:12
Re: Bravo Fiat!
odkaz potvrzuje co jsem psal, ale 60tis je moc, kolem 40tis ti to dnes udělají do 2,0tfsi např. O2 RS.
S těmi ventil. sedly je to taky těžký. Kdo to zkoumá? jak ví, že to nevydrží? To jsou jen nějaké dojmy, kterým osobně moc nevěřím. Obecně se říká, že japonská auta mají ventily náchylné na zaklepání. Já mám už 2. Hondu na LPG a ani jedna neměla problém s ventily. Nechal jsem je seřizovat po 20tkm a občas přijíždím a vytáčím na benzín, žádné přiblbé přimazávání...a mám klid. Chce se to jen správně chovat.
13. 3. 2012 10:56
Re: Tankovani
Takze vlastni zkusenost, prepnuti trva tak do cca 20ti sekund behu na benzin,
po prvnim seslapnuti plynu, indikuji Led diody prepnuti na LPG, auto necuka netrha, lze to poznat pouze podle indikacnich diod. Na plyn se pouze zjemni chod motoru, tod vse, prakticky jsem nezaznamenal nic jineho. Dokonce je dnes LPG tak ciste, ze i vymena plynoveho filtru je predpsana po 2 letech pri revizi nadrze v ramci garancni prohlidky.
13. 3. 2012 10:47
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Paráda. Zrovna včera jsem se o tom bavil s technikem s prinsu, proto jsem tak chytrej :), a bavili jsme se o bmw. konkrétně, že na to čeká jistý člověk co si koupil novou M5. Tak to snad bude universální.
já se docela těším, protože jsem s plynem moc spokojenej a plánuji novější model, který určitě bude mít přímý vstřik. >:-[] a opět pořádnou porci koní
13. 3. 2012 10:44
Re: Bravo Fiat!
Dik za odkaz! :yes: ten clanek jsem ani nijak nezaregistroval. Ale 60tis to je darda, doufam ze se to auto alespon dozije toho aby vlozena investice byla alespon sul-nul! :-|
13. 3. 2012 10:41
zase
Prosím proč článek o lpg končí slovy nafta? Proč tu není nikde rozepsané kolik člověk ušetří peněz. a hlavně proč tu není zdůrazněné co ty velké a rozežrané motory umí? jak si člověk pěkně zajezdí auto ho nesežere a ještě je to ekologické?
a co se poklesu výkonu týká tak u dnešních systémů jako je třeba prins je pokles maximálně 5 procent výkonu a je to primárně kvůli nižšímu oktanovému číslu lpg. 89,5. Nic co by nevyřešila sportovní vložka sání.
Avatar - Slavek-TDM
13. 3. 2012 10:32
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Uz jsem to psal nize, i primovstriky jdou prestavet na LPG:
[odkaz]
Ale laciny to neni a urcite se bude jednat jen o vybrane motory (predpokladam, ze koncernove TSI).
13. 3. 2012 10:32
Propočet
Uvádím můj osobní propčet platí pro KIA CEED SW. Propočet je na 3 roky s tím, že ujedu 105 000km. Průměrné spotřeby dle spritmonitor.de. Nepočítám další drobné.

Diesel:
Cena vozu - 384 980 Kč
Průměrná spotřeba - 5,8 l/100km
Cena - 2,03Kč/km, celkově 213 150 Kč
Cena vozu a paliva - 598 130 Kč

Benzín:
Cena vozu - 329 980 Kč
Průměrná spotřeba - 7,7 l/100km
Cena - 2,7 Kč/km, celkově 283 150 Kč
Cena vozu a paliva - 613 480 Kč

LPG:
Cena vozu - 329 980 Kč + 35 000 Kč = 364 980 Kč
Průměrná spotřeba - 9,05 l/100km lpg + 0,4 l/100km benzin
Cena - 1,71 Kč/km, celkově 179 550 Kč
Cena vozu a paliva - 544 530 Kč

Myslím, že je ten výpočet dost kritický k LPG. Myslím, že se s plynem dá jezdit v pohodě za 8,5l/100km.
13. 3. 2012 10:31
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Společnost prins loni udělala systém pro přímo vstřiková auta. V čr to čeká na homologaci (a bůh ví jěště na co). Jinak je to velká paráda protože nepůjde o konvenční vstřikování plynu ale do motoru se na benzinovou vstřikovací lištu přidělá konventor, který umožní vstřikování plynu v kapalné fázi. :-) odpadá tedy spousta součástek jako jsou teplovodní hadice a reduktor. A hlavně to výrazně zvýší diferenciál teplot na začátku pracovního cyklu a na jeho konci. :-) docela se na to těším.
Avatar - Slavek-TDM
13. 3. 2012 10:30
Re: Bravo Fiat!
Tak jsem to nasel, dokonce je to clanek primo tady na auto.cz:
[odkaz] Sice stoji ranec, ale vypada to velice zajimave :yes:
13. 3. 2012 10:13
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Reakce na Focus. V rodině máme 2 x Focus 1,6 prvni generace na lpg (ségra a otec). S těmi sedly je to pravda a děje se tu u aut které někdo drtí, to znamená po dálnici 150-160 a jízda brzda plyn. Oni s tím problém nikdy neměli, nejezdí co to dá. Spotřebu mají 7,5-8,0 plynu.
13. 3. 2012 09:50
Re: Tankovani
Popravde pri dnesnych cenach benzinu uz nechodim na tieto "premiove" stanice, kde je benzin este o 2Kc drahsi a obsluhe mam dat este nalsich nejakych 10Kc. Viem, ze v US je zvyk davat sprepitne, ale oni maju ine ceny, ako v restauraciach, tak aj na cerpacich staniciach. Davate aj u LPG 10Kc za natankovanie?
13. 3. 2012 09:45
Re: Bravo Fiat!
No ja jsem se na tohle ptal znamyho ktery ma firmu na montaz LPG a ten mi tvrdil, ze seriozni firma to napr. do VW ( krome 1,6) nenamontuje z duvodu primovstriku a hlavne nevhodne konstrukce sedel ventilu. Ale vseobecne prozatim plati primovstrik - nemoznost montaze LPG, samozrejmne nikde neni psano, ze vyrobci neco nevyvinou. ;-) Jinak ja jsem s LPG jeste zazil dobu, kdy defakto koncily karburatorove motory a zacaly vstrikovaci a tehdy to byl taky problem ale jak je videt vyresil se.
Jinak k uspore na LPG, kdyz jsem jezdil na benzin tak jsem ujel 15tis.km rocne no a na LPG i 40tis. >:D
Avatar - Slavek-TDM
13. 3. 2012 09:11
Re: Bravo Fiat!
Vsak jsem nedavno cetl, ze VW pro svoje TSI bude montovat (ale tusim ze nikoliv LPG nybrz CNG) tak, ze se budou pouzivat jedny vstriky pro obe paliva. Zajimave...
13. 3. 2012 09:11
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Že by TSI? Ja mám mitsubiší GDI 2,4 ve space wagonu a plyn nejde-přímej vstřik :-( Ono to na plyn pojede, ale poměrně brzy odejdou vstřiky, které jsou přímo ve válci. Údajně firma Prince dělá sady i pro přímovstřiky, které cca každý 10. zdvihcáknou i benzínovym vstřikem a tím vstřikovač ochladí. Zatím jsem ale nenašel jedinou firmu, co by to montovala v ČR. A že by se to hodilo. Dlouhodobá 8,8 na6-ti sitz se 110kW a 1680kg prázdnou hmotností neni tak zlý, ale laciný to neni ;-\
13. 3. 2012 08:50
Re: Stručné, ale pravdivé
ucis sa rychlo >:D >:D . Snad sa raz poucis a kupis outlandera s poriadnym TDI
13. 3. 2012 08:49
Re: Bravo Fiat!
přímovstřikové motory nemají smůlu, jen je to složitější a samozřejmě dražší. Vývoj této technologie je "v plenkách", přece jen tady přímí vstřik není tak dlouho masivně rozšířený, takže bude chvíli trvat, než se cena umravní. Což je vždy u každé novinky...
13. 3. 2012 08:46
Re: Spotreba + komplikacie
U sporáku je to jedno, ale pokud máš karmu, tam je spotřeba mnohonásobně větší a tam už hrozí, že to spotřebuje kyslík a enormně zvýší CO2 v místnosti. Jinak ekologický to je, o tom žádná. Už kvůli absenci pevných částic, sice pár studií, placených zastánci nafty, se snaží dokázat opak, ale to jsou vesměs nesmysle.
13. 3. 2012 08:39
Re: Stručné, ale pravdivé
No já bych to s tou pochvalou nepřeháněl, protože jsou to jen takové řeči, ale fakta žádná. Proč tam neuvedli pár příkladů, kdy se to vyplatí včetně nějakého výpočtu? To je tak těžké? Nebo už dnes matematikou nikdo nevládne? Tady spíš shrnuli pár postřehů od uživatelů a zmínili nějakou statistiku, která ale neodpovídá faktům. Ta čísla jsou jen z prodeje nových aut, ale já mám třeba taky nový auto na plyn, ale i Fiat , přestože to dělá hned při prodeji v servisu, tak to auto nejdřív dovozce zavede do statistik jako benzín a pak teprve se udělá přestavba a v žádné statistice to nefiguruje. Když jsem koukal do statistik, tak ve čtvrtletí/ i měsíci, kdy jsem auto koupil, byla u mého typu počet aut na LPG: 0. Takže opět platí - nevěřím statistice, kterou jsem si sám nezfalšoval.
13. 3. 2012 08:27
Re: Tankovani
Oni to teď totiž zavedli u všech Shellek...
13. 3. 2012 07:36
Bravo Fiat!
Nechali jsme prestavet u Fiata Fiat Bravo na LPG no a super! ;-) Zadne problemy, zadne zavady, automatika funguje na 1* zatim zadny problem!
Jedine trosku musi clovek planovat cestu, ale v podstate to uz neni problem, LPG cerpacky jsou na kazdem rohu a po cele evrope, uz je to neco jineho nez kdyz jsem mel LPG pred 10-ti lety. Jinak motor si jenom seveli, je dobre, ze Fiat ma prakticky vsechny benzinove motory prizpusobene na provoz LPG. Bohuzel nove motory od WV, Kia a hyunday ( vseobecne primovstriky) maji bohuzel smulu.
Avatar - Parda71 (BMWfans)
13. 3. 2012 01:44
Re: Stručné, ale pravdivé
A jak je to s lepící sadou? Někde jsem četl, že to taková sranda není, že vylágruješ rezervu a hodíš kompresor. Prý musíš jít pro potvrzení od výrobce, že na daný typ můžeš lepící sadu použít. Mě se to zdá jako blbost a policajt na cestě to stejně nemá jak zjistit. A v zákoně je tuším daná alternativa k rezervě bez omezení, tak nevím.
S podzemními garážemi dobře děláš. Česká tupost nezná mezí, tak proč se omezovat. Kamarád tam taky parkuje s LPG běžně.
Jo a nálepka se prý policisty kontroluje a je za to pokuta 2000Kč >:D No, chtěl bych vidět policajta, který tohle řeší, ale opět příhoda s kamarády, ani jeden to nemá a nic. A ty jsi třetí takový.
Takže když to vezmu ze široka, tak pokud člověk uvažuje, předem si něco nastuduje a dobře vybírá, tak provoz na LPG přináší výraznou úsporu pro toho, kdo nechce naftu, má velký nájezd nebo jen pro lidi s velkými motory. Ale samozřejmě to není pro každého a ne pro každé auto,
Avatar - Ada je zase tady
13. 3. 2012 00:39
Re: Stručné, ale pravdivé
Stručné, ale pravdivé :yes:

BTW => zaznamenejte, že uvedený článek se od pochybných výhod plynového pohonu obloukem vrátil k realitě dnešního dne: nejlepší motor pod kapotou je diesel. Pochopitelně se značkou TDI. :yes:
Avatar - gld
13. 3. 2012 00:09
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
S tými ledkami to bolo spočiatku bežné. Zelení by buzerovať vedeli, ale naštudovať si zákon, to už nie.. Pár ľudí zastavili s tým že "prečo svietia hmlovkami" :-O

Ináč by ma zaujímalo, ako ti zistia číru bezpečnostnú fóliu na čelnom skle. Či už hliadka alebo na stk.
13. 3. 2012 00:05
Re: Tankovani
Číšnice je také placená restaurací a spropitné necháš. :-)
13. 3. 2012 00:00
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
V ČR je to stejné. Na čelní sklo nesmí nic - pokud chceš jiné vlastnosti, musíš vyměnit celé sklo (které je patřičnou úpravou opatřeno z výroby), a to samozřejmě musí být homologované.
12. 3. 2012 23:49
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Ono si je potrebné naštudovať predpisy na takéto "špecialitky" i keď človek dodrží všetko čo má, lebo legislatíva sa často mení a nemajú v nej "hokej" len vodiči, ale často i policajti ....

Konkrétne jeden môj známy (Meno: Oto Kaník, výška: 165 cm, váha: 45 kg - i s monterkami a bagančami - pravidelne vyhráva naše podnikové závody na pretekárach :-) ) si na svoje auto (Opel Astra G 1,8 benzín s palubným počítačom - ináč dovozový unikát z Nemecka - u nás, že vraj sa nepredávala, lebo túto verziu nepoznali ani v značkovom servise) namontoval LED-ky na denné svietenie. Dal si to urobiť krátko po "legalizovaní" ich montáže - dovtedy firmy montovali LED-ky, ale s oficiálnym doplnkom, že je to len pre vozidlá jazdiace "mimo komunikácií" ....

A keďže on je na auto pedant, tak mal od LED-iek nie len, že kompletnú dokumentáciu, ale i predmetné znenie zákonov. Keď sa do neho policajti pri bežnej kontrole pustili, že "má auto technicky nespôsobilé", tak on vytiahol doklady a z priestupkového konania sa stalo školenie príslušníkov policajného zboru o zmenách v legislatíve ....
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 23:27
Re: Spotreba + komplikacie
Taky jsem si to tak kdysi představoval, ale pak mi to někdo tady vysvětlil a docvaklo mi to. Jak jinak by ty *..é oxidy dusíky vznikaly.
A bacha, i nad tím sporákem to není ideální. Když máš dítě, tak se doporučuje mít digestoř a dokonce, to si nejsem jist, to možná je i povinnost u nových staveb. Nám to plynař při předělávání kuchyně doporučoval.
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 23:25
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
8-s To jsem netušil. Pravda, že jsem o tomhle ještě nikdy neuvažoval, spíše uvažuju, že příští auto rovnou ze showroomu půjde na čirou folii kapoty a nárazníku.
12. 3. 2012 23:23
Re: Spotreba + komplikacie
No jo, pravda, na dusík jsem úplně zapomněl, respektive nevěděl jsem, že taky reaguje :*)

Přemýšlel jsem nad tím dneska u sporáku, tam se spaluje téměř stejné palivo a nijak to neotravuje (ve srovnání s kanystrem hořícího benzínu). Teď jsem dlouho jezdil na E85 (upravená ŘJ), tak jsem měl dobrý pocit, ale jak je vidět, prospěje to hlavně peněžence. :-)
12. 3. 2012 23:18
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Ani číre ....

"- e): bezpečnostné fólie na ochranu proti prerazeniu skla možno použiť na zasklených plochách vozidiel kategórie M1 a N okrem čelného skla,"

Podrobnejšie:

Používanie autofólii v SR
Protislnečné fólie pre použitie na sklách vozidiel sa považujú za samostatnú technickú jednotku ako doplnková výbava vozidla. Výhľad vodiča motorového vozidla upravujú smernice č. 77/649/EHS a č. 71/127/EHS v platnom znení a Predpisy EHK č. 43 a č. 46. Výhľad z miesta vodiča musí byť zabezpečený za každých prevádzkových a poveternostných podmienok. Sklami slúžiacimi k výhľadu z miesta vodiča je čelné
sklo, predné bočné sklá a zadné sklo.
Na základe horeuvedených smerníc, predpisov EHK a ustanovenia § 8 zákona č. 725/2004 Z. z. ministerstvo:
nepovoľuje použitie fólií na čelnom skle ,
na zadné bočné sklá a na zadné sklo vozidiel kategórie M1 a kategórie N v rozhodnutí o schválení typu sa povoľuje ich použitie,
podľa vyhlášky č.71/2010 MDPT SR z 25.februára 2010, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č.464/2009 Z.z. v znení vyhlášky č.589/2009 Z.z. v § 4 ods.3 písmeno e) znie:
- e): bezpečnostné fólie na ochranu proti prerazeniu skla možno použiť na zasklených plochách vozidiel kategórie M1 a N okrem čelného skla,
- v § 4 ods.4 sa na konci pripájajú tieto slová:
a okrem použitia bezpečnostných fólií podľa ods.3 písm. e) .
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 23:13
Re: Tankovani
Tak já s Rakušákama mám spíše špatnou zkušenost. Stabilně beru na 105. km A2 u Shell, kde je jediná LPG na trase do Itálie přes Graz a tam se dočkat obsluhy... 8-s Přes den ještě, ale nad ránem to je věčnost 8-s
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 23:12
Re: Spotreba + komplikacie
Tak snadné to není, bohužel. I v tom LPG jsou příměsi, i na to LPG spaluješ trochu oleje ze stěn válce, rozhodně ne pevné částice, ale ten rozbor bych musel někde vykopat. Pak nezapomeň, že ve vzduchu, který motor saje je i dusík, který se pak v motoru oxiduje, takže i NOx.

Ekologie asi částečně jo, ale přínos je v tom jiný než ekologický - ekonomický. Jinak by to byl odpadní produkt rafinace ropy, takto má nějaké využití.
12. 3. 2012 23:11
Re: Tankovani
U ÖMV v Rakousku (Graz) pikolík přenosný terminál má, super. V Praze jsem obsluhu potkal jen u Shellky na Limuzský, docela mě to potěšilo.
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 23:08
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
I čiré?
12. 3. 2012 23:07
Re: Spotreba + komplikacie
Tak mě napadá, co vlastně lítá z výfuku?
Při spalování krátkých uhlovodíkových řetězců za přítomnosti dostatku vzduchu by mělo vznikat jen CO2, ne? To mi přijde super :yes:
12. 3. 2012 23:04
Re: Tankovani
Za natankování nechávám 10 korun, za dolití vody do ostřikovačů a umytí skel 20 nebo 30. :-)
Přijde mi to jako fajn služba, zvlášť oproti otravnejm puberťákům, kteří mi sklo akorát zaprasí.
12. 3. 2012 22:59
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Tak prepáč ...

Ale nejde o konkrétny typ, značku či servis, ale o princíp, že si človek fakt musí preveriť dotyčný servis, firmu resp. službu ...

Napr. už som bol "nažhavený" na priehľadnú bezpečnostnú fóliu na čelné sklo (proti poškodeniu kamienkami) - inzerujú to niektoré firmy a až po podrobnom preverení som zistil, že to zakazuje u nás zákon - zakazuje čelné, bočné predné si človek môže dať prelepiť.
12. 3. 2012 22:46
Re: Stručné, ale pravdivé
pekne zhrnutie clanku :yes:
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 22:41
Re: Tankovani
Tak ono to je dvousečné. Pokud máš méně než máš mít, tak je lepší zředit než motor při dalším sprintu ve 160 v létě na jihu itálie uvařit. Mrazy nečekáš ;-) A ředit se destilkou může.

Podle m je platěný benzínkou, ale nějaký ten eurocent neurazí a tebe nezabije. ;-)
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 22:39
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Bratr švagra naší Mirky je můj bratr, protože Mirka je má žena... a jelikož mám jen sestru, tak jsi někde udělal chybu nebo já! >:D :yes:
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 22:38
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
No, to piš hned, že šlo o Focus, ten se k tomu až tak nehodí, hlavně když to ten dotyčný neví.

Pravdy je často na půli cesty. Najdeš špatný značkový i neznačkový servis. Nejtěžší na všem je najít ten dobrý ;-)
12. 3. 2012 22:36
Re: Tankovani
Nikdy neviem, ci tymto pikolikom mam nechat nejake sprepitne, alebo su plateni benzinkou?
Keby mi ale pikolik zriedil chladiacu kvapalinu v chladici, tak to videl 8-s
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 22:36
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Tak o tom Focusu to není známý známého, ale bohužel realita 8-s Leda flashlube... 8-s

Ale to pak musíš napsat hned, že šlo o Focus a ne "o nějaké auto nějakého známéného od známého" ;-)
12. 3. 2012 22:27
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Až teraz som našiel ďašieho "Známého známého měl známeho a jeho teta babičky měla synovce, kterého bratranec měl známého a tomu se pokazilo cokoliv na co šáhl."

Volá sa Ronault:
"Někteří tvrdí, že třeba Fordí Duratecy s LPG nejdou dohromady, protože se vypalují ventolová sedla... "

Takže už mi to potvrdili dvaja ;-)
12. 3. 2012 22:19
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Neuveríš ale FAKT ....

Ale samozrejme v našich krajoch sú v kurze "profíci" z garáží a tak to i vyzerá ... každý kto servisuje v oficiálnom značkovom servise je vlastne blázon ...

P.S.Bol to Ford Focus
12. 3. 2012 22:18
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
>:D Takze bratr svagra nasi Mirky? >:-[] :yes:
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 22:12
Re: Tankovani
To už si nevzpomínám, ale je to člověče možné, že ho měl hned u stojanu.
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 22:12
Re: Stručné, ale pravdivé
Nevím, asi tam dělal developera Navtech... a nebo Áda, ale to by tam byl zákaz vjezdu s dodatkovou tabulkou: "Platí pro LPG, benzínové motory, Renaulty a černobílé televize" a hned za značkou by byl práh, který by neprojely všechny auta, které tahají břicho po zemi >:D
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 22:10
Re: Spotreba + komplikacie
>:D Po přečtení tohoto příspěvku zemřelo několik ekologů >:D
12. 3. 2012 22:07
Re: Stručné, ale pravdivé
>:-[] Zajímalo by mne, co k tomu developera vedlo.
12. 3. 2012 22:06
Re: Spotreba + komplikacie
Kamarat mal Chevy Suburban 7.4 V8 na LPG z roku okolo 1980 a mal tam 190 litrovu nadrz na plyn...

V Ruzomberku sme natankovali plnu a ked sme prisli do Viedne bola prazdna >:-[] (okolo 350km)
12. 3. 2012 22:06
Re: Tankovani
Tak to má být. Ideál je ještě přenosný terminál na platební kartu, abych vůbec nemusel od auta odcházet.
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 22:02
Re: Stručné, ale pravdivé
Asi, ale jak jsem si toho všiml, tak jsem měl sto chutí tam, tehdy ještě s Favoritem, nacouvat a půl hodiny tam tůrovat motor >:-[] >:-[]
12. 3. 2012 21:58
Re: Stručné, ale pravdivé
Tak přeci luxusní člověk si koupí Cayenne Diesel, místo toho, aby Turbo předělával na LPG. >:-[]
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 21:58
Re: Tankovani
To je pravda. Můj čtyřválec se zahřeje rychleji.
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 21:57
Re: Spotreba + komplikacie
To já mám naštěstí hydroštely a ventilová sedla to zvládají i po 300t km na LPG :-) I když problém byl už někde jinde, ale v tom nemělo prsty LPG.

Já teď leju ale aditivum z jiného důvodu. Bohužel tehdy minulý a tedy první majitel při montování do nového auta nepoužil sekvenční vstřikování, což vede k bordelu v sání a na škrítící klapce a pak taky na vstřikovačích, proto nedávám aditivum na sedla, ale na čištění vstřikovačů. Proto i píšu, že je lepší si koupit ojetinu bez LPG a LPG si dodělat sám. My takhle naletěli, auto mělo po 3,5 letech v NL dle tachometru a dle stavu interiéru 80t km, ve skutečnosti tam bylo přes 180t km a vše na LPG a ještě ne sekvenční. Takže teď je tam už cca 300t km a motor až na toto šlape.
Avatar - Slavek-TDM
12. 3. 2012 21:55
Re: Spotreba + komplikacie
No zrovna Subaru H6 je taky jeden z tech citlivejsich na sedla. Proto nad 4 tisice prepinam do benzinu, stejne jako kdyz trochu radim ve snehu a navic do benzinu primichavam aditivum. Sice tim snizuju navratnost, ale pak snad motor vydrzi tech standardnich 400 tisic, jako jinymu clenovi Subarufanclubu se stejnym vybavenim (LPG+H6). A protoze nema hydrostely, musim jeste proverit ventilove vule, coz je vcasnej indikator problemu na ventilovy skupine.
Avatar - Slavek-TDM
12. 3. 2012 21:51
Re: Tankovani
Tak hlavne u trilitrovyho sestivalce znamena studenej start opravdu masivni prisun benzinu do zahrati na onech 30 stupnu, zvlast pokud je venku hrubo pod nulou. Ale i tak je prepnuti do LPG otazka maximalne nekolika minut.
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 21:41
Re: Spotreba + komplikacie
To každopádně. A nejen pro nádrž, ale i motor. Někteří tvrdí, že třeba Fordí Duratecy s LPG nejdou dohromady, protože se vypalují ventolová sedla... a jsou i jiné nevhodné motory.

Tady místní mojito měl Favorita s nádrží 80l a na jedno nádrž dojel Brno-Gdaňsk a ještě zůstalo. Jen do kufru se mu vlezla už jen prý svačinka >:D
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 21:39
Re: Tankovani
Bohužel tomu tak u nás není.

V Itálii běžné. Stalo se mi opakovaně, že přišel chlap, zeptal se kolik a čeho, nastavil si to, mezitím si sám otevřel kapotu, dolil destilku do ostřikovačů a chladiče, překontroloval olej a když zjistil, že měla kamarádova Octávka olej na hranici rysky, tak hned nabídl olej, ale my měli už z Rakouska zakoupenou (TDI si nějak na oleji pošmáklo během dovolené 8-s ), tak dolil našil. Samozřejmě umyl čelní okno.

Ale setkávám se s obsluhou i v Polsku. U nás téměř nikdy. :-|
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 21:35
Re: Stručné, ale pravdivé
A já upřímně na ně kašlu, jako každý správný ital na autě nálepku nemám a hrdlo viditelné taky ne >:-[] >:-[] Ale je pravda, že podzemní garáže nevyužívám.
Jen je v Brně jistý extrím, kde je zákaz vjezdu LPG do jedné nové "luxusní" ulice. Popravdě nechápu :-O
12. 3. 2012 21:27
Re: Spotreba + komplikacie
Hlavně to chce vybrat vhodné auto. Není problém mít nádrž 80+, ale spousta aut s takovouhle nádrží má také spotřebu blížící se dvacítce, takže dojezd podobný. :-)
12. 3. 2012 21:23
Re: Stručné, ale pravdivé
Přidávám se k pochvale.

Co se parkování týče, sice zákon to umožňuje, ale platí, že majitel si může vjezd omezovat, jak chce. Co jsem se ptal, tak řada z nich neplánuje svou politiku změnit - prostě plyn má smůlu.
12. 3. 2012 21:19
Re: Tankovani
Přesně jak píšeš, vozy s karburátorem startovaly celou zimu na plyn, jen v případě extra tuhé zimy řidič preventivně při dojezdu přepnul na benzín.

Co se obsluhy týče, vždy mne potěší, když přijedu k čerpací stanici a po zastavení ke mne přijde obsluha zeptat se, co a kolik toho chci, umyje mi okna atd. To by mělo být na každé lepší benzínce.
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 20:59
Re: Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Známý známého měl známeho a jeho teta babičky měla synovce, kterého bratranec měl známého a tomu se pokazilo cokoliv na co šáhl. FAKT!
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 20:58
Re: Tankovani
Ono to je trochu komplikovanější.
Karburáotorové motory startovaly na LPG. V zimě to bylo ale těžší, Škodovky s tím měly problém, Favority méně. Důležité vždy bylo mít vždy správně vše seřízeno, čili hustotu směsi na LPG, dobré svíčky a v pořádku kabely. A hlavně, to už moc lidí nevědělo, mít správně seřízení předstih rozdělovače, protože LPG má jinou dobu zápalu. Výsledek byl takový, že jsem Favorita nastartoval na LPG i -25°C. Nevěřil jsem, že se to podaří, ale pokaždé. Ale jak říkám, vše muselo být ideální.

Motory bez karburátoru na tom jsou jinak.
Jsou dvě možnosti.
1) Systém přepne na LPG po zahřátí na určitou teplotu. Vzhledem k šetrnosti k motoru je to lepší, ale pokud se jezdí v zimě kratší trasy, tak nákladově horší. Proto má tady Slávek spotřebu 1,5l benzínu na 100 km.
2) Systém přepne po překročení určitých otáček. Tak to mám já, ale nemám sekvenční vstřikování. Výhoda je ta, že auto přepne vlastně téměř ihned, naštěstí si má lambda sonda rozumí s plynem podivně lépe než s benzínem za studena, takže to využívám a průměrně potřebuju ani ne 0,5 l/100km. Sekvenční vstřiování tohle ale už vůbec nedělá.
12. 3. 2012 20:52
Základ je nechať prestavať auto profíkom ...
Len nedávno som čítal o prerobenom novom Golfe na plyn, ktorému motor "dodýchal" z dôvodu neodbornej zástavby ....po 40 tis. km ....

Ešte "lepší" prípad poznám od známeho, ktorému prerobila firma na LPG a až keď "odpálil" motor sa dozvedel, že jeho motor sa prestavať na LPG nedá .... resp. dá, ale jazdiť nebude :'-(
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 20:52
Re: Spotreba + komplikacie
Důležitější než spotřeba je pohled na 12,50 euro proti 8 euro a to máš ještě dobu, kdy benzín nestál pomalu 40 kč, zatímco LPG se naštěstí za poslední 4 roky zdražovalo opravdu minimálně, resp. v obvyklých cyklech /zima dražší, léto levnější/.

Samozřejmě plánování cest je náročnější, ale nikdo ti nebrání celou cestu projet na benzín, jen je to dražší. Já si zatím s podobným dojezdem vždy vystačil, více jak 350 km na jeden zátah málokdy jedu, kdyžtak mám vždy půlku nádrže na benzín, takže proč tankovat "pro jistotu"? :-O Jinak v Německu měli benzínku, kde byly oba systémy, čili NL i I, na autě mám NL a redukci sebou vždy.
12. 3. 2012 20:38
Re: Tankovani
Nazdar. Z vlastnej skusenosti, Honda Accord, system BRC. System prepol sam na LPG pri teplote motora tusim 30*C. V lete to znamenalo, ze sa to preplo po minute, v zime som uz auto nemal, ale predpokladam ze 3-5 km jazdy by to trvalo.

Motor ma pri nizsej teplote ako spominanych 30*C problem so spalovanim LPG. Nechcem sa hadat, ale startovat priamo na LPG, pri teplote dajme tomu -10*C sa mi zda ako sci-fi.
12. 3. 2012 20:33
Spotreba + komplikacie
Kedysi som mal Accord 2.3 VTEC, po prestavbe na LPG auto zralo asi o 10-15% viac. Problem bol aj s oranzovou kontrolkou motoru, lambda sonda si velmi nerozumela so zmesou paliva. Pre mna najvacsim negativom bolo, ze Honda Accord nema plnohodnotnu rezervu. Kedze som nechcel valcovu nadrz (stratil by som moznost sklopit zadne sedadla) moja nadrz mala nejakych 36 litrov. Pri zvysenej spotrebe to znamenalo dojazd tak 300-350km maximalne. Na trase PRG - Nice (F) uz bolo treba planovat hodne do predu. Ak som videl ze mam menej ako 50% nadrze, tak som pre istotu doplnil plnu (tankovanie kazde 2 hodky)... Nehovoriac o tom, ze v takom Svajciarsku je LPG pump ako safranu, a ked uz, tak cena je v pohode 26czk za liter. Takisto treba mat na pamati, ze CZ, D, CH maju 3 uplne ine typy koncoviek plnacej pistole, takze treba mat redukcie.

Mal som system BRC, ukazatel nadrze v interieri s automatickym/rucnym prepinanim na benzin. Prestavba vysla na cca 28.000.

Pridavam link spotreby pre porovnanie:

benzin: [odkaz]
LPG: [odkaz]
Avatar - gld
12. 3. 2012 20:28
Re: Tankovani
Dík za odpoveď. Kto vie, jedného dňa možno aj mňa zlomia tie úžasné ceny benzínu a prejdem na bhután >:D

Ešte by ma zaujímalo, ako rýchlo sa prepne pohon na plyn po naštartovaní. Jazdím krátke trasy po meste a neviem, či by sa mi to oplatilo. Kamarát na felícii s lpg mal niečo zaseknuté, a jazdil celú zimu vždy len na plyn. Takže možno tak..
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 20:23
Stručné, ale pravdivé
Chválím článek, vyvaroval se tendenčních mýtů, stručně popsal problematiku a zdůraznil detaily, které si leckteří neuvědomují, např.
1) Ojeté auto přestavěné na LPG bude mít více najeto, nikdo si LPG nemontuje pro 5t km (krom lidí před 15 lety, kdy přestavba na karburátové vozy se vešla i do 9t kč), proto když už musíte brát ojetinu, tak raději benzín a pak přestavět.
2) Upřesnil záruky na nové vozy. Dokonce jsou dnes prodejci aut, které běžně továrně LPG nemají, kteří montují LPG do auta a nabízí i prodloužené záruky, namátkou Renault Auto Pokorný Brno, Ford (jméno jsem zapomněl) Valašské Meziříčí a mnoho dalších.

Z druhé strany by nebylo od věci se věnovat trochu blíže technickým parametrům, které si mnoho lidí neuvědomuje. Např. kvalita provedené přestavby závisí na dílech, ale rovnou by se mohlo zmínit ty nejlepší dodavatele z Itálie nebo Holandsa (BRC, Vialle atd.). Taky dnes ti lepší umí namontovat hrdlo pěkně vedle hrdla na benzín a odpadá tak nevzhledná díra v nárazníku. Důležité je dobře se domluvit na montáži přepínání, dá se umístit vždy tak, aby nehyzdil interiér. Dobrým zvykem je ukazatel stavu nádrže.

Taky dnes legislativně již odpadl zákaz parkování v podzemních garážích, bohužel jejich provozovatelé se jaksi odmítají řídit zákony.
Problémy s malým kufrem vyřeší dneska už povolená lepící sada, případně užší dojezdová rezerva...

Nicméně pěkný článek, i když by mohl být ještě podrobnější ;-)
Avatar - Ronault.
12. 3. 2012 20:15
Re: Tankovani
Tak nějak, taky mám raději, když mě obslouží :-)

Vlastně od dob získání mého řidičáku jsem vždy čepoval jen LPG a když jsem pak po cca 5 letech přijel s pučenou Feldou na benzínku, tak jsem byl trochu nesvůj a pátral "jak na to" >:D
Avatar - Slavek-TDM
12. 3. 2012 19:04
Re: Tankovani
Na vsech stanicich co znam je tlacitko, ktery obsluhu privola. Clovek si pripada trochu jako pan >:D
Avatar - gld
12. 3. 2012 18:54
Re: Tankovani
To ma vždy zaujímalo..nikdy sme v rodine nemali auto na plyn a pravdupovediac- ani som nevidel na čerpačke niekoho tankovať LPG. To ako pristavím auto k stojanu a idem popýtať obsluhu nech mi natankuje? Trochu nepraktické.
Avatar - Slavek-TDM
12. 3. 2012 18:43
Tankovani
Co se tyce tankovani s obsluhou, to je ceske specifikum. Navic, navzdory tupe legislative dobra polovina obsluh cerpacich stanic nechava tankovat i samotne ridice a leckde to ani jinak nejde, protoze by u stojanu musela stat skoro porad.
Pokud se nekdo z vas rozhodne pro prestavbu, pak vezte, ze prestoze na nekterych strankach upravcu deklaruji 50% usporu proti provozu na benzin, skutecnost neni tak ruzova. V mem pripade byl narust spotreby 15% a navic na kazdych 100km mi auto pro startovani a jizdu na plny plyn bere 1-1,5 litru benzinu. Presto je to v dnesnich cenach 1.20Kc/km uspora - ciste v palivu pri puvodni spotrebe necelych 10 litru benzinu.
Jo a doufam, ze se nas velky soudruh had K. nerozmysli a skokove nezvedne spotrebni dan na LPG ;-\